Vårens mest idiotiske eventyr er snart over oss - russefeiringen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.553
Vårens vakreste evntyr - for russen! :)

Jeg var altfor snill da jeg var russ. Hadde jeg gjort det på nytt skulle jeg pult og drukket 1 måned til ende. men jeg skulle tatt skolearbeidet og eksamene seriøst.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
En av relativt få ting jeg har sans for i norsk skole er at man ikke bruker all tid på idiotisk terping til prøver etter fastlagte rammer, men å legge det som for mange er livets største fyllefest til en eksamensperiode er kanskje å trekke det vel langt i andre retning.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det burde vel gå an å flytte eksamen til et par uker senere, slik at det blir plass både til avsluttende skolearbeid og sosial hedonistisk rølping.

V

vredensgnag

Gjest
Min datter forteller om klassekamerater som veltet ut av russebussen grytidlig, la seg til å sove i gresset utenfor skolen, skrøt av at de fortsatt var stupfulle og gjorde seg klare til enda en dags skolegang.

For lærerne som har holdt på i tre år med å forberede elevene til dette må det være underlig. Hva jobber jeg egentlig for?

Prøv å forklare dette til en franskmann som har sine barn i et Lycée, eller en russer, som betaler prisen av flere BMWer i året for hvert barn vedkommende har i Moskvas International School. De gidder ikke en gang skrive hva det koster å ha barna i skolen - "if you have to ask..."
http://www.internationalschool.ru/info/Admissions/DownloadABrochure/en/

Enkelte skoler bør man ha innmeldt poden til idet man har første ultralydbilde registrert, om man vil ha håp om plass. Og man må dokumentere foreldrenes egnethet, langvarig økonomisk soliditet og hvilke planer man har for barnets videreutvikling og hvordan det skal utfordres på ulike plan.

Forestill deg så at poden melder han skal bruke siste måned i avgangsåret på å snøre rundt stupfull midt i eksamensperioden.

Min datters teori - hun er selv nettopp ferdig med vgs og er begynt i universitetet:
Russetiden reflekterer det velferdssikkerhetsnettet som er skapt i Norge. Ungdommene har ingen bekymringer for fremtiden, og regner med at det vil gå greit, samme hva de gjør - dermed blir russetiden en markering av denne eksepsjonelle fremtidsroen.

Hmmm.

G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:
Min datters teori - hun er selv nettopp ferdig med vgs og er begynt i universitetet:
Russetiden reflekterer det velferdssikkerhetsnettet som er skapt i Norge. Ungdommene har ingen bekymringer for fremtiden, og regner med at det vil gå greit, samme hva de gjør - dermed blir russetiden en markering av denne eksepsjonelle fremtidsroen.
Ja det står i stor kontrast til f.eks. jaopanske ungdommer som går ut i skogen og henger seg hvis de ikke får resultatene de håpet på. Jeg ser på denne norske mentaliteten som et gode, og en øvelse i det å være bekymringsløs og ha tro på egne evner til å klare seg godt uansett. På et vis er russefeiringen en slags ritualmagi som manifesterer spiren til dette viktige personlighetstrekket hos nordmenn. Vårt rakryggede selvbilde og positivitet.

N

nb

Gjest
Da jeg gikk på gymnaset var det en liten, hard kjerne som tok den helt ut i russetiden, de fleste tok det ganske piano, noen få var med på russebiler og det fikk neppe større konsekvenser for de aller fleste. De som drakk tettest hadde neppe så mye bruk for gymnaskarakterene sine uansett. Dette var dog på vestlandet - har inntrykk av at seriøs russefering er et østlandsfenomen som nå har begynt å bre seg utover landet.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Få her er vel så gamle at de ikke har hatt en russetid selv. Gikk det bra? Var det gøy? Kan dere svare ja på begge disse spørsmålene, så trenger dere heller ikke å bekymre dere for dagens russ.

Jeg tror vel at dette er like individuelt som alt annet. Klarer man ikke å takle russetiden, og bukker under pga. dette. Så ville man gjordt det siden uansett.

N

nb

Gjest
uob skrev:
Få her er vel så gamle at de ikke har hatt en russetid selv. Gikk det bra? Var det gøy? Kan dere svare ja på begge disse spørsmålene, så trenger dere heller ikke å bekymre dere for dagens russ.

Jeg tror vel at dette er like individuelt som alt annet. Klarer man ikke å takle russetiden, og bukker under pga. dette. Så ville man gjordt det siden uansett.
En undersøkelse blant Øslandsrussen avdekket følgende
-52 prosent av russen bruker mindre tid på skolen under russetiden.
-15 prosent sier at feiringen er så viktig at de gjerne lar det gå utover karakterene.
-34 prosent sier de ofte møter dårligere forberedt til skolen i russetiden.
-32 prosent svarer at de ikke deltar så mye i russefeiringen fordi det kan gå utover skolearbeidet – i dette tilfellet er det flere jenter (34 prosent) enn gutter (29 prosent) som er enig dette.
-11 prosent skulle helst sluppet å være russ, men føler det umulig på grunn av sosialt press
-43 prosent sier at knutereglene får dem til å gjøre ting de egentlig ikke ønsker å gjøre.

http://www.budstikka.no/nyheter/ofrer-skolen-for-russetiden-1.3538208

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Noen av oss gikk i en skole der man hadde avsluttende eksamner først og deretter hadde vi russefeiringen ! Bortsett fra noen få ( 3-4 ) russefester i løpet av året.

Om mitt minne fungerer rktig så var det vel en skolestasråd fra KrF som i sin visdom bestemte at eksamen skulle legges til tiden etter 17 mai, som er kuliminasjonen av russetiden, for at russefeiringen på den måten skulle bli mindre preget av fyll. Ungdommen ville sikker slutte med flatfyll når den måtte legges til tiden før eksamen, DA må man jo lese seg opp til eksamen,- trodde minsiteren. Hellig enfold !!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Om mitt minne fungerer rktig så var det vel en skolestasråd fra KrF som i sin visdom bestemte at eksamen skulle legges til tiden etter 17 mai, som er kuliminasjonen av russetiden, for at russefeiringen på den måten skulle bli mindre preget av fyll.
Dette er både hellig og uhellig enfold. ::)

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
KUN 43% nb. Virker på meg som hele gjengen gjør noen knutestunt.
Men det var det å angre da! 43 er kanskje riktig alikevel. 8)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
En relativt liten prosentandel av russen, tar'n heilt ut. De andre feirer på en meir rolig, behersket måte. Akkurat som i samfunnet forøvrig. At det topper seg litt 16. og 17. mai, er da bare morro, eller...?? Det blir da sånn høvelig skikkelige folk av de fleste, har jeg inntrykk av. At noen likevel blir Frp'ere eller Krf'ere, skyldes vel neppe russefeiringen? Jeg må si som Per Inge Torkildsen så treffende sa:"Gje ungdommen alkohol føre idretten tege dei".

;D mvh. VilhelmW

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Flytte EKSAMEN ??? erru gæærn? Jeg mener seriøst at man bør flytte FESTEN til etter skolen er FERDIG, så vet man om man har noe å feire :) :D er ikke det mer fornuftig da? det hadde jo ikke vært MINDRE gøy å være russ i juni/juli enn i tiden før eksamen ? I dagens samfunn er vel heller ikke fullført videregående noe man trenger å feire så VOLDSOMT :) (tror det var mer impo for 30-40 år siden)

Gjestemedlem skrev:
Det burde vel gå an å flytte eksamen til et par uker senere, slik at det blir plass både til avsluttende skolearbeid og sosial hedonistisk rølping.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.173
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skulle ikke denne vært i sutretråden?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
pstraums skrev:
Flytte EKSAMEN ??? erru gæærn? Jeg mener seriøst at man bør flytte FESTEN til etter skolen er FERDIG, så vet man om man har noe å feire :) :D er ikke det mer fornuftig da? det hadde jo ikke vært MINDRE gøy å være russ i juni/juli enn i tiden før eksamen ?

Gjestemedlem skrev:
Blir det ikke LITT rart med 17. mai-feiring uten russen? De hører liksom med der, synes nå jeg da!

mvh. VilhelmW

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Vel, jeg er ikke så sikker på det :) jeg er for ALT som er umoralsk og gøy, men all den hylingen i sludden/vinden/regnet i søttendemaitoget.. det er jeg ikke sikker på at jeg hadde savnet :) Det hadde gjort seg bedre alle andre steder :) (men det er jo litt gammel vane da.. jeg skjønner veldig godt hva du mener.. men jeg synes selv den dagen var veldig tung når jeg var der selv!! .. festen dagen/natta før var bra, men jeg hadde satt pris på å SOVE istedetfor å dele ut russekort til masekråkene) ;) .. og examen BLE vansklig gitt! Hadde festen begynt da, istedet for å slutte.. så hadde det vært fett :)

VilhelmW skrev:
pstraums skrev:
Flytte EKSAMEN ??? erru gæærn? Jeg mener seriøst at man bør flytte FESTEN til etter skolen er FERDIG, så vet man om man har noe å feire :) :D er ikke det mer fornuftig da? det hadde jo ikke vært MINDRE gøy å være russ i juni/juli enn i tiden før eksamen ?

Gjestemedlem skrev:
Blir det ikke LITT rart med 17. mai-feiring uten russen? De hører liksom med der, synes nå jeg da!

mvh. VilhelmW

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Espen R skrev:
Vårens vakreste evntyr - for russen! :)

Jeg var altfor snill da jeg var russ. Hadde jeg gjort det på nytt skulle jeg pult og drukket 1 måned til ende. men jeg skulle tatt skolearbeidet og eksamene seriøst.
+1
Alle skulle fått

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Who cares, de kjører aldri forbi her jeg bor uansett. I den grad man engasjeres er det i forhold til hvorvidt det kommer en ny utgave av Rocco & Russen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Skulle ikke denne vært i sutretråden?
Ytringstråden for (for tidlig) gamle, gretne gubber mener du? ;)

...jeg hadde satt pris på å SOVE istedetfor å dele ut russekort til masekråkene.
En slik masekråke er det jeg skal følge i folketoget på 17de mai. Det legges mye prestisje i å ha flest mulig russekort for små masekråker, og du var sikkert en du også da du var en alen lang. ;)
Det er faktisk med rød eller blå drakt at man går sine første steg som gretten gubbe, selv om man ser ut som et barnehagebarn. ::)

På tross av at jeg gikk ut av gym på Karmøy, så hadde vi ikke så mye russebiler i min tid. Det var helst bestefars gamle Volvo Amazon som fikk et strøk husmaling før den ble spiker i de dager. Lakkerte russebiler tror jeg ikke jeg så på Karmøy, men jeg har jo sett at det har vært vanlig i Oslo. Det er egentlig litt rart, for jeg er helt sikker på at det var langt flere avgangselever på Karmøy som hadde førerkort i 1985 enn i Oslo, målt i prosent og ikke antall. Det var ytterst få som ikke fikk førerkortet ved fylte 18 på den tiden, for det var umulig å leve uten tilgang til bil for en ung karmøybu. Fullt så livsnødvendig er nok ikke førerkort i mer urbane strøk.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Ja, det hadde nok vært rart med 17 mai uten russen. Men det å ha en 2 ukers (selvsagt lenger for de fleste) fyllekule før eksamen er jo ren idioti. De fleste 18 åringer vet ikke sitt eget beste selv om de kanskje tror det. Skal ikke mange årene til før man danner ganske forskjellige meninger fra de man hadde ved slutten av videregående hvor man føler at man er voksen. Realiteten for de fleste er nok en annen.

Flytt siste eksamen til 15/16 mai og la russen springe ut på 17 mai i full rulle. Så kan de pule og drikke så mye de hæler i 2 uker etterpå.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Som en av sist års russ kan jeg egentlig skrive under på at kun et fåtall tar den helt ut, som noen skriver over her. De aller fleste koser seg og tar ting med ro med en pils eller to.

Nå er ikke VGS så forferdelig avansert rent faglig heller, ligger du på et høyt nivå gjennom skoleåret trenger du ikke tenke nevneverdig i et par ukers fyll før du gjør rent bord på eksamen.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.011
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Russen raserte parkeringsplass

En representant fra russestyret ved KKG var i formiddag utenfor butikken for å se på hærverket. Overfor fvn.no ønsker han ikke å bli intervjuet, men sier at russestyret skal ha et møte for å vurdere situasjonen. Han fremholder videre at resten av russestyret er alt for opptatte i hele dag til å kommentere hendelsen.
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article756657.ece

Hva er det de er så opptatte med? Drikke øl?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jeg var med i den siste originale russefeiringen. dvs 1979, siste året det var gymnas,før det ble videregående. En fantastisk tid med enormt samhold og tilhørighet.Festet over hele østlandet. Dessuten var eksamener unnagjort FØR 17 mai!!!
Har aldri sjekka damer i et slikt tempo som i russefeiringen, alle ville jo få seg noe under feirigen både jenter og gutter...
Kun gode minner, angrer kun på att jeg ikke hadde peng til å bli med til Ibiza, men Købenturen sammen med Hovedstyret fikk jeg med meg. Ja vi "robbet" kiosken på danskebåten også. Ja nå er vi 50 og kan bare mimre. Russen var faktisk mye værre før selv om vi hadde ¨MYYE dårligere biler...
Sleiven

PS det ble folk av 79 russen også, feks Cille Biermann og Tom Sterri

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Bilene ja. Når jeg var liten (sent på 80 tallet) hadde de fleste gode gamle VW vans. Det er disse jeg føler er synonyme med russen. De finner på så mye rart i disse dager og det ser litt rart ut til tider.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Russefeiring er neandertalsk oppførsel på sitt værste.
Jeg har inntrykk at at svært mange har negative opplevelser i russetiden. For mange så er jo russefeiringen en eneste hedonistisk fest og folk gjør ting de garantert angrer på.
Hvert år er det jo noen dødsulykker, en bråte voldtekter, folk som nyter langt sterkere saker enn øl, mange kommer i kontakt med lovens lange arm, folk stryker på eksamen pga. festingen, det brukes uforholdsvis mye penger på tull - Jeg kunne gått on and on...
Nei det er mye bedre at vi har en slags klassefest etter at eksamen er ferdig for å markere et kapittel i livet.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Her var det mange tilsynelatende halvgamle grinebitere som har glemt sin egen ungdomstid. Eller husker den?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Lille_Adam skrev:
Who cares, de kjører aldri forbi her jeg bor uansett. I den grad man engasjeres er det i forhold til hvorvidt det kommer en ny utgave av Rocco & Russen.
;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Her var det mange tilsynelatende halvgamle grinebitere som har glemt sin egen ungdomstid. Eller husker den?
På vei til buss og jobb nå i dag, så lå det en hel søpplesekk med søppel (tomflasker/bokser og papir a type tørk) slengt i grøfta mellom gjerdet mitt og veien.
Dersom det nå også er matrester i den sekken, så ligger vel alt sammen
dratt utover (av måker/skjærer), tendensen til at de allerede hadde vært der så jeg da jeg gikk :-\
De har vel stoppet for å pisse og da er det jo greit å bli kvitt søppla i samme slengen 8)
Grinebiter jeg, neida jeg synes det er helt ok. og bruke tid på rydding av andres dritt jeg, ungdommen må jo få lov til å ha det gøy i disse 4-5 ukene en gang i sitt liv.
At andre opplever det som noe jævla dritt hvert eneste år etter år er jo bare noe vi må regne med 4 til 5 uker årlig.

Eneste lille lyspunkt er dog at utviklingen med fullt anarki når det gjelder musikk på mye over 100db i fritt omløp langs våre veier til nærmest alle døgnets tider
de senere år har blitt langt mer restriktivt, og takke gud for det.

Det var svært slitsomt natt etter natt og bli vekket ved 2400/0200 tiden når en sjøl skulle opp kl. 0500 for å være på jobb kl. 0600.

Akkurat dette skal jeg fikse bedre nå, når jeg ikke lengre opp tidlig opp, samt at det som sagt er blitt bedring her.

Mvh.KW som overhode ikke vil savne en dritt av dette i russebussenes hjemland, om det nå en gang skulle bli borte helt.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.011
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
mon tro bin Laden har drevet opplæring av russen i terrorhandlinger...

Gutten skal ha vært på vei fra Kirketorget i Farsund.

– Han skal ha blitt dynket med eddik og mel, fått kastet flaske mot bakhodet og fått kastet egg mot seg, sier Lauvnes.

Gutten skal ha fått kul i hodet og blåmerker etter hendelsen.
... Russen i Farsund kan ikke avkrefte at eddik, mel og lignende har blitt brukt under vannkrigen. ...
... Fredag kveld fikk politiet også melding om paintball-skyting i Farsund sentrum. ...
http://www.fvn.no/lokalt/lister/article758298.ece

S

Slubbert

Gjest
Det idiotiske eventyret begynte alt i mars, med fyll, bråk og faenskap så langt øyet kan se. Ja, jeg snakker selvsagt om fotballsesongen.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.665
Slubbert skrev:
Det idiotiske eventyret begynte alt i mars, med fyll, bråk og faenskap så langt øyet kan se. Ja, jeg snakker selvsagt om fotballsesongen.
foppall er rare greier det. ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.665
Ellers får jeg sitere Sofie i Knøttene: "Dagens grinebiterpiker er morgendagens sure koner".

Jeg feiret ikke russ selv , det virket litt krampaktig syntes jeg den gang.
Det var nok av fester å gå på uansett.

Hilsen gammal grinete gubbe. ;)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
mteinum skrev:
Russepresidenten var selv med på opptakten til russeterroren mot Mia Stølen

Bundet og kastet i container av russen

http://www.fvn.no/lokalt/setesdal/article758653.ece
Og de skammer seg ikke engang.
Foreløpig skal ikke hovedgjerningsmennene ha bedt om unnskyldning.
Det greieste måtte vel være harde reaksjoner fra skolene på denslags. De ansvarlige burde i det minste utvises og forhindres fra å ta eksamen.

Hele essensen i russefeiringen er understreking av gjengmentalitet og mobbekultur. Et av de pinligste og mest avslørende mentalitetsuttrykk i vår kultur.

Jeg er nærmeste nabo til byens største videregående skole, og skal holde meg fra å skrive hva jeg egentlig mener om russ, men bare slå fast at de kan prise seg lykkelig at jeg ikke har skytevåpen i huset. Inntil videre må jeg klare meg med redusert nattesøvn og et arsenal av ørepropper på nattbordet.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.995
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
sure oppgulp
gudskjelov at du ikke har våpen med den hønsehjernelogikken!

Topp Bunn