ulyd/"knitring" i venstre kanal - Hva?

S

stereo hans

Gjest
Heisan,

Hadde en runde for ikke så lange siden der jeg foretok noen grep ift å fjernet noe støy/knitring ved avspilling av vinyl. Tiltakene hjalp en del og jeg er nå fornøyd.

Idag kjøpte jeg en ny vinylskive og på enkelte av sporene (på side 1) opplever jeg en markant ulyd/knitring i venstre kanal. Denne fremkommer kun ved enkelte partier i låtene. Har også opplevd noe lignende ved avspilling av andre plater også, men det er ikke ofte dette intreffer. Hva kan dette skyldes?

1) Noe med spiller/PU/antiskate innstillinger?

Eller

2) Selve plata? Som sagt plata er helt ny og jeg finner dette rart. Plate er ellers helt super i lydkvalitet.

Takker for alle innspill/kommentarer!

Hilsen Vinyl Hans

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Dette høres ut som dårlige pressinger.

Men hvis det er på kraftig modulerte områder av plata det oppstår kan det selvsagt være feil justeringer. Har du sjekket overhenget? Er du sikker på at stifttrykket er riktig? Kan være en fordel å sjekke med en vekt og ikke stole blindt på armen. Tviler på at det er antiskatingen, men den bør også justeres så riktig som mulig for bedre lyd og mindre nål/plate-slitasje.

S

stereo hans

Gjest
Har liksom trodd at nåltrykket er riktig, men er ikke sikker. Har brukt en slik ortofon plastvekt,men er som sagt ikke sikker.

En annen ting som slår meg er at når jeg spiller plater, stopper ikke spilleren etter siste spor (men forsvinner innover etiketten). Spileren er en rega 2, skal det være slik, eller er dette tydelig tegn på feiljustering?

Ble usikker her nå gitt...det låter så bra ::)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
stereo hans skrev:
Har liksom trodd at nåltrykket er riktig, men er ikke sikker. Har brukt en slik ortofon plastvekt,men er som sagt ikke sikker.

En annen ting som slår meg er at når jeg spiller plater, stopper ikke spilleren etter siste spor (men forsvinner innover etiketten). Spileren er en rega 2, skal det være slik, eller er dette tydelig tegn på feiljustering?

Ble usikker her nå gitt...det låter så bra ::)
Plater har jo "lead-in-groove" så det e vel ikkje no feil mht dette.Har lest at antiskatejustering på Regaarmer ikkje er til å stole mht anngitt verdi.Sjøl bruke æ å sjekke ved å studere nålefanen når den treffer rilla.Gjør det midt på plata,går den ingen vei e det vel ok.Antiskaing e bare omentrentlig uannsett.Ellers,står PU riktig vinkla i shellet? Har du sjekket med en 2pkt-protractor? Her bør det siktes etter nålefanen og ikkje etter kroppen på PU.Her har du noen http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml Bare husk at den er satt til 100% før utskrift ;) edit: så ikkje at det sto innover etiketten.Det er ikkje rett nei!
mvh Filip

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
stereo hans skrev:
Nei, det skal definitivt ikke være slik at nåla hopper ut av innersporet og inn på etiketten. Høres ut som du har for lite stifttrykk.
Hvis det fulgte med en protractor med spilleren din bør du sjekke at PU'en er riktig montert.

Topp Bunn