Uriah heep fan?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jeg datt av i Q-album-perioden. Hvis han er/var i UH, må det ha vært etterpå.
    Han var aldri med i Uriah Heep - bare bidro med en låt på Abominog.

    Leser litt trivia når jeg lytter meg gjennom albumene - plukket opp at Manfred Mann bidrar med Moog på July Morning - veldig kult (y)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Oppdaget at refrenget på Coolio, Gangstas Paradise er mistenkelig likt Pilgrim på Sweet Freedom. Koringen er veldig likt synthen til Ken H. Stevie Wonder står bak låta til Coolio. Er han kjent for å stjele fra andre?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Downunda dukker opp, som oftest godt brukt, på nettet fra tid til annen. Jeg var heldig og fant et mint uspilt eksemplar på ebay for noen år siden.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Godt jeg så denne tråd, minnede meg på hvor meget jeg lyttede på Sweet Freedom og Magicians Birthday i en periode på syttitallet. Må høre dem igjen i aften. Har dem sannsynligvis ennå.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    244234347_4559657777427311_7878386068716201714_n.jpeg


    Jeg har ennå min 49 år gamle billett fra Uriah Heep i Bergen (kostet 30 kr, tilsvarer vel 300-400 kr i dag) og her er min historie om en fantastisk flott låt som Uriah Heep vel aldri spilte live.( For de som vil lese videre
    😊
    )

    Jeg må bare innrømme det : Jeg var utrolig glad i de 5- 6 første albumene til Uriah Heep. Disse fikk mye spilletid på platespilleren. I 70´talls bandet mitt Foggie spilte vi også flere Heep låter og jeg fikk også sett dem live 2 ganger på 70´tallet, i Oslo og Bergen.

    Fra disse første 6 albumene er det selvfølgelig mange klassikere, men for meg er det spesielt en låt som fremdeles gir meg «gåsehud», og ikke minst et stort smil om munnen.
    Fra albumet "Salisbury" innspilt i London i oktober/november 1970 og utgitt i 1971 er det den nesten 17 minutter lange tittellåten Salisbury som står ut for meg. Låtene til dette albumet er stort sett skrevet og øvd inn på puben «Fox and Hounds» i Chiswick, London sammen med inntak av mange sene halvlitere med øl. På dette albumet er det Keith Barker på trommer og ikke minst super bassisten Paul Newton i tillegg til Mick Box, David Byron og Ken Hensley.

    Selve låten Salisbury er spilt inn live i Lansdowne Studio, London med 22 stk stryk og blås fra symfoniorkester. Her stiller Mick Box opp sin Marshall rigg hvor volum står på 10 og plugger inn sin svarte Gibson Les Paul. Paul Newton på bass viser spesielt her utover i låten at han har mer en en fot i jazzen. Etter litt over 11 minutter ute i låten kommer det som jeg aldri blir lei av å høre og Mick Box har selv fortalt dette. 22 utdannede musikere med synfonibakgrunn sitter med hodetelefoner som monitor når Mick trykker ned sin wah-wah pedal (en kan tydelig høre dette klikket på plata) og trør til med sin flotte konstruerte wah-wah solo på full guffe. Dette fører til at musikerene i symfoniorkesteret river av seg hodetelefonene av lydsjokket i monitor…ha ha ha…dette skulle vi hatt på film.

    Bilde fra 1975 "Foggie" som hadde mye Uriah Heep på repertoaret. Undertegnede (lead gitar) helt til høyre. :)
    Foggie 2.jpeg
     
    Sist redigert:

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Bartistan
    Etter å ha oppdaga denne tråden ble det akutte endringer i kjøreplanen :D

    Hiip.JPG


    Sanctuary 2015, helt fin IMO.
    Jeg har sikkert et antikt (mono?) opptak på en teip liggende på lur også, fra den gang skiva var fersk (ish) 😇
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Uriah Heep, Barclay James Harvest, Pink Floyd er jo rene morsmelken for proginteresserte. Uriah Heep holder vel nesten rekorden for antall forskjellige medlemmer som har vært innom. Salisbury platecover er inne blandt de ti beste som er laget. Den sorte Live-skiva spilles ennå. Synd at Ken Hensley og Mick Box var såpass utpå kjøret på 70-tallet at det bled problematisk. Kvalitet går aldri av mote.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.500
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    For meg er Uriah Heep ,,,, and only Ken Hensley . rip
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg tror egentlig det.
    :poop::geek:

    På den annen side, mener f.eks. jeg at Rolling Stones beste album heter Steel Wheels. Så jeg bedriver vel blasfemi av verste sort selv, tenker jeg.
    Morsomt at vi er helt på linje her, Håkon :D Bortsett fra Stones albumet som helt klart nesten sikkert må være Exile, eller Beggars.
    Fy skamm på dere 2 🤣 🤣
    Feil tråd.... ja, vet det,
    men beste Stones album er og bli´r "After Math".
    Ferdigsnakka 😂
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Uriah Heep hadde en sound som fanget og fascinerte meg i tidlige år, lydbildet med Hensley sitt Hammondorgel, driven i Mick Box sine gitarsoloer og Byron sin stemme.
    Og balladene som de fineste jentene også likte. Jeg finner nå, til min overraskelse, at jeg fremdeles kan synge med på Wise Man og The Easy Road.
    De hadde identitet og utstråing som traff meg. Lydspor til min ungdom.
    Stort sett enig med denne karen.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ble inspirert nå - har ennå de 5 første på vinyl. Spilte på en Phillips Bambino på gutterommet. Syntes musikken var fantastisk. Salisbury og Magitian syntes jeg var de beste selvom Look at yourself var mest populær i guttegjengen.

    Spiller Salisbury på Spotify nå og synes ikke det låter verst. Remastret riktignok, men hvem bryr seg. Jeg digget jo dette på et Phillips Low Fi oppsett🙂
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner ikke helt hva du sikter til/mener med den teksten der...
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Min samling av Uriah Heep. Musikken er ok, men lyden er som påpekt av flere ikke bra.
    20231126_175517.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg syns ikke Uriah Heep låter så ille selv med moderne pickup. Av mine gamle plater er det kanskje Uriah Heep som får mest spilletid, sammen med Stones.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Nå bruker jeg Ortofon Cadenza Black, men i årenes løp har jeg hatt mye annet også, bl.a Cadenza Bronze, diverse Audio Technica, Dynavector xx2 MkII, Denon DL 103R m.m.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her er det nesten samme, Ortofon Windfeld. I SME arm, rimelig nøytralt og kjølig, men det funker også på 70-talls innspillinger uten superoppløsning.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Innspirert av tråden her måtte jeg prøve Salisbury på store anlegget med DL103 Anniversiry og en remaster 180gr........
    .åhhhhh fyttikatta........det var utrolig langt fra riktig combo.......skrikende, hardt tynt, metallisk og med lite bass.........så absolutt ikke riktig combo.........skal dobbeltsjekke med noen andre innspillinger av samme plate.


    20231126_200134.jpg
    20231126_200122.jpg
    20231126_200049.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Min 2015 vinyl av Salisbury låter bra. Ikke mangel på bass.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Uriah Heep, Slade, Deep Purple og Black Sabbath var de vi hørte på på ungdomsskolen. Ingen brydde seg om lyden dengang. Men ved gjenhør i dag er Heep dessverre innspilt med skikkelig grautlyd.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.461
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har disse.

    IMG_8996.jpeg


    Satt på denne for å teste.


    IMG_8997.jpeg


    Litt små ullen lyd, men så ille er den ikke.

    Black Sabbath ble nevnt. Veldig forskjellig hvordan de låter. Paranoid albumet har egentlig ganske bra lyd i forhold til de andre..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn