Selv er jeg leder av ei forening i LO-familien, og hva som er fagforeningsarbeid og hva som er politikk er ikke alltid så klart...
F.eks. så er vi avhengig av et godt lovverk for å kunne gjøre en god jobb for våre medlemmer, samt sikre et humant arbeidsliv. For å beholde dette lovverket, gikk vi denne gangen aktivt ut i valgkamp, og sikret en rødgrønn seier.
Tror folk må våkne opp og innse at fagforeningsarbeid ER politisk arbeid. (Politikk betyr samfunnsstyring) Vi ønsker å påvirke samfunnet i en riktig retning (etter vårt skjønn), og for å greie det satser vi noen ganger bredere enn hva våre medlemmer ønsker.
Jeg velger å se det som positivt at LO-forbundene har tillitsvalgte som er engasjerte på mange områder, mennesker med annen drivkraft enn slavisk å følge et lovverk eller avtale i hverdagen, og når tiden er inne være en lønnsdriver.
Nei, det hjelper lite om lønna er god i bedriften du jobber i når arbeidsforholdet ditt er like usikkert som været før 1. Mai.
I eget forbund har vi diskutert endel hvorvidt vi bør være politisk engasjerte, og at det kan være problematisk med for mange "hatter". Synes det er sørgelig at det har kommet til det stadiet hvor folk har glemt opprinnelsen til LO... Ble tross alt stiftet av Arbeiderpartiet.
Selv er jeg ikke Arbeiderpartimann av den grunn, men medlem av utbryterpartiet.
LO har altså sterke politiske røtter,- og de røttene sitter dypt plantet.
Hvis man ønsker en arbeidstakerorganisasjon som er uten samfunnsengasjement (politiske meninger - ettersom ALT er politikk.) anbefaler jeg heller å la vær å organisere seg. (Selvsagt kan man organisere seg i forbund som ikke er tilknyttet LO, men organiser deg iallefall i et forbund som tar standpunk!)
Ta frem historieboka, les, og spør deg selv om vi ville hatt den samme sosiale utviklinga vi har hvis det ikke var for Landsorganisasjonen... Sykelønnsordningen, den femte ferieuka, barselpermisjon osv.
Siv Jensen og Martin Kolberg diskuterte på radioen idag, og da kolberg dro frem historie fra krigens dager ble han avfeid med at det var jo 70 år siden! Og hadde derfor ingen relevans idag... 70 år er ingenting i et historisk perspektiv, knapt en menneskealder! Allikevel har vi fått til langt mer enn tiden skulle tilsi. Det er en tid for å bygge, og en tid for å bevare. De fleste hus lever lenger enn 70 år, og når et hus står så godt som dette huset står skjønner jeg ikke argumentene om å bygge et nytt og mer "moderne" hele tiden.
Rune