Ubehagelig resonans i DIY ht.

noys

Fersking
Ble medlem
16.02.2006
Antall liker
0

Jeg er nettopp ferdig med denne høyttaleren. Den er basert på den nyeste versjonen av TJL(2w) (http://www.troelsgravesen.dk/TJL_2W.htm), men bruker Scan Speak 9800 som diskant. Høypassfilteret er derfor også endret.

Problemet er at det er en ubehagelig ringe lyd rundt ca 3khz. Hva kan grunnen til dette være?

Jeg prøvde nettopp å høre på diskant og bass hver for seg. Delefrekvensen er ca 2300hz. Da jeg hørt på diskanten var resonans lyden svært fremtredende. Denne lyden var nesten helt borte på bassen, men jeg mener jeg kunne høre antydning til ringelyden.

Kan det være kabinettet som lager denne lyden? og hvordan skal jeg i så fall utbedre det?

T

theStig

Gjest
Meget tvilsomt at det er kabinetet. Sansynligvis noe som er koblet feil i diskant-filteret?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Er filteret ditt laget på grunnlag av målinger på din egen høyttaler, eller er det brukt kokebokformler?

980000'en har også relativt kort slaglengde i forhold til de fleste andre diskantene til Scan-Speak, så hvis filteret er koblet feil og diskanten får mer enn den skal ha kan det hende at det er kompresjonseffekter du hører. Enig med theStig her, tviler på at det er kabinettet sin feil.

noys

Fersking
Ble medlem
16.02.2006
Antall liker
0
Dere har helt rett. Jeg har brukt et delefilter som Gravesen har brukt på en annen høyttaler med samme delefrekvens. Jeg trodde dette filteret var et vanlig 3.ordens butterworth filter, hvor den største kondensatoren sitter først. Det var det tydeligvis ikke. Så jeg byttet om kondensatorene, og nå låter det skikkelig bra. Hvis det var kompresjonseffekter jeg hørte, var jeg heldig ikke noe gikk i stykker. Takk for hjelpen :)

Topp Bunn