USB til S/PDIF konverter

P

Parelius

Gjest
J

Jurassic

Gjest
Jeg synes det meste av moderne populærmusikk låter best uten upsampling, iallfall hos meg.

Så det er ikke sikkert det nødvendigvis blir et så stort tap med maks 48kHz

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har HagTech burken, med 110 Ohm aes utgang, funker som bare rakkern den,

P

Parelius

Gjest
Godt å høre, Psyklisten. Har nettopp bestilt en selv. Har du sammenliknet med noe annet/liknende?

P

Parelius

Gjest
Det kunne ha vært et alternativ, men jeg har allerede en kjempegod DAC. Hadde lyst til å prøve en mac mini (tilkoblet en ekstern HD), og koble denne via USB til DAC.

Da kunne jeg vel brukt mac mini også som dvd-avspiller, med DVI-HDMI inn i Panasonic PV60, og lyden via DAC-en. Spørsmålet er jo om jeg får noe problemer med synkroniseringen av lyd og bilde?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Parelius skrev:
Soundproof skrev:
Jeg kjøpte en Konnekt24D fra t.c. electronics, gitt dens mange tilkoblingsmuligheter, inn/ut digitalt og analogt. Meget fornøyd. Den prosesserer opp til 32bit/192kHz.

Kostet 4.800 gjennom Prolyd.

Meget fornøyd, FireWire inn. http://tcelectronic.com/Default.asp?Id=11055
Vet du om Prolyd gir mulighet for hjemlån på en slik?
Det gjør de sikkert. Du får en rekke analoge og digitale inn- og utganger. Om du ikke aktiverer EQ eller frekvensjusteringer så får du en grei bypass for dine signaler. Den klusser aldri og tar imot digital 2-kanals coax fra Get-boks, digital via FireWire fra Mac mini, toslink fra en Airport Express, osv.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Godt å høre, Psyklisten. Har nettopp bestilt en selv. Har du sammenliknet med noe annet/liknende?
Nope, bare cd spilleren min, det må kalles uavgjort. Hører ikke forskjell jeg, det må vel være positivt?

P

Parelius

Gjest
@ Soundproof: Litt uklart for meg - eller jeg har bare oversett det -, men er det muligheter til nivåregulering på det analoge innsignalet før det blir konvertert til digitalis? Eller må det justeres før det når Konnekt24D. (På M-Audio Audiophile Firewire som jeg har, så må jeg bruke variabel ut fra pre og inn i konverteren. Det passer meg dårlig. Tar jeg det fra TAPE ut, så blir det altfor høyt.)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Hmm, skal gå til innkjøp av ny HTPC som skal plasseres i alteret. Kanskje et sånn adapter var tingen ja. Så kan jeg route all lyd gjennom DP dac'en min. Den takler imidlertid kun 44kHZ signaler. Kan man styre dette via lydkortet, sånn at også filmer nedsamples (he he alt skal jo liksom upsamples i dag) til 44kHz? Hva gikk du for slags løsning Parelius? Og hvilke erfaringer har du gjort deg?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Tror ikke DVD kan nedsamples til 44Khz. Disse må nok avspilles på 48Khz. Prøvde hos meg ved å tvinge digital ut ved film til 44Khz og får alltids lyd men den blir "klipt" på en måte i toppen (faktisk!). Høres ut som om noe av diskanten forsvinner.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Parelius skrev:
Hadde lyst til å prøve en mac mini (tilkoblet en ekstern HD), og koble denne via USB til DAC.
Mac minien har Firewire. Så hvorfor heller ikke gå for en AudioFire2?
http://www.sound1.com/
Da kan du rute signalet videre til DACen din. Eller du kan gi Audiofire2-DACen en sjans og kanskje ende opp med å selge din gamle? ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
LydMekk skrev:
Tror ikke DVD kan nedsamples til 44Khz. Disse må nok avspilles på 48Khz. Prøvde hos meg ved å tvinge digital ut ved film til 44Khz og får alltids lyd men den blir "klipt" på en måte i toppen (faktisk!). Høres ut som om noe av diskanten forsvinner.
Trodde standarden for DVD og høyere oppløste filmformater var høyere enn 48kHZ, sånn ca 196kHZ.. Får du gode resultater med å kjøre dvd filmer på 48kHZ, men ikke 44kHZ? Var det en DP dac du prøvde dette med? I så fall. Vet du om den takler 48kHZ signaler? Dette var vel standarden for industriprodukter på tiden DP dacen ble laget (DAT osv).Det står ingenting i manualen om dette? Hvor i pc'en velger man samplingfrekvens for digital ut, og kan dette gjøres på alle lydkort?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
546
Torget vurderinger
1
Hvorfor vil du tvinge ut 44khz? Film er _alltid_, lagret i 48khz på DVD. (Ser bortifra 2kanals 24/96) Både DD og DTS er også basert på 48khz på DVD. Alle vanlige dac'er som tar 44khz,tar også 48khz.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Jeg vil ikke tvinge noenting. Det er vel heller et spørsmål om hva den gamle DP dacen klarer å behandle. At alle vanlige DAC'er i dag klarer både 44 og 48kHz vet jeg godt. DP dac 8.0, er derimot en over 10 år gammel konstruksjon som nok ikke faller inn under kategorien vanlige DAC'er. Og for de som måtte føle seg fristet, DP-dac'en byttes ikke ut!Så da er alternativet heller å kjøre analogt fra lydkort til pre! Hadde bare vært flott å kunne utnytte min fantastisk vellydende DAC til film og pc audio også!

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
546
Torget vurderinger
1
Beklager, jeg leste ikke innlegget ditt på side1. Jeg har aldri vært borti en DAC som ikke taklet 48khz, men det er vel ikke verre enn å ta en telefon til DP og å forhøre seg. Kanskje det er noe banalt enkelt å fikse.

Mine PC-høyttalere, som er USB-baserte og bruker de innebygde Vista-driverne lar meg ihvertfall velge hvilket format lyden skal være i. Setter du USB til 44khz regner jeg med at Vista resampler all lyd, noe den gjør veldig bra.
(Jeg har prøvd å spille av noe 24/96 Dire Straits, og t.o.m det gikk helt fint)

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Til dere som har mac.

Dere vet sikkert om det, men jeg nevner det uansett: Alle modeller (laptop, stasjonaer) har innebygget spdif utgang...

en ekstern USB/spdif konverter er ikke nodvendig.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Acoustics skrev:
Til dere som har mac.

Dere vet sikkert om det, men jeg nevner det uansett: Alle modeller (laptop, stasjonaer) har innebygget spdif utgang...

Kanskje riktigst å skrive alle NYE modeller. Du skal ikke så langt tilbake før f.eks. MacBook Pro ikke kom med Toslink optisk s/pdif minijack ut -- men det gjør de nye modellene.
Likevel, skulle du være uvillig til å konvertere fra elektrisk til optisk og så tilbake til elektrisk så kan du porte lyden ut via USB eller FireWire.
Jeg gjør det, til en Konnekt24D, som takler alle formater opp til 32bit/196kHz, hvilket Toslink s/pdif ikke gjør.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Acoustics skrev:
Til dere som har mac.

Kanskje riktigst å skrive alle NYE modeller. Du skal ikke så langt tilbake før f.eks. MacBook Pro ikke kom med Toslink optisk s/pdif minijack ut -- men det gjør de nye modellene.
Likevel, skulle du være uvillig til å konvertere fra elektrisk til optisk og så tilbake til elektrisk så kan du porte lyden ut via USB eller FireWire.
Jeg gjør det, til en Konnekt24D, som takler alle formater opp til 32bit/196kHz, hvilket Toslink s/pdif ikke gjør.
Får ikke helt med meg hva denne Konnekt24D er for slags burk jeg. Ser ut som noe proff greier til å koble inn gitarer og slikt på en PA rigg?

Topp Bunn