Ubaffel prosjekt.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Her har det skjedd ting siden sist jeg var innom ser jeg. Ingen tvil om at du har dette i fingrene!! Bilder forventes ved hvert lille fremskritt ;)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Her har det skjedd ting siden sist jeg var innom ser jeg. Ingen tvil om at du har dette i fingrene!! Bilder forventes ved hvert lille fremskritt ;)
    Flere bilder kommer :) samt målinger når jeg har ett grunnlag jeg mener jeg kan publisere :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Målingen er tatt i lytte posisjon. Med 1/3 oct vekting. Har jobbet litt med delefilteret. Og det låter i grunn rimelig bra synes jeg.
    Venter spent på at bass elementene skal dukke opp. Slik at resten av prosjektet kan fullføres :)

ubaffeltopp_zps1353a9bf.jpg

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Blir moro å lese rapport etter at bassene er på plass :cool:
    Du...målingen din er vist med gating på 1kHz. Det betyr ca. at alt under 2kHz har liten verdi.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Skal legge ut flere målinger med mer info etter hvert. Her snubles det og læres underveis :)
    Men moro er det. Det er helt sikkert :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    4 hull i prosjektet har blitt tettet siden sist.
    Helt klart nok bass i ubaffel konstruksjonen.

IMG_9747_zps8fdba7db.jpg

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Ser flott ut dette Nikko 03! Har ventet i spenning på at du skal få montert bassene dine. Har selv tatt en råsjans og bestilt 4 stk. 15N630 til en dipolkonstruksjon, men venter enda på å motta dem. Siden det ikke er mye å hente på www av matnyttige inntrykk av hvordan de fungerer i dipol, er jeg megaspent på inntrykkene og målingene dine. Mest spent på om de er så godt ventilert at det ikke oppstår ulyder. Ser ikke ut til å være ventilert under spideren, men at kjøling ivaretas ved at luft passerer gjennom hullene i magnetsystemet. Kan du si noe om dette, og kanskje legge ut noen nærbilder av selve elementet fra siden og bakfra?

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal se hva jeg får til av bilder etter hvert.
    I dag skal ubaffelen dempes for å få bukt med resonanser i den 35cm dype kassa.
    Første inntrykket mitt er positivt de spiller bass i ubaffel. Det er helt sikkert.
    Målinger kommer så klart. Men det kan bli en stund til.
    Det er jo en del arbeid med å finne oppskrifta på delefilter etc.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Der var de montert ja! Dette ble jo veldig pent! Har du noe planer for finish?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Der var de montert ja! Dette ble jo veldig pent! Har du noe planer for finish?
    Planer for finish. Der har jeg ingen ide. Holdt nesten på å si for pokker de er jo ferdige :)
    Men det ville vært en løgn.
    Grunnen til den manglende finish er at jeg har kun konsentrert meg om å få det til å låte bra.
    Kanskje folket her inne kan pøse på med ideer :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det enkle er ofte det beste i mine øyne, enten sort eller hvitt tror jeg hadde gjort seg.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Det enkle er ofte det beste i mine øyne, enten sort eller hvitt tror jeg hadde gjort seg.
    Veldig enig i rema1000 filosofien :) Mulig de blir svarte med tiden :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Da er høytaleren dempet og målinger foretatt en rekke ganger. Jeg synes nå dette låter såpass bra at sånn får det bli inntil videre.
    Målngen er med 1/3 glatting foretatt i lytteposisjon.

ubaffelm_zps75f1464a.jpg

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    kjip horn Nikko:rolleyes:
    Hehe Jasså du mener det ja. Tenkte nok at den waveguiden ikke redda meg i den forstand.
    Men det speller bra og måler fint så jeg kan leve med detta en stund jeg :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    4 av disse skaper liv i leieren skal vite. høytaleren spiller uanstrengt og fyldig nedover.
    bms15n_zps20759756.jpg

Deler ved 180hz 24db oct med aktivt delefilter.
    På toppene bruker jeg troels gravesen sitt filter til OB11 med små modifikasjoner.
    Har lettet litt på dempingen til diskant det er vel alt jeg har justert.

Akkurat nå spiller dette musikk så det griner hehe.

IMG_9748_zps51cc8079.jpg

Er vel ikke ferdig ennå. Men jeg vil benytte anledningen til å takke Tytte71 her på sentralen så mye for all hjelp. Når han tullingen på Rjukan masa høl i hue på'n om ditt og datt.
    Så var det aldri nøling med hjelp fra den kanten. Uten slike støtte spillere hadde prosjektet vært hardt å dra i land :) :)
    Det er nettopp dette som gjør sentralen unik. Særlig fordi denne typen hjelpsomme mennesker er det mange av her inne.
    Glem ikke det når det blåser som værst rundt kablene på sentralen.

God påske til alt godtfolket der ute :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for alt for vennlige ord. Skulle ønsket jeg hadde mer tid.
    Veldig gøy at du er rimelig fornøyd allerede nå, før noen som helst fintuning.
    Jeg ser frem til å følge deg i trinn2 i prosessen... optimaliseringen. Du vil nok kunne hente et par cm til.
    I mellomtiden skal jeg lene meg tilbake og følge dine oppdateringer om lytteinntrykk og bilder fra arbeidet med finish :p

Riktig god påske til deg også! :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Disse hadde jeg veldig sansen for. Dyktig du Nikko.
    Takker for det :) idag lager jeg passive filtere til bassen. Prøver å sy det hele sammen til en rimelig lettdrevet høytaler.
    Så langt virker det lovende.
    Kommer sikkert plutselig tilbake med nye oppdateringer :)

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Det var som søren! Eg hadde spekulert på å bruke denne Janzen konfigurasjonen i eit åpen baffel prosjekt. No må eg finne på noko anna for å være nyskapande!:)

Du seier lyden er bra, korleis vil du sei det er oppover dersom du skal være kritisk? Ofte synast eg horn(og vanlege domar) kan være ubehagelege, er nok litt ekstra sensitiv på det området.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Det var som søren! Eg hadde spekulert på å bruke denne Janzen konfigurasjonen i eit åpen baffel prosjekt. No må eg finne på noko anna for å være nyskapande!:)

Du seier lyden er bra, korleis vil du sei det er oppover dersom du skal være kritisk? Ofte synast eg horn(og vanlege domar) kan være ubehagelege, er nok litt ekstra sensitiv på det området.
    Toppene mine er lukkede kasser. Med bms elementene i ubaffel. Så hvis du går for horn til Jantzen elementet er du fortsatt nyskapende :)
    Det jeg har slitt litt med. Er rett og slett litt lite nivå oppover mot 20 khz. Hvis du ser på målingene mine ser du hva jeg mener der.
    Utover det så spiller jantzen elementet veldig flott i mellomtonen. Åpen og detaljert vil jeg si.
    I går koblet jeg ht opp på 45 rørwatt ,og det fungerte overraskende bra. Det er klart mer trøkk når jeg kjører 180 transistor watt på bassene.
    Men til normale lyttenivå klarer disse ht seg fint med en god rørforsterker.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153

Toppene mine er lukkede kasser. Med bms elementene i ubaffel. Så hvis du går for horn til Jantzen elementet er du fortsatt nyskapende :)
    Det jeg har slitt litt med. Er rett og slett litt lite nivå oppover mot 20 khz. Hvis du ser på målingene mine ser du hva jeg mener der.
    Utover det så spiller jantzen elementet veldig flott i mellomtonen. Åpen og detaljert vil jeg si.
    I går koblet jeg ht opp på 45 rørwatt ,og det fungerte overraskende bra. Det er klart mer trøkk når jeg kjører 180 transistor watt på bassene.
    Eg hadde tenkt å kjøre heile greia dipolt, altså noko a'la Jamo R909. I tillegg kunne eg tenkt meg å kjøre bassane med servoregulering. Har ei hypotese om at det skulle bli veldig bra.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3

Eg hadde tenkt å kjøre heile greia dipolt, altså noko a'la Jamo R909. I tillegg kunne eg tenkt meg å kjøre bassane med servoregulering. Har ei hypotese om at det skulle bli veldig bra.
    Hvis du kjører servoregulering på bassene så er du iallefall nyskapende. Har trua på prosjektet ditt jeg. Jantzen elementet har så vidt jeg vet målt meget pent i åpen baffel. Og troels har jo lagd OB11 tidligere. Og hvis du ser på målingene på sidene hans ser det veldig bra ut :)

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Er det nokon her inne som har ei formeining kvifor diskanten ruller av tidlegare her enn i Gravesen sine eigne målingar?

Kan det være eit måleproblem kanskje?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Er det nokon her inne som har ei formeining kvifor diskanten ruller av tidlegare her enn i Gravesen sine eigne målingar?

Kan det være eit måleproblem kanskje?
    Det hadde jeg håpet på ett svar på også. Men ett måleproblem kan jeg ikke skjønne at det er. Da H6 klonen måler mye bedre oppover med det samme utstyret i det samme rommet. Jeg personlig tror det ligger i dempingen i filteret. Og jeg skal prøve iløpet av helgen å lette litt mer på motstanden som står i serie med diskanten.
    Så måler jeg på nytt :)

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Måler du 100% på aksen til diskanten. Kanskje problemet er at spredningen til hornet er veldig låg ved høg frekvens? Har ikkje trua på filteret for å være ærleg. Då kan ikkje eg skjønne anna enn at det er noko med elementet/hornet.

Men no tar jo som regel eg feil.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Her er en måling fra lyttepos med mindre motstand i serie med diskant.
    Ingen Eq er i bruk. 1/4 glatting.

1.4 uten eq.jpg

Noe bedre oppover men strekker seg ikke inn i himmelen lissom. uansett låter det bra vil nok heller konse om å jevne ut det som skjer nedover en smule :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Jeg måler fra lyttepos som blir off axis iforhold til diskanten. Målingen du ser her er gjort i senter av rommet ca 3.5m unna høytalerene.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Der kan du ha svaret ditt. Spredningen til diskanten klapper antakeligvis sammen rundt 15kHz samt at rommet absorberer på disse frekvensene.

Kjør en måling on-axis 1-1,5m unna med gating.
    Trolig er det ikke noe problem at diskanten ruller av der. Over 15kHz helt minimal innvirkning på lyden. Mange hører ikke over 15kHz engang.

Et ekstra spm: har du en kalibrert mikrofon? Hvis ikke er det enda en mulig feilkilde.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Der kan du ha svaret ditt. Spredningen til diskanten klapper antakeligvis sammen rundt 15kHz samt at rommet absorberer på disse frekvensene.

Kjør en måling on-axis 1-1,5m unna med gating.
    Trolig er det ikke noe problem at diskanten ruller av der. Over 15kHz helt minimal innvirkning på lyden. Mange hører ikke over 15kHz engang.

Et ekstra spm: har du en kalibrert mikrofon? Hvis ikke er det enda en mulig feilkilde.
    Takker for svar. Veldig hyggelig med input her i tråden. Jeg har ikke kalibrert mikrofonen. Så en potensiel feilkilde ligger kanskje der ja.
    På tide å gjøre noe med det skjønner jeg :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Fortsatt ukalibrert mic :) men noen små justeringer i delefilter og ht plassering resulterte i denne målingen.
    1/12 glatting

1.12 glatting.jpg

Så nå håper jeg på noen tilbakemeldinger i tråden. Hva synes folket der ute er det liv laga det her :)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Fortsatt ingen EQ? Dette er meget gode in-room kurver! Fyr opp REW og ta en ETC og vannfall også. ;)
    Ser ut som du har noe å hente i bassområdet.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Fortsatt ingen EQ? Dette er meget gode in-room kurver! Fyr opp REW og ta en ETC og vannfall også. ;)
    Ser ut som du har noe å hente i bassområdet.
    Her spilles det fortsatt uten eq ja :) Veldig enig at det er noe å hente i bassområdet. Spørsmålet er om ubaffelen evner å strekke seg lenger nedover.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Prøv å sette inn eit stivt gitter med filt over. Dette vil fungere som ein strømingsmotstand, og mest sannsynleg glatte ut bassområdet.
    Audiostatic baffle step filter - Page 4 - diyAudio
    Mechanical Sectioning .vs. Silicon dots for resonance control - Page 3 - diyAudio

Litt av poenget er at filten ikkje skal begynne å vibrere for mykje, derfor ei eller anna finmaska ramme som støtter opp.

Her er eit før og etter plot av audiostatic, dei har jo ein veldig resonans som ein kan se, men det jamner også ut resonansane oppover:
    EDNF_FLT.GIF

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Takker for tips AAaf. Dette skal prøves :)

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Prøv å sette inn eit stivt gitter med filt over. Dette vil fungere som ein strømingsmotstand, og mest sannsynleg glatte ut bassområdet.
    Mechanical Sectioning .vs. Silicon dots for resonance control - Page 3 - diyAudio

Litt av poenget er at filten ikkje skal begynne å vibrere for mykje, derfor ei eller anna finmaska ramme som støtter opp.

Her er eit før og etter plot av audiostatic, dei har jo ein veldig resonans som ein kan se, men det jamner også ut resonansane oppover:
    Vis vedlegget 198174
    Då har eg prøvd sjølv.det ga dessverre ikkje heilt resultatet eg forventa ang dei små- dipane, men det retta ut resonandfrekvensen veldig bra. Så det er mykje mulig det har noko føre seg for deg likevel. Skal se om eg kan få posta noko måling etterkvart.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 198174
    Då har eg prøvd sjølv.det ga dessverre ikkje heilt resultatet eg forventa ang dei små- dipane, men det retta ut resonandfrekvensen veldig bra. Så det er mykje mulig det har noko føre seg for deg likevel. Skal se om eg kan få posta noko måling etterkvart.
    Veldig fint hvis du poster målinger. Jeg har desverre hatt for mye å gjøre. Så jeg har ikke fått testet noe her.
    Men jeg tenkte å prøve med mer dempe materiale i ubaffelen i løpet av kvelden. Ikke sikker om det gjør noe forskjell. Men det er uansett raskt å prøve.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Då var fingeren ute.

Filten dempa resonansen i bunnen, men hjalp fint lite andre plassar(1/12 okt smoothing og same skala for å kunne samanlikne litt betre):
    Frekvensrespons uten filt kontra med filt.jpg

Uten smoothing:
    Frekvensrespons uten filt kontra med filt unsmoothed.jpg

Men ser at faseresponsen min er veldig annleis enn din. Mulig det er min som er rar, og din normal. Eg har ikkje fordjupa særleg meg temaet.
    Faserespons.jpg

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Her er forøvrig frekvensrespons etter ei justering i baffelkorreksjonsfilteret. Liker det eg hører og ser(1/12 okt):
    Frekvensrespons etter filterjustering.jpg

Med 1/3 smoothing ser det jo som vanleg betre ut:
    Frekvensrespons etter filterjustering 1_3 del smoothing.jpg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Dette ser jo veldig bra ut AAaf.Når det gjelder faseresponsen mistenker jeg vel din for å være riktig og min for å være på tryne :)
    Men jeg har heller ikke noe særlig erfaring på området.
    Så det hadde vært fint om noen med litt erfaring på området kommenterte akkurat det :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn