Valg av arm

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Jeg er ute etter gode råd om valg av arm til et stivt og tungt drivverk, en Nottingham Mentor. Nottinghams egne armer er sikkert trygge alternativer, men hvis jeg nå ville ha en ikke-unipivot arm, hvilke gode kandidater har vi da? Er forresten dette med unipivot/ikke-unipivot en relevant problemstilling rent lydmessig? Jeg ser at noen mener det. Andre vil sikkert si at forholdet verk-arm-pickup er av større betydning enn armens konstruksjonsmåte En Graham er jo praktisk å ha med å gjøre og har et godt rykte, men er altså en unipivot. Hva med armer som Audionote sin topparm, OL Illustrious eller Helius Omega? Jeg prøvde å henge med på auksjonen over en FR64fx på ebay men datt ut på 500USD, mens den gikk for over det dobbelte. Henger disse klassikerne med den dag i dag?

Jeg har begrensa erfaring med dette. Det jeg kan, har jeg lest, stort sett. Og jeg stusser på dette med montering. Lages det armbaser til de fleste kombinasjoner, eller er det sånn at folk ofte må snekre dette på kjøkkenbenken hjemme? Det frister meg lite.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er ikke svar på spm ditt, men hva er problemet med unipivot da? Noen av de aller beste tonearmene på planeten er jo unipivoter.. er det bare prinsippet du ikke liker?

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Jeg var innom Walrus ifjor høst. Der hadde de et par Nottingham spillere. Utvalget av spillere og armer var mildt sagt formidabelt.

294 var montert med Nottinghams egen 12", Hyperspace var montert med Mørch og Hadcock, henholdsvis di- og unipivot.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
..unipivot det også :)
Ja, jeg vet. Mitt poeng var egentlig at denne butikken rår over det råeste av det råeste, og utvalget er i særklasse. Og, det de velger å sette på spillerene er altså....

Se forøvrig egen billedtråd her på vinylasylet om tittelen, Walrus.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, jeg vet. Mitt poeng var egentlig at denne butikken rår over det råeste av det råeste, og utvalget er i særklasse. Og, det de velger å sette på spillerene er altså....

Se forøvrig egen billedtråd her på vinylasylet om tittelen, Walrus.
Nottingham-spillere er ikke bygd med tanke på samme closed-loop som noen andre, og fordrer følgelig ikke faste armer (unipivoters store teoretiske ulempe er jo at de representerer et løst punkt i det som skal være en rigid closed loop).

Selv har jeg en bitteliten forkjærlighet for unipivoter, og selv om jeg liker andre typer også, så er det noe spesielt med mellomtonen og "klangen" i en god unipivot imo.

Mvh Vidar P

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Nottingham-spillere er ikke bygd med tanke på samme closed-loop som noen andre, og fordrer følgelig ikke faste armer (unipivoters store teoretiske ulempe er jo at de representerer et løst punkt i det som skal være en rigid closed loop).

Selv har jeg en bitteliten forkjærlighet for unipivoter, og selv om jeg liker andre typer også, så er det noe spesielt med mellomtonen og "klangen" i en god unipivot imo.
Mvh Vidar P
Ja, dette var et svar. Det du sier rimer med andre uttalelser jeg har sett om unipivotprinsippet. Men har du erfaring for at dette med mellomtonen og "klangen" går aldri så lite på bekostning av det rytmiske fundamentet og basskvaliteten? Dette er jo en oppfatning som fins der ute, og hvis det er en relevant problemstilling, (og det er altså det jeg spør om) så har vi jo et reelt valg mellom to prinsipper ut fra egne preferanser. Men her er jeg nok ute på tynn is.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om jeg sammelikner mine Linn Ekos (ex, fast) og Naim Aro (unipivot) så kan jeg med hånda på hjertet si at de spiller litt forskjellig :)

Naim-arma er helt øverst i øverste liga vedr PR&T, selv om den er unipivot... så dersom noen sier at det ikke lar seg gjøre, så tar de feil :) (og har neppe hørt på armer som f.eks Aro)

Den faste Linn-arma har en bedre utstrekning i topp og bunn, med bedre makrodynamikk, og bedre dynamikk i ytterfløyene også. Men Aro har en mer fargerik og besnærende mellomtone med bedre musikalsk flyt, bedre indre detaljering og rytmikk (som den er kjent for f.eks på n-forum).

Var det ikke det jeg sa; de er forskjellige. :)

One pays the money, and takes the choice.. :)

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, dette var et svar. Det du sier rimer med andre uttalelser jeg har sett om unipivotprinsippet. Men har du erfaring for at dette med mellomtonen og "klangen" går aldri så lite på bekostning av det rytmiske fundamentet og basskvaliteten? Dette er jo en oppfatning som fins der ute, og hvis det er en relevant problemstilling, (og det er altså det jeg spør om) så har vi jo et reelt valg mellom to prinsipper ut fra egne preferanser. Men her er jeg nok ute på tynn is.
Eg likar veldig godt unipivotar. Ikkje fult så godt som tangentialarmar, men likevel....

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Jeg var innom Walrus ifjor høst. Der hadde de et par Nottingham spillere. Utvalget av spillere og armer var mildt sagt formidabelt.

294 var montert med Nottinghams egen 12", Hyperspace var montert med Mørch og Hadcock, henholdsvis di- og unipivot.

I mine lekmannsøyne ser disse armene spinkle ut, og såvidt jeg vet har de heller ikke sin styrke i bassen? Er det da ingen som er beredt til å støtte en hypotese om at et fast bassfundament krever en fast arm? I såfall en bra ting, for jeg har faktisk kasta mine øyne på en Graham arm. Men jeg skulle gjerne hørt erfaringer med Origin Live, Helius og Audionote.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Som tidligere Hyperspace og Mentor eier tror jeg også at jeg også ville gått for en litt tung og varmtlydende arm til denne.
Hva med f.ks Helius Omega (se http://www.artsound.dk ).
Det ser da ut til å være en usedvanlig seriøs og kraftig arm (kanskje det er andre Helius eiere på forumet som vil dele sine erfaringer?).

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Den nye Helius ser interesant ut.
Jeg har en Helius Aureus for salg...men da må noen bestemme seg raskt, før den går til service i England...de driver en fornuftig support, med nesten utrolig rimelig "overhalings-pris".

Arne K

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Som tidligere Hyperspace og Mentor eier tror jeg også at jeg også ville gått for en litt tung og varmtlydende arm til denne.
Hva med f.ks Helius Omega (se http://www.artsound.dk ).
Det ser da ut til å være en usedvanlig seriøs og kraftig arm (kanskje det er andre Helius eiere på forumet som vil dele sine erfaringer?).

Takk. Det var vel dette jeg gjerne ville høre. Omegaen ser tillitvekkende ut. Bare synd at den danske krona er så dyr.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk. Det var vel dette jeg gjerne ville høre. Omegaen ser tillitvekkende ut. Bare synd at den danske krona er så dyr.
Pruting er muligens "lovlig" i Danmark også ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Omegaen har fått mange lovord.
Jeg har ikke hørt den sjøl, men om den ligner på "gamle" Orion tror jeg det er en god match med NA-spilleren.
BTW, jeg har en Wheaton TriPlanar på min PT-spiller, men har tidligere hatt den på en NA Hyperspace UTEN særlig hell.

Mvh

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Er det noen som kan forklare meg hva en unipivot arm er?

Venter i disse dager på en splitter ny Helius Omega MKII med sølvkabling, den første i Norge. Så snart jeg har fått testet den vil jeg kunne gi en tilbakemelding. Har erfaring med Helius Orion II, dette er en arm jeg har vært fornøyd med, men det er tross alt en arm som er 20 år. Vurderte å få den overhalt i England, men med en del korespodanse med Helius Designs kom vi fram til at det beste var å anskaffe seg ny arm.

Hvis dere skal kjøpe helius Omega arm anbefaler jeg dere å handle direkte med fabrikken (Geoffrey) en service mann av klasse, han vil søke å hjelpe til alt er optimalt. Hos meg er armen optimalt tilpasset i forhold til vekten på pu, samt at han har gjort en centermarkering på armen slik at jeg kan bruke min Protactor(dr. Feichert). I tillegg vil man få arm med de siste forbedringer(spesifikasjoner) Helius har ikke forhandler i Norge derfor kan Helius selge direkte, og selvfølgelig til en akseptabel pris. NB husk at det blir lagt på Norsk moms ved import. Står gjerne til disposisjon for eventuelle spørsmål og råd.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er en tonearm som balanserer på ett løst punkt (uni+pivot) som typisk er en spike som hviler i et konkavt leie eller omvendt, i motsetning til vanlige pivotarmer hvor arma sitter festet på basen med flere lagre.

Unipivoter gir normalt mindre friksjon og en "friere" arm som i prinsipp vil kunne gjøre at pu'en sporer bedre; med bedre støyytelse, bedre detaljering og definisjon som resultat.
Vanlige pivoter har imidlertid den fordelen at arma er fast i basen, noe som gir null bevegelsesmulighet dersom lagrene er helt 100% i orden, noe som kan gi bedre makrodynamikk på kraftig modulerte vinylskiver. I tillegg gir vanlige pivoter bedre betjeningsvennlighet.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Unipivoter gir normalt mindre friksjon og en "friere" arm som i prinsipp vil kunne gjøre at pu'en sporer bedre; med bedre støyytelse, bedre detaljering og definisjon som resultat.

2. Vanlige pivoter har imidlertid den fordelen at arma er fast i basen, noe som gir null bevegelsesmulighet dersom lagrene er helt 100% i orden, noe som kan gi bedre makrodynamikk på kraftig modulerte vinylskiver.

3. I tillegg gir vanlige pivoter bedre betjeningsvennlighet.

Mvh Vidar P
1. Difor er det veldig lett å verte glad i ein unipivot...
2.Men slike topplager er frykteleg vanskeleg å finne, og det skal lite til før ein slik presisjonsarm får seg eit kakk. Billege armar kan vere svært gode, men du merkar fort skilnaden på ein RB 250 og ein RB1000 når berre pickupen er god, for å seie det sånn.
I tillegg til desse to armslaga, er mine favorittar; tangentialarmene eit alternativ. Dei som no er i produksjon er stort sett luftlagra (med unntak av Clearaudio). Akkurat desse luftlagera er ei utfordring. Trykket må vere passeleg, slik at ikkje lageret vert for "tjukt", og alle dei små dysene lufta skal ut gjennom må vere grundig gjennomtenkte. Dessutan bør trykket vere jamnt, for ei pumpe i enden lagar eit støt gjennom systemet (dette siste kan kompenserast med ein lufttett tank og ein lang slange)

3. Ja, men det er stort sett ei vanesak. Har ein råd til to ramrør, er t.d. eit JMW-pickupskift gjort på få sekund.. Lift, rett rille og denslags kan vere både så som så på vanlege pivotarmar når antiskating og anna skal ordnast. Også her er tangentialarmane suverene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i de utfyllende kommentarer Arve. Prinsippenes potensiale begrenses jo av den praktiske implementeringen; og i mange tilfeller vil den generelle teorien være helt villedende ift ytelsen. Derfor best å se bort fra det i mange tilfeller..

I praksis vil man kanskje kunne generalisere lydmessig noe vedr unipivoter og vanlige (multi-)pivoter; med en del hederlige unntak så kan man si at unipivoter tenderer til å gi mindre rillestøy, bedre klangfarger og detaljer, en besnærende musikalsk flyt og en rytmisk selvfølgelighet som multipivotene ikke helt klarer å følge.

Sistnevnte på sin side gir generelt en større makrodynamikk, bedre sporing på ekstremt kraftig modulerte partier (sjelden), mer kontroll og nivå i dypbassen og i toppen (på spillere med en effektiv closed loop); noe som leder tilhengerne til å snakke om "god kontroll", mens unipivot-tilhengerne snakker om musikalsk kommunikasjon. To litt forskjellige innfallsvinkler til å nyte lyd.

Som sagt, det er er ikke lett å generalisere, og plenty unntak finnes; f.eks er min unipivot Naim Aro mer dynamisk og utstrakt enn multipivoten RB700.. men dette over er iallefall hva jeg oppfatter som en slags minste felles multiplum på en generell basis.

Mvh Vidar P

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Takk for forklaringen, av å til må man bare tore å stille de dumme spørsmål!

Med andre ord min nye arm (Helius Omega MKII) er en pivot arm.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
I samme "generalisering"...uni-pivot (alt for dinglete etter min smak) er for mellomtone-nytelse, mens en gimbal arm er bedre for rock/rytmisk driv. Og mer stabil...
Omtrent som med rør-forsterkere; "singel-ended" & horn er best for jazz & klassisk, PP er bedre for rytmisk driv & dynamikk. (ingen regel uten unntak...).

Arne K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..er det ikke mellomtone i rock og rytmisk musikk da ? :)

Du er jo inne på noe, og at unipivoter er dinglete ved betjening er det ingen som helst tvil om. Imidlertid er det som Arve sier mye en vanesak, og lure mekanismer slik som f.eks Naim Aro-Matic går langt i å løse dette problemet.

Men jeg synes generaliseringen din er vanskelig å omsette i praktisk lytting, fordi en god del unipivoter har PR&T i bøtter og spann... jeg synes kanskje at du sidestiller dynamikk med rytmikk i for stor grad; man behøver ikke å ha voldsom makrodynamikk for å ha god timing og presisjon i rytmikken, noe f.eks mange små monitorhøyttalere vil vise med all ønskelig tydelighet.

Mvh Vidar P

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg kan være enig i at unipivot løsningen kan virke "rikkalaus", og andre entusiaster jeg har hatt på besøk har vært mildt sagt skeptiske ;-)
Å sette min UP4 arm opp for første gang var for å si det forsiktig "et lite HE*****" ;-)
Etter å ha gjort dette noen ganger er det ikke lenger noe problem, men den er utrolig forskjellig i håndtering i forhold til min Micro Seiki arm, som jo er meget enkel å sette opp på alle parametere, og som også kan justeres "on the fly".
Allikevel er det Mørch armen som til nå har trukket det lengste strået. Selvfølgelig handler det også om matching og hva som folk liker.

Unipivoten Mørch UP4 harbåde rytme, og presis bass, og spiller meget delikat og oppløst, men mangler det siste helt der nede.
Micro Seikien spiller med en "tyngre" lydsignatur, og med god punch helt nederst, men mangler i forhold til Mørchen oppløsning oppover i registeret.
Jeg er klar over at dette etter all sansynlighet har med matching å gjøre, men det er nå slikt jeg har opplevd forkjellen mellom de to konstruksjonsprinsippene ;-)

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Er det noen som kan forklare meg hva en unipivot arm er?

Venter i disse dager på en splitter ny Helius Omega MKII med sølvkabling, den første i Norge. Så snart jeg har fått testet den vil jeg kunne gi en tilbakemelding. Har erfaring med Helius Orion II, dette er en arm jeg har vært fornøyd med, men det er tross alt en arm som er 20 år. Vurderte å få den overhalt i England, men med en del korespodanse med Helius Designs kom vi fram til at det beste var å anskaffe seg ny arm.

Hvis dere skal kjøpe helius Omega arm anbefaler jeg dere å handle direkte med fabrikken (Geoffrey) en service mann av klasse, han vil søke å hjelpe til alt er optimalt. Hos meg er armen optimalt tilpasset i forhold til vekten på pu, samt at han har gjort en centermarkering på armen slik at jeg kan bruke min Protactor(dr. Feichert). I tillegg vil man få arm med de siste forbedringer(spesifikasjoner) Helius har ikke forhandler i Norge derfor kan Helius selge direkte, og selvfølgelig til en akseptabel pris. NB husk at det blir lagt på Norsk moms ved import. Står gjerne til disposisjon for eventuelle spørsmål og råd.
Dette er interessant. Se pm.

Topp Bunn