Valgårsgallup

Hva tenker du å stemme i årets valg?

  • Høyre

    Stemmer: 0 0.0%
  • Arbeiderpartiet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Venstre

    Stemmer: 0 0.0%
  • SV, Rødt, AKP-ML

    Stemmer: 0 0.0%
  • Andre/Blankt

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
G

Gjestemedlem

Gjest
Var ikke plass til flere alternativer så velg det som passer best.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Som vanlig så blir det et valg mellom pest og kolera...
Jeg får se litt nermere på hva disse tullingene vil gjøre med Oslo før jeg bestemmer meg.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Så derfor tok du med venstre...? :eek:

Har nok tenkt at du var venstremann ja.. ;)

Men om du ser nederst ved valgene så kan man velge flere alternativ, dette blir i alle fall en underlig valgundersøkelse om du ikke skal ha med flere alternativ.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.171
Antall liker
3.316
Torget vurderinger
2
wotg skrev:
Som vanlig så blir det et valg mellom pest og kolera...
Jeg får se litt nermere på hva disse tullingene vil gjøre med Oslo før jeg bestemmer meg.
Jeg tror jeg velger den sykdommen som vil sette færrest varige spor, dvs taktisk valg for få Høyre og Frp ut av
byrådet mens det fortsatt finnes et fnugg av håp for en byutvikling for fellesskapet.

Det er kanskje (grøss) Ap..
 
K

kbwh

Gjest
Her jeg bor skal vi nok en gang prøve å få en ordfører fra et annet parti enn Ap. Får vi det ikke til bir det vel på 25. året eller noe sånt.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
superhkm skrev:
wotg skrev:
Som vanlig så blir det et valg mellom pest og kolera...
Jeg får se litt nermere på hva disse tullingene vil gjøre med Oslo før jeg bestemmer meg.
Jeg tror jeg velger den sykdommen som vil sette færrest varige spor, dvs taktisk valg for få Høyre og Frp ut av
byrådet mens det fortsatt finnes et fnugg av håp for en byutvikling for fellesskapet.

Det er kanskje (grøss) Ap..
Mye mulig, men jeg kan ikke akkurat se for meg at det blir tryggere i Oslo med Ap at the helm.
Oslo står ovenfor enorme utfordringer på grunn av den enorme innflyttningen, innvandringen og flere tiår med neglisjering.
hadde det vert meg som bestemmte hadde jeg ryddet opp i dop, vold, hore problematikken. Lagd skatepark på Tullinløkka og gjort det slik at man kunne kjøre med husbåt fra Mølla til vaterland - for starters...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal stemme eller ikke. Forrige gang valgte jeg å sto over.

Problemet er ikke så mye å finne et part man kan stemme på, men mer å finne et alternativ som ikke innebærer inndirekte støtte til uakseptable politiske konglomerater.

Hva kan jeg stemme som ikke innebærer at hverken SV, KrF eller FrP havner i bystyret i Bergen? Jeg kan ikke se noen alternativer. H, V og AP ser alle ut som greie alternativer, men alle trekkes ned av deres venner i politikken:

KrF som stor sett ønsker et generelt portforbud etter kl.22 og vil finansiere alle slags reliøse galinger. Vil fullfinansiere foreldre som vil utdanne sine barn hjemme eller i meningheten istedet for offentlig skole. Forbud mot fjernsyn og gressklippere på søndagene.

SV som helst vil forby alt med mer enn 2 hjul eller motor og som helst vil kvotere alle byens borgere i ønskede posisjoner og stillinger. Har hemmelige planer om å tilsette store mengder østrogen i byens drikkevann.

FrP som nok vil forlange minst 4 slektsledd med etnisk korrekt avstemming for å få avgi stemme eller bli innbygger, gjenninføre fattigkassen og tvinge alle som ikke ligger i respirator i arbeid til 37kr timen. Vil helst avvikle stat, kommune og fylkeskommune og ansette et styre av næringslivstopper for å regjere byen, i mellomtiden avgjøres saker med mentometerknapper digitale lokaltv sendinger.

Lurer på om jeg skal stemme Ekornes denne gangen også.
 
K

kbwh

Gjest
If you don't vote, don't bitch.

(Yup, jeg liker den linja.)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.848
Antall liker
4.156
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det blir nok som vanlig det partiet som har minst motbydelig program..., altså er AP;SV;FrP,KrF,evt andre med rød/brunskjær utelukket..

Bernt K
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Ja det er litt synd at det politiske parti er nedlagt (Golden og Antonsens forsøk på politikk)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Valentino skrev:
If you don't vote, don't bitch.

(Yup, jeg liker den linja.)
En meningsløs floskel.

Hvorfor skal man være medskyldig for å kunne kritisere noe?
 
K

kbwh

Gjest
Hvordan vil du gå fram for å få det slik du vil ha det?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hva tenker du å stemme i årets valg?

Gitaren.
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
For meg er det et gjennomgående problem på avstemningene på HFS at det er så få valgmuligheter. Men OK, litt humor skal det jo være...
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
Valentino skrev:
If you don't vote, don't bitch.

(Yup, jeg liker den linja.)
En meningsløs floskel.

Hvorfor skal man være medskyldig for å kunne kritisere noe?
Ja, sitt stille på ræva! Vær tilskuer. Ikke delta. La de andre bestemme for deg. Håp at hjemmehjelpen gir deg de medisinene du vil trenge.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Gjestemedlem skrev:
Valentino skrev:
If you don't vote, don't bitch.

(Yup, jeg liker den linja.)
En meningsløs floskel.

Hvorfor skal man være medskyldig for å kunne kritisere noe?

Vil man delta får man melde seg inn i et part og påvirke listene og politikken. V
Ja, sitt stille på ræva! Vær tilskuer. Ikke delta. La de andre bestemme for deg. Håp at hjemmehjelpen gir deg de medisinene du vil trenge.
Vi man ha innflytelse må man melde seg inn i et parti og være aktiv nok til å påvirke lister og program. Det velgerene får presentert er bare muligheten til å endre små nyanser i politikken ved at et part kan få inn en representant eller to mer enn dem de samarbeider med. Resultatet er mye det samme uansett. Et par symbolsaker i ene eller andre retningen, men inger reelle forskjeller.

Illusjonen om at man bestemmer noe som helst ved å stemme på en liste er bare småsøt. Og uansett valgresultat storparten av politikerne ved makten helt uspiselig uansett.

Hjemmehjelp, eller hushjelp som det kalles i bedre kretser er til for å vaske hus og slikt.

Selvmedisinering er forøvrig mye festligere.

Hvis noen kan fortelle meg hva jeg skal stemme som ikke medfører en av de partiene jeg nevnte i bystyret så kanskje er det verdt bryet om ikke annet en symbolsk... men foreløpig er ikke den nødvendige motivasjonen det for å se det verdt bryderiet.

Kanskje jeg kan selge min stemme til høystbydende? Så kan noen som er mer maktsyk enn meg opnå dobbelt så stor innflytelse og makt som som sine mer fattige medborgere.

Bud mottas. (Bergen Kommune/Hordaland Fylkesting)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.810
Antall liker
12.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Det mest forstemmende med dagens politikere er at de har fagutdannet seg til nettopp dette. Dermed gjør de til syvende og sist dette som en jobb, og ikke fordi de har holdninger/ verdier som driver de inn i politikken (hvis vi ser bort fra mediedekning da..)

Her oppe trenger vi ikke militær verneplikt lenger. Vi har råd til å lønne en hær,eller evt så kan vi bare kjøpe eller leie en. ;D

Politisk verneplikt derimot. Det hadde vært noe. At alle måtte tatt politisk ansvar av plikt til samfunnet, og at du ikke fikk sitte der utover tilmålt tid.

hvaslags folk måtte vi være for ikke å kjøre det hele ad undas i løpet av et par korrupte år?
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Da var det gjort, stemt.

Venstre/Høyre


Og 3-1 borte mot 'liksomlaget' 'Spuds' gjør seg .... :)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.171
Antall liker
3.316
Torget vurderinger
2
Mye mulig, men jeg kan ikke akkurat se for meg at det blir tryggere i Oslo med Ap at the helm.
Oslo står ovenfor enorme utfordringer på grunn av den enorme innflyttningen, innvandringen og flere tiår med neglisjering.
hadde det vert meg som bestemmte hadde jeg ryddet opp i dop, vold, hore problematikken. Lagd skatepark på Tullinløkka og gjort det slik at man kunne kjøre med husbåt fra Mølla til vaterland - for starters...
Oslo er en svært trygg by, det er derfor det er så mange som vil flytte hit.
At ikke alle så Colargol på barnetv, eller synes brødskiver med brunost er mat, må vi bare leve med, og de må leve med oss.

At noen av dem kommer fra mer voldelige kulturer enn vår er selvsagt problematisk.

Jeg blir bekymret når du bestemmer deg for å "rydde opp i dop, vold, hore osv. " Snakker vi politibyen Oslo ?

Skatepark på tullinløkka er jeg helt for.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Mye mulig, men jeg kan ikke akkurat se for meg at det blir tryggere i Oslo med Ap at the helm.
Oslo står ovenfor enorme utfordringer på grunn av den enorme innflyttningen, innvandringen og flere tiår med neglisjering.
hadde det vert meg som bestemmte hadde jeg ryddet opp i dop, vold, hore problematikken. Lagd skatepark på Tullinløkka og gjort det slik at man kunne kjøre med husbåt fra Mølla til vaterland - for starters...
[/quote]

Oslo er en svært trygg by, det er derfor det er så mange som vil flytte hit.
At ikke alle så Colargol på barnetv, eller synes brødskiver med brunost er mat, må vi bare leve med, og de må leve med oss.

At noen av dem kommer fra mer voldelige kulturer enn vår er selvsagt problematisk.

Jeg blir bekymret når du bestemmer deg for å "rydde opp i dop, vold, hore osv. " Snakker vi politibyen Oslo ?

Skatepark på tullinløkka er jeg helt for.


[/quote]
 

Vedlegg

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.171
Antall liker
3.316
Torget vurderinger
2
Jeg blir mindre bekymret når jeg ser kvaliteten på argumentasjonen til mine meningsmotstandere. ::)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Spiller egentlig ingen som helst rolle hva man stemmer ved kommunevalg. Har jo ingen innflytelse over hva slags samarbeid som blir inngått etter valget. De gjør jo hva som helst, og samarbeider med hvem som helst for å få makt disse politikerne. Setter meg i sofaen på valgdagen jeg.
 
K

kbwh

Gjest
roffe skrev:
Hva tenker du å stemme i årets valg?

Gitaren.
En gang for lenge siden satt jeg med gitaren i fanget og så på Lørdagsrevyen, med reportasje fra ennå en vekkelsesbølge på sørlandet (KrF var store den gang). Etter en stund fant jeg ut at jeg uten å tenke over det satt og spilte akkordrekka på Sympathy for the devil. Godt valg!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
I år blir det nok den noe underlige kombinasjonene SP lokalt og Frp fylke...

Lokalt er det en spesiell sak som betyr mer enn noe annet, og tilfeldigvis står de mest fornuftige personene på Sp sin liste, men jeg kommer til å føre opp navn fra lister fra SV til Frp. Lokalvalg i små kommuner har lite og ingenting med partipolitikk å gjøre.
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Hvordan vil du gå fram for å få det slik du vil ha det?

Kupp?!!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
JEJ skrev:
Hvordan vil du gå fram for å få det slik du vil ha det?

Kupp?!!
Spør du meg?

Om det er en sak som er spesielt viktig så kartlegger du hvem som er for og hvem som er imot. Så velger du den beste listen, fører opp navn fra andre lister som er enige med ditt syn, kumulerer navnene på din opprinnelige liste som er enige med ditt syn, og så har du stemt frem de personene du vil ha inn. Om flere gjør det samme kan det ha bra effekt, men funker best i småkommuner. Dessverre går det ikke an å stryke lenger, det er jo helt idiotisk.

Om alt annet slår feil: KUPP!! ;)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er svak for Venstres politikk, men enkelte utspill er like hårreisende festlige som FrP i de gode gamle dager, selv omm de riktignok stort sett er frie for brede brune striper.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
I år blir det nok den noe underlige kombinasjonene SP lokalt og Frp fylke...

Lokalt er det en spesiell sak som betyr mer enn noe annet, og tilfeldigvis står de mest fornuftige personene på Sp sin liste, men jeg kommer til å føre opp navn fra lister fra SV til Frp. Lokalvalg i små kommuner har lite og ingenting med partipolitikk å gjøre.
Jeg stemte Sp forrige stortingsvalg; vær skremt, vær veldig skremt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
The Atl skrev:
Komponenten skrev:
I år blir det nok den noe underlige kombinasjonene SP lokalt og Frp fylke...
Jeg stemte Sp forrige stortingsvalg; vær skremt, vær veldig skremt.

Ja, jeg har altid synest at dere to står hverandre forbausende nærmt i politikken :-\
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
6.000
Antall liker
6.243
Torget vurderinger
32
Jeg har ikke bestemt meg ennå. Som relativt nyinnflyttet i kommunen og fylket, vil jeg lese partiprogrammene før jeg bestemmer meg.

Av prinsipielle grunner er dog KrF og Frp utelukket. Uansett. Jeg har like lite til overs for populismen til Frp som kravet om å være kristen for å ha verv i KrF.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.810
Antall liker
7.851
Gjestemedlem skrev:
Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal stemme eller ikke. Forrige gang valgte jeg å sto over.

Problemet er ikke så mye å finne et part man kan stemme på, men mer å finne et alternativ som ikke innebærer inndirekte støtte til uakseptable politiske konglomerater.

Hva kan jeg stemme som ikke innebærer at hverken SV, KrF eller FrP havner i bystyret i Bergen? Jeg kan ikke se noen alternativer. H, V og AP ser alle ut som greie alternativer, men alle trekkes ned av deres venner i politikken:

KrF som stor sett ønsker et generelt portforbud etter kl.22 og vil finansiere alle slags reliøse galinger. Vil fullfinansiere foreldre som vil utdanne sine barn hjemme eller i meningheten istedet for offentlig skole. Forbud mot fjernsyn og gressklippere på søndagene.

SV som helst vil forby alt med mer enn 2 hjul eller motor og som helst vil kvotere alle byens borgere i ønskede posisjoner og stillinger. Har hemmelige planer om å tilsette store mengder østrogen i byens drikkevann.

FrP som nok vil forlange minst 4 slektsledd med etnisk korrekt avstemming for å få avgi stemme eller bli innbygger, gjenninføre fattigkassen og tvinge alle som ikke ligger i respirator i arbeid til 37kr timen. Vil helst avvikle stat, kommune og fylkeskommune og ansette et styre av næringslivstopper for å regjere byen, i mellomtiden avgjøres saker med mentometerknapper digitale lokaltv sendinger.

Lurer på om jeg skal stemme Ekornes denne gangen også.
Ja, nesten synd at man ikke har tilgang til reality-såpenes viktigste instrument i politiske valg; - utstemming.

Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre er også mine eneste alternativ. Det sagt, jeg har like lite til overs for kraftsosialismen i DNA som jeg har for verdikonservatismen i Høyre. Venstre er og blir et tøyseparti. Ett parti som har holdt stø kurs mot selvmarginalisering i snart hundre år, helt siden de kom på den absurde tanke at de skulle utvikle et catch-all program for å tekkes både urbane liberalister og agrare konservatister.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
The Atl skrev:
Jeg stemte Sp forrige stortingsvalg; vær skremt, vær veldig skremt.

He- he...du og jag Atle ... du og jag. :-*


Sp er nok det partiet jeg har stemt på flest ganger faktisk, det var nå helst i Lahnstein sine glansdager det da, men med litt modifisering er ikke de så dumme.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Du har vel bilde av Lundteigen på veggen også da tenker jeg?

;D ;D ;D
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
rolfozzy skrev:
Spiller egentlig ingen som helst rolle hva man stemmer ved kommunevalg. Har jo ingen innflytelse over hva slags samarbeid som blir inngått etter valget. De gjør jo hva som helst, og samarbeider med hvem som helst for å få makt disse politikerne. Setter meg i sofaen på valgdagen jeg.
Mye sant i det du sier her. Men man skal huske at så lenge ikke ett parti får flertall, så må samarbeid til. I mange tilfeller er det egentlig like greit, da det utelukker de mest ekstreme enkeltpartisakene. Uansett syns jeg du i det minste skal ta deg bryet med å stemme blankt. Hvis alle "setter meg i sofaen på valgdagen" kunne stemt blankt hadde dette vært et smekk på fingerne til mange politikere (selv om jeg er rimelig sikker på at de ville kranglet om hvilket parti som hadde skylda :) )


Men etter å ha jobbet med politikk i noen år har jeg lagt merke til at i kommunevalg er det ofte er andre ting enn valgprogram som har noe å si. Nemlig personene man stemmer på.
I et kommunevalg har man i grove trekk 3 typer politikere:

1. Listefyllet.
Dette er en "politiker" som har blitt valgt uten helt å være klar for det eller å ha forutsetninger for å gjøre det helt store ut av seg. Disse blir gjerne veldig passive og forsvinner ut av politikken etter 4 år. Det hender dog at en ansvarsbevist ressurssterk person kommer inn på denne måten (skulle bare stå på liste, men ikke bli valgt) De ender stort sett med å bli en ressurs for kommunestyret. Noen få trekker seg før de får begynt i vervet.
Så har man også de som faller under denne kategorien fordi de har sittet i kommunestyret i 20-30 år, og bestemmer seg etter "slik har vi gjort det før" prinsippet.

2. Ildsjelen.
Dette er politikeren som brenner for det han/hun driver med, det er ikke så mange av dem, men de gangene slike folk blir valgt er de en ressurs for kommunestyret, uansett partitilknyttning. Får man en slik person som ordfører kan man regne at det som er mulig å ta tak i blir tatt hånd om. (Så sant det ikke er en ekstrempsyko fra ytterkantene som kun brenner for å enten legge ned/selge alt, eller drive/kjøpe alt.. :) )

3. Posisjonsrytteren.
Dette er nok den "værste" politikeren man kan velge. Han/hun setter sin egen posisjonsklatring over det meste annet. Kampsaker blir derfor ofte valgt ut fra å profilere seg selv mest mulig, ikke hva en kommune trenger. Problemet med denne politikeren er at han/hun er vanskelig å skille fra Ildsjelen, da det ofte kan virke som at han brenner for politikk.

Dette gjelder så å si for alle partier. Noen partier virker dog å ha en større andel ildsjeler/posisjonsryttere/listefylle enn andre.

Det er dette i sammenheng med at lokalpartiene ofte viker ideologien til moderpartiet som gjør kommunevalg vanskelige. Noen steder er det lettere da, der man har hatt en ordfører som har bevist seg å være en "ildsjel".. Ikke en psykoildsjen dog ;)
 
Topp Bunn