Ut av skapet...

R

Rojoh

Gjest
Er medlem av El&It, som igjen er innunder LO. Akkurat ei sånnei kråke vi ikke trenger! Vurderer utmelding.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.136
Torget vurderinger
0
Jeg var organisert i "Jern & metall", men nå er jeg organisert i en uavhengig fagforening som KUN driver med fagforeningsarbeid og IKKE politisk arbeid for partier jeg ikke føler meg hjemme i !!!! :D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Når en fagforening begynner å blande seg inn i politikk som overhodet ikke har noe med fagforeningsarbeid å gjøre er det på tide å melde seg ut.
Jeg er også medlem av en organisasjon som konsentrerer seg om det de skal, men den dagen de begynner å blande seg opp i andre ting, da er det takk og farvell. At ikke LO forstår dette synes jeg er merkelig, de representerer tross alt en stor gruppe mennesker som er veldig uenig om det meste vil jeg tro.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Selv er jeg leder av ei forening i LO-familien, og hva som er fagforeningsarbeid og hva som er politikk er ikke alltid så klart...
F.eks. så er vi avhengig av et godt lovverk for å kunne gjøre en god jobb for våre medlemmer, samt sikre et humant arbeidsliv. For å beholde dette lovverket, gikk vi denne gangen aktivt ut i valgkamp, og sikret en rødgrønn seier. :)
Tror folk må våkne opp og innse at fagforeningsarbeid ER politisk arbeid. (Politikk betyr samfunnsstyring) Vi ønsker å påvirke samfunnet i en riktig retning (etter vårt skjønn), og for å greie det satser vi noen ganger bredere enn hva våre medlemmer ønsker.
Jeg velger å se det som positivt at LO-forbundene har tillitsvalgte som er engasjerte på mange områder, mennesker med annen drivkraft enn slavisk å følge et lovverk eller avtale i hverdagen, og når tiden er inne være en lønnsdriver.
Nei, det hjelper lite om lønna er god i bedriften du jobber i når arbeidsforholdet ditt er like usikkert som været før 1. Mai. ;)

I eget forbund har vi diskutert endel hvorvidt vi bør være politisk engasjerte, og at det kan være problematisk med for mange "hatter". Synes det er sørgelig at det har kommet til det stadiet hvor folk har glemt opprinnelsen til LO... Ble tross alt stiftet av Arbeiderpartiet.
Selv er jeg ikke Arbeiderpartimann av den grunn, men medlem av utbryterpartiet.
LO har altså sterke politiske røtter,- og de røttene sitter dypt plantet.
Hvis man ønsker en arbeidstakerorganisasjon som er uten samfunnsengasjement (politiske meninger - ettersom ALT er politikk.) anbefaler jeg heller å la vær å organisere seg. (Selvsagt kan man organisere seg i forbund som ikke er tilknyttet LO, men organiser deg iallefall i et forbund som tar standpunk!)

Ta frem historieboka, les, og spør deg selv om vi ville hatt den samme sosiale utviklinga vi har hvis det ikke var for Landsorganisasjonen... Sykelønnsordningen, den femte ferieuka, barselpermisjon osv.

Siv Jensen og Martin Kolberg diskuterte på radioen idag, og da kolberg dro frem historie fra krigens dager ble han avfeid med at det var jo 70 år siden! Og hadde derfor ingen relevans idag... 70 år er ingenting i et historisk perspektiv, knapt en menneskealder! Allikevel har vi fått til langt mer enn tiden skulle tilsi. Det er en tid for å bygge, og en tid for å bevare. De fleste hus lever lenger enn 70 år, og når et hus står så godt som dette huset står skjønner jeg ikke argumentene om å bygge et nytt og mer "moderne" hele tiden.

Rune

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Jeg synes også at dette er svært vanskelig, og jeg tror Valla, ledelsen under henne, og enkelte lokallagsledere gjør det svært vanskelig for mange å fortsette med sin tilslutning til fagforeningsbevegelsen.
Personlig reagerer jeg svært sterkt på en del av de parolene som bla min egen fagforening hadde med seg i dagens opptog. Pro palestina, ned med Bush, antiamerikansk, boikott Israel osv. At jeg er med på å støtte disse menneskene ,og disse uttrykkene, gjennom min tilslutning til en fagforening er vanskelig å svelge. Jeg har stor respekt for deler av fagforeningsarbeidet men dette er mer enn hva jeg kan tåle. Jeg søker på andre jobber for tiden, men om jeg blir blivende i min nåværende jobb skal jeg melde meg ut av fagforeningen. Det er et løfte.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.017
Sted
Østfold
Det kan se ut som om galskapen er definert av hvilket nivå man er på innen politikk:

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Lurer på om alle dere som vurderer utmelding og greier, har dere faktisk noengang vært på medlemsmøter og årsmøter, og vært med på å velge deres representanter?

For representantene i LO er demokratisk valgt av medlemmene, dvs. de som gidder å møte opp.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er klart at en fagforening kan involvere seg i politikk som har med fagforeningsarbeid å gjøre, som pensjons- og sykelønnsordninger, barselpermisjoner, arbeidstid og lignende, og vi har helt klart mye å takke LO for når det gjelder rettigheter i arbeidslivet, men respekten for LO er Valla nå i ferd med å ødelegge.
Det er ikke LO’s oppgave å bruke 1.mai til å blande seg opp i utenrikspolitikk, oppfordre til boikott av demokratiske land og gi støtte til terrororganisasjoner.
Dette er ene og alene Valla’s egne meninger og har neppe støtte fra så mange andre enn en del av SV’s og noen av Ap’s velgere. Man må skille mellom å melde seg inn i et politisk part og å melde seg inn i en fagforening.

O

om.s

Gjest
Det er klart at en fagforening kan involvere seg i politikk som har med fagforeningsarbeid å gjøre, som pensjons- og sykelønnsordninger, barselpermisjoner, arbeidstid og lignende, og vi har helt klart mye å takke LO for når det gjelder rettigheter i arbeidslivet, men respekten for  LO er Valla nå i ferd med å ødelegge.
Det er ikke LO’s oppgave å bruke 1.mai til å blande seg opp i utenrikspolitikk, oppfordre til boikott av demokratiske land og gi støtte til terrororganisasjoner.
Dette er ene og alene Valla’s egne meninger og har neppe støtte fra så mange andre enn en del av SV’s og noen av Ap’s velgere. Man må skille mellom å melde seg inn i et politisk part og å melde seg inn i en fagforening.
Prinsippiellt mine tanker også, og tanker med tråden ;)

mvh

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
På et tidspunkt stemte 25% av LOs medlemmer FRP, for 4 år siden støttet 32% av medlemmene AP. I 2005 var fordelingen 1/3 høyre-koalisjonen, 2/3 venstre-koalisjonen. Likevel er det kun SV og AP som får valgkampstøtte. Og som det sies i siste link: "-Løftene må innfris! Vi vil ha valuta for innsatsen vår! Det var de første signalene fra LO etter valgseieren."

Hva er innsatsen? Støtte i valgkampen selvfølgelig, også økonomisk! LO liker ikke selv å ordlegge seg slik:

"-Vi kjøper oss ikke innflytelse, sier Gerd-Liv Valla. Vi støtter partier som har de samme verdiene som oss."

Hvem er oss? Det er hvertfall ikke alle medlemmene i partiet! Er det meningen at LO skal være et parti for de som stemmer rødgrønt, eller skal det være et parti for arbeidere?

Det er i beste fall et definisjonsspm om LO kjøper seg innflytelse. De forventer hvertfall å bli hørt, som en slags takk?

Knut

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.716
Lurer på om alle dere som vurderer utmelding og greier, har dere faktisk noengang vært på medlemsmøter og årsmøter, og vært med på å velge deres representanter?

For representantene i LO er demokratisk valgt av medlemmene, dvs. de som gidder å møte opp.
Godt spørsmål. Folk er gode til å sitte i krokene å klage på LO, men å møte opp på et foreningsmøte og si sin mening? Neida.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507

Ja, jeg har ihvertfall vært involvert i fagforeningen. Jeg har vært aktiv tillitsvalgt i flere år, deltatt på møter og har bla jobbet tett med foreningen i forbindelse med nedleggelsen av en institusjon for rusmisbrukere. Jeg har som sagt respekt for mye av det arbeidet dem gjør, og den respekten er bla. vunnet i en konkret situasjon. Samtidig klarer jeg ikke lukke øynene for alt det man får på kjøpet gjennom LO og dets underforeninger. Ledelsen i min egen fagforening er ihvertfall ekstremt røde, og er koblet tett opp mot bla RV. Jeg synes at fagforeningene nå tar seg for mye til rette på vegne av medlemmene. Jeg kan ikke akseptere at en organisasjon som jeg er medlem av oppfordrer til boikott av Israel feks.

O

om.s

Gjest
Godt spørsmål. Folk er gode til å sitte i krokene å klage på LO, men å møte opp på et foreningsmøte og si sin mening? Neida.
Si sin mening? det eneste språket de forstår er synkende medlemmstall....

mvh

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Tror folk må våkne opp og innse at fagforeningsarbeid ER politisk arbeid. (Politikk betyr samfunnsstyring) Vi ønsker å påvirke samfunnet i en riktig retning (etter vårt skjønn).
"Vårt" skjønn....hvem er "vi"? Tydeligvis ikke medlemsmassen da en stor andel av denne ikke stemmer for den retning du snakker om. Så hvem er egentlig "vi"? Ledelsen?

Og hvorfor skal medlemmer som ikke er enig i denne retningen, betale for politisk lobbyvirksomhet for den? Jeg ville stilt meg meget skeptisk til å være medlem i, og betalt inn til, en organisasjon med en politisk agenda jeg ikke støtter.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.446
Torget vurderinger
4
Jeg vil aldri aldri aldri kunne være medlem i en arbeidstagerorganisasjon som mener litt om både dette og hint på mine vegne slik LO gjør. Heldigvis er min arbedssituasjon slik at det ikke er naturlig å organisere seg.

Problemet er at LO for mange gjør det vanskelig å la vær. Hadde LO vært en særorganisasjon ville man i større grad hatt et valg, fx. valgt en annen forening. Men, LO er nå blitt en paraplyorganisasjon som favner 830.000 medlemmer på tvers av faglige interesser, samfunnslag og politiske oppfatninger slik at for flere er det ikke noe reelt alternativ. (Spesielt ikke hvis LO får gjennomslag for at deres lønnsbetingelser kun skal gjelde deres medlemmer.) Når en organisasjon favner så bredt som LO nå gjør må de ta innover seg at de ikke kan fronte standpunkt på sine medlemmers vegne i saker som ikke er arbeidsfaglig- eller rettslig begrunnet. Den tidligere marxist-lininisten Valla (tidligere? hun har faen ikke tatt avstand fra det enngang!) er ikke valgt til LO-leder for sine synspunkt på Palestina/Israel konflikten, eller hennes generelle synspunkter på Bush, eller om horekunder skal kriminaliseres.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hei igjen! =)

Først til en ting jeg leste lenger oppe i tråden, før jeg glemmer det...
Grunnen til at vi ikke kan gi FRP vår støtte er fordi FRP er fagforeningsfiendlige i utgangspunktet. De har programfestet at lønn skal forhandles individuelt... Vanskelig å støtte et parti som ønske fagforeninger begravet?
Joda, folket støtter FRP bredt for tiden, FRP sier stort sett det folk vil høre. All respekt for det, de lytter iallefall. :)
Når det gjelder hvem som kan velges eller ei, som en skrev om tidligere i tråden, så kan faktisk "hvem som helst" velges. Normalt leveres forslag til de ulike vervene en valgkommitê, så finner de kandidatene de mener vil gjøre den beste jobben. (På bakgrunn av sett/hørt/intervju osv.) Deretter leser valgkommiteen innstillingen sin opp på møtet hvor valget skal foretas (Medlemsmøtet/årsmøtet) og før det stemmes er det anledning til å komme med benkeforslag, og da kan hvem som helst foreslås. Da vil man ha anledning til å komme med noen velveide ord for hvorfor akkurat den kandidaten som da blir foreslått skal velges. Etterpå stemmes det.
Har selv opplevd at benkeforslag har vunnet avstemninger. :)

Kan være enig i at enkelte utspill fra LO best egner seg spilt ut fra et politisk parti. Men noe som forundrer meg er hvor svake dere er! istedet for å si meningene deres i eget forbund, ta opp kampen med det dere synes ikke fungerer etter deres skjønn, så melder dere dere heller ut!

Selv tar jeg flere kamper i den organisasjonen jeg sitter i, og jeg kan love at det ikke er alle dager som er like enkle å håndtere. Idag følte jeg nærmest at jeg hadde blitt offer for god gammeldags sensur... men løper jeg ut døra av den grunn? NEI! Iblant må man ta en kamp, og da er det bedre å kjempe den kampen på innsida enn på utsida. (Da risikerer man faktisk å bli hørt...)

Rune

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

som de fleste vet har Gerd Liv Valla en fortid i AKP-ml, så hennes standpunkt er langt i fra overaskende. det er jo litt artig at hun nå er medlem av et så "besteborgerlig" parti som AP.nei det var bedre med Haagensen som sjefen i Norge !

mvh. s,

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Valla har aldri vært med i AKP(ml). Hun var en gang medlem i KUL - Kommunistisk Universitetslag, på Universitetet i Oslo.

Off the record: EU-kommisjonens leder Jose Manuel Duráo Barroso var i sin ungdom maoist.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Valla har aldri vært med i AKP(ml). Hun var en gang medlem i KUL - Kommunistisk Universitetslag, på Universitetet i Oslo.

Off the record: EU-kommisjonens leder Jose Manuel Duráo Barroso var i sin ungdom maoist.
For begge to gjelder at de har utvist så dårlig dømmekraft, at man må lure på om de er mentalt friske.
Valla hyllet et regime som har tatt livet at utrolig mange millioner av sine innbyggere.
Kan ikke stole på slike folk.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
gammelt visdoms-ord :

"den som ikke er radikal i sin ungdom,har intet hjerte.
den som ikke er konservativ på sine eldre dager,har ingen hjerne"

mvh. s.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
gammelt visdoms-ord :

"den som ikke er radikal i sin ungdom,har intet hjerte.
den som ikke er konservativ på sine eldre dager,har ingen hjerne"

mvh. s.
Mens vi venter på at Valla skal bli konservativ.......... ;D

Topp Bunn