Utslitt Pu/stift?

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
260
Antall liker
368
Torget vurderinger
2
Noen som kan si noe om hvordan en utslitt pu/stift låter?
Jeg har en DL103 som har begynt å knitre unormalt mye, spesielt i venstre kanal. Knitringen har en litt annen karakter enn vanlig støvknitring, nesten som små statiske utladninger, og er spesielt fremtredende på rene klingende toner som f.eks på vibrafonen på Jazz at the Pawnshop. I tillegg høres antydning til forvrenging i mellomtonen som minner litt om IGD, i kraftig modulerte passasjer. IGD har forøvrig også blitt fremtredende.
Pu har blitt brukt siden ny (ca 2 år) på et Audio Technica MG10 headshell, i en SL1200mkii med original arm.
Jeg har ikke track på antall spillte timer, men innbiller meg uansett at det ikke har blitt så mange timer at pu skal være utslitt allerede.
Jeg har kun et antikvarisk stift-mikroskop fra Philips som det er vanskelig å få et godt "bilde" i, men ut fra det jeg har klart å se her er det ikke slitasje på selve diamanten.
Kan det være utslitt/defekt nåleoppheng?
(Platene er ok, har en ny AT150mlx som spiller helt uten knitring og igd.)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sjå om det er noko unormalt når pickupen står i rilla, om han heng farleg nær vinylskiva på normalt stifttrykk. Sidan diamanten verkar rein, er det nok ikkje der problemet ligg, så då tippar eg at det er noko med opphenget. Men to års bruk er veldig kort levetid for ein 103, som vil halde iallfall 1000 timar om det ikkje er noko gale.. så spelar du gjennomsnittleg 2 LPar for dag, er dette godkjent, spelar du mindre, er det grunn til å leite litt etter andre feilkjelder. Sjekk med testplate kan vere lurt. Dersom sporinga er dårleg.
Elles kan ein 103 modifiserast av dei fleste VdH, Soundsmith og mange fleire - pickupreparasjons/modifikasjons/ombyggingsobjekt nr 1, vil eg seie
 
Topp Bunn