En ting som er litt interessant er: kan man som hvit bli utsatt for rasisme? Blir man tatt alvorlig om man hevder dette? Satt nettopp og hørte på en reprise av tazte-priv med Bård og Harald på radioen, hvor Bård ( som hevder han bor i Sverge og utsettes for rasisme, kalles dum osv) ringer til en eller annen slags anti-rasistisk forening (tror jeg, fikk ikke med starten) og klager over dette. Han blir jo ikke tatt alvorlig, og det var vel sånn sett ikke meningen heller, men det er noe idet. Tidligere var det sånn at kvinner og fargede ble diskriminert, de var svake grupper. Nå hevder endel menn at dette er snudd, nå er det ( i alle fall på noen områder) de som undertrykkes, kan man ikke også oppleve dette angående rasisme etter hudfarge? Jeg satt og så på Migrapolis en kveld, og der ble en indisk/pakistansk dame spurt om hvorfor hun ikke hadde valgt seg en norsk mann. Svaret var at de var så kjedelige, og hvite. Mon tro hva som hadde blitt reaksjonen om det var motsatt, at en norsk dame i 2006 hadde sagt at hun ikke ville ha en mann, fordi han var så kjedelig og brun?
Norske menn er ikke ”gode nok” for mange av våre nye landsmenns døtre, de henter akseptable ektemenn fra hjemlandet. Kan ikke dette også kalles rasisme?
Helt klart.Men er det noe bedre eller verre enn kvinner/menn som foretrekker høy/lave, slanke/kraftige partnere? Mennesker vil alltid være forutinntatte og diskriminerende ved noe så viktig som valg av livsledsager. Det er mye mer realistisk å kreve at samfunnet ikke er det.
For å ha det sagt så mener jeg at det forekommer diskriminering på en mengde parametre i samfunnet, og jeg er langt fra sikker på at kjønn og rase er de verste.
Carl I hagen stemples som rasist fordi han tar opp saken med at Ramin Osmundsen egentlig er fransk statsborger. Grunnen til rasismestempelet er selvsagt at hun også er brun i huden, hadde hun vært en helt hvit franskmann, hadde noen brukt ordet rasistisk da?
Spørsmålet mitt var jo om han i det hele tatt ville tatt opp saken om hun var lys i huden. Hvis han ikke hadde det, er han helt klart rasist. enig?
Kan det være noe i det at folk blir på tuppa hver gang denne mannen sier noe som i det hele tatt kan (mis)tolkes som å være rasistisk. Har han noen gang egentlig sagt noe som er rasistisk?
Jeg kan på ingen måte gå god for følgende googlet info som ser ut til å være både ensidig og muligens propaganda:
http://www.boitho.no/search/cashe.php?DocID=3717256
"Fremskrittspartiet ble dannet i 1973, under navnet Anders Langes Parti.
Ved valget det året fikk det nye partiet 100 000 stemmer. Lange var motstander av den "formynderske" staten, men hans politikk handlet om vesentlige andre ting enn skattenivået. Mellom 1929 og 1938 var han sekretær i det Hitler-vennlige Fedrelandslaget. Han hadde til vane å kle seg i uniform og bruke nazihilsenen. Anders Lange hadde en avis, Hundeavisen, som han brukte til å forsvare apartheidregimene i Sør-Afrika og Rhodesia (Zimbabwe). I 1963 kalte Hundeavisen motstandere av apartheid for "forrædere av den hvite rase"
"..Partiets parole i forhold til innvandringspolitikk i 1973 var "Norge for nordmenn". I denne perioden satt den unge Carl I. Hagen i partiets sentralstyre..."
".. Under kommunevalgkampen i 1987 fikk Hagen enorm medieoppmerksomhet da han leste opp et brev som angivelig var skrevet av en muslim bosatt i Norge. Brevet handlet om hvordan muslimene planla å sikre verdensherredømme og gjøre Norge til en islamsk stat. Kort tid etter innrømmet Hagen at brevet var falskt..."
"..I september 1995 avslørte Dagbladet stortingsrepresentanten Øystein Hedstrøms deltagelse på et nazimøte på Godlia kino i Oslo. Blant deltagerne var gammelnazisten Bastian Heide, Bjarne Dahl, som har vært aktiv i flere rasist- og nazigrupperinger, og Hege Søfteland, som sammenligner innvandring til Norge med den tyske okkupasjon. Den yngre garden av voldsmenn var også representert. Dagbladet, som hadde sneket seg inn på det hemmelige møtet, rapporterte at Erik Gjems-Onstad brukte anledningen til å ta opp en debatt om raseteori og de hvites overlegenhet. Det ble rabalder rundt Hedstrøms naziforbindelser, men etter en uke sa Hagen at Frp hadde "ingenting å skamme oss over. Vi står med høyreist hode"..."
Hvorfor skal ikke nordmenn kunne bruke pensjonen sin i Spania? De legger igjen pengene sine der nede, vil tro spanjolene bare er glade for der, på samme måte som er vi er glade for pengene våre turister legger igjen her.
Hvorfor skal ikke profesjonelle byråkrater få lov til å jobbe i norge hvis de er beste mann/kvinne til jobben?
Poenget mitt er at ved å se på utvalget av saker Carl I velger å profilere seg på, danner man seg et inntrykk av det skjulte budskapet.
-k