USB Audio DAC og Windows 7, får noen voluminstillingene til å fungere overhodet?

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg får ikke volumknappene i Windows 7 til å fungere og lurer på om noen andre har greid å holde kontroll over lydinstillingene.

Det er slik at Windows har en hovedinstilling for lyd (for device), og så har man enkelte volumknapper for programvare, men ingen av disse to fungerer som de skal, eller også, funksjonene ender opp med å kødde med lydnivået.

Det eneste som synes å fungere som forventet, er det å kun bruke volumknappen i f.eks Winamp eller Foobar.

Jeg er i første omgang ikke interessert i forslag som vagt kan tenkes hjelpe (jeg tror jeg har prøvd det meste her) og håper at noen ganske enkelt kan fortelle om sine erfaringer med DAC koblet til pc i Windows 7 hvis de mener at de har fått voluminstillingene i Windows til å fungere eller ei.

Jeg tør ikke sette volumknappene i Windows for DAC device til noe annet enn et absolutt minimum (0%) for det er ting som tyder på at instillingene i Windows har alvorlige bugs.

Men, men, jeg ønsker å få høre fra folk som muligens har fått alt dette til å fungerer.

Jeg har OEM versjon av Windows 7 Pro, men det skal vel ikke ha noe å si. Ellers er Windows 7 oppdatert med siste oppdateringer.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
For å få best lyd kobles mixeren i Windows ut, det er kanskje det som er gjort hos deg?

Volumkontroll er deaktivert hos meg med USB DAC.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg er ikke sikker på hva du mener når du synes å skrive om "mixereren" i windows, men jeg ser at lydinstillingene i Windows har en "mixer" link på bunnen av voluknappen for hver device.

En ting jeg ser nå, er at Windows sin volumknapp synes å være lineær, mens volumknappen i Foobar ser ut til å være logaritmisk og når jeg drar i den så stilles det om på den andre automatisk, så da henger disse to volumknappene ihop som forventet.

Det er litt vanskelig for meg å egentlig fortelle hva som er det største problemet for meg her, jeg synes bare at jeg har liten kontroll på volumet. Det kan virke som at jeg må sette volumknotten for DAC'en i Windows, til et minimum. Men jeg ser jo at hvis jeg setter den til 0% da får jeg jo masse lyd fremdeles, og da er studiomonitorene justert nesten ned til 0% de også. Kraftige saker altså. :p

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
USB Audio DAC og Windows 7

Jeg vil her prøve å skrive ned noen greie observerbare ting, for å gjøre det enklere for meg selv:

1.0) Hovedvolumknappen for DAC/Device fungerer ikke i det hele tatt, I den forstand at denne ikke juster lyden noe sted.
1.1) Lyd for "System sounds" kan faktisk justeres for seg selv i "mixer", og skyver jeg lyden til 100% så høres det greit ut, hovedvolumknappen skyves da automatisk til 100%.
1.2) Det er mulig å ha hovedvolumknappen stå på 50% og "system sounds" knappen på 40%.
1.3) Der et ikke mulig å ha hovedvolumknappen på 10% og "sysstem sounds" på 40%, hovedvolumknappen må være høyest.

2.0) Media player classic har en egen volumknapp som ikke kan manipuleres fra Windows.
2.1) Windows sin volumknapp for media player classic kan justeres lik som "system sounds"
2.2) Haha faen, jeg kan sette hovedvolumknappen fra 100% til 0% og jeg kan likevel stille lyden i MPC.
2.3) Volumknottene i Windows må da være koda feil.
2.4) Aner ikke om lyddriverne for hovedkortet har noe å si, eller om det kan være en feil i Windows.
2.5) Lurer på om mixer-volumknappene automatisk tvinger hovedvolumknappen fra 0% til 100%, når hovedvolumknappen var satt til 0%.

3.0) Foobar har logaritmisk volumkontroll, og Windows 7 har en linear en, slik ser det ut for meg.
3.1) Winamp har linear volumkontroll med default, og kan stilles om til logaritmisk.

Hovedproblemet mitt er kanskje at det er noe kødd i måten volumknottene fungerer på, som gjør at volumet kommer på for kraftig av en grunn jeg ikke er helt sikker på. Jeg har vært var mot å ha hovedvolumknappen på 100% og vært bekymret for at DAC og studiomonitorer på "100%" vil være skummelt høyt, så jeg tror jeg har satt hovedvolumet ned og ofte ned til 0%, noe som kanskje har gjort at voluminnstillingene i Windows slutter å virke som de skal. :p

Siden system sounds ikke hørtes for høyt ut da DAC var satt til 100% (eller mer enn 0%), så tenker jeg at jeg får bare ha den fast på f.eks 50% og så heller være forsiktig med de andre volumknottene i Winamp, Foobar og Media player classic.

Edit: Jeg veit at Windows 7 har noen ekstra innstillinger for hver audio device ("exclusive mode"), men jeg kan ikke se at det å stille på dem har hjulpet på noe, mulig at dette er noe jeg bør se på igjen seinere.

Edit2: Det er nok sånn at alt av "ny" programvare som kjører ut lyd vil være et problem da en må helst justere lyden ned før man kanskje tilfeldigvis begynner å spille av noe, som f.eks Youtube i en nettleser. Lurer på om det enkleste vil være å kun la DAC'en stå som output device for noen få program som Foobar/Winamp og Media Player Classic sånn at en har god kontroll på volumjusteringene, og heller la alt annet bruke det interne lydkortet som default device. Det jeg har gjort nå er å ganske enkelt forsøkte bytte mellom lydkort device og DAC device etter behov, det virker som en dårlig ide da en plutselig kan komme til skade å starte et program som har volumet på fullt.

Edit3: Hm, men hvis jeg setter DAC'en som output i enkelte program, da kan jeg ikke bruke hodetelefonene, med mindre jeg setter DAC'en midlertidig som default device. lol ::)

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1

Omsider så fant jeg ut at jeg best kan la pc'en ha det interne lydkortet som default device for det meste av programvare slik at jeg kan høre på hodetelefoner, og heller la Foobar/Winamp og Media Player Classic ha DAC'en som output device for monitorene. Da slipper jeg å bli skremt den dagen jeg starter et nytt program (f.eks quicktime eller youtube) som spiller av lyd og som ikke er dempet ned på forhånd.

Pc'en er altså koblet til USB DAC'en som igjen er koblet til et par studiomonitorer med XLR kabler. Levelknotten bak på studiomonitorene kunne godt stått på 50% som anbefalt i manualen, men det blir litt vanskelig å stille på lyden i diverse programvare så jeg lar knotten stå på 1/3'del.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1

Jeg trodde jeg var ferdig her, men jeg ser i dag at volumknappen til Foobar ikke lenger justeres automatisk som tidligere, når jeg stiller på lyden i Windows for Foobar i "mixer" (flott!).

"Exclusive mode" er koblet på for DAC'en med begge valgene en kan krysse for. Lurer på om jeg har glemt å holde et øye med akkurat exclusive mode tidligere, eller om kanskje program og windows måtte få en omstart.

En grei måte å slippe å bytte om på innstillingene når jeg skal høre musikk med hodetelefonene, er å laste filene i Winamp og ha det koblet til det interne lydkortet, mens Foobar er koblet til DAC'en.

Edit: Haha, nei pokker, nå ser jeg at volumkontrollen i selve Media Player Classic er låst til volumkontrollen i Windows for MPC. Et liknende problem var jo det som jeg fikk løst med Foobar i dag.

Topp Bunn