Utbredt misforståelse

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
er det ikke en misforståelse at mc headamp/trafo/riiaa skal sitte så nær pu som mulig?
en lavimpedant mc er mere egnet å drive en meter phonokabel enn noen av de andre ovennevnte enhetene.
så derfor skulle heller de ovennevnte komponentene sitte så nær phono/riaa/linjeinngang som mulig
har diskutert dette med bl.a. Gary på BP som istemmer.
synspunkter?
mvh
Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.717
Tja...

Mindre problem med innstrålet støy ved korte kabler?
Det er jo ganske lave signalnivåer det er snakk om.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
slowmotion skrev:
Tja...

Mindre problem med innstrålet støy ved korte kabler?
Det er jo ganske lave signalnivåer det er snakk om.

Tilslutter jeg mig.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det problemet vil jo være det samme etter riaa´n og bort til et linjetrinn som normalt ikke finnes nære platespilleren
dessuten hva med utstrålt støy fra riaa til pu om riaa i spilleren som nevnt i FZ lyd tråden?
mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.717
Det er mye større forsterkning i riaatrinnet enn i linjetrinnet,
så riaatrinnet vil vel være mere følsomt for innstrålet støy?

Jeg bruker PU/kort kabel/trafo/kort kabel/riaa, det virker greit hos meg.
Riaatrinnet er i samme boks som linjetrinnet.
Det er ikke sikkert at det er noen "best" løsning ...

Riaatrinnet er vel ofte utstyrt med separat strømmforsyning,
som da er plassert "langt nok" unna, i mitt tilfelle ca en meter ...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Slowmotion kom meg i forkjøpet :)

Strømforsyningen til den nye Linn-RIAA'en er ekstern og kan plasseres over en meter fra TT/PU, dessuten er RIAA'en skjermet både for innstrålt støy fra motor og sikkert også for utstrålt støy mot PU (hvis det er et case).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
For diskusjonens del tror jeg det kan være fordelaktig å skille mellom stepup/trafo og mm-RIAA i den grad dette er forskjellige enheter. Det generelle utgangspunktet er dog det samme: signalet fra en lavimpedant MC-PU (imp. typisk < 10 Ohm) er egentlig ganske ufølsomt for innstrålt støy på tross av at signalet kan være veldig lavt - det er med mindre vi snakker om elektromagentisk kobling til spolene i PU - da er ikke impedansen eller kabelengden særlig vesentlig uansett. Tidligere hadde jeg stepup+RIAA innbygd i platespilleren - uskjermet bortsett fra et aluminiumstrau under stepup+RIAA og topplata på spilleren (strømforsyningen var utenbords) - ikke engang med mobiltelefonen tett oppi platespilleren var det særlig utsatt for støy. Nå har jeg 1,5 m skjermet kabel fra PU til MC-RIAA - den kombinasjonen er heller ikke veldig utsatt for innstrålt støy.

Frågan er når vi deler tingene opp - dvs separat stepup og RIAA - bør stepupen være nærmest PU eller nærmest RIAA? Det avhenger selvfølgelig av hvaslags stepup. En trafo vil jeg plassere nærmest RIAA, en elektronisk stepup avhenger av utgangsimpedansen til boksen, er denne «høy» havner den nær RIAA, er utgangsimpedansen lav havner den nær PU.

Utgangsimpedansen og nivået fra de fleste RIAA-trinn gjør at noen meter kabel til forforsterkeren ikke bør være et stort problem.

... og som alltid, spesielle tilfeller og «avvik» er ganske normalt, så hva som er «best» på generelt grunnlag behøver ikke å ha noe med konkrete tilfeller å gjøre.

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tilslutter meg tankene om støy. Bedre å indusere støy i kablene etter 60 dB gain, enn før.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
KJ hadde et godt innlegg
jeg kjører trafo nærme riaa( en innebygget ) og en med 15cm kabel til riaa
kabel fra arm er 1,3m uskjermet hardt tvinnet sølv i bomull
støy er ikke noe tema her i gården
mvh
Leif

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm... Støy var ikke noe tema med min gamle Rega. Nå må jeg passe meg for veggvortene til RIAA'en. Da jeg drev og installerte hadde jeg kablene fra arm til RIAA hengende løst (VPI/Wireworld Equinox). Hvis de kom innenfor 10 centimeters radius av veggvortene hadde jeg definitivt et problem. Mobiltelefonen gir også støy hvis jeg står i nærheten av spilleren. Kanskje det først og fremst handler om jordingsarrangementet?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Ja,trur du e inne på noe der Zomby_Woof. Hadde tidligere et stort problem med min spiller.Der spraket det hver gang æ skulle bytte plater.Mobilen slo også kraftig inn.Problemet var at senterspindel var jordet,den fungerte som en antenne :eek: Fjernet jordkabelen til spindel og problemet er helt vekk :D Rare greier ka? Jordingen var orginal på denne;Project 2.9wood. Skjønner ikkje heilt ka den skulle være godt førr,laga bare problemer ??? Har ikkje sett noe slikt på andre spillere.Noen synspunkter?

mvh Filip

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og et lite PS.

Jeg har ikke hatt den minste antydning til trøbbel med innstrålt støy på linjenivå, verken fra RIAA eller CD-spiller.
Alt utenom arm til RIAA er riktignok balansert, men jeg kan ikke huske at det var vanskelig i gamle dager heller. Jordarrangementet og muligens skjerming av kabelen fra arm-RIAA ser ut som potensielle trøbbelmakere.

Topp Bunn