USB-I2S Module and Analog Board version 1.1

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Eeeh, hallo? Skjønner ikke stort av hva dere skriver om men kan jeg kjøpe en sånn burk av deg Børge, plugge den mellom pc og hifi også spille mine filer? (wav, flac, mp3, spotify etc) pardon my stupidity men god lyd til slike kostnader fascinerer meg...
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Hei,

Kanskje litt vel teknisk forklaring...

Boksen spiller de samme lydformatene som player-programmet på PCen gjør. Den beste kombinasjonen jeg så langt har brukt er J-River sitt Media Center program ($50 for lisens på ørten PCer du eier). Sammen med det (og et par andre playere) kan man bruke ASIO-protokollen for å spille av lyd. Boksen jeg lager fungerer sammen med en open source ASIO-driver for Windows, under USB Audio Class 2 (UAC2). Da kan du spille av alle formater opp til 24/192.

Dessverre funker ikke ASIO i alt av Windows-programmer (som for eksempel Internet Explorer). Da kan man bruke UAC1, som i vårt tilfelle går opp til 24/44.1 og 24/48. Det har vært noen spredte forsøk på å lage en driver som gjør at alle Windows-programmer fungerer opp til 24/192.

Mao: Ja, den spiller alt av lydformater, men ikke nødvendigvis gjennom alt av programmer (foreløpig).

Børge
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ahh, takk for svar. Par spørsmål til: Ser du skriver om endel muligheter på powersiden. Leveres den med en veggvorte ferdig til bruk? Er det mulig å kjøre spotify? Uac 1 vs Uac 2. Er boksen din forenelig med begge? Spør kanskje dumt nå....
 
Sist redigert:

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Veggvorte: nei. Den får power fra USB. Det er lett å bygge den om til div. power, men det er ikke nødvendig for å få den til å funke.

Spotify: ja, med UAC1.

UAC1/2: begge er støttet. Det er en knapp bak for å velge. Begge kjører asynkron USB.

Børge
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
AB-1.2 har ankommet

Endelig har AB-1.2 ankommet! Sitter her og lytter til den første av dem!

Dette er en komplett USB-DAC som er ferdig montert og testet. Man trenger ikke modde på den, men er mer en velkommen til det.

I løpet av helgen og mandagen sender jeg ut de forhåndsbestilte. Håper dere poster lytteinntrykk når dere får boksene!

Mer info på: Q N K T C USB-I2S Module and Analog Board

Børge
 

Vedlegg

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Se www.qnktc.com for info om bestilling. NOK 970,- med mva og frakt. Faktura eller PayPal.

Børge
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
åsså jeg åsså
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
asio

Mens jeg venter på dacen , så tenkte jeg å klargjøre pc for høyoppløst avspilling. Jeg har allerede innstallert lisensiert JRiver og begynte å se på de her ASIO greiene.Lastet ned herfra http://sdr-widget.googlecode.com/files/sdr-widget-2012-07-25.elf og åpnet i JRiver. Er dette riktig?Tar gjerne i mot litt teskjeforklaring på dette.
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
.elf-filene er kompilert firmware for å oppgradere AB-1.2. Den er sendt med siste firmware, så du trenger forhåpentligvis ikke bry deg om .elf-filene på lenge.

Det du derimot trenger er AWSetup.exe på https://sites.google.com/site/nikkov/home/microcontrollers/audio-widget/
Den installerer driverne du trenger for å bruke AB-1.2 i USB Audio Class 2. Etter at driveren er installert, må du sette opp J-River:
Tools -> Options -> Audio -> Output Mode = ASIO -> Device = ASIO UAC2

Jeg vet ikke om den er tilgjengelig i J-River før du plugger inn boksen første gang.

Når AB-1.2 sendes ut er den er satt opp til å bruke USB Audio Class 1. Da støtter den formater opp til 24/48 uten at du må installere noen driver. For å bruke UAC2 (som støtter opp til 24/192) må du bytte til UAC2. Det gjør man ved å holde Prog-knappen inne til LEDen foran blir rød, og deretter slukker. Etter det slipper du Prog og klikker Reset. Etter det fungerer den bare med ASIO-driveren.

For å gå tilbake til UAC1 er det samme knapp. I UAC1 skal den fungere med alle Windows-programmer. J-River må i så fall stilles inn til å bruke WASAPI og ikke ASIO.

Håper dette gir mening for deg, i hvert fall etter at par forsøk!


Børge
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Glimrende.Dette gir absolutt mening. Takk.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Da er duppeditten koblet opp, tok fem min etter å ha fulgt Børges oppskrift over. Supert!

Førsteinntrykk? Dette spiller mye mye mye heftigere enn Squezeebox duet (oppgradert med Teddypower) med Audiozone dac'en min. ($1000) Spilte meg "opp" på endel låter i går kveld/natt og etter å ha igjennom endel av de samme nå føler jeg dette er et varp få har sett/hørt!!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jepp, veldig gøy, ble litt revet med her...sjekk meterne på forsterkeren, høyttalerne har følsomhet på 97db.....

P7310213.jpg
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Endelig har AB-1.2 ankommet! Sitter her og lytter til den første av dem!

Dette er en komplett USB-DAC som er ferdig montert og testet. Man trenger ikke modde på den, men er mer en velkommen til det.

I løpet av helgen og mandagen sender jeg ut de forhåndsbestilte. Håper dere poster lytteinntrykk når dere får boksene!

Mer info på: Q N K T C USB-I2S Module and Analog Board

Børge
Nice!

For oss som allerede har en USB-I2S modul liggende, selger du også kun ferdigmontert AB-1.2 'bunn-kort' også? Hva blir prisen på det?

- slarssen
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Nice!

For oss som allerede har en USB-I2S modul liggende, selger du også kun ferdigmontert AB-1.2 'bunn-kort' også? Hva blir prisen på det?

- slarssen
Hvis du har en AB-1.1 er det ikke noe problem til AB-1.2 med samme modul. AB-1.2 har en litt kortere kasse, så analog-kort og kasse følger med. Jeg tar 550,- inkl. mva. og frakt for kasse og AB-1.2 analog-kort. Send meg en PM så ordner jeg detaljene.

Hvis modulen din kommer rett fra en AB-1.1, er det bare å plugge den inn i AB-1.2. MEN: hvis modulen din har påmonterte XOer (krystall-oscillatorer) er det litt mer tricky siden AB-1.2 er laget for å ha XOene på analog-kortet. Det er fullt mulig å bruke en modul med XOer, ca. 10 SMD komponenter må endres på. I så fall er det kanskje enklere med en fullverdig AB-1.2 til 970,- inkl. mva. og frakt.

Børge
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hvordan spiller denne sammenlignet f.eks. med en Hegel hd2? for dere som har prøvd diverse usb dacer?
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Jeg har ikke testet dem mot hverandre. Men én forskjell er at AB-1.2 bruker asynkron USB med klokke-kretsene rett på DAC-chippen.
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei Børge, dette ser morsomt og spennende ut :D
Jeg har et DAC kort (separat analog kort) med en TDA1541A S2 chip der jeg nå bruker SPDIF inn på kortet, men det har mulighet for I2S input (merket med "256fS" på kortet). Tilkoblingspunktene er henholdsvis merket med: GND, WCS, BCK, DATA, GND. Har følgende relaterte spørsmål:
1. Kan jeg bruke din USB-I2S modul for å prøve ut I2S input på DAC'en?
2. Hvordan skal jeg eventuelt koble den til?
3. Trenger jeg versjonen med XO innstallert?
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Hei Josi,

1 - Ja, det bør funke. 2
2 - Les skjemaene på Q N K T C USB-I2S Module and Analog Board for å se pinout for I2S-bussen
3 - Sannsynligvis ja, men les under og sjekk skjemaene mine mot din hardware

256x-klokker passer med 11.2896 / 12.288MHz MCLK og 44.1 / 48ksps sampling rate. Modulen gir ut den dobbelte frekvensen av det. Sjekk om din DAC-chip klarer å operere med en 512x-klokke også! Det sitter en 2:1 frekvensdeler på XO-modulen som mater MCUen. MCLK inn i MCUen vil være det samme som den MCLK din DAC krever. Modulen uten XO krever å få levert 11.2896 / 12.288 MHz inn, altså halvparten av hva AB-1.2 sine XOer leverer. Det sitter en 2:1 frekvensdeler på AB-1.2 som sørger for dette. AB-1.2 bruker modul uten XOer.

Alternativt, hvis ditt analogkort lager 11.2896MHz (44.1*256), kan den sendes rett inn i en modul uten XOer installert. Da vil den funke i 44.1ksps men neppe i andre samplerater. Men 44.1 er det samme som CD-samlingen din er laget i, så det bør funke for det aller meste av innhold.

Med andre ord: det blir nok litt mekk, men alle delene for å få det sammen er der! En variant som er enklere å komme igang med er å begynne med en 100% montert AB-1.2 og så fase inn din DAC.

Børge
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Med andre ord: det blir nok litt mekk, men alle delene for å få det sammen er der! En variant som er enklere å komme igang med er å begynne med en 100% montert AB-1.2 og så fase inn din DAC.

Børge
Forslaget ditt om å starte med AB-1.2 er interessant. Kan du kort si noe mer om hvordan min nåværende DAC kan fases inn?

- Jo
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
AB-1.2 spiller rett ut av boksen, så du har et fungerende komplett stem å falle tilbake på. Med både modul og analog-kort fra AB-1.2 på plass kan du koble inn ditt eget analog-kort i paralell og spille på begge DACene samtidig. Det er flere steder å koble til ditt kort.

AB-1.2 bruker bedre power-regulatorer for oscillatorene enn modulen med XO. Modulen har ikke plass til avanserte regulatorer på kortet, men det har analogkortet til AB-1.2. Jeg har ikke gjort lyttetester, men den komplette DACen er et designmessig bedre utgangspunkt.


Børge
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Børge, takk igjen for raskt og godt svar. Jeg er overbevist om at AB-1.2 er veien å gå :D
 

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
274
Antall liker
136
Readme-fil

Jeg har begynt på en readme-fil som forklarer Audio Widget-prosjektet og AB-1.x USB-DACer. Håper den kan belyse ting og svare på spørsmål. Mye av denne informasjonen er hentet fra flere prosjektsider.

https://github.com/amontefusco/sdr-widget/blob/audio-widget-experimental/AW_readme.txt

Teksten beskriver hvordan Audio Widget-prosjektet har kommet til og hvordan man kan bidra til det. Den sier ikke noe om lydkvaliteten til AB-1.2.

Kom gjerne med forslag til endringer i teksten.

Børge
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Fikk koblet opp denne dac'n mot Vortexbox player - som lar deg kjøre highrez filer også ved bruk av squeezeserver.
Styrer med ipad (ipeng) og Android (squeezebox gratis styringsprogram)

Plutselig har man noe som fungerer vel så bra(les bedre i mine ører) som en squeezebox, til billigere penge en feks en touch. En no-brainer spør du meg!

Neste skritt blir ny strømforsyning og en god del kondensatorer i løpet av høsten.
 

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
105
Antall liker
0
Torget vurderinger
2

turdalen

Medlem
Ble medlem
19.04.2009
Innlegg
10
Antall liker
0
AB-1.2 lå i posten da jeg kom hjem fra ferie. Fikk go'følelsen med en gang jeg koblet den opp :).
Dette er et supert produkt som det er, og et godt utgangspunkt for oss som liker å fikle litt sjøl.
Kan anbefales!
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Frister veldig denne, har jo egentlig bruk for en usb dac til, en oppe på lytterommet tilkoblet stasjonær pc og en til hodetelefon anlegget og den bærbare nede...
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ikke noe å nøle med!
Tilbøylig for å være enig. Idiotbra i forhold til alternativene jeg har hørt som kan sammenlignes.
det er betryggende å se at det kommer dac løsninger som ikke koster allverdens men låter som de skulle gjøre det.
at det i tillegg har forbedringspotensiale og skjema for å utnytte dette er rett og slett glitrende.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Tankespill...
ipad m/lossless musikk
+ camera connection kit
+ y-splitt usb kabel (cck+lader/strøm => AB 1.2)
+ QNKTC AB 1.2

Har lest på internasjonale forum om fungerende løsninger med ipad+cck+usb dac'r (MED egen strøm/batteri). Ipad alene leverer ikke tilstrekkelig med strøm for å drive en usb dac... derav y-split for å "hente inn strøm"

Mulig?

Mvh kai
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Har testet denne dac'en ett par dager. Den gjør en god jobb med asio driverene både i jriver og albumplayer.
Veldig lett å komme igang er alltid ett stort pluss :)
Testet mot kina dac'en min som er koblet til optisk ut på hovedkortet. denne lille saken leverer tett opp mot min gamle dac.
Den lett modifiserte kina dac'en har nok litt mer atakk i mellomtonen og er litt fyldigere nedover. Men forskjellene er små. så dette er en solid lydformidler.
Rask service er også ett kjempe pluss i boka. Dette noteres som en hyggelig handel med ett lykkelig resultat :)
 
O

Oblivion

Gjest
@Børge
Jeg har kompilert en linux 3.5.2 kernel og kompilert en MPD 0.18git versjon og fått redusert CPU IRQ forbruk for USB audio enheter (også for QNKTC 1.1) ned fra 2.7% - 8.3% til under 0.025% da dette viste seg å skyldes USB kernel / kernel konfigurasjon.
Jeg har testet med QNKTC 1.1 og et WaveIO kort (venter på ny firmware til mine 384k/32bit/DSD kort) og endte opp med å "file" en "bug" for MPD fordi jeg ikke var fornøyd med resultatene.

Jeg brukte QNKTC 1.1 når jeg kjørte "proc record" med en 24bit og en 32bit fil..
Og det viser seg at QNKTC 1.1 ikke støtter 24bit og MPD må bruke mer CPU på å konvertere til 32bit.
QNKTC 1.1 bruker også litt med CPU til IRQ håndtering når 24bit filer spilles og det er vel kanskje pga det samme forholdet.


View Issue Details [ Jump to Notes ][ >> ][ Issue History ] [ Print ]
IDProjectCategoryView StatusDate SubmittedLast Update
0003545MPDAudio Output - ALSApublic2012-08-21 15:172012-08-21 18:33
ReporterRayCtech
Assigned Tocirrus
PrioritynormalSeveritymajorReproducibilityalways
StatusclosedResolutionnot fixable
PlatformARMOSlinux debian wheezy armhfOS Version3.5.2
Product Versiongit
Target VersionFixed in Version
Summary0003545: High CPU usage when playing 24bit aiff
DescriptionWhen playing aiff 176.4k/32bit files the CPU usage on my system is 3.6%
When playing aiff 176.4k/24bit files the CPU usage increases to 4.6%
Additional InformationThis happens with all USB adapters I have tested.
Maybe this is not a "bug", but only some extra code used to "pad" the 8 LSB bits,
but if so it should still be looked into as 20% higher CPU usage when playing 24bit sources compared to 32bit sources indicates that something maybe are not optimal.
(0007332)
cirrus (administrator)
2012-08-21 17:37


libaudiofile consumes more than twice as much CPU cycles to decode the 24 bit file. Probably because extracting packed 24 bit samples is an expensive thing.

In addition to that, MPD must convert these 24 bit samples to 32 bit, because your audio chip does not support 24 bit playback. That adds some more CPU usage.
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Da var jaggu meg ny strømforsyning på plass, samt fått på plass en del kondiser på selve dacsettet. En uforskammet god oppgradering som har løftet usbdac boksen til å spille større, og fått mindre pustebesvær ( ii mangel på bedre ord)
ekstra morsomt er ting når man for småpenger får ting til å spille så bra som det gjør.
ikke noe å nøle med, dette speller vesentlig bedre en noen annen usbdac jeg har hørt til 4k som prisen med strømforsyning ble.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Har du lyst til å poste mer detaljer om løsningen H.R.? 3000 spenn i strømforsyning, betyr det trafo, likeretting med dyre dioder, glatting med seriøse kondiser og dritbra regulering samt en kasse?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Vel du traff nesten blink. Kassen ikke inkludert. En kraftig 9 volts trafo, en overkill likeretter og en del uf kondiser før og etter en regulator. i tillegg så er det satt på filmkondiser på selve dackortet.

kommer noen bilder etterhvert når jeg får kommet meg foran en pc. Ipad og bilder vettu..

det første om virkelig slår meg er at det spiller vesentlig mindre stressende.,tror dette blir bra. Synes det er knall med løsninger som virker hele tiden, også før man bygger ting.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
i prototypestadie fremdeles, men kjerringa klager ikke og det gjør ikke jeg heller.

dac.jpg
 
Topp Bunn