Er ikke fagmann, men har blitt fortalt at all maling gasser. Den største forskjellen er at oljemalingen slutter å avgi gasser når den har herdet, og at vannbasert, også kalt "miljøvennlig" maling, avgir gasser en mye lengre periode og også etter at den er tørr. Gassene fra oljebasert maling er mer skadelige å puste inn så bruk av gassfilter er påkrevet når man jobber med den, og malingen skal være herdet før rommet tas i bruk. Som sagt det er hva jeg har hørt, så jeg har kjøpt ny gassmaske med de "riktige" ( og dyre!! ) filtrene nå når badet pusses opp.
Jeg kan jo også tenke meg at det nok kan være forskjeller på oljebasert utemaling og oljebasert innemaling. Ute er jo ikke avgassing et like alvorlig problem! Det enkleste er å ringe til fabrikken som har laget malingen. De fleste som lager slike kjemiske forbindelser har en grei politikk med at de gjerne svarer på "dumme" spørsmål fra almennheten. Det sparer dem for mye bryderi i etterkant. Ring fabnrikken og be om å få snakke med en som kan noe om denne malingen. Har gjort dette mange ganger, og flere ganger viser det seg at det man fikk vite i malerbutikken var helt feil!!