Valg av hodetelefoner

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
Jeg kom til å tenke på noe: Trådløse hodetelefoner! Hvordan funker disse? Funker de på alt som har hodetelefonutgang?
Jepp, de funker med alt som har vanlig hodetelefonutgang. Du har en basestasjon som står i nærheten av kilden, som du plugger i.

Lyden er så som så. Det blir som å høre på en ok FM-sending. Sennheiser RS140 er helt kurrant, den er også lukket. Koster nok litt over tusenlappen, dog.
Personlig hadde jeg kjøpt meg en god skjøtekabel.

Når det gjelder andre hodetelefoner, tror jeg ikke Grado passer så godt ut i fra det du nevner. De er ikke behagelig over lengre tid, og de har som regel ikke et bredt lydbilde. De er veldig direkte og heftige. Bra til rock er de nok.

Kan du strekke deg til 1.400,-, så finnes det ingen bedre enn Beyerdynamic DT770-80 Pro. Den låter beintøft, er dønn solid bygd, er lukket og behagelig å ha på.

Sennheiser HD555 og HD595 låter meget bra, og passer veldig bra til kritisk lytting også, men de er helt åpne. HD555 er absolutt ikke fy-fy til musikk. Som Enemigo sier, er de litt tilslørte, så de blir litt mørke i lyden og man mister nok litt detaljer. De er dog veldig behagelige både å høre på og ha på.

Koss PortaPro passer ikke til dine krav. De er definitivt ikke balanserte eller korrekte på noen måte. Jeg synes personlig de er oppskrytte. F.eks. Sennheiser PX100 er et bedre valg.

Beyerdynamic DT880 er noe av det mest nøytrale og balanserte man kan få tak i, uten å betale fantasipriser. Den har et enormt lydbilde med glimrende detaljer. Virkelig gromsaker. Men den demper lite, og man er avhengig av forsterkning for å få utnyttet den skikkelig.

AKG K171 er verdt en titt, men jeg har ingen erfaring med dem, bare den dyrere K271, som forøvrig låter meget bra.

Ultrasone har også en del som passer bra til dine krav, men er litt kjipere konstruert.

Av det som finnes, har jeg vanskelig for å finne noe bedre enn Beyerdynamic DT770-80 Pro til 1.400,- hos www.hpx.no. Den koster egentlig rundt 2.000,-, og hadde den kosta 3.000,- hadde den vært verdt det.
 
Topp Bunn