Tykk matte

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg trenger en tykk matte/plate til å legge på tallerkenen på min Thorens TD 124, 4-5 mm tykk. Kunne tenke meg å prøve acryl, gummi, kork, om så aluminium. Hva finnes av slike matter, og hvilke erfaringer har dere evt. gjort dere?

Grunnen til dette mattebehovet er at jeg bruker en OC9/MLII på spilleren, og da tallerkenen er magnetisk er det om å gjøre å holde litt avstand så ikke stakkaren flater ut oppå plata. Det vil si at kommer den tallerkenen for nær, blir stifttrykket uutholdelig høyt.

Nå bruker jeg bare en gummimatte fra en Lenco L78, det fungerer det, men kan altså tenke meg å prøve en del andre alternativer.

mvh Trond Kjetil

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Jeg justerte og dikkederte igår kveld, men fant ingen måte å justere høyden på armen. Armen heller derved ned mot spiller, og jeg oppdaget forsent at det finnes avstands-skiver til å legge mellom PU og head-shell. Tok da gummimatta fra den gamle platespillern så det ble to stk. Hørtes og så bra ut. Men er det bra???

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
To matter kan gå bra, om dei ikkje er for mjuke. Dersom du brukar ein platestrammar fast (ein tung, god og dyr er å få frå Clearaudio, Hificenteret), kan du få ei fast belastning som er rett frå plate til plate (variasjonar i platetjukkleik vil du sjølvsagt få likevel)
Elles finnest Plattermatter å få kjøpt i Danmark, men eg hugsar ikkje nettbutikken...desse er veldig gode.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hva med å prøve en tykk matte fra The Funk Firm? Disse fåes i to tykkelser, og flere anmeldere har fått hakeslepp av dem. Jeg har en i bestilling og gleder meg stort. De taes til landet av Maxvell HiFi v. Trond Seland.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Takker for svarene :)
Angående Plattermatter, Arve, så er det komplett umulig å søke på, noen forslag til hvor jeg kan finne den?

mvh trondkj

rolsaeth

Medlem
Ble medlem
17.11.2006
Antall liker
0
Den Canadiske plate matten PlatterMatter kan du bestille ved å sende en mail til
info@audioconsult.dk
Den var på tilbud til 200dkr for en tid tilbake.

Hilsen Rolf

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
Takker for svarene :)
Angående Plattermatter, Arve, så er det komplett umulig å søke på, noen forslag til hvor jeg kan finne den?

mvh trondkj
Du har sikkert noen skiver som du ikke vil vedkjenne deg som en den av platesamlingen, dvs noen skiver som kan kondemneres.

Du gjør som følger:

1) finn fram tre tynne fliser fra midten av 80-tallet, (du kan sikkert også bruke 2, men vær omperksom på høydeforskjellen mellom «label-området» vs. resten av skiva)
2) fjern «label-området» fra to av skivene, (fjern evt. også etiketten på den tredje dersom innholdet er av det mer pinlige slaget),
3) vask skivene med noe egnet fettfjerningsmiddel (zalo er utmerket, blillakkerere har enda mer effektiv guffe),
4) puss skivene med fint sandpapir, slik at overflatene blir litt ru - vask en gang til for å fjerne pussestøv,
5) finn fram en egnet plate (f.eks. tynn flat stein plate el.) og en egnet vekt.
6) (send evt. bedre halvdel ut av huset for noen timer)
7) varm opp stekeoven til ca 60-70 grader.
8) bland ut en rikelig mengde sakte tørkende aralditt (eller annen epoxylim/-masse), som blandes ut med 1:1 med rødssprit eller annen teknisk sprit
9) skivene limes sammen, hvor skiva med label-delen er igjen er i midten, bruk et forholdsvis tynt lag med lim, limet fordeles enklest med pensel.
10) skivene legges i press mellom vekt og plate som du har funnet fram i pkt. 4
11) hele molevitten bakes i ca 4-5 timer (eller inntill en halvtime før din bedre halvdel returnerer, jf. pkt 5)
12) ooopsalabooom «State of the art» platematte til prisen av litt egeninnsats, litt aralditt, litt rødsprit, og tre 80-tallsklassikkere som uansett hadde behov for en ny og bedre framtid.

mvh
KJ

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hva med å prøve en tykk matte fra The Funk Firm? Disse fåes i to tykkelser, og flere anmeldere har fått hakeslepp av dem. Jeg har en i bestilling og gleder meg stort. De taes til landet av Maxvell HiFi v. Trond Seland.
Bifalles!!
Har lest mye om denne bl.a. på audioasylum.
Har vurdert å kjøpe den selv til min PT Anniversary, men avventer litt i tilfelle full oppgradering.

Gi tilbakemelding da, impulse! :)

Mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg justerte og dikkederte igår kveld, men fant ingen måte å justere høyden på armen. Armen heller derved ned mot spiller, og jeg oppdaget forsent at det finnes avstands-skiver til å legge mellom PU og head-shell. Tok da gummimatta fra den gamle platespillern så det ble to stk. Hørtes og så bra ut. Men er det bra???

Det er jo noen matter å velge i hos Svalander.
http://svalander.se/vinyl/tillbehor.htm

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bifalles!!
Har lest mye om denne bl.a. på audioasylum.
Har vurdert å kjøpe den selv til min PT Anniversary, men avventer litt i tilfelle full oppgradering.

Gi tilbakemelding da, impulse! :)

Mvh
Du skal selvfølgelig få fyldig tilbakemelding, Olaps! :) Bare den hersens matta kommer! Akkurat nå er anlegget nedmontert i påvente av nytt rack, og det er ikke enkelt å leve med...

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
597
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kan anbefale Living Voice matte

Topp Bunn