Ultimat løsning for de nederste frekvensen i et rom på 18 m2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarter signing in again -jeg har vært bortreist i det siste, på flere måter.

Til Tor - beklager fraværet!

Til tråden - jeg har fått en mengde innspill, og jeg tror en tåkelur kan være nødvendig når jeg ser spredningen av både tips og informasjon.

Når PD2450 utgår vil jeg tillate meg å tenke litt annerledes, og ta et lite steg tilbake. I dette tilfellet tror jeg det er lurt, ikke minst fordi variasjonen i innspillene - og min utfordring med å skille disse - forteller meg at jeg må gjøre litt mer research knyttet til det potensielle resultatet.

Nå er det også slik at min arbeidssituasjon endrer seg fra 1. november og jeg får mer tid til å gjøre dette. Dessverre betyr dette også at budsjettet må innskrenkes litt, og det å tenke modulært - altså et system som kan utvides med flere elementer/kasser etterhvert - vil være en gunstig vei å gå nå.

Jeg vil derfor legge litt ressurser i følgende:

1. SBA - DBA
    Undersøke mulighetene for DBA/SBA og gjøre simuleringer med 4 elementer først, og så se på muligheten for å gå fra SBA til DBA på sikt.
    Ting må sjekkes ut er eksempelvis hvor mye demping som må til på bakvegg for å kunne ta dette ett steg ad gangen, hva slags elementer som vil fungere godt og som gir mye for pengene, kassedybde - med mer.

2. Twin Towers
    Her blir det altså å sjekke opp hva slags konstruksjon som må til for å lage to tårn som vil fungere godt, herunder elementvalg, konstruksjon med mer., og eventuelt muligheten for å lage enten ett tårn nå og utvide med et til, eller lage to halve tårn i første omgang og ha planene klare for siste etasje etterhvert.

3. Dipol/ripol

Målet mitt er ikke å trykksette rommet - jeg skal ha smekk. Derfor vil jeg antakeligvis ha godt av å gjøre meg litt kjent med mulighetene her også, hva slags begrensninger som ligger i konstruksjonen med mer.

4. Big is beautiful
    Store elementer, stor kasse og to av hver. Mye det samme som jeg tenkte i utgangspunktet da jeg startet tråden.

Et alternativ som jeg har lest frem litt mellom linjene er muligheten for å dele dette i to - en bassløsning for smekket, og en for 10-25 hz. Med MiniDSP er mulighetene for å få satt opp dette godt tilgjengelig (om enn noe komplisert), men spørsmålet er jo da om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste. Som flere har påpekt så er det ikke nødvendigvis 10-20 hz som er det viktigste, selv om min tanke i utgangspunktet var å lage et system som ville gi herlige opplevelser på både musikk og film.

Jeg er ydmyk for den kompetansen som ligger bak de mange innholdsrike innleggene, og jeg er klar over fasitsvaret antakelig ikke finnes - men at sluttresultatet handler om applikasjon av prinsipp og kvalitet i gjennomføring. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort over entusiasmen!

Ellers får jeg bare beklage at det ble stille fra fjordstrøkene her en liten stund.

S

Syncrolux

Gjest
    En ting som ikke er til å komme utenom på bassrefleks er at porten vil komprimere, nesten uansett hvor stor den er. Det medfører at tuningfrekvensen endrer seg med påført effekt, og effekten av selve portresonansen vil avta. Det finnes software som kan simulere dette, og det er ganske interessant å se på. I praksis må man ha en port med diameter på størrelse med selve elementet for å ikke havne i altfor store problemer.

T

Tittentei

Gjest
    Høres fornuftig ut å tenke lengre og legge inn mulighet for å bygge ut over tid. Det er like gøy å få sub nummer 2, 3 og 4 osv som nr 1 :)

Hvis du vil satse på noe som er godt designet, så ville jeg kikket innom DIY-seksjonen på amerikanske AVSForum, der er det veldig mye fokus på dette og flere gode builds. Jeg har hørt argumenter mot at portet skal gi bra smekk, men kjenner meg overhodet ikke igjen i dette jf. egne erfaringer, valgte likevel å bygge lukkede midbassmoduler, siden det ga plenty output uansett.

Hvis du todeler, ville jeg begynt med midbassen, siden den gir mye punch og lykke + at du får mer i dypet som et biprodukt uansett med mindre du porter og tuner ekstremt høyt. Da fyller du bare på med dypbass etterhvert hvis du ønsker mer. ;)

For å ta det fysiske: Skikkelig brystkasse-SMEKK ligger rundt og på hver side av 70Hz cirka, like over ligger strupesmekket. Har analysert dette i spectrogram på flere låter i det siste. Det er også et slags mageslag rundt og på hver side av 40 Hz. Spesielt når det gjelder smekket i trommer og likende, så er det viktig å ha høyt lydnivå også godt over smekket, ellers vil du kun kjenne smekket, men ikke få den harde og mer høyfrekvente lyden som følger med simultant og da får smekket har ikke smekket særlig potens. YMMV her, fordi det egentlig handler om å treffe egenresonnansen i strupe/bryst/mage for å oppnå dette, så alle frekvenser er litt cirka.

Når det gjelder LMSU, så er konsensus at for å få skikkelig smekk med dem, så er det nok lurt å bygge de mindre lukkede kassene (helt ned i 2.1cft netto er anbefalt av produsent), men da lider sensitiviteten i bunn og du må virkelig pøse på massivt med juice. Bygger du større kasser, så mister du litt av smekket, men får syk dypbass med mye mindre juice i gjengjeld. Har delt disse høyt sammen med midbassmodulene og det trøkker GRUSOMT, men jeg tror litt av grunnen til at jeg liker JBL 2226 bedre i midbassen er at de gjengir de høyere frekvensene i smekket (ref. ovenfor) bedre enn LMS, og da får man bare det fysiske punchet, men ikke følelsen av hastighet pga den manglende høyfrekvente lyden som er simultant med punchet.

Når det gjelder bass, så går det fra strupe, til brystkasse og mage, for så å gå videre ned til å riste rumpeballene og buksene dine ved de laveste frekvensene, :) Smekket begynner å bli rimelig saftig rundt 110dB og når du er oppe i 125dB så slår det noe helt grassat. Har sittet med dobbelt hørselsvern og testet dette, haha! Har en obsession rundt akkurat dette. Når jeg vrir på en god del og det er både dypbass og smekk på basstunge låter, så er det helt fantastisk. Hvis bassen flyter skikkelig, så vil jeg kalle opplevelsen nærmest euforisk, så deilig at jeg biter tennene sammen i pur lykke. Jeg tror dette kan være det som kalles multippel eargasm. Det er en slags forbudt glede i å gjøre det også, siden det er skadelig for hørselen som vi her inne setter spesielt stor pris på.

PS: Ser ut som vi konkurrerer om å være langvarig, kortvarig :)

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å kjøre på med horn hele veien dersom man ønsker mest mulig "smekk" og liker å spille tordenhøyt.

S

Syncrolux

Gjest
    Dette "smekket" som mange er så glad i er etter min mening unaturlig. Akustiske instrumenter (f.eks trommer) låter ikke slik i det hele tatt.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Verken det som skrives om at bassrefleks skaper mer romproblemer eller at group delay er et problem med bassrefleks er sant. Og heller ikke portstøy.

Førstnevnte er enkelt å måle og bassrefleks hadde ikke eksistert om så var tilfellet. Har selv målt begge konstruksjoner i flere rom og kan bekrefter at dette ikke stemmer. Vi snakker da selvsagt om riktig og gode konstruerte bassreflekser. Å dra fram en dårlig konstruksjon med for liten kasse og for korte/små rør og gjerne med dårlig avstemning blir egentlig helt uinteressant. Det sier ingenting om at selve prinsippet, men kun at alt kan konstrueres dårlig. Man kan dessuten se på anekoiske vannfallsdiagram av subwoofere at selve konstruksjonen ikke måler dårligere enn lukkete kasser. Hørbar portstøy eksisterer heller ikke på en god konstruksjon.
    Nej sikkert ikke, men sjovt nok er forums fyldt med folk som har rumproblemer , og diverse rum-tuning og DSP er virkelig en sællert, og jo, port støj, større følsomhed overfor opvarmning af svingspolen end lukket , port komparation, og portens selvresonans eksisterer skam , og er en realitet , og det er netop problemet når to så helt forskellige output skal kombineres , portens output og et kontrolleret membran output, det ene output er måske endda er plaseret et helt andet sted end membranen, måske på bagsiden, eller mod gulvet eller hvor ved jeg.
    Derudover er de tre forskellige belastninger af membranen ned igennem frekvensområdet , og outputtet er i stort område skabt på samme vis som når man puster hen over en flaskemunding , og impedans kurven ligner noget fra en bjergetape i tour de France, og jeg kunne blive ved i en uendelighed, og du skal da have lov til at sige, at det ingen betydning har, hvis du virkelig selv tror på det.

Alle dine argumenter for refleks kan rives fra hinanden, sønder og samen , der er simpelt hen ingen argumenter for at bruge refleks, andet end det er en billig og ubrugelig måde at udvide frekvensområdet på, eller man eventuelt kan lide den sound'en .

Og ja man kan i den grad undre sig over at det nærmest er blevet standart, men burger og salami er jo også blevet standart, og der er mange som kan lide det, nogen af dem fordi de måske aldrig smagt andet.

Du kan selv se her ported vs sealed http://youtu.be/u12wrI_N-8U , fuld dokumentation på nettet, æhbæbu ,når hvad siger du så ??.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Riktig smekk får du hvis alle frekvensene fra tommeslaget treffer kroppen/ørene impulsriktig og med perfekt nivå.:)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg opplever masse smekk fra live perkusjonsinstrumenter ihvertfall, men mulig vi definerer "smekk" forskjellig.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Verken det som skrives om at bassrefleks skaper mer romproblemer eller at group delay er et problem med bassrefleks er sant. Og heller ikke portstøy.

Førstnevnte er enkelt å måle og bassrefleks hadde ikke eksistert om så var tilfellet. Har selv målt begge konstruksjoner i flere rom og kan bekrefter at dette ikke stemmer. Vi snakker da selvsagt om riktig og gode konstruerte bassreflekser. Å dra fram en dårlig konstruksjon med for liten kasse og for korte/små rør og gjerne med dårlig avstemning blir egentlig helt uinteressant. Det sier ingenting om at selve prinsippet, men kun at alt kan konstrueres dårlig. Man kan dessuten se på anekoiske vannfallsdiagram av subwoofere at selve konstruksjonen ikke måler dårligere enn lukkete kasser. Hørbar portstøy eksisterer heller ikke på en god konstruksjon.

Når det gjelder group delay (gruppeforsinkelse), så ligger målingene av gode bassreflekser så langt under det vi kjenner til av den hørbare grensen at det blir meningsløst å bruke det som argument. I tillegg spiller andre faktorer inn her. Litt mer om det her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-av-subwoofere-i-trollkleiva.html#post1861199

Det er en fare at man dømmer konstruksjoner utifra subjektive opplevelser og skaper et verdensbilde utifra dette. Må man være klar over at mange kommersielle bassreflekser har betydelige svakheter da kommersielle hensyn må taes. Men slikt bør ikke være rådende for objektive fakta. Fakta må baseres på riktige konstruksjoner, målinger og hørbare studier. Ikke subjektive opplevelser/erfaringer og magefølelse. Mener man noe bestemt annet enn hva vi kjenner til fra psykoakustikk, så må man ha noe konkret og verifiserbart og slå i bordet med. Hvilke undersøkelser kan man peke på som forteller noe annet enn de som allerede er gjort?

Dette er forøvrig kanskje litt av grunnen til at flere av de kunnskapsrike folkene etterhvert rømmer eller blir mindre aktive på forumer. Når desinformasjon, sære meninger uten noe seriøst som underbygger det og nærmest følelser blir rådende, så blir det trasig for mange.
    Siden bl.a. jeg dro frem portkompresjon føler jeg for respondere litt på denne.

Utgangspunktet var at det ble diskutert implementering av spesifikke drivere med utgangspunkt i trådstarters ønske om 10Hz respons. Jeg tenker at det er relevant å påpeke (slik jeg gjorde) at hvis man ønsker så lav tuning i bassrefleks samt unngå kompresjon, så blir det noe man må ta høyde for i planleggingsfasen. Godt mulig at trådstarter er fullt klar over alt dette, men det kan jo være greit å vite at når jeg simulerte en BMS 18" driver i 400L kasse@10Hz og med 2 stk. 10cm porter (som nok er litt lite om man ønsker å utnytte kapasiteten), så fikk jeg 1,13m lengde på portene. Når man videre vet at den innvendige portmunningen bør ha litt klaring til kassevegger for å unngå forandring i tuning, så ser man at det begynner å bli litt begrensning i hvordan kassen kan utformes hvis man ikke tyr til svinger og bend på selve refleksrøret.

Jeg synes slike betenkninger er på sin plass i tråder hvor trådstarter faktisk planlegger å bygge noe konkret. For all del: Godt mulig at Win ISD som jeg brukte ikke er korrekt nok, men synes likevel det illustrerer problemstillingen. :)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Riktig smekk får du hvis alle frekvensene fra tommeslaget treffer kroppen/ørene impulsriktig og med perfekt nivå.:)
    Dette er vel ikke teknisk mulig i dag. Det vi opplever er en kopi av virkeligheten. Poenget er å gjøre det så troverdig som mulig! Hvordan gjør man det? :)

8*12_TOM, vær snill og ikke kast bort for mange "likes" på dette svaret :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Dette er vel ikke teknisk mulig i dag. Det vi opplever er en kopi av virkeligheten. Poenget er å gjøre det så troverdig som mulig! Hvordan gjør man det? :)

8*12_TOM, vær snill og ikke kast bort for mange "likes" på dette svaret :)
    Det lureste er vel kanskje å kjøpe seg et trommesett, men hvis du har kontroll på de første refleksjonene i rommet (lite refleksjoner fram til 10ms)Har høyttalere som er impulsriktig, god kapasitet og med god frekvensrespons. Ja da begynner det å ligne litt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Velger å redigere svaret mitt. Ikke sånn kjempelurt å svare når influensaen har bestemt seg for å herje litt med kroppen. Da bør man ligge i sengen og ikke la seg hisse opp av engasjerte meddebattanter. :)

Jeg liker bassrefleks og har hørt flere (ikke mange) uten noe etterslep. For meg er det nok så enkelt som at jeg tror mengde forvrengning er den avgjørende faktoren nederst i bassen og bassrefleks gir muligheter for mindre utsving og bedre kontroll av elementet over ressonansfrekvensen. I minee ører gir dette mening. Brukt riktig kan det bli riktig så bra. Gryphon som både Kortvarig og jeg er så glad i har brukt inntil nylig porter på alle høyttalerene under Poseidon inntil nylig. Nå er det vel bare to igjen. Alle disse høyttalerene er bygget rundt Steen Duelunds prinsipper. Hvor galt kan det være da?

Snickers is peker i retning av at AB forsterkere langt fra er ideelle til oppgaven til å kontrollere bassreflekser, noe som forklarer veldig mange lytteinntrykk opp gjennom årene. Har bare hatt tilgang til å teste grundige på 4 par bassrefleks høyttalere og to par lukket kasse. Når forsterkeren har kontroll forsvinner også bassreflekslyden.
    Kommer til å starte en egen tråd om dette en vakker dag.
    -Bump-

Har redigert litt her. I etterpåklokskapens flombelysning kom jeg frem til at livet er for kort til å bidra på HFS på den måten.
    Her bliver jeg nødt til at svarer, du har tydeligvis stadigvæk ikke helt forstået reflex-højtalerens virkemåde, og hvordan det bedste resultatet opnås med princippet.
    Blir nesten nødt til å si "takk det samme". Vi er tydelig uenige om hvordan reflexhøyttalere virker i teorien.

Det er korrekt at over port-resonans virker reflex stort set som en lukket kabinet med de fejl jeg har nævnt, port støj ,problematisk impedans kurve osv.
    Nja, helt likt blir det vel ikke. Ved to like konstruksjoner vil en bassrefleks ligge 6 db over i følsomhet med dertil lavere membranutsving og lavere forvrengning.
    Portstøy er ikke hørbart på en optimal konstruksjon.

De reflex som virker bedst er lavet således at de kun virker, er aktive i det område hvor reflex virker som et lukket kabinet, og porten faktisk kun virker som en slags udluftning af kabinetet , mindske trykket, men ellers deltager porten ikke nævneværdigt i outputtet, det kan dog aldrig helt undgås.
    Og så snart porten deltager i outputtet så er reflex sounden der med det samme, og eventuelle rumproblemerne.
    Ja, med høyere output på grunn av høyere trykk, ikke lavere. Reflexsound med ressonansfrekvens lavere enn 40hz er enten en dårlig konstruksjon eller feil forsterker. Samme med mindre romproblemer hvis porten er avstemt rommet den skal stå i.

Alt er en glidende/overlapende overgang fra den ene tilstand til den anden og til den tredje tilstand, som giver tre helt forskellige belastninger af membranen.
    Outputtet er ned igennem hele basområdet en kombination af membran-output og port-output , forskellen på og naturen af disse to helt forskellige udformede output , (bl.a. port komparation) er i sig selv et problem, og medvirkende til at give en sound, det gå langt bedre når to ens membraner skal kombinerer deres output.
    Og da output er en kombination af port og membran ved basreflex åbner der sig et nyt problem. Det er et problem at få de to output til at udspringe samme sted fra i forhold til bl.a lytteren, og det vil give faseforvrængning.
    Lurer på om du er oppdatert på hvordan lyd under 40 hz høres ut som. Dette er ikke et problem ved riktig konstruksjon.

Man har set porte bag på højtalerne, i bunden og mange andre mærkelige steder, alle disse situationer vil sandsynligvis give faseforvrængning og også være medvirkende til basreflexsound.
    Så sant refleksporten er avstemt lavt nok vil bassreflekssounden du sikter til komme av andre ting enn faseforvrengning. Faseforskyvelsen er på 1/25 bølgelengde og vil nok neppe by på problemer.

Første tilstand er som sagt lukket kabinet, tilstand nummer to er ved port resonans hvor membranen stort set stopper, og alt output kommer fra selve porten, det kan ved vise frekvenser og en statisk måling med rene sinus toner give en lavere THD.

Spørgsmålet er så om man tror at et output som drejer fasen mod 360 grader, og bliver forstærket enormt af Helmholtz resonatoren, som grundlæggende virker som at puste hen over en flaskemunding. Hvor har du 360 grader fra?
    Alle kende det at puste ganske let hen over en flaskemunding, hvor resultat høres som en meget kraftig tone som vil have sin helt egen karakter.
    hvis man tror at dette tvivlsomme arrangement skulle være bedre end en! styret! membran! , ja så værsgo.
    Jeg mener som sagt det giver en helt karakteristisk klang, når det kombineres med de to andre basreflex tilstande.
    En helt vanlig flaskemunning vil gi en tone på ca 200hz og er dessuten lukket i den ene enden. Forsøk å kapp av enden og blås på den igjen. Da blir eksemplet ditt LITT bedre.

Vi forsætter så ned igennem basområdet og gå fra at membranen stort set ikke bevæger sig, til at den i den grad kan bevæge sig, ja den kunne lige så godt side i fri luft, der er ikke styr på en skid, det hele blaffere som ved en god efterårsstorm.
    Omtrent som ved en stakkars dipolhøyttaler?

Og igen hvis man tror at hele dette forløb er bedre og er mere rigtig end det lukkede/akustik ventil stuktur/opførsel, som er konstant og kontinuerligt og et ensartet forløb, og styring ned til de laveste frekvenser, med mindre fasedrej og dermed delay, jævner forløb for fase og delay , renere/simplere impedans kurve, bedre impulsgengivelse end reflex, ja så igen værsgo.
    Igjen, så nei ikke bedre til sammen, men man får bedre arbeidsbetingelser over ressonansfrekvens og neglisjerbare tradeoffs under. Samtidig som man har mulighet for å tilpasse høyttaleren til rommet.

Men man skal holde sig for øje at målinger, impuls gengivelse, delay osv, og teorien, fortæller en anden historie, og ikke mindst oplever mange ulemperne ved reflex når højtaleren skal integreres i rummet. Og jeg mener som sagt at hele dette underlige forløb, som ligner lidt den måde man laver musikinstrumenter på giver en helt karakteristisk sound, Og hvorfor bruge og indbygge fuldstændige fejlagtige konstruktions detaljer med fuldt overlæg????. Og hvis man ikke vil udvide frekvensområdet , hvad vil man så opnår med dette princip???. Andet end at farve lyden på en eller måde, men så sig det dog som det er , og udråb ikke systemmet som overlegent og det korrekte.
    Her er vi igjen uenige som resultat av punktene over. Hvis det ikke er noen portressonans vil det heller ikke være noen "intrumentlyd". Jeg har aldri skrevet at bassrefleks er overlegent lukket kasse. Bare anvendelig med litt ulike positive sider.

Alt det jeg her beskriver ændre sig ikke ikke dyt uanset hvilken forstærker du sætter til, men det er klart at du har ret i at der stilles højere krav til forstærkeren ved reflex, end der gør ved lukket eller akustisk-ventil, eller dipoler , eller horn, ja stort set et hvilket som helst andet princip.
    Fasevinklene gjør det faktisk veldig vanskelig å drive bassrefleks for klasse AB forsterkere uannsett dimensjonering.

Gryphon er en forretning lige som alle andre, og fordi Gryphon gør noget så er det ikke nødvendigvis sådan at jeg klapper i mine små hænder og jubler, og øjeblikkelig synes det bare er helt rigtigt.
    Og jeg kan også garanterer 130% på at Duelund heller ikke synes at reflex er den rigtige løsning, og ikke har været med til at udvikle sådanne.
    Jeg tror aldrig Duelund har lavet en eneste reflex konstruktion i hans liv, mit indtryk var at at han var en lige så stor modstander af princippet som jeg selv er.
    Det sidste han arbejde med var kontrollerede utætheder i kabinettet uden resonans, og her er jeg enig.
    Men som sagt basreflex er en billig måde at få den sidste bund med på , et hul og et plastik eller pap rør, så kører det, og måske sælger sounden også.

Ps det efterfølgende er min helt egen, og kun min vurdering ,og står helt for min egen regning, og er ikke nødvendigvis sandheden.

Som det ses inden for alt forretning er det desværre ikke altid det bedste som sælges, kunderne vil have det så billigt og godt som muligt, og fabrikanten vil have så stor profit som muligt, den klassiske konflikt. Som bl.a. har været medvirkende til at jeg er blevet Selvbygger.

Denne mekanisme ser også ud til at betyder noget inden for High-end , jeg undre mig tit over at der ikke har været råd til at lave tingene optimalt og kompromisløst når nu det koster over en mil.

Men man skal nok regne med at betaler man 100000 så er der sandsynlig kun mellem 10000 og 20000 Kr til at dække produktions omkostningerne for udstyret, og set i det lys er det nogen gange imponerende hvad man for pengene i mellem-klassen.
    Og det er dejligt for os selvbyggerer for så kan man få et relativt billigt "skelet" at bygge viderer på.
    Det ville være direkte åndssvagt at købe et High-End produkt i den forbindelse, man for alt for lidt for pengene.

Men der ser ud til at der også "spares" i forbindelse med High-End, eksempelvis bruger Gryphon ikke DCA/Duelund komponenter hele vejen igennem og heller ikke sølv (i modsætning til mig) , men supplerer med billigerer Mondorf komponenter og kobber osv.

Jeg nævnte Gryphon i forbindelse med slam og lydtryk her i denne tråd, og har gjort det overfor horn-folket for at fortælle at det er ikke kun er horn og en masse basreflex kabinetter som kan leverer lyd med lydtryk og slam så det nærmest bløder ud af ørerne, det kan lukkede kabinetter også, endda med fuld kontrol.

Men heller ikke Gryphon er det perfekte anlæg , jeg mener i al beskedenhed naturligvis at jeg kan lave en mere naturtro basgengivelse end Gryphon kan, men jeg kan på ingen måde leverer det samme "slam" og lydtryk, langtfra, og har heller ikke brug for det, skal jeg kunne det så skal mit udstyr skaleres kraftigt op.
    Ps. jeg kan åbenbart ikke fatte mig i korthed, på trods af mit navn, skulle måske overveje at ændre det til langvarig som en forslog.

Tilføjet:

Men jeg mener kort og godt at hele systemmet skal være så forudsigeligt som muligt hvad angår frekvens og fase og impedans, og data skal være så jævnt forløbende som muligt , såkaldt minimum-fase, frekvensgang kan beregnes ud fra fase-gang og vise verse ,og dette har vist sig at gælder for alle hi-fi apparater.

Man ville sku aldrig lave en forstærker så den virkede som en reflex højtaler, hvis man da ikke lige er interesseret i den speciale sound det giver, eller er komplet idiot.

Men kort og godt jeg tror at impuls-gengivelse, og dette at denne er så ens som muligt over hele frekvensområdet er helt afgørende for hi-fi gengivelse.
    Impulsgengivelse bestemmes bl.a. af afrulningen under resonans, perfekt impuls gengivelse opnås med Qts på 0.5 ved lukket kabinet og det er der intet problem i at lave. Problemet her er at du ikke tar med rommet i beregningen. Impulsresponsen du linker til her er fra anekoiske målinger. I bassen er integreringen med rommet avgjørende for impulsresponsen. Her har man større fleksibilitet med bassrefleks, men helt bra kan det ikke bli uten DSP.

Det ser ud til at være lidt af en problem for reflex , men jeg skal udelukke at det kan lade sig gøre at få lige så god præcis og god impulsgengivelse fra reflex, jeg har bare aldrig! hørt det, og jeg har godt nok hørt mange refleks'er i min tid, iøvrigt altid meget kortvarigt he he, fordi jeg typisk fik det dårligt, kvalmen trængte sig på, og toilet'et skulle findes.
    Vis vedlegget 285030

Vis vedlegget 285038
    Selv om det ikke har noe med tråden å gjøre så svarte jeg på denne, så vet du hva jeg mener.
    Har ikke kommentert Gryphon avsnittet, men i flere ganger har du omtalt Poseidon på forumet som Danmarks beste høyttaler, så helt galt kan det ikke være.

Du trenger ikke kommentere på denne. Jeg vet du er uenig og at du vet at du har rett. Jeg har kommet frem til min konklusjon på min måte og jeg har lest dine argumenter så mange ganger allerede over lang tid, så de klarer nok ikke opplyse meg denne gangen heller. :)

Atle

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    En ting som ikke er til å komme utenom på bassrefleks er at porten vil komprimere, nesten uansett hvor stor den er. Det medfører at tuningfrekvensen endrer seg med påført effekt, og effekten av selve portresonansen vil avta. Det finnes software som kan simulere dette, og det er ganske interessant å se på. I praksis må man ha en port med diameter på størrelse med selve elementet for å ikke havne i altfor store problemer.
    Sett på en annen måte vil en lukket kasse få variabel og høyere Q ved høyere volum enn en bassrefleks. Eller?

T

Tittentei

Gjest
    ...

Du kan selv se her ported vs sealed Ported vs Sealed Enclosure / Sub Box - YouTube , fuld dokumentation på nettet, æhbæbu ,når hvad siger du så ??.
    Man må huske at denne videoen snakker om relativt billige ferdigprodukter til bilstereo og er veldig generell. Et problem med ferdigsubber (og ferdigprodukter generelt), er at de veldig sjelden er konstruert for maksimum ytelse per krone, men for å selge mest mulig, dermed inngår de kompromisser blant annet ved å holde størrelsen nede. De bruker også mye ressurser på finish som har veldig lite å gjøre med akustisk ytelse. Disse pengene kunne vært brukt på bedre amp/driver/materiale.

Det er ganske gjengs (i det selektive utvalget) blant DIY'ere, at for å få best mulig bass, så må hammer og sag frem. Da slipper man å ta kommersielle hensyn som størrelse, WAF, o.l.

Det er viktig å skille på generelle betraktninger som er derivert fra konsumentmarkedet og effekten av forskjellige konstruksjonsprinsipper, slik orso sier.

8

8x12_TOM

Gjest
    Skal en unngå kompromisser så er det nok denne som gjeller "MjAcoustics REF-800-MX-Diaman"

Har så stor kapasitet at den må begrenses nedover til 8hz så den ikke skal komme til å skade hjerte

En 18" i lukket kammer med følsomhet på 107db/watt og 750watt forsterker. Den lå til salgs på børsen, men er nå merket solgt. Det er sikkert flere der de kommer i fra. Kostet ikke mer enn 89k heller

S

Syncrolux

Gjest
    Dette "smekket" som mange er så glad i er etter min mening unaturlig. Akustiske instrumenter (f.eks trommer) låter ikke slik i det hele tatt.
    Så det får du bedre til med en 6,5" og en dome tweeter ? i ei apekiste :rolleyes:
    Der får man ingen ting bortsett fra en masse forvrengning.... hehe.

Seriøst: Det er kun i hodetelefoner og på dipoler jeg er komfortabel med transientgjengivelsen.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    ...

Du kan selv se her ported vs sealed Ported vs Sealed Enclosure / Sub Box - YouTube , fuld dokumentation på nettet, æhbæbu ,når hvad siger du så ??.
    Man må huske at denne videoen snakker om relativt billige ferdigprodukter til bilstereo og er veldig generell. Et problem med ferdigsubber (og ferdigprodukter generelt), er at de veldig sjelden er konstruert for maksimum ytelse per krone, men for å selge mest mulig, dermed inngår de kompromisser blant annet ved å holde størrelsen nede. De bruker også mye ressurser på finish som har veldig lite å gjøre med akustisk ytelse. Disse pengene kunne vært brukt på bedre amp/driver/materiale.

Det er ganske gjengs (i det selektive utvalget) blant DIY'ere, at for å få best mulig bass, så må hammer og sag frem. Da slipper man å ta kommersielle hensyn som størrelse, WAF, o.l.

Det er viktig å skille på generelle betraktninger som er derivert fra konsumentmarkedet og effekten av forskjellige konstruksjonsprinsipper, slik orso sier.
    Nu lige den linje og den video var mere ment som en joke, og jeg burde nok have sat en smiley. Jeg havde hellere set du havde kommenteret noget af det øvrige i indlægget.

Men på den anden side , og som jeg beskriver ovenfor så ligger "booome... lyden farvningen, den manglende timing og dermed rytme, efterslæbet, disharmonien mellem den høje og lave ende af frekvensrområdet, og mulighed for rum problemer " latent/indbygget i selve systemet/konstruktionen og kan aldrig 100% fjernes. Men rigtig symptomerne på systemmet kan være mere eller mindre diffuse/påtrængende.

Alt i alt handler det jo om at man ikke for noget gratis , undtagen lommeuld , som Piet Hein sagde.
    Og der er også ulemper ved det lukkede system/akustisk ventil, men de er nemmere at håndterer og der er ikke så alvorlige lyttemæsige bivirkninger ved fejlene.

Sist redigert:
    S

Syncrolux

Gjest
    Sett på en annen måte vil en lukket kasse få variabel og høyere Q ved høyere volum enn en bassrefleks. Eller?
    Nja. En lukket kasse vil ha mindre endring i parametrene enn en bassrefleks. Det som skjer når bassporten begynner å komprimere er at Q går ned, og tuningen går litt ned. Effektiviteten av selve portresonansen går ned ganske mye, og man får mindre nivå i området rundt tuningfrekvensen. Med en for liten port mister man fort 5-6 dB med nivå.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    @AtleT Selv om du frabeder dig et svar her http://www.hifisentralen.no/forumet...ekvensen-i-et-rom-pa-18-m2-5.html#post1904697 så vil jeg alligevel gøre det , bl.a. på grund af at jeg synes det er helt utroligt at så meget misinformation faktisk kan for lov at blive stående helt ukommenteret. Årsagen til dette, kan jeg kun gisne om. Mit svar vil falde i flere indlæg, ellers vil det blive for overskueligt, ikke mindst for mig selv.

AtleT skriver: "Blir nesten nødt til å si "takk det samme". Vi er tydelig uenige om hvordan reflexhøyttalere virker i teorien."

Reflex Bygger på princippet Hemholz resonator . Og du påstår at det er en bedre sammenligning hvis det ses som et rør der er åbent i begge ende,

Du skriver:"En helt vanlig flaskemunning vil gi en tone på ca 200hz og er dessuten lukket i den ene enden. Forsøk å kapp av enden og blås på den igjen. Da blir eksemplet ditt LITT bedre. "

det er ikke rigtigt der er lukket i den ene ende , den ene part af resonatoren er den enespærrede luft i selve kabinettet som virker som fjeder, og den anden del er porten og dens luft som resonerer med spændstigheden/fjedervirkningen af luften i kabinettet, det illustrerer vægt/masse i et resonanssystem/ kraft, fjeder og masse, Hele systemmet virker på samme måde som når der puste let hen over en flaskemunding.

Systemmet er tunet til resonans ved en eksakt frekvens, og med et bestemt Q , systemmet virker, og er i familie med det som kaldes et slavebas system, passiv membran (passiv radiator), som hvis det absolutskal være en system i denne retning, så mener jeg (passiv radiator) er et bedre system end reflex er.

Ved refleks er det bare "luftproben" i porten som agerer som den passive "membran".
    Man kan så diskuterer længe om en port er bedre en en passiv membran (jeg synes begge systemmer er lige til at lukke op og skide i) , men et er sikkert det er billigere at lave en port , end en passiv membran. Link til Helmholtz resonatorens virkemåde et princip der som sagt bruges i mange musikinstrumenter Helmholtz resonance - Wikipedia, the free encyclopedia

Og på wikipedia skrives også Bass reflex - Wikipedia, the free encyclopedia
    "Unlike closed box loudspeakers, which are substantially airtight, a bass reflex system has an opening called a port or vent, generally consisting of a pipe or duct (typically circular or rectangular cross section). The air mass in this opening resonates with the "springiness" of the air inside the enclosure in exactly the same fashion as the air in a bottle resonates when a current of air is directed across the opening. The frequency at which the box/port system resonates, known as the Helmholtz resonance, depends upon the effective length and cross sectional area of the duct, the internal volume of the enclosure, and the speed of sound in air."

Jeg fandt en fin side som illustrativt viser de forskellige stadie af refleks, og som endeligt også illustrer meget godt hvordan det lyder, de efterfølgende illustrationer er taget fra denne side Welcome Secrets of Home Theater and High Fidelity

Øverste membran er selve højtaleren, nederste er porten, eller passiv membran, og selve armen mellem de to membraner illustrerer den indespærrede luft

Først ser vi situationen over resonans "luftproben/den passive membran" vil modvilligt bevæge sig lidt, og der vil slippe lidt lyd ud af porten, man kan sige at "luftpropen" i porten nægter at flytte sig ret meget når frekvensen er for høj.
    Dog kan det som det ses ikke undgås at der slipper lidt forvrænget lyd ud "som dæmpede svingerne" Ps man skal se alt dette som filtere/mekaniske filtre, nærmer betegnet et fourth-order high-pass filter, som snildt kan omsættes til elektriske komponenter og simuleres i et Spice program.

aboveresonance.gif

Næste fase er hvor membranen nærmer sig, og når resonans tunings-frekvensen , nu er der gang i "luftproben/massen" porten, den passive membran, og porten "suge energi/ laver modsat rettet kraft", så kraftigt igennem den interne lufttryk, at det nærmest helt stoppe højtalermembranens bevægelse. Et billede på det kendes fra at puste hen over en flaskemunding. som er et eksempel på en grundlæggende Hemholtz resonator, en lille energi skaber en kraftig tone. Det hele kan også ses som akustisk impedans transformer,med højimpedans mod enheden (enheden bevæger sig næsten ikke) og lav impedans ud til rummet, porten leverer her næsten hele outputtet, .Og som sagt er Hemholtz resonator et meget udbredt princip inden for musikinstrumenter.

atresonance.gif

Tredje fase er under resonans , her påvirker reflex-systemmet/porten ikke den aktive membran mere, og porten virker stort set bare som et stort hul i kabinettet , som en udluftning af det modtryk som har været.
    I dette område kan membran-udsvingene blive endog ganske voldsomme. Ding dong booom.

Her nævner AtleT at det er ligesom dipoler, ja det kan han på sin vis have ret i , men med den forskel at ved dipoler er der et relativt ensartet forløb generelt i hele basforløbet/frekvensområdet , og et ensartet belastnings forløb af membranen , og ikke som ved refleks tre helt forskellige situationer, plus det at outputtet er en kombination af to helt forskellige "membran-principper" som har deres output to forskellige steder, plus alle de andre problemer hvoraf der bl.a. er nævnt port komparation, og impedans kurven.
    Bas er ikke bare en tone, den er sammensat af hele frekvensområdet, den rigtige gengivelse fås først når hele frekvensområdet, hænger sammen, og bliver til "en tone", og det er hoved problemet med reflex "du kan hører bassen", og det er der endelig ikke noget som helst mærkeligt i, og som sagt er det jo ikke højtaleren som skal lave lyden, den skal formidle den til ørerne hvis der tales om hi-fi.

belowresonance.gif

Sist redigert:
    T

Tittentei

Gjest
    ^ Flere av illustrasjonene i innlegget over er ikke synlige. Prøv å legg inn bildene på ny. Dette hender fra tid til annen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Kortvarig: Skal forsøke å fatte meg i korthet. Er ikke så glad i å gå ned på mikronivåer på forumet, men så lenge det kan være av interesse for andre enn oss to, så får det gå. :)

Flaskemunning:
    - Når du blåser over en flaskemunning så oppstår det lyd når farten på luftens friksjon mot flaskeåpningen treffer ressonansen til flaska. Overtrykk osv... Lufta er også flerharmonisk.
    - Alle instrumenter fungerer på samme måte, men man setter igang friksjonen på ulike måter og hver enkelt av de har en gjenkjennbar signatur. Pianohammer, bue osv osv.
    - På en bassreflekshøyttaler er det elementets egenressonans som skaper friksjonen/lyden som treffer ressonansen i kasse +port. Ikke luft som blåses.
    - Et elements egenressonans og pustens friksjon ligger så langt fra hverandre som det er mulig å komme når man skal sammenligne hva som kan sette i gang lyd.
    - Hvis en bassreflekshøyttaler skal fungere som en flaske må du mene luften fra rommet som trekkes tilbake i kassa. Dette er jo det man kaller blåselyder på suber og kan forekomme på enkle konstruksjoner, men lager ikke ressonansen som bassreflekshøyttaleren forsterker.
    - Derfor er det bedre å kappe av flaska og lage en ressonans i riktig ende. Hvorvidt den er tett eller ikke i den enden spiller ikke så stor rolle.

Over på og under ressonans:

- Fine illustrasjoner. :)
    - Over ressonans synes jeg det viker at det er ganske bred enighet om at dette kun er et gode. Membranet får mindre utsving og mindre forvrengning. Kan du dokumentere forvrengningskomponentene som slipper ut av porten?
    - På ressonans så så er det porten som lager lyden. I prinsippet hører man ikke forskjell om denne kommer fra elementet eller fra porten. Det er snakk om en sinustone uten harmonisk innhold som ideelt sett ligger lavere enn at noen intrumenter med hurtig start stopp. Under de laveste tonene til kontrabass, trommer eller piano. Kjører man test på et lavpassfilter på 30hz så kan man lytte til det innholdet som bassporten skal gjengi.
    - Under ressonans er det vanlig å bremse membranet i delefilteret som et høypassfilter. Avstemmer rommet og begrenser forvrengning.
    - Tilbake står noen klare fordeler.

Et nytt poeng mot:
    En åpenbar bakdel ved bassreflekshøyttaler som jeg ikke har sett andre skrive hverken på nettet eller forumet er det at den faktisk fungerer som en helmholtz resonator hvis den står i et trykksone i lytterommet. Er den tunet lavt nok vil den nærmest virke slik før det er gått en hel frekvensperiode. Hvorvidt denne mikrofoni effekten er hørbar eller ikke vet jeg ikke, men kan vanskelig tenke meg annet. Det går så klart an å unngå dette også både ved plassering av høyttaleren og kabinettkonstruksjon.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Skal en unngå kompromisser så er det nok denne som gjeller "MjAcoustics REF-800-MX-Diaman"

Har så stor kapasitet at den må begrenses nedover til 8hz så den ikke skal komme til å skade hjerte

En 18" i lukket kammer med følsomhet på 107db/watt og 750watt forsterker. Den lå til salgs på børsen, men er nå merket solgt. Det er sikkert flere der de kommer i fra. Kostet ikke mer enn 89k heller
    Det med at skade hjertet, er vist en gammel historie, der ikke er rigtig. Det var i hvert fald hvad en øre læge sagde til mig.
    En 18 tommer i et lukket kabinet kan fås bedre og meget billigere... Det er vigtigt med et grundigt afstivet kabinet og så volumen. En 18 tomme er god. Kan den så have en flad impedans kurve får forstærkeren nemmere arbejdsbetingelser.
    Jeg har ikke en måling på selve min subwoofer, men dybt går den ned.
    Jeg har i øvrigt også 750 watt i monoblok og så gode kraftige kabler så kører det.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det at BR gradvis mister sin evne til å trykksette rommet under resonansfrekvens er et forhold som kan være verdt å ta med i regnestykket. Ellers kred til deg Atle som tar deg tid til å være så beint ut saklig.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Må sku indrømme at jeg snart ikke gider mere, reflex princippet er for længst kasseret af mig selv og har ingen interesse, det som irritere mig er man antyder at det er mig som er helt galt på den og tager fejl, og alt misinformation bliver "betegnet som sandheden" og ikke anfægtet.

Det er som sagt fuldstændig fantastisk, der bliver skrevet sort på hvidt , der er illustrationer , forklaringer osv og man bliver bare ved med det samme vrøvl, og fatter ikke reflex systemmet , og at det overordnet er et sygt system, som ikke er i overensstemmelse med hi-fi gengivelse.

En masse mennesker prøver at forbedre denne Trabant løsning og lave den til en formel 1 ræser, bl.a. ved at prøve at få reflex's frekvensgang og gengivelsen til at ligne et lukket kabinets, det vil aldrig lykkes, der er så mange uheldige ting i princippet som strider i mod nøjagtig gengivelse/hi-fi. At man simpelthen ikke forstå at nogen ser det som en seriøs hi-fi løsning.

Og jo mere man læser om systemmet , jo mere dukker der op , og fremgangsmåden for tilhængerne er så først at sige, at det har ingen betydning , derefter at man kan minerer/reparere på fejlen ved at gøre sådan og sådan osv. Og det er da også rigtigt at DSP kan gøre en del, og det kan det såmænd også for lukket kabinet , dog på en langt simplere måde hvis det er det man ønsker.

Muligt jeg forsætter med at bekræfte at jeg har ret i stort set alt hvad jeg har sagt hidtil med kurver ,eksempler, og link til kilder og citater fra kilder, indtil da kan i lige få denne video at hygge jer med:

Man kan også se lidt her for at få grundprincippet på plads. Og her og her
    Og hvad er afgørende for musikgengivelse , impulsgengivelse, og en så ensartet behandling af alle frekvenser/signaler som muligt, fra top til bund.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Må sku indrømme at jeg snart ikke gider mere, reflex princippet er for længst kasseret af mig selv og har ingen interesse, det som irritere mig er man antyder at det er mig som er helt galt på den og tager fejl, og alt misinformation bliver "betegnet som sandheden" og ikke anfægtet.

Det er som sagt fuldstændig fantastisk, der bliver skrevet sort på hvidt , der er illustrationer , forklaringer osv og man bliver bare ved med det samme vrøvl, og fatter ikke reflex systemmet , og at det overordnet er et sygt system, som ikke er i overensstemmelse med hi-fi gengivelse.

En masse mennesker prøver at forbedre denne Trabant løsning og lave den til en formel 1 ræser, bl.a. ved at prøve at få reflex's frekvensgang og gengivelsen til at ligne et lukket kabinets, det vil aldrig lykkes, der er så mange uheldige ting i princippet som strider i mod nøjagtig gengivelse/hi-fi. At man simpelthen ikke forstå at nogen ser det som en seriøs hi-fi løsning.

Og jo mere man læser om systemmet , jo mere dukker der op , og fremgangsmåden for tilhængerne er så først at sige, at det har ingen betydning , derefter at man kan minerer/reparere på fejlen ved at gøre sådan og sådan osv. Og det er da også rigtigt at DSP kan gøre en del, og det kan det såmænd også for lukket kabinet , dog på en langt simplere måde hvis det er det man ønsker.

Muligt jeg forsætter med at bekræfte at jeg har ret i stort set alt hvad jeg har sagt hidtil med kurver ,eksempler, og link til kilder og citater fra kilder, indtil da kan i lige få denne video at hygge jer med:

Man kan også se lidt her for at få grundprincippet på plads. Og her for at forstår hvad der er afgørende for musikgengivelse , impulsgengivelse, og en så ensartet behandling af alle frekvenser/signaler som muligt, fra top til bund.
    Tror du kan slappe av Kortvarig, denne diskusjonene burde være rene walkoveren for deg. Du er proff og jeg har aldri konstruert en eneste høyttaler.

Alt jeg kan litt om i tillegg til musikk og dens instrumenter er lydens fysikk, hjernens oppfattelse av det og hvordan lyd oppfører seg i store og små rom og i ulike materialer.
    Høyttalere har jeg ikke kommet til enda. :)
    I lys av dette er det litt rart at du ikke kan gå til kjernen av der du mener jeg har feil. Det vekker ikke troverdighet hos meg når alt du poster kommer opp på første siden på google når du søker bassreflex. Jeg mener at du tar feil på en rekke punkter og har prøvd å forklare deg hvordan, men du vil ikke følge opp den veien. Skjønner logikken i det du skriver og mener, men det er et men. Hadde jeg enda vært alene i å hevde dette...
    http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/67329-bassrefleks-vs-lukket-kasse.html

Har noen bassreflekshøyttalere stående å spille hjemme. Ikke fordi de er bassrefleks eller fordi jeg ikke har råd til noe annet eller byttet de ut hvis jeg ikke var fornøyd, men fordi jeg synes de lyder riktig.
    Har ikke hørt noen lukkete bassprinnsipper som har samme detaljeringsgrad i bassen som mine. (kanskje med unntak av 8x12tom sine i seneste konfigurasjon)

En av de aller mest kunnskapsrike på veldig mange parametre på dette forumet i mine øyne spiller på bassrefleks og hevder det samme. Det betyr ikke at det er overlegent lukket kasse, men at man kan få bassrefleks til å lyde som hifi også.

Derimot har jeg hørt dipolkonstruksjoner som har overgått bassgjengivelsen i bassrefleks når det gjelder detaljeringsgrad og konturer så lenge forvrengingen er lav nok. Stig Erik Tangen sine dipoler siste gang jeg hørte de var utrolig detaljert helt nederst og gjorde større forskjeller på ulike opptak enn jeg var vant med.

Sluket sine SLOBs er i en helt i en egen klasse på alt hva bassgjengivelse angår i mine ører. Utrolig at det går an egentlig. Jeg vet hvor mye vitenskap som ligger bak Gryphon Poseidon og har ikke hørt de, men blir overrasket om de kan nærme seg SLOBsene. Bak det konseptet handler det om å ta lytterommet på alvor og se det i sin helhet.

Takk for diskusjonen uannsett, er glad du ikke gidder mere. :)

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Min bas lyder meget bedre end din bas, og jeg indgang hørt, uha hvor kan jeg mange historier, det er jo ikke det vi diskuterer, alt er jo relativt , og jeg kan da sagtens sider her og påstår at jeg har bedre basgengivelse end dig, hvilket jeg iøvrigt også er ret sikker på jeg har, men som sagt kan man ikke vide/forestille sig hvad som kan lade sig gøre før man rent faktisk har hørt det i virkeligheden.

Men jeg har som sagt aldrig hørt en basreflex , og jeg har hørt mange , som efter mening og reference gav en korrekt gengivelse, Som sagt kunne der i langt de fleste tilfælde siges reflex efter den første tone.
    Og jeg har aldrig følt mig fristet til at udskifte lukket/ akustiske-ventil ud med reflex.

Det er interessant at du siger at dipoler/OB er bedre end reflex, og at du dernæst nævner at det næstbedste du har hørt er 8*12 tom ,ja men så er vi jo enige et langt stykke af vejen om lytte resultatet.

Jeg mener også at lukket og OB/dipoler er bedre end reflex , og det er der også både teoretisk og målemæssigt belæg for.
    Jeg mener så det kan blive endnu bedre, på områder som detaljeringsgraden ægtheden i basen og perspektivet og helheden/sammenhængen, med eksempelvis akustisk ventil.

Men det er stadigvæk ikke det som denne diskussion drejer sig om.
    Den drejer sig bl.a. om at forklarer årsagen til at der kan opnås bedre resultater med dipol/OB og lukket end med reflex, og på det seneste har diskussionen også handlet en del om hvordan reflex princippet virker.

Og så vil jeg gøre opmærksom at Snickers-is ikke var uenig med mig i de ting og fejl jeg påpegede, han var uenig i betydningen af dem, ligesom du også er, både rent teoretisk og lytte-mæssigt, han var heller ikke uenig med i hvordan man for det bedste ud af reflex, og Snickers-is sagde iøvrigt heller ikke ting som var direkte forkerte. Som du gør.

Det eneste fejl han gjorde , var at han prøvede overbevise mig om at Duelund mente reflex var godt , og at han var meget interesseret i princippet, og det samme har du også indirekte prøvet, men det er simpelthen ikke sandt.

Og så ved jeg at det må være begrænset hvor mange lukkede systemmer du har hørt, det siger jo sig selv.
    Da der vist kun er en seriøs spiller på markedet Magico, og lige dem har jeg ikke lyst til at tale mere om.

Ps. At skrive er ikke en bare lige for mig , da jeg som du sikkert har lagt mærker er ret ordblind (glemmer ord og laver stavefejl, byter om på ord) og er ikke nogen ørn til at formulerer mig, derfor pisser det mig nogen gange af når jeg konstant skal forsvarer mig overfor "angreb/indlæg" som er vrøvl , eller indlæg som kun har det formål at nedgøre mig på en eller anden måde.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Da har visst jeg uttrykt meg uklart. Jeg hevder ikke at bakdelene ved refleks ikke er eksisterende, men betydningene av bakdelene er marginale når det er gjort riktig samtidig som man får andre fordeler.

Ørene er det eneste referensepunktet man egentlig har. Det trodde jeg vi var enige om så derfor er det naturlig å snakke om de referansene man kjenner best og har mest erfaringer med.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kortvarig: slitsomt at du redigerer innlegg til meg jeg allerede har svart på. Slitsom at du tilegger meg meninger som du antar at jeg har. Jeg er ikke hifimann slik du tydeligvis kjenner de.
    Hvis jeg har skrevet noe feil, så si meg hva det er. Jeg kan ikke se at jeg mener noe annet enn Snickers og de andre i den andre tråden og alle vitenskapelige artikler jeg har lest der ute. Tolkningen du har på den tråden i ettertid er mildt talt interessant.

Magico har jeg ikke hørt. Jeg er først og fremst ikke så interessert i hifibransjen, men lyd.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Kortvarig: slitsomt at du redigerer innlegg til meg jeg allerede har svart på. Slitsom at du tilegger meg meninger som du antar at jeg har. Jeg er ikke hifimann slik du tydeligvis kjenner de.
    Hvis jeg har skrevet noe feil, så si meg hva det er. Jeg kan ikke se at jeg mener noe annet enn Snickers og de andre i den andre tråden og alle vitenskapelige artikler jeg har lest der ute. Tolkningen du har på den tråden i ettertid er mildt talt interessant.

Magico har jeg ikke hørt. Jeg er først og fremst ikke så interessert i hifibransjen, men lyd.
    Ja det må du sagt finde dig i , jeg har nævnt årsagen, og jeg laver aldrig grundlæggende om på meningen i mine indlæg uden at skrive det direkte, men jeg gør dem tit klarer og mere let læselige , indsætter manglende ord, bytter om på ord, retter stavefejl , og laver bedre og mere forstårlige formuleringen.

Som sagt skriver jeg ikke for din skyld , men mest for min egen, for at vende og dreje tingene i håbet om at der dukker ny forståelse op, jeg har ikke noget imod modspil , men er det konstant vrøvl og direkte fejlagtigt , eller måske nedgørende , så bliver det rimelig anstrengende i længden, og alt hvad du svarer her på mit lange indlæg er stort set vrøvl eller direkte grundlæggende forkert.

Og så synes jeg du skulle prøve at vurderer alt det du læser på en lidt anden måde , der er rigtig mange som forsøger at få reflex til at se godt ud, og nærmest helt negligerer at princippet grundlæggende er sygt.
    Disse tilhængere tager derpå fat på at reparer dette syge system, step for step, del for del, og der er nødvendigvis ikke noget forkert i alt det som de skriver om dette.
    Eksempelvis hvordan optimerer vi nu resonans-porten, i stedet for at spørger sig selv hvorfor skal der overhovedet være en resonans-port i en højtaler som endda skal leverer en del af outputtet, man bør jo bekæmpe alle resonanser i vores hi-fi system så godt som det er muligt.

Det er som om de helt glemmer at grundprincippet blev for mange år siden lavet for på en billig og smart måde at udvide frekvensområdet, og grundlæggende er systemmet sygt.
    Og det helt groteske er at de forsøger at efterligne det lukkede kabinets struktur og funktion. Og at man sætter Hemholtz resonatorer op i rummet for at rette op de fejl hemholtz resonatoren i reflex-højtaleren typisk laver.

Man kan virkelig undre sig over at reflex tilhængerne ikke i stedet for starter/lægger ud med at bruge et system som grundlæggende ikke er sygt , og så eventuelt bruge den samme energi som de bruger på reflex på at forfine/optimerer dette.

Det er i sandhed underligt, men som jeg tidligere nævnte er McDonald og andet skod mad jo også er meget udbredt og mange kan lide det, det er blevet en slags standart for mange, nogen gange måske fordi de ikke har smagt bedre.
    Og McDonald prøver også konstant at optimere deres produkt både på smag og profit, og der er sikkert heller ikke noget forkert i det de eventuelt skiver om dette, og de er sikkert også glade for deres produkt.
    Men vil man have en ordentlig bøf/burger så er det nok lige McDonald man skal gå til, man kan i det hele taget spørger sig selv hvad skal vi endelig bruge McDonald til, Der foregå mange uforståelige og mærkelige ting i denne verden.

Tilføjet: Jeg tillægger dig ikke! meninger , jeg tolker hvad jeg! mener du siger, hvad skal jeg ellers gøre, jeg kan ikke gøre andet, og du kan godt sparer dig at prøve og sætte mig i et dårligt lys med dine retoriske knep.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Greit nok. Hvis du ser på det innlegget som rent vrøvl så skjønner jeg også hvorfor du advarer mot bassrefleks. Da er det ingen fordeler igjen bortsett fra output helt nederst i bassen. :)

Ville satt pris på om du kan slutte å sammenligne bassrefleks med flaskemunning fordi det er galt og fordi det gir feil assosiasjoner for lesere. Ellers er vi egentlig ganske enige bortsett fra at vi vekter betydningen det optimalt sett har for lyden av å lage et hull i en kasse forskjellig.

For meg handler reproduksjon om kompromisser der ingen ledd er perfekt til som sammen skal danne en helhet som likner mest mulig på opptaksbegivenheten. Tror vår ukike vekting av kompromissene begynner der.

Ha en fin dag!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn