USB til S/Pdif - hva skal det koste??

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.720
Det finnes utrolig mye å få kjøpt for en billig penge, men hva trengs for å ikke få en ny "flaskehals"? Har en (ubegrunnet) formening om at det er mere korrekt å konvertere signalet før DAC'en, i motsetning til i DAC'en.
Innspill og anbefalinger takk!
Steen

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
For eksempel:

Hegel HD2 kr 2000,- hos Soundgarden

Stello U3 kr 3000,-? hos Andervik Audio

Stello U2 nå nedsatt til kr 2000,- hos Andervik Audio

Endre

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
60
Steen skrev:
Det finnes utrolig mye å få kjøpt for en billig penge, men hva trengs for å ikke få en ny "flaskehals"? Har en (ubegrunnet) formening om at det er mere korrekt å konvertere signalet før DAC'en, i motsetning til i DAC'en.
Innspill og anbefalinger takk!
Steen
Det kommer an på hvordan USB er implementert og hvilket chip(set) som benyttes i DAC'en. En USB-S/Pdif konverter er enda et ledd i kjeden der det kan gå galt mht. jitter hvis det ikke er implementert riktig.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.153
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.720
johnnygrandis skrev:
Sørg for å få en asynkrone løsning så skal du nok se at lyden for seg ett løft. Musical Fidelity sin V-link har jeg tro på. Selv bruker jeg en Firewire overføring dvs Weiss sin INT202 og den fungerer langt over mine forventninger.
Ville i utg. punktet ikke starte en ny DAC diskussion, da jeg er fornøyd med den jeg har. (absolutt ikke asynkron)
Den Halide nevnt i innlegget over ser jo hekt konge ut. Tenk on den hadde kostet det halve ;D
Steen

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
Steen skrev:
johnnygrandis skrev:
Sørg for å få en asynkrone løsning så skal du nok se at lyden for seg ett løft. Musical Fidelity sin V-link har jeg tro på. Selv bruker jeg en Firewire overføring dvs Weiss sin INT202 og den fungerer langt over mine forventninger.
Ville i utg. punktet ikke starte en ny DAC diskussion, da jeg er fornøyd med den jeg har. (absolutt ikke asynkron)
Den Halide nevnt i innlegget over ser jo hekt konge ut. Tenk on den hadde kostet det halve ;D
Steen
Hvorfor skal du implementere ekstra ledd, om du er fornøyd med den du har? Forstår jeg deg rett, kjører du usb til dac? Da sitter det kanskje en Usb/I2s konverter i denne, og du slipper ekstra jitterproblematikk ved å gå omet dårlig interface som spdif, eller?.

mvh

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Ingen på hifisentralen som er helt fornøyd .. ;D

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.720
kwil skrev:
Hvorfor skal du implementere ekstra ledd, om du er fornøyd med den du har? Forstår jeg deg rett, kjører du usb til dac? Da sitter det kanskje en Usb/I2s konverter i denne, og du slipper ekstra jitterproblematikk ved å gå omet dårlig interface som spdif, eller?.

mvh
Oppklaring:
Jeg har pr. dags dato ingen avspilling via PC eller streaming, kun vinyl og CD. Vil bruke min Ontech som dac for Flac filer som det begynner å bli en del av (1TB)
Tenkte å starte med avspilling via PC (Foobar) på enklest mulig måte, med USB/SPdif ret i dac.
Steen

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.332
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan jo kjøpe en Squeezebox Touch og kjøre den inn i din dac, da får du fjernkontroll av hele sulamitten også, men kanskje streaming gjør deg nervøs mht kvalitet?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.167
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
niels skrev:
Du kan jo kjøpe en Squeezebox Touch og kjøre den inn i din dac, da får du fjernkontroll av hele sulamitten også, men kanskje streaming gjør deg nervøs mht kvalitet?
Det der var en god tanke.

mvh

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Antall liker
609
En måte er og kjøpe et adapter fra optisk til coax og bruke pc med optisk ut vil jo ikke bli usb som du spurte etter men en mulig måte og gjøre det på er du heldig har du optisk ut på pc

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.720
niels skrev:
Har brukt en halv times tid til å lese igjennom diverse info om denne. Umiddelbart må jeg si jeg er imponert. Det kan være akkurat denne løsning, som får meg til å faktisk høre på all den musikk jeg har liggende på disk. Hva er erfaringsmessig den ideelle forbindelse til stereoen her? RCA til linjeinngang på pre, eller digital ut til dac og videre?
Steen

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.153
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg stemmer også på Squeezebox Touch!

Den låter faktisk bra på egenhånd, men digitalutgangen fin og du kan bruke dac til titusenvis av penger hvis du vil uten dålig samvittighet.

Og så kan du streame direkte fra Spotify og Wimp (det låter også bra) og høre på all radio i hele verden, dessuten har den en fantastisk PODKAST-funksjon som gjør at du kan streame podkaster direkte fra server uten å måtte laste ned fila (som i itunes)

Skal du ha en liten usb konverter, er jo forresten M2Tech HiFace grei - det var den jeg hadd før jeg gikk over til SB Touch
http://www.m2tech.biz/hiface.html

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Steen skrev:
niels skrev:
Har brukt en halv times tid til å lese igjennom diverse info om denne. Umiddelbart må jeg si jeg er imponert. Det kan være akkurat denne løsning, som får meg til å faktisk høre på all den musikk jeg har liggende på disk. Hva er erfaringsmessig den ideelle forbindelse til stereoen her? RCA til linjeinngang på pre, eller digital ut til dac og videre?
Steen
Med et anlegg på ditt nivå, bør koblingen bli: Squeezebox -> DAC -> stereoanlegg.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.332
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg har hatt en Squeezebox Classic de siste 5 årene og den er egentlig genial. Touch`en er bedre.
Med Classic er der noen ulemper, som jeg fint kan leve med dog. Pc`en må være på for å spille Spotify da Classic/Duet ikke har fått en plugg-in der fungerer off-line.
Normalt kan man logge seg inn på mysqueezebox.com og der nedlaste en app. der passer ens behov så man kan lytte uten at pc`en, der kjører server softwaren, må være på, men app`en for Spotify fungerer ikke for Classic, men det gjør den for Touch da denne har serveren innebygget.
Squeezeboksen er som sagt et genialt produkt med, og du blir fort avhengig av denne dingsen.
Jeg bruker trådløs Squeezeboks inn i dac, lurte lenge på en Transporter vs. Classic, men har egentlig ikke hatt lyst på noen oppgraderinger de siste årene.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Steen skrev:
niels skrev:
Steen
Denne låter bra ut fra analogutgangene, løftes ved bruk av ekstern DAC og smekker på plass som en virkelig god løsning etter du har implementert Soundcheck Touch Toolbox TT 3.0 som gjør den til en svart boks hvis eneste misjon er å overføre musikken din på en god måte fra PC/Server til DAC. ;)

Sterkt anbefalt, angrer ikke et sekund på at jeg konverterte fra CD til Squeezebox Touch.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.044
Sted
Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
Torget vurderinger
1
Henger meg egentlig på RoDa's anbefaling her. Når han anbefaler noe så er det som regel grundig testet og jeg har full tillit til hans erfaringer. Har testet et utall varianter av USB -> S/P-DIF convertere uten av noen av dem låter bra. M2Tech HiFace, Hageltech osv - de ødelegger mer enn de gjør godt for lyden din og er vel egentlig verdt like mye som en tom flaske vørterøl!

Om du MÅ transportere signalet via USB ville jeg heller sett på en I2S-løsning f.eks. fra exaDevices. Det koster litt mer og du må ha en DAC som håndterer den type digitalt signal, men du verden så mye bedre det låter!

Derfor; billigste veien til god lyd via datastream må være SB Touch med gjennomført TT-implementering :) Er vel en egen tråd på det også full av tips og triks, veien er allerede ferdig brøytet :)

Med mindre du slenger 60k på bordet for en dCS greie da... ::)

Topp Bunn