For diskusjonens del tror jeg det kan være fordelaktig å skille mellom stepup/trafo og mm-RIAA i den grad dette er forskjellige enheter. Det generelle utgangspunktet er dog det samme: signalet fra en lavimpedant MC-PU (imp. typisk < 10 Ohm) er egentlig ganske ufølsomt for innstrålt støy på tross av at signalet kan være veldig lavt - det er med mindre vi snakker om elektromagentisk kobling til spolene i PU - da er ikke impedansen eller kabelengden særlig vesentlig uansett. Tidligere hadde jeg stepup+RIAA innbygd i platespilleren - uskjermet bortsett fra et aluminiumstrau under stepup+RIAA og topplata på spilleren (strømforsyningen var utenbords) - ikke engang med mobiltelefonen tett oppi platespilleren var det særlig utsatt for støy. Nå har jeg 1,5 m skjermet kabel fra PU til MC-RIAA - den kombinasjonen er heller ikke veldig utsatt for innstrålt støy.
Frågan er når vi deler tingene opp - dvs separat stepup og RIAA - bør stepupen være nærmest PU eller nærmest RIAA? Det avhenger selvfølgelig av hvaslags stepup. En trafo vil jeg plassere nærmest RIAA, en elektronisk stepup avhenger av utgangsimpedansen til boksen, er denne «høy» havner den nær RIAA, er utgangsimpedansen lav havner den nær PU.
Utgangsimpedansen og nivået fra de fleste RIAA-trinn gjør at noen meter kabel til forforsterkeren ikke bør være et stort problem.
... og som alltid, spesielle tilfeller og «avvik» er ganske normalt, så hva som er «best» på generelt grunnlag behøver ikke å ha noe med konkrete tilfeller å gjøre.
mvh
KJ