Uvanlig varm amp på hornbass

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har et problem: har to hornbasser hvor den ene ampen blir veldig varm, spesielt i toppen.
Har mast på importøren i norge siden april som har solgt dette, men han hevder fabrikken
ikke har svart på henvendelsene.

Jeg skrudde opp ampen, og ser at bena på transistoren i den øverste delen på ampen
har skiftet farge til rød. Kan den være defekt? Og hva kan det i tilfelle skyldes at denne
blir overopphetet? Noen som vet? ???
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hei
har du sammenliknet visuelt med den andre ampen;
at det ikke er en eller annen form for merking fra fabrikken i forbindelse med matching/selektering?(aldri hørt om trisser som skifter benfarge ved overoppheting! ?)
spiller den normalt eller får den "åndenød"/vrenger?
andre ulyder?
har du skrudd av klemmene som presser transistorene mot chassiet og sjekket at det er likt med kjølepasta e.l. mellom transistoren og forsterker-"platen" som fungerer som kjøle-element?
ingen brune motstander?
synes kanskje et par av de store sorte 10.000µF/63vdc elektrolyttene har litt "bulende"
topplokk? dette er i så fall en "ventil" som skal åpne seg ved feil i kretsen/lytten og da må de byttes....helst finne årsak til feilen
det var det jeg kom på i farten
ellers ville jeg bare levert hele ampen til importøren og fått den sendt til Tyskland
om han ikke gjør sin plikt å hjelpe deg:
kontakt Avantgarde direkte; de vil helt sikkert ikke være bekjent av slikt sevice-nivå
lykke til
mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
hei
har du sammenliknet visuelt med den andre ampen;
at det ikke er en eller annen form for merking fra fabrikken i forbindelse med matching/selektering?(aldri hørt om trisser som skifter benfarge ved overoppheting! ?)
spiller den normalt eller får den "åndenød"/vrenger?
andre ulyder?
har du skrudd av klemmene som presser transistorene mot chassiet og sjekket at det er likt med kjølepasta e.l. mellom transistoren og forsterker-"platen" som fungerer som kjøle-element?
ingen brune motstander?
synes kanskje et par av de store sorte 10.000µF/63vdc elektrolyttene har litt "bulende"
topplokk? dette er i så fall en "ventil" som skal åpne seg ved feil i kretsen/lytten og da må de byttes....helst finne årsak til feilen
det var det jeg kom på i farten
ellers ville jeg bare levert hele ampen til importøren og fått den sendt til Tyskland
om han ikke gjør sin plikt å hjelpe deg:
kontakt Avantgarde direkte; de vil helt sikkert ikke være bekjent av slikt sevice-nivå
lykke til
mvh
Leif
Hei Leif,
jeg tror den spiller som normalt - når den spiller. For det gjør den ikke alltid. Skrur jeg opp ampen og trykker og
tar på det meste hender det at den spiller.

Når det gjelder elektrolytten så buler den ikke mer enn de andre, tror de er normale. Når det gjelder benene på
transistoren så kan det se ut som loddetinner har smeltet bort. Vil tro den har god kontakt med kjøleplaten/finnene,
da de blir meget varme.

Tror jeg får sende Armin en mail ja, vet de ikke liker å hjelpe direkte men det er vel verdt et forsøk.

Jan
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Enig i at beina ikke blir røde av varme. De brenner av i værste fall.
Har du sjekket tomgangsstrømmen? Trolig bare å måle over de to effektmotstandene på bildet, uten at jeg kjenner konstruksjonen i detalj. Dette skal normalt være likt på forsterkerne. Regner med potmetret på bildet er justering av tomgangstrøm.
Ellers er det trolig høyfrekvent oscillasjon eller kanskje høy DC spenning ut, men dette vil gi smell i høyttaleren ved påslag.
Regner med at det er kjøleribben som blir varm og ikke deler inne i forsterkeren. VH. Bernt
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
om tinnet har smeltet bort, er det noe alvorlig feil
har ampen vært slik siden april?
det må være en kaldlodding/dårlig kontakt et eller annet sted
trolig selvsving som får det til å gå varmt
du må få deg noe som virker skikkelig, i årevis! ;D
mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Det er kjøleribbene som blir varme ja, men de blir vel varme pga for varm transistor?
Når den virker kommer det ikke noe unormal smell ved påslag. De gangene den ikke
virker smeller det flere ganger i elementet når den slås på.

Den har vært slik siden jeg fikk den i mars ja, så jeg er drit lei. Skulle jo tro Avantgarde
sine greier skulle holde Leif ;D Har sendt Armin en mail nå så får vi se. Skulle vel gjort
det for lenge siden men jeg er av den typen som ikke liker å "klage og plage". Håper jeg
kan få sendt den ned og fikset den - er jo garanti på den. Kjiipt at vi går inn i lyttesesongen nå....

Jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ok
med de prisene "enkelte" importører holder, BØR det være ditto servicenivå!
synes de burde sende deg en ny ampmodul først, så kunne du sende ned den defekte,slik at du slapp å være skadelidende
DET er service !
ellers er jeg enig i at Avantgarde-produktene burde holde, men jeg er ikke videre imponert over dimensjoneringen av bassampene/modulene deres.
husk at dette er 24/7 apparater og bør dimensjoneres deretter
de forrige basstårnene mine stod på i 4-5 år 24/7 og jeg skrur heller nesten aldri av de nye
ikke noe skal bli mere enn lunka; DA holder det stort sett evig!
mvh
Leif
 
B

BTS

Gjest
janly skrev:
jeg tror den spiller som normalt - når den spiller. For det gjør den ikke alltid. Skrur jeg opp ampen og trykker og
tar på det meste hender det at den spiller.

Jan
Hej, detta är exakt samma fel som en av mina dåvarande Mezzo levererade.
Fick ett nytt kort tämligen raskt. Efter det inga problem.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Da har jeg fått svar fra Armin på Avantgarde og han beklaget stort at jeg ikke
hadde fått noe svar. De hadde ikke hørt noe fra Norge...

Uansett, han ville ha ampen ned til fabrikken. De kunne sendt nytt kort sa han,
men fargen på bena til transistoren bekymret teknikerne:
(it does point to an overly high current flow).

Så da ordner det seg, garantien dekker alt og jeg slipper å ødelegge den med mine ti tommeltotter ;D
 
Topp Bunn