USB-overføring og 192khz.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Mener å ha lest noen steder at overføring fra USB til avspiller begrenser seg til 96 khz.Er dette sant?

På min Bladelius Embla Classic så har jeg mulighet for å velge mellom 3 forskjellige DAC-filter og hver av filtrene har valg mellom 44.1,48,96 og 192khz upsampling.
Jeg har musikk lagret på en LaCie ekstern HD som overføres via USB inn på Embla.
Betyr dette at det vil være nyttesløst å velge 192khz upsampling når jeg spiller musikk fra HD? Vil jeg isåfall komme best ut av det ved å velge 96 eller 44,1 khz?

Hva skal egentlig gjøre forskjellen med lyden med de forskjellige samplingratene?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Schumacher skrev:
Mener å ha lest noen steder at overføring fra USB til avspiller begrenser seg til 96 khz.Er dette sant?

På min Bladelius Embla Classic så har jeg mulighet for å velge mellom 3 forskjellige DAC-filter og hver av filtrene har valg mellom 44.1,48,96 og 192khz upsampling.
Jeg har musikk lagret på en LaCie ekstern HD som overføres via USB inn på Embla.
Betyr dette at det vil være nyttesløst å velge 192khz upsampling når jeg spiller musikk fra HD? Vil jeg isåfall komme best ut av det ved å velge 96 eller 44,1 khz?

Hva skal egentlig gjøre forskjellen med lyden med de forskjellige samplingratene?
USB-Audio standardene støtter så vidt jeg forstår samplefrekvenser opp til 8 388 607 Hz for versjon 1 og 4 294 967 295 Hz for versjon 2, jf. http://www.usb.org/developers/devclass_docs. Problemet er først og fremst at std.kretsene for USB-Audio knapt støtter 48 KHz. Spec for Embla Classic bør si noe vettugt om hva den støtter over USB.

mvh
KJ

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
"Spec for Embla Classic bør si noe vettugt om hva den støtter over USB."

Hmmm.... Det er nettopp dette jeg finner ingenting om i manualer til spilleren.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Prøv å ?«upsample» noen spor til 192 KHz og se hva som skjer.

mvh
KJ

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
usb,overfører kun 24/96.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
USB overfører 192/24 med de rette driverne, såvidt jeg vet. Har vært skrevet mye herom i andre tråder.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
USB 192 kHz 24 bit fungere i alle fall utmerket sammen med Calyx Super DAC 24/192.
Men det forutsetter korrekte drivere.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Usb er delt inn i to "primære" klasser...

Native:
Usb Class 1 (usb 1.0/1.1): opp til 96khz , Både pc og Mac klarer denne...
Usb Class 2 (Usb 2.0/1.1): Opp til 192khz, Standard på mac, ekstra drivere på Windows.

Noen nyere dac's er også usb 3.0 klare... vi får vente å se hva de klarer...

Usb 2.0 klarer glatt opp til 384khz... egentlig. (Usb class 3?...) og som nevnt over... 24 stk 44.1khz spor samtidig via en stk usb 2.0 linje... (terori..)
384khz...
M2tech, Antelope og MSB har vel dette klart allerede...

mvh

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Litt oppklarende det her.

Så i tilfellet så ligger en eventuell begrensning i selve LaCie ekstern HD og ikke i Embla.
Jeg har kastet eska til HD,men jeg vet den har USB2.0 overføring.

Slik jeg tolker Imperial sitt svar så skal oppsettet takle 192 khz?

O

Oblivion

Gjest
Imperial skrev:
Usb er delt inn i to "primære"  klasser...

Native:
Usb Class 1 (usb 1.0/1.1): opp til 96khz , Både pc og Mac klarer denne...
Usb Class 2 (Usb 2.0/1.1): Opp til 192khz, Standard på mac, ekstra drivere på Windows.

Noen nyere dac's er også usb 3.0 klare... vi får vente å se hva de klarer...

Usb 2.0 klarer glatt opp til 384khz... egentlig. (Usb class 3?...) og som nevnt over...  24 stk 44.1khz spor samtidig via en stk usb 2.0 linje... (terori..)
384khz...
M2tech, Antelope og MSB har vel dette klart allerede...

mvh
Så langt jeg vet er den eneste som kjører 384k/32bit med en standard PC og en standard DAC (ES9018 baserte) er www.exadevices.com

8 kanaler med 192k/32bit eller 4 kanaler 384k/32bit.
De jobber også med en oppgradering til 8 kanaler 384k/32bit og OS X drivere....

O

Oblivion

Gjest
Schumacher skrev:
Kan dere ikke svare på det jeg spør om istedenfor å måle krefter off-topic?

Som sagt så er en PC IKKE innblandet. Min LaCie USB2.0 HD er koblet til Bladelius Embla Classic.
Vil det ligge en begrensning i upsampling til 192khz i HD,en eller i overføringen?

http://www.lacie.com/no/products/product.htm?id=10270
USB tilkoblingene og harddisken gir ingen begrensning i seg selv i forhold til samplerate og bit dybde.

Eventuelle begrensninger ligger i Embla Classic sin hardware eller i Linux implementasjonen som ligger i bunnen.

Jeg er 99% sikker på at ikke du vil få noen fornuftig informasjon ang. det du spør om andre steder en hos produsenten.

M

Mr-T

Gjest
USB støtter jo hva som helst bare du ikke prøver å overføre mer data enn interfacet i seg selv tillater. For USB 2.0 er det 480 Mbits/s, noe som jo er veldig mye i audio-sammenheng. Jeg har selv et USB interface som støtter 24/192 på inntil 36 kanaler samtidig, hvilket er godt under max datarate for USB 2.0

Men det opprinnelige spørsmålet har overhodet ingen relevans til dette, for sånn jeg forstår det dreier seg seg om å hente en lydfil fra et lagringsmedia som er tilkoblet på USB, og ikke overføring av audio i seg selv. Å lese en datafil er ikke det samme som en audio datatrøm.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Takk for 2 siste svar her... de var faktisk avklarende :)

Ingen begrensning i HD eller overføring mtp opp mot 192khz altså.
Tar der som en selfølge at Embla også takler dette da jeg har 3 forskjellige DAC-filter som jeg igjen har mulighet til å velge mellom 44,1 48,96 og 192 khz på hvert av de 3 filtrene.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Mr-T skrev:
USB støtter jo hva som helst bare du ikke prøver å overføre mer data enn interfacet i seg selv tillater. For USB 2.0 er det 480 Mbits/s, noe som jo er veldig mye i audio-sammenheng. Jeg har selv et USB interface som støtter 24/192 på inntil 36 kanaler samtidig, hvilket er godt under max datarate for USB 2.0

Men det opprinnelige spørsmålet har overhodet ingen relevans til dette, for sånn jeg forstår det dreier seg seg om å hente en lydfil fra et lagringsmedia som er tilkoblet på USB, og ikke overføring av audio i seg selv. Å lese en datafil er ikke det samme som en audio datatrøm.
Endelig kom Mr-T inn på det (jeg er rimelig sikker på at er det) egentlige temaet. De andre innleggene blander sammen to ulike typer bruk av USB-overføring til en stor røre:
  • Generell overføring av generelle data (altså all vanlig forekommende USB-kommunikasjon, f.eks. ytterpunktene tastatur og USB-disker)
  • Overføring av en (dekodet) audiodatastrøm (typisk) til en DAK jfr. USB audio device class

Du har koblet en ekstern USB-disk til din Bladelius Embla. Bladelius Embla leser musikkfiler fra disken akkurat som en datamaskin ville gjort. Deretter fortolker og dekoder programvaren i Bladelius Embla musikkfilene og sender dekodet(typisk oppakket) musikk til DAK-delen i Bladelius Embla. DAK-delen konverterer det digitale musikksignalet til et analogt signal som den sender ut via Bladelius Emblas analoge utganger.

Schumacher skrev:
Disse oppsamplingsfiltrene virker på akkurat samme måte som i andre DAKer med oppsampling, uavhengig av om man benytter USB, S/PDIF, AES/EBU eller noe helt annet som DAK-inngang. Disse filtrene har ingenting med USB å gjøre generelt og en USB-disk spesielt. De settes dessuten i aksjon først etter at dataene er lest inn i Embla fra USB-disken og dekodet eller mottatt som en audiostrøm via en digital audioinngang (f.eks. S/PDIF).

Schumacher skrev:
Her benyttes USB som allerede nevnt ovenfor, til å transportere musikkfiler lagret på disken inn i Embla. Embla leser disken akkurat som en datamaskin ville gjort. Dette har ingenting med USB-DAK å gjøre.

(Jeg antar at) begge Emblas USB-porter er til for USB-disker (og kanskje noe annet?), og at ingen av dem er ment som DAK-innganger. Embla er jo selv en datamaskin. Hvorfor skal man da ha en USB-DAK-inngang for å kunne koble til en annen datamaskin via USB slik at den kan mate Embla?

Schumacher skrev:
Det kan de som har god peiling på oppsampling i DAKer informere bedre om enn meg.

Tillegg:
Jeg tittet litt på Bladelius' Embla-side og fant følgende:
http://www.bladelius.com/products/bladelius/media-players/embla.html

You're not even limited to just internal storage. External units can directly connect via USB to the Embla, as well as you may access files on a network drive or music streaming from a PC.
[...]

USB ports
Embla has an USB port for USB memory sticks or external harddrives, which can be used for external storage of music. Embla has a second USB port for streaming music from a computer.

Ethernet port
Embla has an Ethernet adapter for connection to your local network. This allows you to play music from media servers such as a computer or a NAS . If your local network is connected to the internet, Embla will retrieve album art and update its database with the most recent data.
"Bladelius Embla product sheet":
http://www.bladelius.com/product-sheets/bladelius_embla.pdf

External units can directly connect via USB to Embla, as well as you may access files on a network drive or music streaming from a PC.
[...]
USB ports
Embla has an USB port for USB memory sticks or external harddrives, which can be used for external storage of music. Embla has a second USB port for streaming music from a computer.

Ethernet port
Embla has an Ethernet adapter for connection to your local network. This allows you to play music from media servers such as a computer or a NAS. If your local network is connected to the internet, Embla will retrieve album art and update its database with the most recent data.
En "Bladelius Embla brochure" etter googlesøk:
http://www.bm.rs/Bladelius Brochure Embla.pdf

[Samme informasjon som i "Bladelius Embla product sheet" ovenfor +]

Technical specification
Inputs
[...]
1 USB streaming input
[...]

General
1 USB
[...]
Jeg fant ingen bruksanvisning for nedlasting.

Den første USB-porten benyttes slik jeg antok og beskrev ovenfor. Det må være den du benytter til din USB-disk.

Beskrivelsen for den andre USB-porten (a second USB port for streaming music from a computer) kan tyde på at Bladelius Embla faktisk kan benyttes som USB DAK.

Den kan jfr. ovensiterte motta musikk fra en datamaskin via både den ene USB-porten og Ethernet.

Hvis du kobler en datamaskin via USB til Bladelius Embla og benytter Embla som USB DAK, vil allikevel oppsamplingsfilterne være et separat fenomen som beskrevet ovenfor. Disse oppsamplings-kHz har uansett intet å gjøre med USB-overføringens kHz-kapasitet. Det er som sagt to helt forskjellige fenomener som skjer på to forskjellige steder og til to forskjellige tidspunkter i avspillingskjeden (selv om begge måles i kHz).

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Gammeln skrev:
USB 192 kHz 24 bit fungere i alle fall utmerket sammen med Calyx Super DAC 24/192.
Hvilket OS ?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.115
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Gammeln skrev:
Hvilket OS ?
På Mac er det plug&play uten noen spesielle drivere (calyx dac'en)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
mteinum skrev:
johnnygrandis skrev:
Gammeln skrev:
Hvilket OS ?
På Mac er det plug&play uten noen spesielle drivere (calyx dac'en)
Snø Leopard er en forutsetning går jeg utifra .. :)

Spdif er fremdeles begrenset til 24/96 såvidt jeg skjønner under OSX.

Topp Bunn