USERIØSE KJØPERE

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.527
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg tror faktisk at det finnes flere useriøse kjøpere enn selgere på forumet. Jeg hadde nettopp kontakt med en kjøper. Han ba meg klargjøre et salg for oppkravssending. I siste liten trekker han hele greia, selv om vi hadde en skriftlig avtale. Litt ergerlig da jeg hadde ringt rundt for å fortelle andre potensielle kjøpere om at varen var solgt.

Jeg burde ha flyttet dette til "Off topics" Sorry !

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og på det tilfellet baserer du din tro på at antallet useriøse kjøpere overstiger antallet useriøse selgere...?

Det er ufint å gjøre som han gjorde, men en viss angrefrist må man vel finne seg i å yte som selger..?

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Både min kone og jeg har bedrevet en del salg og kjøp av diverse saker og ting. Noe vi har lært oss for lengst er å lage en liste med interessenter. Det hender nemlig svært ofte at både kjøpere og selgere trekker seg.
Du snakker her om kjøpere, men selgerne er neimen ikke noe bedre. Har desverre opplevd at selgere holder budrunde også etter at salget er avklart. Himla kult å sitte der å vente på en selger bare for å oppdage at han har solgt til noen andre...

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.337
Sted
Nadadouro, Portugal
Får jeg fler en én mail om noe jeg selger lover jeg alltid mail no: 2 å komme tilbake til vedkommende dersom der blir problemer med no: 1.....

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Det kan jo være en god grunn til at en kjøper eller selger trekker sitt kjøp/salg.
Men har man først gjort en avtale, så skal man stå for den synes nå jeg.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.527
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Takk for rådet.
Får jeg fler en én mail om noe jeg selger lover jeg alltid mail no: 2 å komme tilbake til vedkommende dersom der blir problemer med no: 1.....

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.635
Torget vurderinger
49
Det som er mer irriterende er nå varen blir sendt i oppkrav og mottager aldri henter varen ,og du må betale returporto .Dette har skjedd meg ved et par anledninger .Da er det bedre de ringer eller mailer og sier at de har ombestemt seg .

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Vel alltid irriterende når sånt hender. Men jeg tror antallet useriøse kjøpere er ganske så proposjonalt med antallet selgere. Selv så ringte jeg på et par demo høyttalere fra en god kjent hifi butikk i dette landet. Jeg sa jeg skulle ha de, når jeg ringte tilbake neste dag for å avklare transport og betaling så får jeg beskjed om at "Det kom noen innom i går kveld å kjøpte de" ??? Jom jom sier nå bare jeg, den sjappa får aldri se noen av mine kroner igjen eller noen andre jeg kjenner sine for å si det sånn !

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.635
Torget vurderinger
49
Vel alltid irriterende når sånt hender. Men jeg tror antallet useriøse kjøpere er ganske så proposjonalt med antallet selgere. Selv så ringte jeg på et par demo høyttalere fra en god kjent hifi butikk i dette landet. Jeg sa jeg skulle ha de, når jeg ringte tilbake neste dag for å avklare transport og betaling så får jeg beskjed om at "Det kom noen innom i går kveld å kjøpte de" ??? Jom jom sier nå bare jeg, den sjappa får aldri se noen av mine kroner igjen eller noen andre jeg kjenner sine for å si det sånn !
Det er det verste jeg har hørt :mad:

Trøst deg med at du bare er 3 innlegg fra å være en ekte freak ;D

O

om.s

Gjest
Du snakker her om kjøpere, men selgerne er neimen ikke noe bedre. Har desverre opplevd at selgere holder budrunde også etter at salget er avklart. Himla kult å sitte der å vente på en selger bare for å oppdage at han har solgt til noen andre...
Ble selv blåst på kjøp av en SME V arm for kort tid siden av en slik en, ikke hyggelig, til tross for at vi hadde en skriftelig avtale....

mvh

O

om.s

Gjest
Trøst deg med at du bare er 3 innlegg fra å være en ekte freak  ;D
"Ekte" freak, har ikke noe med antall innlegg å gjøre, men mer hvordan du lever ditt HiFi liv og gir det dets prioriteringer  ;)

mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Det som er mer irriterende er nå varen blir sendt i oppkrav og mottager aldri henter varen ,og du må betale returporto .Dette har skjedd meg ved et par anledninger .Da er det bedre de ringer eller mailer og sier at de har ombestemt seg .
Ved oppkrav forlanger jeg alltid 300,- i forskudd..
Har ikke opplevd en eneste retur da, men det er flere som har trekt seg, regner med at det er de som heller ikke hadde hentet ut oppkravs sendingen ???

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Heia Berg - kom igjen da så blir du en freak... ;D

Jeg har ikke tid til sånt. Driver å lodder ny psu til dacen, akkurat ferdig. Driver å tester. Burde vel være svar nok på freak eller ikke freak bare det ;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Det har hendt en gang at jeg har trukket meg som kjøper etter at varen var sendt. Jeg sendte da en sjekk som dekket tur/retur frakt. Selgeren godtok dette, har ikke hørt noe negativt i ettertid.

T

timc

Gjest
Realist: Dersom det blir gjort på denne måte er "smerten" for selger på et minimum. Bra!

Mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Ble selv blåst på kjøp av en SME V arm for kort tid siden av en slik en, ikke hyggelig, til tross for at vi hadde en skriftelig avtale....

mvh
Har du en skriftlig avtale, så bør du la en advokat se på saken..... ;), hva skal en ellers med skriftlige avtaler.....??

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
shit happens hvem har ikke opplevd det hilsen en som bare har 447 innlegg igjen til å bli freak men jobber med saken da he he

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.181
Torget vurderinger
2
Med skriftlig avtale antar jeg at det menes kommunikasjon pr. email, og hvis så er tilfelle så er ikke det nøyaktig det samme som en skriftlig avtale.

For det første så foreligger det ingen underskrift, og du vet jo faktisk ikke om avsender er den han utgir seg for å være.

En muntlig avtale pr. telefon bør ha større vekt enn email, men er selvfølgelig vanskeligere å henvise til ved evnt. tvist. Det krever litt mer å ringe til noen for å kjøpe utstyr enn å skrive en email.

I kjøp og salg av hifiutstyr mellom privatpersoner er det nok ytterst sjelden (om noen gang) at noen har blitt dømt til noe som helst for å ha trukket seg fra et kjøp/salg. Hvis det foreligger en skriftlig avtale som er skrevet under av de aktuelle partene så er forpliktelsen et faktum, men jeg vil tro at en slik avtale er svært uvanlig i kjøp/salg av hifiutstyr på privatmarkedet.

Det beste er nok å gjøre som Niels ovenfor, nemlig å lage en liste over de interesserte. Du bør ikke regne handelen for avsluttet før penger og varer overleveres.

Det er likevel irriterende med folk som ikke står ved sine avtaler og jeg vil oppfordre alle som benytter bruktbørsen om å holde sine løfter om kjøp/salg.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg har bådde kjøpt og solgt veldig mye i de siste 11 år og har ikke hatt noen problemer. Alt gikk bra som på skinner.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
976
Torget vurderinger
9
Har selv solgt/kjøpt en del dei siste årene uten noen problemer, men nå har jeg en pakke som er sendt i oppkrav som ikke blir hentet! Det er utrolig irriterende da det var andre kjøpere! I tillegg blir det jo utgifter til frakt og oppkrav! Får en av en eller annen grunn problemer så er pokker meg det minste en kan gjøre å gi beskjed via mail eller telefon!
Det sikreste er nok å be om å få pengene inn på konto før forsendelse!

En ide er jo også å lage en intern liste her på sentralen over dei "useriøse" slabedaskene som vi brukere har tilgang til!

O

om.s

Gjest
Har du en skriftlig avtale, så bør du la en advokat se på saken..... ;), hva skal en ellers med skriftlige avtaler.....??
Armen var dessverre solgt til noen andre i mellom tiden så hva hadde poenget vært? det er bare så irriterende å bli blåst på en slik arm til en hyggelig pris.....

Skriftelig menes i denne sammenheng e-mail, og det var gjentatte kontakter via telefon også....

mvh

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Jeg har kjøpt og solgt mye i relativt mange år. I løpet av de siste par årene har jeg merket at det blir flere og flere useriøse kjøpere og selgere. En ting er når folk trkker seg fra avtaler, men når jeg får varene i retur blir jeg forbanna. En fyr hentet ikke en vare som jeg sendte med fraktselskap, til en høy pris.
I tillegg har jeg vært utsatt for folk som skal selge meg ting, som ikke tar kontakt etter avtale. Ikke sender de heller.
Dette er vel et symptom på at det nå er blitt mange som synes det er "kult" å drive med hifi, uten at de har forståelse for at det er sosiale koder i dette miljøet også.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.181
Torget vurderinger
2
En ide er jo også å lage en intern liste her på sentralen over dei "useriøse" slabedaskene som vi brukere har tilgang til!
Det vil nok være nokså tvilsomt å publisere en slik liste, selv om idéen frister aldri så mye. ;D ;D

J

jekri

Gjest
Jeg har lært meg at en "som skal tenke på det" somregel tenker langsomt.
Jeg sier alltid at den som kommer med pengene først får kjøpe.
Det samme sier jeg til selgere. "Jeg skal tenke på det, men kommer noen til deg med pengene, selg til ham"

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Men du....hva er Alalog i teksten din? ;)

Skulle kanskje være analog...???

Kaffekopp

Medlem
Ble medlem
22.11.2005
Antall liker
0
Jeg sier alltid at den som kommer med pengene først får kjøpe.
Det var nettopp den tankegangen butikkene er nødt til å føre også. Det viktige er bare at kundene får denne beskjeden. Cash is King :D

Forøvrig har jeg kun solgt 4 artikler på bruktmarkedet, men etter å ha lest en del på forum rundt om, sender jeg aldri varene før jeg har fått forskuddsbetalt frakt og oppgravsgebyr. Svært liten sjangs for at noen ikke henter varen hvis man avtaler det slik.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.635
Torget vurderinger
49
"Ekte" freak, har ikke noe med antall innlegg å gjøre, men mer hvordan du lever ditt HiFi liv og gir det dets prioriteringer  ;)

mvh
Ehh ,hvis du har 500+ innlegg på Hifisentralen er du iallefall freak i mine øyne...........freak  ;D

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Som selger bruker jeg også å notere hvem som var først, og om noen faller bort går ballen videre til neste. Bruker også grei fraktregel, på forskudsbetaling betaler selger mens på oppkrav betaler kjøper porto.

Som kjøper respekterer at jeg står i en evt. kø. Har så langt vært heldig med mine kjøp.

Behandle andre, som du forventer andre å behandle deg...

mvh Kai

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.108
Torget vurderinger
0
Har kjøpt en god del saker på bruktmarkedet her på sentralen. Et par ganger har jeg mistet nummeret til selger og således har kanskje han ment at jeg har tenkt meg om vel lenge ;)

Nå har jeg lært meg å ikke bare ha nummer liggende i minnet på mobiltelefonen. :-[ Funker bedre med papirlapper i lommeboka. :D

Har aldri hatt problemer med kjøp her på sentralen, - men jeg har bare handlet med folk som har en "historie" her. Har mange inlegg og vært medlemmer lenge. Disse har vel en "posisjon" her på sentralen de ikke ønsker å miste miste ved å drive med kjeltringstreker.

Min siste handel er ikke sluttført riktig enda, men er på sitt vis et lite eventyr. For mange måneder siden, snart et år tror jeg, fikk jeg et tips om en oppjazza Shingeling CD spiller som var til salgs på Oslo Audio Society. Tok kontakt med Topline, og vi ble enige, men- spilleren var til service. Og det har den vært siden. Hele tiden !! ??? Har snakket med verkstedet selv så det er ikke bløff fra selger heller. Men i dag kom det mail fra Topline, Shingelingen er ferdig. :D Den som venter på noe godt..... ;D Da er det bare "formaliteter" som gjenstår. Nå skal det sies at Topline og jeg jeg har hatt sporadisk kontakt hele tiden, og han har visst at jeg ventet og at jeg visste hvorfor det tok tid. På den måten har vi begge hatt oversikt over situasjonen.

Når Shanlingen er i hus er mitt anlegg komplett ! ::) ....... Ja det var bare en god powersupply som manglet...... Noen som har vært der før meg ??? ;D ;D. På båtmessa kalles det trefotsyken, hva det kalles innefor vår hobby vet jeg ikke, men av en eller annen grunn er det alltid noe nytt man bare MÅ ha ! ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Det eneste svinet jeg har på skogen er at jeg lovte å ringe tilbake selgeren av høyttalerne mine og fortelle hva jeg syntes, når jeg hadde fått elektronikken på plass. Men da jeg endelig hadde kommet så langt fant jeg ikke igjen telefonnummeret hans, så nå vet han ikke lenger hvordan hans ekselsklinger har det. Håper det ikke gjør at jeg havner på denne dårlig kjøper-listen... ;D

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
På båtmessa kalles det trefotsyken, hva det kalles innefor vår hobby vet jeg ikke, men av en eller annen grunn er det alltid noe nytt man bare MÅ ha ! ;D
Hi-Fi syken eller oppgraderings-syndromet :)

"Ståle, jeg må ha mer!" :):):)

Topp Bunn