Utviklingstråd: Sigberg Audio Saranna - fullrange gulvstående høyttaler med kardioide

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EDIT: Det er gjort noen justeringer underveis, og høyttaleren har nå 8" coax, se denne posten

-----

Tid for en ny utviklingstråd, og dere får være med fra start! Jeg har ikke engang bestemt navn enda. Hvis dette ender opp som en produksjonsmodell, så snakker vi nok 18-24 måneder frem i tid.

Sigberg Audio lager høyttalersystemer bestående av monitorer og subwoofere. Det er to åpenbare segmenter i markedet som ikke treffes av dagens produkter:
    1) De som ønsker gulvstående høyttalere
    2) De som ikke ønsker subwoofer.

Denne nye høyttaleren vil adressere begge punkter. Jeg starter nå utviklingen av en Sigberg Audio fullfrekvens, aktiv høyttaler med kardioide!

(Svært tidlige skisser, med forbehold om større endringer)
    1700930033218.png

1700930056804.png

Litt om høyttaleren (forbehold om endringer)
    • Stort lydbilde og fyldig og naturlig lyd (tilsvarende øvrige Sigberg Audio produkter)
    • Fullfrekvens (20-20,000hz) in-room
    • Kardioide øvre bass og mellomtone
    • 3-veis design. Coax i mellomtone/diskant. To kraftige 8" (fs:25hz) til bass og subbass.
    • Portet kabinett, med opsjon til å gjøre om til lukket med medfølgende skumplugg.
    • Som med våre andre høyttalere, vil den supportere plassering tett til bakvegg (men også lenger ut).
    • Enkle presets (knapp bakpå) for å justere bass/plassering, pluss 9-bånds EQ innebygget for å temme rommet.
    • Dedikert preset for å parre med Sigberg Audio subwoofere. Denne introduserer høypass i høyttalerne slik at de matcher SA subwoofere perfekt.perfectly.

(Veldig) Foreløpige spesifikasjoner:
    • Portet (bak) kabinett
    • 5.5" mellomtone, 1" silkedome (coax)
    • Dobbel 8" (22cm) aluminium bassdrivere
    • 107x35x32cm (HWD)
    • 28-20,000hz (+/-3dB anekoisk)
    • Typisk in-room bass respons: 20hz (-3dB)
    • Kardioide fra ~250hz
    • 3-kanals, 650W Hypex forsterker i hver høyttaler

Tidlige prototyper:
    1700927091599.png

Foreløpige målinger, forbehold om endringer, dette er også kun in-room i lytteposisjon
    Mer detaljerte målinger kommer etterhvert

I lytteposisjon i rommet over, med høyttalerne 10-15cm fra bakvegg (venstre+høyre+snitt):
    1700927168069.png

10-200hz (i lytteposisjon, ingen smoothing, ingen subwoofer).
    Merk at referansenivå er 75dB (snitt av 300-5,000hz) på denne målingen. Så relativt til det er -3dB in-room ved 22hz, og -6dB ved 16hz.
    1700927237804.png

Fortsettelse følger.. :)

Sist redigert:

Kommentarer

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.770
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er ikke selger, så det er sikkert riktig. :) Jeg beklager at jeg ikke ser engasjert ut, det kan jeg forsikre deg om at jeg er. Men jeg er som person ikke veldig utadvendt og sprudlende - så jeg ser ganske lik ut både når jeg går ut for å hente posten, og når jeg åpner den opp og finner ut at jeg vant i lotto. 😅
    Vel, noen ganger selger nøkternhet og faglig stødighet bedre enn floskler og brede smil. Hva som selger avhenger av kjøperen…

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.343
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke selger, så det er sikkert riktig. :) Jeg beklager at jeg ikke ser engasjert ut, det kan jeg forsikre deg om at jeg er. Men jeg er som person ikke veldig utadvendt og sprudlende - så jeg ser ganske lik ut både når jeg går ut for å hente posten, og når jeg åpner den opp og finner ut at jeg vant i lotto. 😅
    Er det ikke derfor vi har med @alphamale? :unsure: :ROFLMAO: Han er jo mer engasjert enn begge oss til sammen - går nok på personlighet dette, ikke reelt engasjement.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke derfor vi har med @alphamale? :unsure: :ROFLMAO: Han er jo mer engasjert enn begge oss til sammen - går nok på personlighet dette, ikke reelt engasjement.
    Thorbjørn: "Hei"
    Besøkende: "Hei"

Birger: "Hei"
    Besøkende: "Her er hele livshistorien min!"
    Birger: "Så gøy, her er min også!"

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nok fjas og moro, tilbake til litt grafer.

Noen uformelle målinger av forvrengning. Disse er gjort innendørs, så det er noen unøyaktigheter i bassen (room gain) samt rundt 400 Hz (et eller annet i rommet). Dette er målt på 2 meters avstand, så man må legge til 6 dB på lydnivået, i hvert fall over 100–150 Hz. Under 100 Hz tilsvarer det muligens omtrent det man forventer på 1 meter på grunn av room gain. Generelt er ikke dette supernøyaktig, siden refleksjoner vil bidra til å forsterke lyden noe, men likevel – det gir en indikasjon på hvilke lydnivåer man realistisk kan oppnå i et rom.

Ser man på målingene hos ASR osv er høyeste måling på 96dB/1m selv på store høyttalere, så jeg tenkte dette kanskje kunne være interessant. Jeg vil anslå at gjennomsnittsnivået her er rundt 103 dB på 2 meter, altså omtrent 109 dB på 1 meter.

1742924226392.png

Denne ble målt mens jeg justerte limiteren. Så her er det 110 dB på 2 meter, altså omtrent 116 dB på 1 meter. Her begynner limiter å slå inn, så frekvensresponsen endrer seg litt, og jeg startet også sveipet på 50 Hz siden bassdriverne begynte å klage litt helt i bunn. Forvrengningen er fortsatt håndterbar, vil jeg si. Og dette er da bare én høyttaler.

1742924304456.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En herremann fra Kina som filmet noen minutter inne på Sarannarommet. Beklager "hifimusikken", 90% av tiden var det besøkende som bestemte musikken, ikke vi. :D

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.399
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    En herremann fra Kina som filmet noen minutter inne på Sarannarommet. Beklager "hifimusikken", 90% av tiden var det besøkende som bestemte musikken, ikke vi. :D

Jeg fikk æren av å sette på to absolutt ikke audiofile låter på søndag. Hørte stolene tømte seg bak meg…men jeg koste meg🙃 Hadde fryktelig lyst til å guffe på, men klarte å dy meg. Herlig lyd i Saranna👌

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Da er det nok bare et tidsspørsmål før det dukker opp Sigberg-kloner på Ebay, made in China🙈😬..
    Jeg sitter igjen med gode og solide lytteinntrykk som dere og Saranna serverte i helga 🎵🎶😊👍🏼.
    Dette spilte veldig bra!

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Etter at både jeg selv og hangarounds og besøkende har reagert litt på et eller annet i mellombassen, har jeg målt litt i dag, og basert på det ser det faktisk ut som mangelen kan være så lavt som 100-200hz-området.

Messetuning i orange og ny tuning i grønt. Hard smoothing + kutt ved 100hz for å lettere se forskjellen. Fallet mot 100hz er ikke reelt, er en nærfeltsmåling på 30cm, så bassene bak summerer ikke på den avstanden.

1742982126276.png

Har da økt i 100-300hz, men har gjort litt mer enn det ser ut som for å oppnå dette. Har endret litt hvordan baffle step er håndtert, og har også endret energifordeling 100-200hz mellom bassene og coaxen (gitt mer til coaxen).

Deling mellom coax og basser er også redusert fra 170hz tilbake til 140hz hvor den lå lenge på forrige prototype. Det er nok der den bør være.

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fullrange måling on-axis på 1 meter i mitt ganske-hardt-dempede-men-fortsatt-ikke-anekoiske målehjørne.

Ikke helt presist noe sted, men ikke veldig off heller. Er nok noen dB løft i bunn.

Avrulling før 20hz driver vi hvertfall ikke med. :)

1742982540794.png

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.486
    Torget vurderinger
    0
    Eva Cassidy - Songbird - ga litt mye "honk" i hornet/coax

Spectrum er originalen nederst og en Audacity versjon med vokalisolering øverst
    for lettere å justere/ratte inn mengde nedenfra og deling.

Musikk er en stor og tidkrevende variabel og tune til, mens test-låter er mer direkte.
    Utelukkende velges musikk av de fleste og da faller valget der man "tror" det funker (y)

EvaCassidy_Songbird.jpg

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

Musikk er en stor og tidkrevende variabel og tune til, mens test-låter er mer direkte.
    Utelukkende velges musikk av de fleste og da faller valget der man "tror" det funker (y)

Vis vedlegget 1108895

Ja, det er jo ikke hornet som jobber i dette registeret, men det er riktig at det er godt nivå i dette området. Skal ha det i bakhodet. :)

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.328
    Sted
    Polen

Vis vedlegget 1108895
    Tok du målinger under messen?
    .
    .
    .
    .
    🤔

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.486
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er jo ikke hornet som jobber i dette registeret, men det er riktig at det er godt nivå i dette området. Skal ha det i bakhodet. :)
    Etter noen runder i ettertid med et par av låtene fra Messa
    så ble det opplevd en del fravær av Soundstage & Imaging
    i oppsettet på Messa med Eva Cassidy og
    Stevie Ray Vaughan

Tin Pan Alley - Qobuz - HR
    Tin Pan Alley - Qobuz - CD
    Tin Pan Alley - Qobuz - Vinyl

Fields of Gold - Qobuz - CD
    Fields of Gold - Qobuz - Vinyl

Det er svært sammenfallende lydbilde
    fra alle ovennevnte kilder.

Det er ikke tatt hensyn til lytting
    andre steder/stoler/plasser enn i Sweetspot (y)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Etter noen runder i ettertid med et par av låtene fra Messa
    så ble det opplevd en del fravær av Soundstage & Imaging
    i oppsettet på Messa med Eva Cassidy og
    Stevie Ray Vaughan

Tin Pan Alley - Qobuz - HR
    Tin Pan Alley - Qobuz - CD
    Tin Pan Alley - Qobuz - Vinyl

Fields of Gold - Qobuz - CD
    Fields of Gold - Qobuz - Vinyl

Det er svært sammenfallende lydbilde
    fra alle ovennevnte kilder.

Det er ikke tatt hensyn til lytting
    andre steder/stoler/plasser enn i Sweetspot (y)
    ja, det var ikke så stort og bredt som det er her hjemme heller. Ikke lett å få alt til å sitte i et messerom i løpet av et par timer. :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    "Uoffisiell" måling av kardioideffekten på siste iterasjon av kabinettet. Ikke anekoisk så litt upresist. Rundt 5dB allerede fra 100hz, og 10dB+ fra 130hz og oppover. Dette er 0 grader og snitt av 120-150-180.

1743007690116.png

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hørtes ut som de låt fint på messa. Tror ikke bassen kunnet vært noe dypere, men fin nyansering. Det var sikkert androide i''bass'' som begrenset det? Jeg liker best fullrange uten sub. Men man må nok opp i størrelse. Finnes et system med androide i bassen og 6stk 10'' per side, men med DSP får å styre(kontrollere) bassen ned mot ca 20 Hz.
    Vært fint å få hørt systemet. Kanskje på Haldenmessen hvis kjørbart og bært for sommer bobilen.
    Her må jeg inrømme at det var veldig uklart hva du mener. :)

Mener du at bassen kunne vært dypere eller ikke kunne vært dypere? Og "androide" er autocorrect for kardioide sikkert? Kardioide begrenser ikke dybden i bassen på Saranna da det er et separat bassreflekskammer for bassen uten kardioide.

Haldenmessen = Hortenmessen? :)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.030
    Hørtes ut som de låt fint på messa. Tror ikke bassen kunnet vært noe dypere, men fin nyansering. Det var sikkert androide i''bass'' som begrenset/kontrolerte det? Jeg liker best fullrange uten sub. Men man må nok opp i størrelse. Finnes et system med androide i bassen og 6stk 10'' per side, men med DSP får å styre(kontrollere) bassen ned mot ca 20 Hz.
    Vært fint å få hørt systemet. Kanskje på Haldenmessen hvis kjørbart og bært for sommer bobilen.
    Kardiod ?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    8.546
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har Hifi pig delt sin messerapport også :)

De skriver jo pent om alle på messen, så man får vel ta det med en klype salt, men han var selvsagt ekstra fornøyd hos oss. :p Jeg pratet også med Oscar som skrev artikkelen da han var innom, og jeg tror han likte det han hørte. :)

"This was a product premier room, with the new Saranna speakers being shown for the first time. These are active speakers with an 8” coaxial front firing speaker and 2 x 8” woofers on the back of cabinet, they have 600w of amplification built in and have a frequency response of 25-20,000Hz.

I got to have a listen to a couple of tracks through them and they are a fantastic sounding speaker – the bass extension is controlled and effortless, the clarity is exceptional and with great tonal balance. Symbolico – I’m Free is such a great bass test track and these were astonishingly good with this song. They have both analogue and digital inputs and there is a built-in DSP with 9-band EQ to help tune them to your room, very flexible."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
8.546
Link til alle artikler
81
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio 2020-2025 Limited Anniversary Edition

Sigberg Audio 2020-2025 Limited Anniversary Edition

• 0
🥳I år feirer faktisk Sigberg Audio fem år! 🥳 Det feirer vi på nøkternt vis (vi er jo norske tross alt) på følgende vis: Fra og med nå og ut 2025 vil det tilbys en "Limited Anniversary Edition" av...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio Saranna Lanseringsvideo!

Sigberg Audio Saranna Lanseringsvideo!

• 5
Lanseringsvideoen til Sigberg Audio Saranna er endelig klar - og som bakteppe har vi med oss fantastiske Seigmen!
Fortsett
Bransjenyheter
Kardioide: Hvordan fungerer det og hva er effekten?

Kardioide: Hvordan fungerer det og hva er effekten?

• 0
Lyst til å lære hvordan kardioide virker på under 90 sekunder? :)
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio Saranna: Kun noen dager igjen til forhåndssalg og hifishow!

Sigberg Audio Saranna: Kun noen dager igjen til forhåndssalg og hifishow!

• 0
Forhåndssalget starter 18.mars! Verdenspremiere Oslo Hifi show 22-23.mars! Release trailer / video rett rundt hjørnet! 🥳 Woop woop! Nå er det mye som skjer! Forhåndssalget starter 18.mars og...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio Saranna + Oslo Hifishow 2025 = Sant!

Sigberg Audio Saranna + Oslo Hifishow 2025 = Sant!

• 3
Sigberg Audio Saranna får verdenspremiere på Oslo Hifi Show 2025! Etter en lang utviklingsperiode nærmer Saranna seg endelig ferdigsstillelse! Jeg er utrolig spent og stolt over å presentere vår...
Fortsett
Bransjenyheter
Gratis hjelp til oppsett og justering av ditt nye Sigberg Audio system

Gratis hjelp til oppsett og justering av ditt nye Sigberg Audio system

• 4
Har du lyst på fantastisk lyd hjemme i stua og lytterommet? Dessverre er det ikke alltid kun gode komponenter som skal til. Mange betaler i dyre dommer, men besitter ikke kompetanse til å få til...
Fortsett
Topp Bunn