USB enhetsbehandling feilkode 45

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Hallo
Har lenge spilt på en pc bestående av p4 2,8ghz 478 i et msi kort som sender musikk over usb til et usb lydkort(usb dac)OS er xp pro med alle servicepack oppdat.
har brukt foobar2000 og en asiodriver fra usbaudio.com.
alt virker perfekt via en optisk usb kabel på 20 meter fra opticis.
Bytter så HK til ASUS a8n32-sli deluxe med en dobbelkjerne amd 64x4400+.
renser HD med autonuke og installerer alt på nytt.
Ender opp med et rart fenomen der jeg hele tiden mister kontakten med usb dac´n,men BARE når jeg bruker den optiske kabelen.
I maskinvare enhetsbehandling kan jeg sitte og se at burr brown 2707 kommer og forsvinner ca hvert 20 sek og under detaljer for drivere veksler info mellom at denne enheten fungerer som den skal til at den ikke gjør det med tillegg av feilkode 45(som bare sier at man ikke har kontakt med usb enhet og prøv å rekoble)
hvorfor i all verden får jeg dette? hvordan kan jeg komme rundt det?MED fortsatt å bruke optisk kabel ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
mvh
leif christensen
drøbak

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Mener å huske at den optiske kabelen din er USB1.1. Dine nye USB-utganger kjører kanskje 2.0? I så fall må du finne en måte å skru ned USB-hastigheten på for OSet ditt finner sikkert ikke dette ut selv...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
takk! ;D
det virker VELDIG plausibelt :eek:
det går kanskje i BIOS? ???
mvh
Leif

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
544
Torget vurderinger
1
2.0 og 1.1 er kompatible om hverandre. Tviler også på om den gamle PC'en var usb 1.1, men det er jo likevel mulig at problemet løser seg om det går an å stille det ned til usb 1.1 hastighet likevel.

Jeg hadde nettop et lignende problem med en gammel laptop og en ekstern usbpinne-wlan dings. fysisk passet den helt fint i usbporten men fikk ikke skikkelig kontakt før jeg dyttet den litt hardt inn og holdt den litt på plass.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
sjekket dataene på msi-kortet og det var også 2,0, så der røk den teorien?
får prøve å bytte stubben mellom opticis-kabelen og dac´n
takk
mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
LMC skrev:
sjekket dataene på msi-kortet og det var også 2,0, så der røk den teorien?
Kanskje.
Men det er ingen hemmelighet at XP ikke er 100% stødig på USB. Hadde et lignende problem med noe måleutstyr på en ASUS-laptop en gang i tiden. Løsningen var å benytte en annen USB-port!

Det kan jo også være noen kompabilitetsproblemer selv om ting skal være kompatible. Sjekk om kabelen virker med en harddisk. Lite hjelp i om den gjør det, men da vil du ihvertfall vite at nytt kort, optisk USB og USB-DACen din ikke trives sammen.

Et skudd fra hofta: Få tak i en USB-hub som bare støtter 1.1 og koble den til den optiske :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jotakk
skal hjem og teste noen tips:
alt USB utenom optisk kabel på egen poret hub
dårlig kontakt m.m
bare så dumt at det tar sånn tid!
kommer tilbake med løsning håper jeg.
hjelper kanskje ikke å bytte hk 1 gang til,så kan like gjerne finne ut av det ::)
takk så lenge
mvh
Leif

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.352
Torget vurderinger
0
Det er ikke noe strømstyring i Kontrollpanel som automatisk deaktiverer porten ?
"tillat å slå av enhet osv."

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
skal sjekke takk!
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
problemet består,men forbindelsen er perfekt helt til usbaudiodriver installeres?

vedlegger svaret jeg fikk fra opticis supportavdeling...snakk om sevice:

Hello Leif,

IndustrialComponent.com has forwarded your email to me for comment. I provide technical and commercial support for Opticis products in North America.

Fortunately, you have had successful operation with the MSI mobo. ASUS, likewise, is a reputable mobo so you have the classis systems integration SNAFU. I could be trite and say if it isn't broken, don't fix it, but these things do happen.

To put a finger on the cause is difficult. The mobo change involves changes to firmware, hardware, software drivers that are beyond anyone's ability to comprehend. There has obviously been a new command or timing difference that does not sit well with the M2 USB cable. Essentially, the cable is seen as a Generic USB Hub by the Windows Device Manager (in reality, a Texas Instruments 4-port USB hub) and why the mobo is in conflict with this chip would require a USB bus analyzer and someone with expertise. Even then, getting a solution such as a driver change would be near impossible.

Is there an easier solution? Maybe.

1) In some of the BIOS settings, there used to be a legacy setting for USB
1.1 Although our cable works fine with USB 2.0 ports, the BIOS designers included this option for a reason. Have a look at the system BIOS.

2) Using an add-in USB card might be a solution. It has a different USB chip host controller and might be friendlier to some peripheral controllers.

Not an elegant solution, but if it works ....

USB has been around since the early part of the last decade and our product was introduced in 2001. Designing and interfacing to USB devices has never been easy owing to the very narrow tolerance of the specification. Opticis has been very fortunate with our M2-100 product but we have had to be vigilant with the release of new Operating Systems or Service Packs.

If we can assist further, please email.

Best regards,

Roger Harkness
Sales and General Manager
Opticis North America Ltd.
Tel: (519) 355-0819
Fax: (519) 355-0520
Email: roger@opticis.com
www.opticis.com

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Det er det en kaller bra service, ja.

Da er det bare å prøve å tvinge porten til 1.1, installere et nytt USB-kort eller å kjøre med en ekstra hub som har en annen chip enn kabelen din ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
No.1: ASUS er Rolls Royce i hovedkort og et glimrende produkt, så du er berget der. Bruker disse selv til mine kunder.
No.2: Som han foreslår, sett Legacy USB til Enablet i Setup (hovedkortets setup, du når det ved å holde inn DELETE knappen veldig tidlig i oppstarten, med en gang du ser tekst etter påslag). Der kan du også slå av 2.0 kompabilitet tilbake til 1.1 hvis ønskelig, men prøv uten først.
No.3: USB er ikke en eksakt standard...har ikke tall på hvor mye dritt jeg har hatt med USB hos mine kunder. Litt av grunnen til at jeg selv IKKE valgte USB-basert lydkort her.
No.4: Av og til kan det være en fordel mot USB utstyr å ha en HUB med batterieliminator tilkoblet PCens utgang for så å koble i ditt tilfelle kabelen til DACen i denne igjen.
No.5: USB kan også være pirkete på kabler. Prøv en SKJERMET USB kabel fra utgangen og til det utstyret du skal koble til. (Synes du nevnte en overgangskabel). Uskjermede kabler gir ofte problemer.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
til alle:
takk for interessen.
problemet er nå løst ved hjelp av et eget usb pci kort med egen driver chip.
ved tilkobling/installering mot dette usb kortet virker alt helt knirkefritt ;D
dette ble foreslått av opticis support og lydmekk og gjorde susen
PS kjører nå skjermet

mvh
Leif

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
LydMekk skrev:
No.1: ASUS er Rolls Royce i hovedkort og et glimrende produkt, så du er berget der.
Tydeligvis ikke på USB... Har selv slitt med ASUS og USB.

Og om jeg å tillate, LMC, så foreslo jeg som Opticis eget USB-kort hele 47 sekunder før lydmekk ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Mitchell:
Du har helt rett!
Hang meg bare litt opp i legacy varianten,men håpet mitt existerende usb pci kort ville virke og det er DØNN stabilt.
Takk til alle: I´m back on track 8)
Da er det bare å prøve xxplayer i vista og focke opp alt igjen! ;D
Typisk for denne hobbyen i jakten på fremgang "If it works ; repair it!" ::)
mvh
Leif

Topp Bunn