Utrolig bra fulltoneelement?

T

theStig

Gjest
Den målingen er nok gjort i en uendelig baffel. Det vil antagelig se mindre pent ut i et normalt kabinett. Uansett ser det jo unektelig fint ut.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.306
Sted
Østfold
IB-målinger er ganske interessante om man går for horn, noe jeg tror denne kan passe til. Imidlertid har den også avvik på omkring 6dB fra 1kHz til 3kHz. Øret er ikke så rent lite følsomt i dette området så det trengs nok litt filter på denne. Imidlertid er det tilsynelatende myke avvik, men det spørs om dette ikke er ganske smoothede målinger.

Men så er jo EJ Jordan kjent for gode fulltoner også da.

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Fant mer om disse elementene her:

http://www.luminator.se/

Og selvfølgelig produsentens nettsider:

http://www.ejjordan.co.uk/

Det snakkes om en filterløsning med en seriemotstand og en spole for å heve, eller strekke bassen nedover, sikkert det samme som Fredriksen gjør i sine høyttalere, men det står ikke tegnet opp om spolen skal stå parallelt med seriemotstanden, eller i serie?

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hei, filter er spole og motstand parallelt. Disse er i serie med + ledning til enheten. Dette demper mellemtone og diskant, som elllers får for mye hjelp fra kabinettets forside. Resultatet er en mindre aggresiv lyd og mere balanserts frekvensgang. Jeg bruker dette til min Tang Band Quarter Wave (Transmission Line)

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
0
Er det Jordan JXR6 HD som er det beste nesten-fulltoneelementet på markedet?

Det er vel avhengig av hva det står i... Transmission Line, horn, lukket kabinett, Line Array osv og kanskje et spørsmål om pris også....

Hvor mye god-lyd kan egentlig ett stk. slikt element gi  hvis vi skjøter på med en sub ved eksempelvis 130 Hz?

Nå ser jeg for meg den perfekte høyttaler der ett slikt element står i et høyt slankt kabinett med en sub nede på den ene siden.... :)

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
660
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Tyske AER MD3 som er en videreutvikling av engelske Lowther er vel et av de beste. Helt klart det beste til fronthorn. Men prisen er lite hyggelig, 3347Euro + frakt og mva. for paret.
Mvh
Morten

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Er det Jordan JXR6 HD som er det beste nesten-fulltoneelementet på markedet?

Det er vel avhengig av hva det står i... Transmission Line, horn, lukket kabinett, Line Array osv og kanskje et spørsmål om pris også....

Hvor mye god-lyd kan egentlig ett stk. slikt element gi  hvis vi skjøter på med en sub ved eksempelvis 130 Hz?

Nå ser jeg for meg den perfekte høyttaler der ett slikt element står i et høyt slankt kabinett med en sub nede på den ene siden.... :)
Selv om det på papiret måler ned til 80 - 100Hz vil neppe en 2" ha dynamikk nok til å gjengi disse frekvensene når volumet økes en del. Dette ser jeg også på TangBand og Vifas fulltoner. Det jeg mener er at nedre grensefrekvens øker betraktlig når effekttilførselen øker på så små elementer. Eksempelvis kan det hende at disse elementene ikke går dypere enn 200 Hz bare man dobler eller fireganger effekten. De bør ha horn, eller en TL for å få opp følsomheten nok i bassen for å henge med en sub. En sub som deler ved 130Hz er nok for lavt. Men ikke mye for lavt - 200 -> 250Hz bør disse fulltonene klare på lyttevennlig volum uten å falle gjennom.

Ser man på prisen bør de jo låte temmelig bra vil jeg tro. To eller fire "nåler" med étt slikt element i hver hadde sett stilig ut :)

Vidar

Topp Bunn