Universal D.I.Y.-hastighetsvelger

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Heisan godtfolk :) Lurer på om noen her har bygget en hastighets velger med 33,33 og 45rpm med mulighet for fintuning av disse hastighetene? Denne må da ha mulighet for å kjøre nettkabelen fra vinylsnurreren direkte inn og ikke direkte til motoren som de fleste har,f.eks 16v og 24v. Har fått med meg at det er snakk om 50Hz og 67,5Hz...Håper dette kunne la sæ gjøre uten dype innhog i økonomien,blir vel snakk om å lage 3-4 stykker hvis dette lar sæ gjøre uten degradering av lyd,må vel være stabil nettfrekvens.Koblingskjema og ca beløp hadde vært berre lekkert fra dere gjørdetselvere ;D PS! Har ikkje så mye peiling men kan lodde og en del elektro(er bilmekaniker)
mvh Filip

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har bare tenkt, men ikke kommet noen vei med noe slikt.
Andre har imidlertid laget slike ting. Jeg har sett løsningen til Pure Cycle. Kan kjøpes ferdig og som byggesett.
Den består av en oscillator som kan settes til de to aktuelle frekvensene og en power forsterker med MOS FET transistorer. Feedback sørger for stabil frekvens og spenning.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Ok,takker,har du noen link? Virker jo forlokkende å spare noen grunker og samtidig lære litt ;)
mvh filip

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
Heisan godtfolk :) Lurer på om noen her har bygget en hastighets velger med 33,33 og 45rpm med mulighet for fintuning av disse hastighetene? Denne må da ha mulighet for å kjøre nettkabelen fra vinylsnurreren direkte inn og ikke direkte til motoren som de fleste har,f.eks 16v og 24v. Har fått med meg at det er snakk om 50Hz og 67,5Hz...Håper dette kunne la sæ gjøre uten dype innhog i økonomien,blir vel snakk om å lage 3-4 stykker hvis dette lar sæ gjøre uten degradering av lyd,må vel være stabil nettfrekvens.Koblingskjema og ca beløp hadde vært berre lekkert fra dere gjørdetselvere ;D PS! Har ikkje så mye peiling men kan lodde og en del elektro(er bilmekaniker)
mvh Filip
Ferdigsnekrede alternativ finner du hos Project - SpeedBox og SpeedBox SE
Ben Duncans Pure Cycle er ellers det eneste DIY alternativet jeg har hørt/lest om. EDIT: info om PureCycle finner du her.

AC-syncronmotorer har forøvrig behov for justering av «fase-spenningen» når frekvensen endres. Det optimale hadde kanskje vært å kjøre begge fasene adskilt men «synkront», evt. med muligheter for å justere fasevinkelen omkring 90 grader. Jeg har noen løse ideer omkring en spenningsstyrt frekvensgenerator, to «diskrete» 8- eller 16-bit «shiftregister-DACer» (en til hver fase og «faselåst» til hverandre), pluss to analoge filtrere og utgangstrinn.

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
??? ::) takk for info ;) Blei litt teknisk førr ei enkel sjel ;D Vet Speedbox SE har 230v og 16v ut,den vanlige kun 16v dessverre...meine SE koste 4000kr og syns det va litt mye for å spille de få 45platene æ har.Selvsagt e jo den lydmessige gevinsten med jevnere hastighet et pluss da 8)
mvh Filip

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg har kjørt pure cycle i hvertfall i 10 år og den funker som bare den!
en kompis fulgte anbefalingen og er like fornøyd
mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
??? ::) takk for info ;) Blei litt teknisk førr ei enkel sjel ;D Vet Speedbox SE har 230v og 16v ut,den vanlige kun 16v dessverre...meine SE koste 4000kr og syns det va litt mye for å spille de få 45platene æ har.Selvsagt e jo den lydmessige gevinsten med jevnere hastighet et pluss da 8)
mvh Filip
«non» SE utgaven koster i nærheten av en frognertier.

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
jeg har kjørt pure cycle i hvertfall i 10 år og den funker som bare den!
en kompis fulgte anbefalingen og er like fornøyd
mvh
Ok,hva med lyden,merka du noe forskjell? Har vært borte et par dager,derfor va æ treg å svare :)
mvh Filip

Topp Bunn