Tynn lyd i Tandberg TR200

Overmann

Fersking
Ble medlem
26.04.2019
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei,

Jeg har en Tandberg TR200 som ble overhalt av en kyndig tekniker for et par år siden. Den har fungert fint siden, men for en mnd’s tid siden røk lampen i radiotuneren og nå opplever jeg lyden som veldig tynn (helt sikkert urelatert, men jeg vet ikke hvordan disse fungerer. Jeg mente å høre at lampen fungerer som en sikring på et vis). Man må skru bassen nesten helt på topp for å få litt bunn i lyden og da mangler det fremdeles litt dybde.

Er det noen som har opplevd lignende og som har forslag til hva det kan være som er problemet? Jeg har testet med både LP og CD. Lyden låter ikke fase-tynn men bare tynn og «lett». TR200 er jo ikke noe house-beist, men jeg mener bestemt at siste jeg lyttet til anlegget (for en mnds tid siden) låt det betydelig fyldigere og rundere i bunnen. Ikke helt tynnt som nå.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Hvis du mener lampen som sitter på kretskortet inne i radioen (12V / 3W),
så er den der for å være en strømbegrensning ved en eventuell kortslutting i radioen.
Skulle den ryke (noe jeg betviler) så mister du spenning til både radiodelen og forforsterkeren.
Det eneste som virker da er skalalysene, og selve utgangstrinnene.
Så radioen burde være ganske taus da.

Er den "tynn" i begge kanaler?
På FM også?
Har du eliminert kabler, høyttalere etc?
Prøv å dytt volumknotten litt inn, eventuelt dra den litt ut mot deg, endrer det lyden noe?
TR200 bl.a er notorisk for å ha dårlig kontakt i nettopp disse volumpotmetrene.

Er den overhalt av kyndig teknikker, så er vel kondensatorer byttet, så det ikke er årsaken.
 

Overmann

Fersking
Ble medlem
26.04.2019
Innlegg
3
Antall liker
0
Er den "tynn" i begge kanaler?
På FM også?
Har du eliminert kabler, høyttalere etc?
Prøv å dytt volumknotten litt inn, eventuelt dra den litt ut mot deg, endrer det lyden noe?
TR200 bl.a er notorisk for å ha dårlig kontakt i nettopp disse volumpotmetrene.

Er den overhalt av kyndig teknikker, så er vel kondensatorer byttet, så det ikke er årsaken.
Takk for tipset! Det virker som at det kan være høyttalerne ja. Phones-utgangen låter riktig så fint, men alt som går ut i høyt. blir tynt. Den ene siden er merkbart spinklere enn den andre. Jeg får se om jeg finner en adapter slik at jeg kan koble til noen andre høyttalere for å se om det låter bedre. :)
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
TR200 bl.a er notorisk for å ha dårlig kontakt i nettopp disse volumpotmetrene.
Om det er dårleg kontakt i potmetret skurrar det som oftast når ein skrur på det. Da kan det hjelpa med ein sprut GT7 (Jernia har det).
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Den ene siden er merkbart spinklere enn den andre.
Er det likt på begge høyttalerutgangene, altså både A og B tilkoblingene?
Hjelper det å bevege på pluggene?
Kan være dårlig kontakt i pluggen, eller løse loddinger på kretskortet under de.

Enkelte foretrekker jo og modifisere disse radioene, og erstatte de originale
høyttalertilkoblingene med nye banankontakter.
De originale DIN kontaktene er jo ikke akkurat "High end" når det kommer til elektrisk forbindelse.

Vet du forresten positivt at glattekondensatorene til utgangene ble byttet når det ble tatt service på den?
Begynner disse å ta kvelden, så kan du nok få litt "tynn lyd" på litt tungdrevne høyttalere,
mens det på lettdrevne headsett kanskje høres greit ut.
 

Overmann

Fersking
Ble medlem
26.04.2019
Innlegg
3
Antall liker
0
TR200 bl.a er notorisk for å ha dårlig kontakt i nettopp disse volumpotmetrene.
Om det er dårleg kontakt i potmetret skurrar det som oftast når ein skrur på det. Da kan det hjelpa med ein sprut GT7 (Jernia har det).
Det virker som at potmetrene er i fin stand, ingen skurring eller dårlig kontakt å merke.

Den ene siden er merkbart spinklere enn den andre.
Er det likt på begge høyttalerutgangene, altså både A og B tilkoblingene?
Hjelper det å bevege på pluggene?
Kan være dårlig kontakt i pluggen, eller løse loddinger på kretskortet under de.

Enkelte foretrekker jo og modifisere disse radioene, og erstatte de originale
høyttalertilkoblingene med nye banankontakter.
De originale DIN kontaktene er jo ikke akkurat "High end" når det kommer til elektrisk forbindelse.

Vet du forresten positivt at glattekondensatorene til utgangene ble byttet når det ble tatt service på den?
Begynner disse å ta kvelden, så kan du nok få litt "tynn lyd" på litt tungdrevne høyttalere,
mens det på lettdrevne headsett kanskje høres greit ut.
Både A & B låter likt. Jeg bruker TL 1520 høyttalere. De er vel ikke spesielt tungdrevne? De ble også overhalt av samme tekniker da TR200 ble reparert. Alt av kondensatorer ble byttet ut.
Det er ikke noe "giv" i høyttalerkontaktene, de virker å sitte godt og det skurrer heller ikke i de. Jeg tror de er fine.

Det er ganske lite forskjell på BASS potten. Helt minimum er veldig tynnt og helt maks er ganske tungt og ullent, men mellom der er det lite variasjon i lyden, men det er kanskje slik de er bygd? Sånn at hver innstilling skal være brukbar. Kan det hende at jeg burde ha noen større eller bare annerledes høyttalere. På dette tdspunktet kan jeg nesten ikke utelukke at det er slik de SKAL låte og at jeg har tilbrakt så mye tid ned på mikserommet i studio med Amphion one18 at jeg rett å slett har blitt vant til en annen lyd. Etter at jeg plugget de inn og ut fra A til B og tilbake til A igjen kan jeg ikke merke at den ene siden er betraktelige spinklere lenger..
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Har du sjekket kantringene på bassene i TL1520? Det ene settet mitt hadde noen lysebrune tekstillignende kantringer som hadde stivnet totalt. Meget tynn bass som du skriver. Jeg rekonet dette paret og nå spiller de perfekt.
 
Topp Bunn