Ustabile velgere

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Hvordan er det mulig å gå fra SV til "forferdelige" FRP?http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121308

Og det er ikke få som har gjort det heller.
Shizofren eller ustabil dagsform.

Hva har SV gjort som får folk til å skifte idealer så totalt?

K

kbwh

Gjest
Jeg er fristet til å svare "det vanlige". SV er bare marginalt mindre utiltalende enn FRP, ergo har de fellestrekk.

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
To av det forrige århunderets største luftslott var sosialismen og CD-platen. Nå har vel SV'erne fått lyst til å prøve den litt mer moderne..........CD-platen.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Etter min mening handler dette om manglende kunnskap. Folk flest har ikke lyst eller evne til å sette seg inn hva de forskjellige partiene står for. På grunn av dette får vi partier som satser mere på form enn på innhold. Fr.p er det tydeligste eksemplet på dette, men vi ser slike trekk hos andre partier også. Slagord og reklame tar plass for vurdering og analyse.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvordan er det mulig å gå fra SV til "forferdelige" FRP?http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121308

Og det er ikke få som har gjort det heller.
Shizofren eller ustabil dagsform.

Hva har SV gjort som får folk til å skifte idealer så totalt?
Det er vel ingen av partiene som har et realistisk program, så det blir vel strengt tatt det samme................

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Det skyldes vel at velgere i utgangspunktet er både ustabile og dumme.

Ustabile fordi de faktisk bytter parti fra tid til tid.

Dumme fordi de aldri "forstår". Bare hør på enhver politiker som taper et valg: "Vi klarte ikke å formidle (kommunisere, eller andre slike moteord. ) vår budkap slik at velgerne forsto det. " Det vedkomende sier er at målgruppen for valgkampen var så steike dumme at de stemte på et annet parti !

En politiker som faktisk "treffer" velgermassen ved å ta opp de saker velgerne er interessert i vil kanskje få mange stemmer, ref FRP, men vil samtidig møte hån og forakt fra alle andre parier fordi de er "populistiske".

Politikerdefinisjonen av "populisme" må da være: " å gjøre som velgerne vil ! " Når det da er feil å være populistisk må jo det bety at politikerne IKKE vil gjøre som velgerne vil, men derimot vil at velgerne skal gjøre som politikerne vil !

Ut fra dette vil jeg si det er veldig logisk og forklarbart at velgerne bytter parti ! men jeg er ikke "politiker" og jeg tror ikke velgerne er dumme !! ;D

K

kbwh

Gjest
Mediene setter desverre dagsorden på en slik måte at man som velger må velge bort dennestøyen for å finne ut hva de forskjellige partiene står for.
Politisk dagsjournalistikk er rett og slett fordummende.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Politisk dagsjournalistikk er rett og slett fordummende.

For ikke å snakke om politiske valgdebatter på TV. Bare show og ikke substans!

K

kbwh

Gjest
Halvparten av all politisk jounalistikk er vinkling av dagens meningsmåling. Like substansielt som Mozarteffekten.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Skolen har et ansvar for dette. Faktabasert formidling av samfunnskunnskap - ikke diskusjon, vurdering og analyse. Her ligger danskene foran oss.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Jamen, hvordan er det mulig å sympatisere med den sosialistiske tankegang en dag, og stemme FRP neste dag. DET fatter jeg ikke.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jamen, hvordan er det mulig å sympatisere med den sosialistiske tankegang en dag, og stemme FRP neste dag. DET fatter jeg ikke.
Når man ser lyset, kan det gå fort vet du. ;D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
De stemmer på den som er mest populær i media og meningsmålinger i øyeblikket. De vet ikke forskjell på sosialisme, konservatisme og liberalisme. Kunnskapsløshet, ikke dumhet.

S

slowmotion

Gjest
Jeg går ut ifra at mange velgere er som meg.
Jeg er ikke filla interessert i politikk,
men når det nærmer seg valg skal man liksom velge
noen å stemme på....

Så enkelt....

;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Er vel kanskje ikke så rart at velgerne blir ustabile, når politikerne er så ustabile som de er. Da tenker jeg på valgløfter som fordufter som dugg for sola så fort valget er over. Dette gjelder, så vidt jeg kan se, samtlige partier.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er vel kanskje ikke så rart at velgerne blir ustabile, når politikerne er så ustabile som de er. Da tenker jeg på valgløfter som fordufter som dugg for sola så fort valget er over. Dette gjelder, så vidt jeg kan se, samtlige partier.
Bortsett fra RV og Frp, som aldri har fått anledning til å bryte løftene sine. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
De stemmer på den som er mest populær i media og meningsmålinger i øyeblikket. De vet ikke forskjell på sosialisme, konservatisme og liberalisme. Kunnskapsløshet, ikke dumhet.
Enig med dette, det er enkeltsaker, og kanskje ofte bare en sak, som avgjør parti for mange. Hva som ligger bak av ideologi er det mange som ikke setter seg inn i , eller bryr seg med å forstå.
Lavere barnehagepriser betyr mye om man er småbarnforeldre, billig studielån om man er student, lavere skatter om man tjener mye, det er en masse saker å velge i som får det til å vippe i en tilfeldig retning. Eller rett og slett hvem av partilederne man har mest tillit til.
Jeg har stemt både det ene og det andre selv, men så store steg som SV->Frp har jeg aldri tatt. Men livssituasjon, EU-valg, og lignende gjør at man ofte skifter mening underveis, og det ser jeg ikke noe galt i. Så veldig stor forskjell i politikken som føres har det vel heller ikke vært her til lands, uansett hvem som er i regjering.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er SV og Frp egentlig så forskjellig da? Begge vil jo at staten skal pøse ut penger over befolkningen. Frp vil bruke oljeformuen, SV vil ta fra de rike. Begge lever i en drømmeverden.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
På en måte har du rett.

SV er kvinnenes drømmeverden med følelsene og omsorgen først.
Fr.p er for gutta med bilen, børst og børse først.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
På en måte har du rett.

SV er kvinnenes drømmeverden med  følelsene og omsorgen først.
Fr.p er for gutta med bilen, børst og børse først.
FRP for B-B-B gjengen, vel hvilket parti passer for de som prioriterer V-V-V ? ( Villa, Volvo og Vovvov ? ) ;D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Høyre, hva ellers? Middelklassens frelsere.

A

Affa

Gjest
Høyre er partiet for pene hardt arbeidende mennesker som liker tryggheten materielle goder gir. Lett knirkende oljet parkett, tykke håndknyttede tepper, originalkunst, møbler fra Knoll, Fritz Hansen, Vitra og Knoll, gode viner og deilige italienske målsøm dresser.

SV er partiet for de som liker best at andre arbeider for dem og som synes at ost og rødvin er godt.

Topp Bunn