"Vakkelfeil" - hvor?

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
Ja, det er det store spørsmålet.

Har en ECI-3 som to ganger har vært inne hos Kai Abrahamsen for utbedring av feil - uten at han har funnet feilen. Begge gangene har han endt opp med å lodde over printet i håp om at det skal hjelpe, men det har det åpenbart ikke gjort. Forsterkeren fungerer fint en stund, men så faller venstre kanal ut, og jeg må enten skru lyden kraftig opp eller gi forsterkeren et klask i lokket for at lyden skal komme tilbake.

Nå spekulerer jeg på hva jeg skal gjøre - jeg er fristet til å ta av lokket, for så å dytte litt her og der når feilen viser seg, for om mulig å lokalisere feilen. Jeg brukte den metoden med hell på en gammel TV for noen år siden.

Spørsmål til elektronikkyndige her på forumet: Hvor i en slik forsterker kan vakkelfeil ligge? Dårlige loddinger er jo et innlysende sted, men ettersom Kai har gått over printet to ganger tviler jeg på at loddingene er feilkilden her.
Kan det være internt i transistorer eller andre komponenter?

Forsterkeren har svært redusert verdi - ikke har jeg samvittighet til å selge den når jeg vet den har en latent feil, og bruksverdien er redusert fordi jeg enten venter på at feilen skal vise seg eller irriterer meg over feilen når den dukker opp.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Re: "Vakkelfeil" - hvor?

Spørsmål til elektronikkyndige her på forumet: Hvor i en slik forsterker kan vakkelfeil ligge?  Dårlige loddinger er jo et innlysende sted, men ettersom Kai har gått over printet to ganger tviler jeg på at loddingene er feilkilden her.
Kan det være internt i transistorer eller andre komponenter?
Svaret på det første spørsmålet ditt er stort sett hvor som helst. :-/
Å finne periodiske feil kan være tidkrevende. Et godt hjelpemiddel er kjølespray, som lar seg påføre i et begrenset område slik at stedet/komponenten sirkles inn.
Jeg har vært ute for at transistorer (og andre halvledere) har feilet periodisk, ja.

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
Re: "Vakkelfeil" - hvor?

Det var interessant. Hva gjør kjølesprayen som hjelper en å finne feilen?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Re: "Vakkelfeil"

Det var interessant.  Hva gjør kjølesprayen som hjelper en å finne feilen?
Den kjøler ned et begrenset område til ca –30-40 grader...
Før i tiden brukte vi hårføner til å varme opp hele forsterkeren (eller hva som var under test) og kjølte ned deler med spray. (Vi brukte den også til å mikse drinker, men det er en annen historie). Det var en effektiv måte å finne feil som var forårsaket av termiske problemer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kjølespray og en passelig varmluftpistol. Hårtørrer har ofte litt dårlig fokus. Ved å stresse en komponent eller et loddepunkt termisk kan en ofte provosere fram en feil som er periodisk. I dette tilfellet kan det også være dårlig kontakt i releet til utgangen. Hvis den har et slikt da.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.520
Torget vurderinger
4
Nå kjører jo companiet med dobbelsidig print. Har reparert mye companiet og aldri opplevd vakkel. Når feil dukker opp, fram med skjema og skop og finn ut hvor signalet forsvinner. Så enkelt er det, men jævlig vanskelig.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
15
"Vakkefeil..hvor ?" :eek: ???

Mvh. RS

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
Nå kjører jo companiet med dobbelsidig print. Har reparert mye companiet og aldri opplevd vakkel. Når feil dukker opp, fram med skjema og skop og finn ut hvor signalet forsvinner. Så enkelt er det, men jævlig vanskelig.
Jepp, hadde jeg hatt skjema og skop...
Innsending til Kai/ECS har jeg som nevnt prøvd to ganger, men problemet er at feilen åpenbart ikke viser seg på en stund når forsterkeren har vært transportert.
Likeledes; et kontant klask med håndflaten i topplokket (på forsterkeren, vel å merke) fikk også feilen til å holde seg borte i lengre tid.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Jepp, hadde jeg hatt skjema og skop...
Innsending til Kai/ECS har jeg som nevnt prøvd to ganger, men problemet er at feilen åpenbart ikke viser seg på en stund når forsterkeren har vært transportert.
Likeledes; et kontant klask med håndflaten i topplokket (på forsterkeren, vel å merke) fikk også feilen til å holde seg borte i lengre tid.
Mumle mumle ...
Dette blir spekulasjoner; men måten du beskriver «løsningene» på problemet (rask justering av volumet, og eller et vennlig klask), får meg til å tenke på kontaktproblemer. Dvs. at feilen kan ligge i phonokontakter, høyttalerkontakter, releer, evt. interne signalførende printkontakter (inkl. krimpkontakter og ledninger), og/eller potensiometer (volumkontroll). Jeg tror jeg heller mot sistnevnte, siden du sier en rask justering av volumet «fikser» feilen.

Det er mulig du kan få flere innspill dersom du beskriver hvordan feilen utarter seg uten inngrep, evt. om det er andre tiltak som retter på feilen.

mvh
KJ

Topp Bunn