Valg av ny PU til RP3, gjerne MC?

tobben

Medlem
Ble medlem
20.04.2025
Antall liker
1
Sted
Bergen
Hei!

Jeg har en Rega RP-3 som jeg kjøpte ca 2012 og har fortsatt Elys2 den kom med.
Det skal høre med i historien at den har stått noen år ubrukt pga andre prioiteringer i livet, så stiften har ikke gått så mye..
Jeg skifta reima da jeg fikk tid til å høre på vinyl igjen, da den gikk noe raskt med den gamle.

Phonopreampen min er en Project PhonoBox DS2 og såvidt jeg forstår skal den håndere det meste av både MM og MC ganske bra.

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på nettet hva som er en fornuftig investering, og jeg ble ikke så mye klokere.
Jeg har forsåvidt vært ok fornøyd med Elys2, men at mange mener dette er en dårlig PU i forhold til pris. Observerer også at Rega koster nærmest det dobbelte i USA som her noe som kanskje kan være noe av årsaken.

Jeg må innrømme at det frister litt å gå for en MC, mest egentlig fordi jeg knapt har hørt en MC-pickup, så om dette gir lite igjen for pengene er det kanskje ikke verdt det.

tl:dr:
Jeg har kommet til en "short list" over ting jeg tror er brukbare valg:

MM:
Rega Exact/ND5 -> 4000kr
AT- VM540ML -> bedre enn Exact/ND5?? til litt lavere pris (3000kr)
Nagaoka MP-200/Ortofon Bronze(5500kr), virker som god PU, men er de verdt nesten dobbelt av 540ML ?
Ortofon virker dyrt i Norge i forhold til resten av verden?

MC:
Hana EL 4500kr, gode reviews, men noen klager på at den har en ganske basic stylus, er dette et problem?
Hana SL 7500kr, dette er egentlig litt mer en jeg føler jeg har lyst å bruke..
AT OC9-XML 6500kr, ser mange som skryter av denne, men lite info om bruk med Rega.
AT33PTG/II 6500kr, denne har jeg sett mye skryt av, men enkelte mener den har at for lav compliance for en Rega 303

Platesamlinga mi er en blanding av mye helt ny strøken vinyl og en del gammel vinyl som er noe slitt.
Hvis det er noen anbefalinger ihht til surface noise og IGD er også noe jeg vil vektlegge.
Jeg regner med alt fra AT-VM-540ML vil være en god oppgradering fra en noe slitt Elys2, men om det er noe som vil gi meg et ekstra løft i lyden tar jeg gjerne imot tips.
Er det verdt å bruke ekstra penger på en justerbar VTA mekanisme som en fra Michell eller er det like greit å kjøpe faste? Regner med det er noe man skifter maks 2-3 år..

Takk!

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.217
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Tanker basert på subjektive preferanser og erfaring:

1. En AT-VM-540ML er omtrent så god som en MM blir. Ingen MM er verdt det dobbelte med mindre man er ute etter en spesiell lydsignatur. Eller kudos fra folk som lar seg imponere av pris.

2. Jeg ser personlig null poeng i å kjøpe en pickup med elliptisk nål (som Hana EL) når man får en mye bedre nål (ML eller Shibata) til bare litt mere penger. Hvis en ønsker seg en pickup med myk og behagelig lyd så er en konisk nål veien å gå.

3. AT33PTG/II all the way.

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
489
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noen grunn til at du ikke har vurdert Rega ND7, som virkelig er «plug and play» på Rega-spilleren som du har?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.999
Torget vurderinger
2
Er det ikke noe med høyden på Rega armen som gjør at de er skreddersydd for Rega PU. Ortofon lager jo en spesiell variant for Rega arm/spiller . 2MR Blue er tilpasset Rega.men langtfra fra så raffinert som AT540

Rega PU kan være ganske ulne og Audio Technica bør uansett gi et løft , bokstavelig talt.

Hvis det er noen anbefalinger ihht til surface noise og IGD er også noe jeg vil vektlegge.”

En Microline/ Microridge ML er beste medisin mot det.

Jeg har AT33PTGii på 11 grams arm og den er ikke for myk. Resonans på 7-8hz men funker.

Enig med @JMM MC med elliptisk nål er bortkastede penger( varer 300 timer mot 1000/800 på Microline/Shiabata)
Nagaoka dessverre uforholdsmessig dyre, de koster halvparten i Japan..

Sist redigert:

tobben

Medlem
Ble medlem
20.04.2025
Antall liker
1
Sted
Bergen
Tanker basert på subjektive preferanser og erfaring:

1. En AT-VM-540ML er omtrent så god som en MM blir. Ingen MM er verdt det dobbelte med mindre man er ute etter en spesiell lydsignatur. Eller kudos fra folk som lar seg imponere av pris.

2. Jeg ser personlig null poeng i å kjøpe en pickup med elliptisk nål (som Hana EL) når man får en mye bedre nål (ML eller Shibata) til bare litt mere penger. Hvis en ønsker seg en pickup med myk og behagelig lyd så er en konisk nål veien å gå.

3. AT33PTG/II all the way.
Hvordan vil du vurdere AT33PGT/2 mot 540ML? Er det verdt mer enn en dobling av pris? OC09XML har jeg hørt at skal være bedre ihht til resonans på rb-303

Noen grunn til at du ikke har vurdert Rega ND7, som virkelig er «plug and play» på Rega-spilleren som du har?
ND7 er 7000kr, noe som er litt over det jeg hadde tenkt å bruke, og det er en del som ser mer spennende ut om jeg skal bruke såpasse mye penger.

Er det ikke noe med høyden på Rega armen som gjør at de er skreddersydd for Rega PU. Ortofon lager jo en spesiell variant for Rega arm/spiller . 2MR Blue er tilpasset Rega.men langtfra fra så raffinert som AT540

Rega PU kan være ganske ulne og Audio Technica bør uansett gi et løft , bokstavelig talt.
“Hvis det er noen anbefalinger ihht til surface noise og IGD er også noe jeg vil vektlegge.”
En Microline/ Microridge ML er beste medisin mot det.

Jeg har AT33PTGii på 11 grams arm og den er ikke for myk. Resonans på 7-8hz men funker.

Enig med @JMM MC med elliptisk nål er bortkastede penger( varer 300 timer mot 1000/800 på Microline/Shiabata)
Nagaoka dessverre uforholdsmessig dyre, de koster halvparten i Japan..
Godt mulig det blir en Japan-tur til høsten, vi har snakket om å ta med foreldrene mine en turn til 70 årsdagen deres i høst.
Får investere i PU til senere bruk, for jeg tror ikke jeg vil ha Elys'en fram til det.

---

Det ser ut til at VM540ML ser ut som et godt valg, om ikke noen har noen gode argumenter for å bruker mer penger :p
Har egentlig litt lyst på MC; men det ser ut til at det kanskje koster mer enn det kan høres..

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.217
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvordan vil du vurdere AT33PGT/2 mot 540ML? Er det verdt mer enn en dobling av pris? OC09XML har jeg hørt at skal være bedre ihht til resonans på rb-303

Det er umulig for meg å si om AT33PTG/II er verdt merprisen for deg. Den er udiskutabelt (IMO) bedre enn AT-540ML, men hvor mye bedre og om hva det er verdt kommer an på dine ører og din lommebok.

Skal jeg tenke noe så må det bli at hvis 6500,- føles som uforsvarlig mye penger så ville jeg valgt en 540. Den er uansett en kjempegod pickup.

tobben

Medlem
Ble medlem
20.04.2025
Antall liker
1
Sted
Bergen
VM540ML i RigB 3R kropp er det du skal ha :)
Forsøkte å søke litt på RigB, men finner veldig lite info. Så det var noe for at-3600 på ebay, men det er jo en langt dårligere pu.
Er det slik å forstå at det er et "re-house" for at man kan bruke den direkte på rega med 3-pkts feste?

Prøvde å finne noen tester av dette, men lite å finne.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.380
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RigB har gruppe på fjesboka. Dette minner meg om at jeg burde lage en info/vennetråd. I mellomtiden søk RigB her på Sentralen.

Det er en «rehouse» ja. Kan kjøpes løst for VM og andre generatorer med samme formfaktor og ferdig montert. Jeg tror en RigB 3R 540ML ferdig blir billigere enn en 740ML. Bedre er den, for pickupen blir koplet fastere/hardere til armen.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.217
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Den bør ikke være veldig stor, gitt at forskjellen på VM540ML og VM740ML er 638 kroner ifølge Klarna.

tobben

Medlem
Ble medlem
20.04.2025
Antall liker
1
Sted
Bergen
Vet ikke om det stemmer, men har sett flere på andre forum påstå at de har prøvd både 540 og 740 på rp3 og at 540 fungerer bedre på rb303.

Jeg ble med på rigb fjesgruppa, men det hele framstår litt uprofesjonelt.
Ser ut til at med frakt og moms/avgifter blir en 540ml samme pris som at33ptg. 340 pund pluss frakt og moms er fort 6500kr.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.380
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det enkleste er å sette på en VM540ML, selvfølgelig. Jeg tviler på at du blir skuffet. Det er en heidundrandes god MM.
Da jeg kjøpte min «vanlige» RigB540ML snakket jeg med han RigB-Simon på messenger først for å bli enig om den mest effektive betalingsmåten. Den kom hjem rimeligere enn en 740.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.217
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Veldig stor differanse kan det vel ikke være snakk om? Kall det 750,- forskjell 540>740 ved kjøp i butikk, inkl frakt.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.999
Torget vurderinger
2
Den bør ikke være veldig stor, gitt at forskjellen på VM540ML og VM740ML er 638 kroner ifølge Klarna.
Da er jo RigB ikke noe vits! Tror kanskje den fant er ekstra godt tilbud ., ? om man vil ha lavt vekt/høyere arm resonans..er ikke metallhus noe å gå for

tobben

Medlem
Ble medlem
20.04.2025
Antall liker
1
Sted
Bergen
Veldig stor differanse kan det vel ikke være snakk om? Kall det 750,- forskjell 540>740 ved kjøp i butikk, inkl frakt.
540ML er 2890 hos Mala
740ML er 3490 hos Mala
RigB540ML er 339pund + frakt. 339 pund er 4730kr, hvis frakt er 200 kr blir totalstykket 4930kr x1,25 + 278kr gebyr=6440r
Hvis du er "heldig" å får det inn bakveien i brun konvolutt uten fortolling er det likevel nesten 5000kr

her finner du måledata og opptak av ulike 540 varianter samt link til lydfiler til AT og Ortofon og andre PU.
Audio-Technica VM540ML im Familien-Test – der Preis/Leistungs-Tipp
Hørte igjennom den litt mens jeg skulte hva som ble spillt og kom fram til at jeg ikke er spesielt fan av Goldring og 2M Red var ikke noe spess bra. :p 540ML og 740ML klarte seg veldig bra, favotitten så langt var kanske TAD ex Gold, litt over budsjett.. Har ikke hørt i gjennom alle blindt (skippa rask igjennom flere, men la merket til enkelte både positivt og negativt). Synes Rega Ania virket litt slapp i forhold til hva jeg hadde forventa for 7500kr..
Jeg skal høre enda litt mer på det utover dagen. Takk for super link!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.380
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da er jo RigB ikke noe vits! Tror kanskje den fant er ekstra godt tilbud ., ? om man vil ha lavt vekt/høyere arm resonans..er ikke metallhus noe å gå for
Eh. En RigB540ML er mer presis enn en 740ML. Det er også målbart om man har utstyret.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.999
Torget vurderinger
2
Av det jeg har sett av målinger og lyttet til av eksempler gjør at jeg helle vil ha VM540ML enn 740. Har dog ikke hørt dem head to head på eget anlegg.
Oså vil 540 ha fordelen av høyere resonans med armen, 4% mer som er ca 0.34Hz på min arm, om man er nøye på sånt

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.999
Torget vurderinger
2
Eh. En RigB540ML er mer presis enn en 740ML. Det er også målbart om man har utstyret.
Hva mener du med mer presis?, Jeg har utstyret til å måle det meste, men kommer neppe til å bruke penger på å kjøpe begge 2 for å sammenligne
Jeg har forresten målt og sett at huset på Ortofon OM har kraftige resonanser, og det er også omtalt på visse forum og av Ortofon selv. Så at hus på PU betyr noe det er helt klart...

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.217
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
RigB540ML er 339pund + frakt. 339 pund er 4730kr, hvis frakt er 200 kr blir totalstykket 4930kr x1,25 + 278kr gebyr=6440r
Såpass altså.... Jaja, da skal den jaggu ta pickupen til et helt nytt og annet nivå for å være i nærheten av å forsvare prisen.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.595
Torget vurderinger
0
Det ble nesten handel hos RigB for ikke så lenge siden, men thakker.de var bedre på pris...... :unsure:

Topp Bunn