Høyttalere Valg av nye ht

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Hei godtfolk. Sitter idag med ett par Klipsch Palladium 37f. Har forsterkere som passer som hånd i hanske til Klipsch. Stuen er rimelig firkantet på ca 16km. ca 3 meter mellom ht, og ca 2.8 meter til sitteposisjon. Har 2 subber som tar seg av dypet. Ikke viktig for meg å kunne spille 110db, mye viktigere at det spiller bra på lavt volum (hører endel musikk på kvelden/natta) og moderat volum når jeg spiller musikk på dagen.

Har i lang tid vurdert Heresy 4, men etterhvert har jeg lest endel om Cornwall 4 og nå er jo også Forte 4 aktuell. Så er det noen som kunne gitt meg en liten vurdering av disse opp mot hverandre? Og hva jeg mister/får kontra mine Palladium som jeg har nå?

Er fantastisk fornøyd med oppsettet jeg har nå, så ingen grunn til å bytte. Men tror de fleste har vært borti byttesyken/nysgjerrigheten på om noe du er utrolig fornøyd med, kan bli enda bedre. Kommer uansett til å beholde mine Palladium slik at dem står klare hvis det skulle bli krise med de nye høyttalerne.
 

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
396
Antall liker
263
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Give it a try, du har jo subbene. Cornwall 4 virker mest interessante her. Sjekk youtube der en kar plukker disse ifra hverandre, og vurderer etter kvalitetsinntrykk på kasse og deler som er bednyttet.
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Takk for svar:) men hva tror du dem kan gi meg som ikke Palladiumene har? Altså jeg er som sagt 100% fornøyd med lyden og syns det spiller krystallklart og utrolig detaljert selv ned til inn og utpust på vokalister og "grepslyder" osv på detaljert og rolig musikk. etter at de nye forsterkerne kom i hus. Og setter jeg på noe metall/rock så spiller det som om musikerne sto i stua og har konsert rett framfor meg. Fantastisk trykk og drive over musikken.

Men nettopp derfor, siden lyden er så til de grader fantastisk, så er jeg nysgjerrig på hva mer jeg kan hente ut av dette. Har garantert ikke verdens beste stereoanlegg, så her kan man grave fram enda mer gull tenker jeg. Har hørt mange si Heresy 4 er fantastiske både på detaljer, livefølelse og trykk? Men du mener altså Cw4 er enda bedre? Har du hørt begge, hva er forskjellen mellom dem i grove trekk? Og på hvilken måte spiller dem annerledes enn Palladiumene?
 

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
396
Antall liker
263
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Ingen alternativer, som foreslått er bedre enn det du allerede har.
Jeg sier ikke at CW er bedre, men de er større enn Heresy4, og dermed større lyd. Kan du beskrive din elektronikk litt.
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Altså "bedre" på den måten at JEG liker det enda bedre. Lyden er PERFEKT nå ), men det samme syns jeg jo med de forrige forsterkerne jeg hadde. (men vet jo at det finnes hundrevis av enda bedre anlegg i dette landet, ikke minst på dette forum) :cool: Og når jeg hørte den enorme forskjellen jeg fikk med forsterkerbytte (til billigere forsterkere) så kan man sikkert få en annen lydsignatur jeg kanskje liker enda bedre enn det jeg har nå? Selv om jeg går ned i pris fra Palladium på 80k og til f.eks. Heresy 4 til 45k? For jeg tror nemlig ikke prisen på ett anlegg har veldig mye å si, jeg tror matching er alfa og omega for å få god lyd. Plassering likeså, demping etc.

Ja har hatt noen Vincent forsterkere tidligere som jeg egentlig har vært fornøyd med. Kjøpte så en Sunfire tgr-3 som fungerte meget godt. Knallforsterker. Og denne er jo 7.4 så da var det bare å handle inn center, side og bakhøyttalere sammen med 2-3 subber og fikk drømmelyd på film. Og også fantastisk lyd på 2.2 eller 2.0 (ett knappetrykk fra 7.2 til 2.2 eller 2.0 veldig praktisk)

Så kom jeg over en Musical Fidelity KW750 med nypris til godt over 100k, jeg fikk denne for bare 40 så det måtte jo prøves. Separat strømforsyning i egen boks som alene veide 20kg. Og den 750w kraftige effektforsterkeren veide vel over 40kg. Sinnsykt bra lyd, detaljert, masse skyv i bassen og bare godlyd. Hatt dette i nesten 4 år.

Men så er man jo så dum at man surfer rundt og kikker på ting. Og der dukket det jammen opp en Vincent sa-t7 sammen med 2 sp-t700 monoblokker. Plutselig hadde jeg handlet nye forsterkere. Angret som bare det, for en sopp jeg er tenkte jeg. Har jo fantastiske forsterkere fra før- trengte vel ikke noen nye.

MEN DER TOK JEG FEIL, etter at jeg hadde montert opp dette og latt det stå ett døgn for temperering før jeg koblet det til og begynte å spille. Allerede fra første sekund åpnet det seg ett nytt univers. Plutselig skjønte jeg disse testerne som snakket om "gjennomsiktig lyd" og mikrodetaljer osv osv. Her hører du faktisk ALT som skjer i lydbildet har jeg følelsen av.

Og etter ett par døgn med strøm og musikk ble dette magisk bra. Fantastisk detaljert, mye mer detaljer enn gamle forsterkeren. men samtidig mye mer musikalsk, mye mer harmonisk, mye mer dybde og perspektiv på alt. Stereoperspektivet ble helt sinnsykt mye bedre, ingenting er udefinerbart lenger. Du hører nøyaktig hva som kommer fra hvor, og er bare en svær vegg med lyd mellom høyttalerne der det er krydret med forskjellige lyder over hele bredden. Kunne skrevet 10 avsnitt om hvor bra dette ble.

Har en Mcintosh MCD550 cd spiller/dac, og sikler på komplett mcintosh-anlegg. Nå tror jeg faktisk ikke dette blir noe av. For det er noe med at hvis man har Mcintosh til 2-300.000 så BØR DET virkelig spille bra. Men har man noen Vincent forsterkere som knapt noen har hørt om, og ihvertfall ikke hørt på. Og til en brøkdel av prisen. Så er det litt artigere at dette faktisk spiller så vanvittig bra. Litt som følelsen av å kjøre fra en Porsche 911 på motorveien med en gammel trimma Opel Calibra Turbo. Du skjønner;)

Oi det ble langt dette, huff. Men spørsmålet er jo da: Kan jeg finne noen høyttalere som gir meg den samme følelsen? Palladiumene spiller fantastisk og kunne ikke vært mer fornøyd med lyden. Men finnes det noen positive overraskelser jeg ikke vet om med å bytte til CW eller enda bedre, Heresy 4? For Palladiumene er jo relativt store og ser jo ganske dyre ut. Men Heresy 4 som står der på gulvet og vinkler oppover og egentlig ser litt stusselige ut, tenk hvis de kan spille enda bedre enn "hei se på meg" Palladiumene?
 

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
396
Antall liker
263
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Jeg synes det er elendig respons på din tråd, så denne burde ligge denne tråden.
Ellers så er det mange som ikke tør å anbefale dårligere hter , fremfor de du allerede har. Jeg har gjort motsatt som du, og er prinsippfast på at jeg beholder mine fremfor noe annet. Men dac og forsterkeri kan bli byttet ut.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan tenkes at det er en god idé å ta en tur til noen av de som har tatt hobbyen et steg eller tre lenger. Det vil sette ting litt i perspektiv, både i forhold til hva som er mulig, hva som må ofres, hva man liker og ikke minst hva man er fornøyd med i eget oppsett.
Det er umulig for andre å spå hva du vil tenke om tilfeldige høyttalere, så man må nesten ta på skoene og fly rundt på en runde i butikker og til andre lydnerder.

Når det kommer til optimalisering av det man allerede har, så er det helst med de tingene som er gratis man bør begynne med; plassering, vinkling, avstand til vegger osv. Deretter ville jeg tatt en titt på reduksjon av de største akustiske problemene. Uten tvil her man får mest igjen for pengene rent lydmessig.

Føler man at man ikke kan komme noe særlig videre med høyttalerne man har i det rommet man har, så er neste logiske steg å se på høyttalere som akustisk sett kanskje passer formålet bedre.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.374
Antall liker
4.024
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Har du vurdert DIY?

Klipsch CW4 kan du vel lage selv for 10-20k?
 

raeggis

Entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
396
Antall liker
263
Sted
Lundamo
Torget vurderinger
0
Heresy 3 kan anbefales grunnet trykk kammerkasser. Dette sammens med 2 fete subber. Kornwall 4 som et dyrere alternativ om du har plass. Begge alternativer vil bli bra. Lek litt med, og uten sub.
Ellers så er brukthandel veldig bra, se på finn.Lascala II Slike har du ikke nevnt
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.088
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
GSI Turbo: Er man fornøyd, la være å bytte. Palladium er fortsatt blant verdens beste hornbestykkede. Med egenskaper svært få andre hornhøyttalere har, noe som gjør de som ikke har dem grove, uferdige og lite raffinerte i forhold. Også fra Klipsch. Det son kan lønne seg å bytte, er derimot hvis subene dine IKKE er fra REL. Det burde de være. Er de det, er de lettere å få til enn omtrent alle andre, og verdige plass i systemet. Denne walisiske produsenten har-som en av svært få- forstått hva EKTE bass er. Og de kombinerer villskap og raffinement som ingen andre klarer.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Ut i fra trådstarters beskrivelse hadde jeg latt denne "byttetrang-følelsen" gå over ... Eventuelt kjøpe deg en dsp og målemikrofon, hvis du ikke har det alt. Jeg var motstander av dsp lenge, men så lettvint måte å få bedre lyd på for Ola Nordmann da gitt ..... Hvis du har luftighet, god dypbass og smekk i bass/mellomtone så har du funnet noe av det sjeldne spør du meg. Eventuelt gå på trenden "større/mer membran" er bedre, et par/fire 18" gjør susen nedover (bruker det i hjemmekino selv).
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
GSI Turbo: Er man fornøyd, la være å bytte. Palladium er fortsatt blant verdens beste hornbestykkede. Med egenskaper svært få andre hornhøyttalere har, noe som gjør de som ikke har dem grove, uferdige og lite raffinerte i forhold. Også fra Klipsch. Det son kan lønne seg å bytte, er derimot hvis subene dine IKKE er fra REL. Det burde de være. Er de det, er de lettere å få til enn omtrent alle andre, og verdige plass i systemet. Denne walisiske produsenten har-som en av svært få- forstått hva EKTE bass er. Og de kombinerer villskap og raffinement som ingen andre klarer.
EKTE bass?
 
Topp Bunn