Utemaling inne?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Spør for en venninne av meg- jeg har da ikke peiling
Noen som vet om det går an å bruke Drygolin uteoljemaling, innendørs ?

Regner med at det rent malingsmessig ikke skulle være noe problem, men hva med avgasser etc i forhold til innemaling tenker nå jeg..

C

Cyber

Gjest
Hvorfor skulle man ønske det? Jeg vil tro det er saker i utemalingen som man ikke ønsker inne og jeg vil tro finishen ikke blir like bra.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Rent resultatmessig tror jeg det skal fungere helt fint. Men, vær obs på vesentlig lenger tørketid innendørs og sterk lukt under tørke- og herdetiden.
Jeg tror ikke avgasser vil være et problem etter herdetiden. Selv malte jeg med vannbasert maling utendørs sist, Jotun Optimal.

Antar dette er maling som er til overs etter noe annet, ellers er det vel bedre å kjøpe innendørsmaling.

Det beste rådet er å forhøre seg i en malerforretning.

C

Cyber

Gjest
Maler med Optimal selv ute nå, fantastisk god å jobbe med synes jeg.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.119
All maling gasser, vannbasert som oljebasert. Lufting er påkrevet. Utendørsmaling blir ikke like hard som innendørs.
Kan istemme det med Optimal. Det er 9 år siden jeg malte. Jeg måtte flekke et par steder hvor det var blitt noen sår i panelen i forrige uke. Ikke mulig å se fargeforandring.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker for svar.
Det er som nevnt over her, ganske mye maling igjen etter et prosjekt hun har hatt utendørs.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.445
Torget vurderinger
0
Er ikke fagmann, men har blitt fortalt at all maling gasser. Den største forskjellen er at oljemalingen slutter å avgi gasser når den har herdet, og at vannbasert, også kalt "miljøvennlig" maling, avgir gasser en mye lengre periode og også etter at den er tørr. Gassene fra oljebasert maling er mer skadelige å puste inn så bruk av gassfilter er påkrevet når man jobber med den, og malingen skal være herdet før rommet tas i bruk. Som sagt det er hva jeg har hørt, så jeg har kjøpt ny gassmaske med de "riktige" ( og dyre!! ) filtrene nå når badet pusses opp.

Jeg kan jo også tenke meg at det nok kan være forskjeller på oljebasert utemaling og oljebasert innemaling. Ute er jo ikke avgassing et like alvorlig problem! Det enkleste er å ringe til fabrikken som har laget malingen. De fleste som lager slike kjemiske forbindelser har en grei politikk med at de gjerne svarer på "dumme" spørsmål fra almennheten. Det sparer dem for mye bryderi i etterkant. Ring fabnrikken og be om å få snakke med en som kan noe om denne malingen. Har gjort dette mange ganger, og flere ganger viser det seg at det man fikk vite i malerbutikken var helt feil!!

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
iflg. Jotun, så er løsemiddelet i Drygolin White Spirit. Og om produktnavnet har noen mening, så er det kanskje en skvett
linolje i også.
Burde være mulig å finne produktblad på dette hos Jotun også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I gamle dager var utemaling full av sopp- og algedrepende stoffer. Jeg vet ikke hvordan dette er i dag - det er vel blitt strengere, det også - men motforestillingene mot å bruke utemaling innendørs har kan hende noe for seg?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Damen setter spannet med tiloversmalingen i boden og kjøper maling beregnet til sitt bruk i morgen.
Råd til det har hun også....

Men greit å få luftet.....temaet. Vi er jo på vei inn i høysesong for maling- både ute og inne.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tips: sett lokket skikkelig på, og sett deretter spannet opp-ned - da holder malingen seg utrolig lenge.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Foreldrene til ei venninde av meg tenkte de skulle være litt smarte, så de beiset panelingen i det ene baderomstaket på sitt nybyggde hus, med utendørs beis. Idéen var at det da ville bli mer motstandsdyktig mot fukt. Nå, nesten to år etter, stinker det fortsatt så uutholdelig at badet står nærmest ubrukt. Først så ble taket revet og utskiftet, men nå har de bestemt seg for å skifte veggene også fordi lukta nok har satt seg i veggmalingen. Utebeisen var med andre ord en kostbar tabbe...

N

nb

Gjest
I følge min eks-nabo som var malermester måtte man på generelt grunnlag ikke finne på å stole på noen som jobbet i en malerbutikk. Der var det mye rart mente han, selv om selvsagt mange også er flinke.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
I følge min eks-nabo som var malermester måtte man på generelt grunnlag ikke finne på å stole på noen som jobbet i en malerbutikk. Der var det mye rart mente han, selv om selvsagt mange også er flinke.
Hehe, litt som i andre bransjer da. Trolig kan de på generelt grunnlag mer enn de fleste, men sikkert ofte ikke mer enn malermestere.
Men for all del, jeg har vært borti noen jeg ikke stoler på de vet hva de prater om andre som virkelig ser ut til å ha kontroll. Og det er ikke alltid de eldste som imponerer mest.

Topp Bunn