Ubalanse i lydbilde

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har en Rega RP8 og med Dynavektor xx2 MKII. Dette har spilt klokkerent. Vokalen satt i senter og alt har bare vært topp. Men nå plutselig så har det skjedd noe rart. Vokalen drar seg til høyre. Utklinging låter ikke bra. Føles som den sporer dårlig. Men jeg har ikke rørt noe. Har sjekket RIAA. Den er ok. Kontrollert kabler og justert platespilleren men det blir ingen forandring. Nålfanen sitter i senter. Er rådløs her
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.808
Antall liker
26.405
Sted
Oslo/Grebbestad
Opplevde noe lignende fenomen, orsaken til det var att min tidligere forsterker Chapter precis 250s begynte svikte i ene kanalen:p
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Her er det nok enten platespiller eller pu. Byttet om kablene inn til RIAA. Da var vokal i venstre høyttaler.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Høres ut som anti-skating funksjonen som hindrer at armen dras innover på plata er i ulage...
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Høres ut som anti-skating funksjonen som hindrer at armen dras innover på plata er i ulage...
Det var det første jeg også tenkte på. Men har jeg testet armen med null i stifttrykk. Slik at den balanserer. Da beveger armen seg utover som den skal og reagere når jeg justerer antiskatingen. Jeg begynner å tenke PU feil. Eller noe dritt på den som ikke blir fjernet når jeg bruker kullbørsten. Er sånn magisk rensegele pute på vei posten. Vet ikke om noen har erfaring med det? Får uansett teste. Hvis ikke så sender jeg inn pu som er temmelig ny til sjekk. Evt så får jeg sende inn spiller også.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Det kan være svært for os andre høre, hvor meget sangeren falder ud til den ene side.
Umiddelbart vil jeg ikke mene, det drejer sig om fejl-antiskating, da du i så fald, ville have forvrængning i den ene side.
Men, hvis nu sangeren du hører i den ene side (højre), skyldes forvrængning (det forvrængte signal i højre side, kan godt "trække" sangeren derud),
skyldes det, dårlig kontakt til højre rillevæg, og er således udtryk for MANGLENDE antiskating.:)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Er høyre rillevegg høyre kanal? Det høres ut som den sporer dårlig. Kan ikke se at antiskatingen defekt. På rega er vel også den veldig driftsikker med magnet.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Artig at denne tråden dukket opp nå. Fant ut at jeg har samme problem. Stusser også over at hvis det det slike symptomer er det nesten alltid venstre kanal som er problemet. Dette gjelder ikke kun riaa, men forsterkere også.

Jeg er I samme prosess som trådstarter og har testet så langt jeg kommer der pickup står. Har heldigvis et par riaaer til og nå blir det bytte av den. Er det fremdeles et problem kommer jeg til å gå til innkjøp av nye kabler mellom pickup og hus og sjekke om stift er skikkelig på plass I huset. Da vil jeg forhåpentligvis sitte igjen med et resultat hva som er problemet. Følger med på tips. :)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Er høyre rillevegg høyre kanal? Det høres ut som den sporer dårlig. Kan ikke se at antiskatingen defekt. På rega er vel også den veldig driftsikker med magnet.
Ja, højre side af rillen er højre kanal. (det holder de to modsat rettet spoler, i pu, styr på.)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Artig at denne tråden dukket opp nå... osv
Gjelder det kun ved avspilling av vinyl, eller leser jeg deg dit at det samme inntreffer ved avspilling fra andre kilder?
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Artig at denne tråden dukket opp nå... osv
Gjelder det kun ved avspilling av vinyl, eller leser jeg deg dit at det samme inntreffer ved avspilling fra andre kilder?
Nå gjelder det kun pickup og hus her i huset. RIIA og kontakt fram til huset er friskmeldt etter å ha testet med et annen pickup. Jeg får flytte den over på et annet hus og bruke andre kabler.

Det andre er en mer generell iaktagelse som jeg muligens er alene om, at venstre kanal tilsynelatende er mer utsatt for tap av signalstyrke enn høyre. Sist var hos TT der venstre kanalen plutselig ble veldig svak. Det rettet seg etter å ha latt forsterkeren hvile litt. For meg har det alltid vært venstre kanal. Kanskje det er meg det er noe galt med...? :rolleyes:
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
I dag sjekket jeg på nytt pickupen. Fått meg et en kraftig forstørrelse glass. Oppdaget at stylusen er blitt skjev. Nålfanen ser rett og fin ut. XX2 min er jo nesten helt ny og har aldri vært utsatt for kjemikalier eller noen form for uvøren behandling. Hvordan kan dette skje?
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Sevald.
Kan nålen være faldet af fanen? (I så fald kan det bare være limrester, der agerer nål)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Sevald.
Kan nålen være faldet af fanen? (I så fald kan det bare være limrester, der agerer nål)
Nålen er der, men den er kanskje i ferd med å løsne. Den er bare noen få mnd gammel. Må vel være garanti. Er jo en pu til 18k. Blir nesten svett av å tenke på det.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Sevald.

For at berolige dig, kan jeg kun medgive, et par måneders holdbarhed er for kort til være sandt.
Fat på forhandleren, der må være tale om bytter.
 
Topp Bunn