Utrolige politikere..

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det er mye man skal lese, her fra K.Veggemellom som kritiserer meglerhonorar.

http://www.dn.no/eiendom/article907441.ece?WT.svl=article_image

Hva med å gå inn for å fjerne dokumentavgiften aller først?
Her tar staten like mye som megleren, og det uten å gjøre en dritt for pengene... ::)

Om man selger og kjøper hus, så er det først 100' til megler for salg, for så å måtte betale 100' til staten ved kjøp. Snakk om ran..

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Dokumentavgiften er småtterier mot det noe av disse meglerene tar inn. Mener du virkelig at meglerene har fortjent slike honorar? Dok avgiften går iallefall til felleskassa.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det krever en del å være så skruppelløs som meglerne er, så de fortjener av den grunn hver en krone.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Som en av mine forhenværende sjefer skrev på lønnslippen: Husk no gutta: penga e ikkje alt!

;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Dokumentavgiften er småtterier mot det noe av disse meglerene tar inn. Mener du virkelig at meglerene har fortjent slike honorar? Dok avgiften går iallefall til felleskassa.
Jeg har ikke noen stor kjennskap til økonomien i meglerbransjen, utenom en oppfatning av at konkuransen har blitt tøffere der de senere årene med flere aktører som skal dele den samme kaka. Og således er det ikke så lukrativt å være megler som det var før.

Men utenom det, så får tross alt megleren betalt for en jobb han gjør. Staten tar her 6sifret beløp for ingenting.

Bortsett fra om man kjøper borettslagbolig da, der er det ingen dok.avgift. Logisk nok....øhh....

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Staten bruker ikke pengene på privatforbruk. De pengene går til fornuftige ting som helse, undervisning osv. Vi vet litt om luksusforbruket til enkelte meglere. La heller staten ha dok-avgften sin og ta grådighetskulturens fanebærere i stedet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

De har nok ikke så godt betalt som man kanskje får inntrykk av, men at de er overbetalt er det lite tvil om. Mesteparten av beløpet går jo til annonser.

Det som derimot plager meg, er den totale mangelen på yrkessolthet og fagkunskap. Her i Bergen hadde vi nylig en forsidesak med 2 sleske Notarmeglere som begge fikk mildt sakt slakt for sine faglige utførelse av jobben.
Meglerene er jo ikke lenger på vinsingen - de sender visningsassistenter.

Nei....er i mange yrkesgrupper jeg har så lite respekt for som eiendomsmeglere.....

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
Notar er noen /(/&%/()&%

Kjenner noen som solgte et lite hus på landet. Det endte opp med at Notar forlangte over 50% av salgsummen i honorar!

P

Parelius

Gjest
Men er det ikke kjøperne som har makten da? Personlig så må jeg si at jeg ler av de som synes at meglerne tjerner for mye (hvilket de selvfølgelig gjør ut fra ytelsesmessige og viktighetsmessige kriterier, men det betyr jo lite i et marked, som finner det fornuftige i balansen mellom tilbud og ettersprørsel). Meglerens umoralitet er jo bare den andre siden av selgeres idoti (i og med at det fins gode altrernativer). Vet nesten ikke hva som er værst!

En annen sak er jo hvordan selve "kjøpsordningen" er organsiert. Synes å erindre at måten å selg på er noe annerledes andre steder hen (Sverige), men jeg er på tynn is her. Noen som vet noe om dette, og om det har noen sammenheng med de "provisjoner" som tilfaller en norsk og svensk megler, eller er det samme stoda der borte?

N

nb

Gjest
Så vidt jeg har skjønt er det faktisk relativt billig å selge bolig i Norge sammenlignet med mange andre land.

Topp Bunn