Jeg bruker Ubuntu server. Utenom strømbrudd og flytting, så har oppetiden vært 100% siden '07bjornh skrev:Er det noen som bruker Ubuntu server til å lagre musikken sin på, eventuelt også bilder, film og annet? -noen som kan si noe om hvor godt det funker?
Spenstig med RAID0 ;Dunited59 skrev:3 x 1,5 TB i Raid0.
Om du skal ha det kun til lagringsplass samt kjøre Squeezeserver så kan du installere Ubuntu Server 11.04, legge til Samba og vips så har du en lagringsplass som er tilgjengelig på nettverket.bjornh skrev:Aha. Har fantasert litt om WHS, men synes at Linux tilbudet fra Ubuntu virker mer attraktivt. Har dere gode forslag til oppsett for å kunne lagre bilder, dokumenter, musikk og kanskje noen filmer? -da tenker jeg på software.
Nerdepotensialet til Ubuntu er betydelig større og en full Linux-installasjon gir nok også en del flere muligheter enn en WHS. Om dette er relevant for deg må du nesten vurdere selv - Marsboer kan sikkert snakke om mulighetene et par ukers tid om du putter på nok pengerbjornh skrev:Aha. Har fantasert litt om WHS, men synes at Linux tilbudet fra Ubuntu virker mer attraktivt. Har dere gode forslag til oppsett for å kunne lagre bilder, dokumenter, musikk og kanskje noen filmer? -da tenker jeg på software.
Da er squeezeboxen klienten.bjornh skrev:squeezebox server bla.
Ja, veldig enkeltbjornh skrev:-RAID 5, er det en enkel sak å sette opp?
Regner med å sette opp en server (Ubuntu) og koble opp 3 Win7 (64bit) PC'er opp mot denne, samt at en media-PC er påtenkt men ikke pri. Jeg har begynt å få en del bilder på min maskin og dokumenter jeg gjerne skulle få backet opp trygt og godt, samt med en media PC kunne se filmer. I alle fall etter hvert. Abonnerer også på Spotify, så den skal være med, men trngs det vel kun klienter på PC'ene til.Rhesus skrev:Da er squeezeboxen klienten.bjornh skrev:squeezebox server bla.
Siden du vil serve filmer og filer, så ser jeg for meg at du har flere klienter en squeezebox. Er det PC'er med windows? Mac? Har du noen andre nettverksavspillere, som f.eks. Apple TV som du skal vise film på eller noe.
In short: how-to?nb skrev:Ja, veldig enkeltbjornh skrev:-RAID 5, er det en enkel sak å sette opp?
Da deler du filer og filmer med samba, enkelt og greit.bjornh skrev:Regner med å sette opp en server (Ubuntu) og koble opp 3 Win7 (64bit) PC'er opp mot denne, samt at en media-PC er påtenkt men ikke pri. Jeg har begynt å få en del bilder på min maskin og dokumenter jeg gjerne skulle få backet opp trygt og godt, samt med en media PC kunne se filmer. I alle fall etter hvert. Abonnerer også på Spotify, så den skal være med, men trngs det vel kun klienter på PC'ene til.Rhesus skrev:Da er squeezeboxen klienten.bjornh skrev:squeezebox server bla.
Siden du vil serve filmer og filer, så ser jeg for meg at du har flere klienter en squeezebox. Er det PC'er med windows? Mac? Har du noen andre nettverksavspillere, som f.eks. Apple TV som du skal vise film på eller noe.
Søk på "mdadm howto" eller lignende. Nøyaktig hvordan kommandolinen skal se ut avhenger av hvor mange disker du har, hvilken type raid du skal ha osv, men det gjøres med en enkel kommandolinje og god tid (tar ganske lang tid å bygge arrayet på store disker)bjornh skrev:In short: how-to?
Noen som har prøvd NX i stedet for VNC? Har stor sans for denne løsningen, både med hensyn til hastighet og kvalitet. NX-Server er gratis for Linux. Klienter er gratis for alle OS.Rhesus skrev:Om du foretrekker grafisk grensesnitt, kan du bruke tightvncserver, og dra opp skjermbildet fra en windows PC, med VNC klient.
Det kan være kjekt om du vil stue bort serveren, eventuelt administrere litt fra et annet sted.
mdadm --create /dev/md0 --chunk=256 --level=10 --raid-devices=6 /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1 /dev/sde1 /dev/sdf1
mdadm --create /dev/md0 --chunk=64 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1
mdadm --create /dev/md0 --chunk=64 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sda /dev/sdb /dev/sdc
mdadm --detail --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf
mkfs.ext4 /dev/md0
mkdir /raid
mount /dev/md0 /raid
chmod -R 0777 /raid
[raid]
comment = first raid-array from storage01
path = /raid
browseable = yes
read only = no
guest ok = yes
guest account = nobody
guest only = yes
security = user
map to guest = bad user
service smbd restart
Jeg har prøvd NX. Virket veldig bra.ayaboh skrev:Noen som har prøvd NX i stedet for VNC? Har stor sans for denne løsningen, både med hensyn til hastighet og kvalitet. NX-Server er gratis for Linux. Klienter er gratis for alle OS.Rhesus skrev:Om du foretrekker grafisk grensesnitt, kan du bruke tightvncserver, og dra opp skjermbildet fra en windows PC, med VNC klient.
Det kan være kjekt om du vil stue bort serveren, eventuelt administrere litt fra et annet sted.
http://www.nomachine.com/
Det kommer an på antall disker og størrelsen på disse. Jo større disker jo mer redundans trenger du siden sannsynligheten for unrecoverable read errors øker drastisk med disse, samtidig som rebuild-tiden øker betydelig. Under rebuild er diskene under sterkt press og risikoen er større enn vanlig for at nok en disk feiler.bjornh skrev:Hva vil være å foretrekke, RAID 5 eller RAID 10?
De fleste Linux distribusjoner bruker MDADM for RAID funksjonalitet, også Ubuntu, så ja.bjornh skrev:Støttes RAID 6 av Ubuntu?
Eksempel med f.eks 6 disker:bjornh skrev:RAID 6 gir altså i likhet med RAID 1 "halvparten" av lagringsplassen. Støttes RAID 6 av Ubuntu? -noen år siden sist jeg drev med Ubuntu så noe har vel skjedd siden da.
Ja, det gjør det. Jeg selv kjører både min primære filserver og backupfilserveren på kontoret med Debian og software RAID6 via mdadm. Ytelsen er nesten på høyde med gode hardware RAID6-løsninger gitt at man øker mengden RAM som kan benyttes for kalkulering og behandling av RAID-striper.bjornh skrev:Støttes RAID 6 av Ubuntu?
Det er også mulig å gå ned litt på lagringskapasiteten pr. disk og holde seg til RAID5 på 4 disker, men satse på enterprise-klasse disker. Disse diskene er beregnet for 24/7 drift og har som regel høy ytelse og MTBF som er minst dobbelt så lang som vanlig forbruksdisker. Disse diskene tåler også en høyere driftstemperatur og har i tillegg gjerne 5 års garanti. Prisen for en 1Gb enterprise-disk er fremdeles under 1K.marsboer skrev:Så svaret er egentlig RAID6 med mindre du ikke ser for deg å skalere utover 4 disker i fremtiden heller.
Det der skal jeg prøve, takk for tipset!marsboer skrev:Ja, det gjør det. Jeg selv kjører både min primære filserver og backupfilserveren på kontoret med Debian og software RAID6 via mdadm. Ytelsen er nesten på høyde med gode hardware RAID6-løsninger gitt at man øker mengden RAM som kan benyttes for kalkulering og behandling av RAID-striper.bjornh skrev:Støttes RAID 6 av Ubuntu?
Jeg foretrekker Debian foran Ubuntu server, men Ubuntu er basert på Debian og støtter selvsagt de samme tingene.
For å booste ytelsen dramatisk på mdadm RAID5/RAID6 er du nødt til å øke stripe cache med dagens prosessorer. Dette dreier seg ikke om et simpelt cache-triks som gir en generell ytelsesøkning kun i en kort periode til cachen er full, men om en kontinuerlig økt ytelse. Slik jeg har oppfattet dokumentasjonen legges alle stripes det skal kalkuleres paritet på i stripe_cache før CPUen får jobbe med dem. Om du øker cachen fra 256 (standard) til 8192 har CPUen mye mer data å jobbe med om gangen, noe dagens raske og multithreadede CPUer nyter godt av.
På min primære filserver økte ytelsen fra knapt 130MB/s skriving til omlag 400-450MB/s kontinuerlig skriving, noe som er helt på høyde med min hardware RAID6 kontroller. På backupfilserveren min har jeg kun fem disker så her gikk ytelsen fra omlag 110MB/s til rett under 200MB/s.
Legg til følgende over exit 0 i /etc/rc.local på et Debian-basert system:
echo 8192 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size
8192 vil si at man bruker 8192 x 4k (block size) x antall disker i bytes RAM på stripe cache. Så se an verdien her opp mot mengden RAM du har. Med mine 8 disker brukes da totalt 256MB RAM som stripe_cache mot standard meget konservative 8MB. På nett anbefales ofte den dobbelte mengden cache, men dette gir konsekvent ingen økning eller dårligere ytelse hos meg samtidig som RAM-bruken dobles. 8192 er også raskest på min backupserver med 5x1TB disker.
De andre tweaksene på nett kan du ignorere i dagens Debian-baserte Linux-distroer. Filsystemene og verktøyene håndterer dette bra selv. De fleste kjappe tweaks man finner online er av typen "pisse i buksa for å holde seg varm" som gir en positiv effekt i en enkelt testcase, men som gir negative effekter på andre viktige områder som gjerne ikke belyses.