Upsampling ?

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kan noen gi gode råd om upsampling?

Her er det nok veldig forskjellige meninger, og jeg antar at endel råd kan slutte med "lytt og bestem selv".
Jeg har lest mange artikler om det, og sett de "vanlige" youtube-videoene om det (PS Paul, Beekhuyzen, etc etc). Så jeg tror jeg forstår helt greit hva det er og ikke er.
Men altså:
Hvis jeg skal teste det ut hjemme: Bør det gjøres i Streameren (før signalet sendes Dac'en)? Bør man upsample "maksimalt" (under forutsetning av at både streamer og dac takler det), eller kun et et visst nivå? Er det noen fordel med å upsample/konvertere til DSD? Hva er argumentene mot å upsample (annet enn at det eventuelt er unødvendig)?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.488
Benytter du digital volume i Lumin? Om ja gjør denne allerede her en resamling av signalet før det går til din Audiolab M-dac+ som trolig også oppsampler til maks ES9018 Sabre kan gjøre med sine 32 bit.

TeeBee

Medlem
Ble medlem
07.04.2021
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Benytter du digital volume i Lumin? Om ja gjør denne allerede her en resamling av signalet før det går til din Audiolab M-dac+ som trolig også oppsampler til maks ES9018 Sabre kan gjøre med sine 32 bit.
Nei, jeg bruker separat preamp etter Dac

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.488
I utgangspunktet er det meningsløst å resample PCM til DSD for økt "kvalitet". Dette er grunnen til at jeg aldri brydde meg med DSD da all musikk jeg selv lytter til er produsert på PCM plattform. Samt DSD sampling av gamle analoge mastertapes for meg er av liten interesse da jeg heller jakter ny musikk å lytte til. Det sagt ser det ut til at enkelte foretrekke lyden de får med filteret brukt i deres DAC på DSD materiale.

Om din Audiolab M har mulighet for å velge hvordan den skal resample er det nok best å la denne resample materialet lokalt for å omgå mulige begrensninger i interface inn/ut til Lumin og DAC'n. Normalt vil en OS (over sampling) DAC uansett resample signalet til en standard definert av produsent. Om det ikke finnes menyer til å velge resampling kan det godt hende sluttresultatet blir helt likt uavhenging av hva man sender til DAC enn så lenge det er lavere standard enn OS den gjør internt — som for denne Sabre chip'n ser ut til å være 32 bit.

Ved all resampling uansett hvor i kjeden den foregår er det to faktorer som blir repetert og teoretisk gir forringelse av singal. Det første er matematisk avrundingsfeil som ved all bruk av DSP, og det andre er interpoleringsfilter som må nyttes. Ved ren heltall faktorbasert oppsamling gir neppe disse i seg selv fingeravtrykk på lyden heller enn at filteret DAC'n til slutt benytter på lydmaterialet når det endelig spilles av er det som gir audiofile en opplevelse av anderledes.

Selv brukte jeg litt tid på dette i forsøk på lure DAC'n til å nyttegjøre ulike filtre for ulike sample frekvenser. Før jeg forstod at DAC'n min uansett oppsamplet til maks den evnet uavhenging av materiale den ble foret.

Edit: En annen tanke som slo meg er at det nå begynner bli flere bedre DAC produsenter som utfører DSP utover digitale filtre på signalet for å sikre mot intersample overs. Dette krever garantert resampling av singnalet for DAC med slik egenskap. Denne tråden gir innsyn i meg fomle meg til litt kunskap på fenomenet.

Sist redigert:
Topp Bunn