Høyttalere Underlag til bokhylle høytalere da stativ ikke er mulig...?

kris_oslo

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
0
Hei

Har et par monitorer bokhylle høytalere (Venere 2.0). Disse er flate på undersiden og tror ment å stå rett på benk/hylle. Men redd det blir mye ressonans. Tidligere brukt spikes, men disse høytalerne kommer med filt på undersiden. Kan ikke feste spikes med dobbeltsidig tape da? Kan jeg?

Har som sagt ikke plass til stativer, og de må stå på TV benken.

Råd?

K

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Du kan jo alltids sette spikes oppned under de.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Tema Isolator, de kjøpes etter vekt og er meget effektive vibrasjonsdempere. Jeg har de under espressomaskinen!

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Du kan få kjøpt spikes med tape på hifiklubben. Eller du kan kjøpe sf1 fra Dynaudio på soundgarden. Har god erfaring med begge deler. Gratulerer med en fantastisk god høytaler, forresten :)

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hva med å bare sette de rett på filten, og se (høre) hva som skjer? Du skal ikke se bort ifra at det funker.

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
887
Torget vurderinger
35
Hei

Har et par monitorer bokhylle høytalere (Venere 2.0). Disse er flate på undersiden og tror ment å stå rett på benk/hylle. Men redd det blir mye ressonans. Tidligere brukt spikes, men disse høytalerne kommer med filt på undersiden. Kan ikke feste spikes med dobbeltsidig tape da? Kan jeg?

Har som sagt ikke plass til stativer, og de må stå på TV benken.

Råd?

K
Svært god erfaring med Sonic Design dempeputer og "Herbies Fat Dots" til høyttalere på hylle/benk.
Herbies Fat Dots fåes i ulike størrelser/tykkelser og med lim på ene eller begge sidene.

Herbie's Loudspeaker Feet

mvh

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
440
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Selv har jeg med godt resultat brukt maskingummi under stativhøyttalere. Ingen resonans og sitter støtt. Ta bort filten og rengjør flater og sett der du skal ha det. Maskingummi fås kjøpt blant annet i spesielle maskinvarebutikker.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Du får kjøpt gode gummiknotter på Claes Ohlsson som fungerer godt til formålet.

kris_oslo

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
0
Da jeg har spiksene, så er enkleste og billigeste å sette de opp ned. Godt råd. Men er det ikke fare for at da høytalerne stadig vibrerer noe, så vil de spise seg lenger og lenger ned på spikesene? At det kan gå hull i bunnplata og at den etterhvert kan sprekke? Har aldri prøvd spikes opp ned før. Ellers er vel damping feet det mest reele valget.

Spiksene kommer med parkettbeskyttere. Kanskje de kan festes lett med dobbeltsidig tape og spiksene opp ned. At det ikke krever så mye feste den veien? dobbeltsidig tape mot filt? Takk for fine svar

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Som Lynvingen sier, gummiknotter fra f.eks. Clas Ohlson. Heter ikke noe med Hifi og koster derfor en hundredel av de andre sinnsvake sakene man kan sette høyttalere på.
Benytter selv på aktive JBL-høyttalere, funker som gull.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.884
Sted
Smurfeland
Skal man bruke gummi bør den ikke være for hard, har erfart at myke varianter gir den beste forbedringen under høyttalere.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har brukt sånne under PC/skrivebordshøyttalere:

714fe16a-f6f0-419c-8a49-9230e605373a_300.jpg

Funker supert. De gir mulighet til å vinkle høyttalerne litt opp eller ned etter hvilken vei du setter dem. De kan også snus opp ned så høyttalerne står i vater. Størrelsen er ca. 22x28x6 (BxDxH) Har dem liggende om du er interessert, bruker ikke bordhøyttalere lenger.

kris_oslo

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
0
mange gode råd. prøver med å snu spiksene først. spare inn på det en kan :) takk..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Spikes er i mine øyne det dårligste rådet du har fått så langt. Gå heller på clasern og kjøp sånne gummiføtter: Vibrasjonsdempere | Clas Ohlson

Det er ikke mange kronene, og de avkobler høyttalerne fra hyllene slik at hyllene ikke synger med.

Topp Bunn