Valg av stepups

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
6
Jeg prøver stadig nye stepups til min AN prekit pre med riia. Jeg lurer på om noen har meninger om hvor god den gamle EC mc-2 A gaincell er, i forhold til Lundahl sin passive trafoer, som Gunnar Brekke omtaler i Fidelity? Denne har jeg nå, i tillegg til Ortofon TT 10. PU nå er Ortofon Rondo Blue.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Jeg har vært innom tema i tråden "NorCargo på besøk", "Den lille sorte" og "Thorhauge Audio aktiv step-up".
Du kan jo for eksempel starte med å lese disse, om du ikke allerede har gjort det.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
EAR (Tim de Paravichini) step up til salgs på brukten. Løp og kjøp!! Den spiller ringer rundt både EC og Lundahl trafoer. Trafoer er EAR sitt spesialfelt! Og her er Tim et geni IMO.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
jon-arsp skrev:
Jeg prøver stadig nye stepups til min AN prekit pre med riia. Jeg lurer på om noen har meninger om hvor god den gamle EC mc-2 A gaincell er, i forhold til Lundahl sin passive trafoer, som Gunnar Brekke omtaler i Fidelity? Denne har jeg nå, i tillegg til Ortofon TT 10. PU nå er Ortofon Rondo Blue.
Hva med og prøve Audio Note sine egne step-uper?
http://www.audionotekits.com/stepup01.html
Selges her på berget av: http://www.upgradeaudio.com/

Eller:
http://www.audionote.co.uk/products/analogue/tx_an-s1_01.shtml
Selges av: http://www.frydhifi.no/index.html

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
En gammel EC står seg IKKE mot en riktig tilpasset Lundahl trafo........ ikke engang i nærheten.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med en mc forsterker på batteridrift,feks Thorhauge sin til 4k....meget god,kanskje Impulse har noen innvendinger og?Han bruker den sammen med en pickup til rundt 14k.....og cj riia til over det dobbelte... ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
gut_man skrev:
EAR (Tim de Paravichini) step up til salgs på brukten. Løp og kjøp!! Den spiller ringer rundt både EC og Lundahl trafoer. Trafoer er EAR sitt spesialfelt! Og her er Tim et geni IMO.
Nå kommer det jo veldig an på hvilken PU en skal bruke. Hvis det er TX-4 du tenker på har den vel 3, 15 og 30 ohm å velge i (hvis jeg ikke husker feil, hadde en slik for et par ti-år siden). De fleste moderne PU'er liker nok litt høyere impedans enn dette.......

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Høyere impedanse FZ? 30 ohm burde da være nok for det aller meste. Selv hadde jeg savnet 6 ohm, men fant ut da jeg hadde The Head på lån at jeg ikke fikk plass til kablene på den. (Kan være verdt å sjekke ut før man handler).

Ellers tror jeg match er om mulig enda viktigere med trafo enn andre steder innenfor hifien. Selv fikk jeg aldri dreis på Lundahl, men det kan være min egen feil. Du kan låne min Lundahl om du er interessert jon_arsp, bare si ifra.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Høyere impedanse FZ? 30 ohm burde da være nok for det aller meste. Selv hadde jeg savnet 6 ohm, men fant ut da jeg hadde The Head på lån at jeg ikke fikk plass til kablene på den. (Kan være verdt å sjekke ut før man handler).
Mulig det går greit på en del PU'er, men f.eks. min Ruby 2 hadde nok likt dårlig å møte 30 ohm. Ellers er det som du sier umulig å få plass til plugger av litt størrelse i de nedsenkete hunnkontaktene. Det var også en av grunnene til at jeg solgte min i forrige århundre en gang....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Ruby3 (vet ikke med Ruby2) har 38 ohm hvilket er relativt nært og heldivis litt mer enn 30 ohm på The Head. Jeg har ikke testet, men kan umiddelbart ikke se noen grunn til at det ikke skulle fungere.

Til trådstarter, fant du noe nyttig info i trådene jeg linket til?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg kan som Ixos antyder, varmt anbefale Thorhauges MC-forsterker.Den låter alldeles fantastisk bra, og er et diamantbesatt funn til den nesten latterlige prisen (4500,- DKR pluss moms og frakt). Dessuten har den en byggekvalitet og finish jeg bare skjelden ser i hifi-sammenheng. Jeg mener bestemt at den står som en påle i forhold til ting til to og tre ganger prisen!
The head låter også fortreffelig, men aksepterer ikke akkurat allverdens kabel, som Fosse er inne på. Dessuten er den hysterisk følsom for innstrålt støy. Dermed kan den være kilen i bruk sammen med rørforsterkere. Hos meg ble den først tyst nesten tre meter unna forsterkeren min, og det blir fort litt upraktisk mht. kabellengder.....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Ortofon T20MKII er også en sak det er mulig å få god lyd via (etter mitt skjønn utrolig mye for pengene). Selv hadde jeg en slik på lån en periode men fikk dessverre ikke anledning til å gjøre sammenligning med The Head som impulse hadde med seg.

Samtlige erfaringer basert på Hovland MM-riaa, 46 dB gain.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Ruby3 (vet ikke med Ruby2) har 38 ohm hvilket er relativt nært og heldivis litt mer enn 30 ohm på The Head.
Er ikke helt med her, Fosse. Hvorfor er det heldig at impedansen i PU'en er større enn impedansen i trafoen? Dette er stikk motsatt av alt jeg har fått med meg.....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
The head låter også fortreffelig, men aksepterer ikke akkurat allverdens kabel, som Fosse er inne på. Dessuten er den hysterisk følsom for innstrålt støy. Dermed kan den være kilen i bruk sammen med rørforsterkere. Hos meg ble den først tyst nesten tre meter unna forsterkeren min, og det blir fort litt upraktisk mht. kabellengder.....
Jeg har brukt "The Head" i mange år og hadde aldri noen problemer med innstrålt støy. Den sto ikke langt fra min ARC SP-6B som jeg hadde da og det var ingen antydning til støy.....for meg virket det som den var veldig bra skjermet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Mulig du har rett FZ, ikke vet jeg. Ser uansett ikke (muligens pga bunnløs uvitenhet) grunnen til at feks en Ruby ikke skulle funke i The Head. Hvis vi tar Lyra som eksempel så virker det ikke som man må treffe på håret. MEN, de oppgir maksverdi for trafo, ikke minimum. Mulig jeg feilaktig har generalisert over dette.

Det optimale er vel uansett å befinne seg i nærheten? Noen som har greie på dette? ( Selv kjører jeg aktivt.)

Beklager avsporingen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Mulig du har rett FZ, ikke vet jeg. Ser uansett ikke (muligens pga bunnløs uvitenhet) grunnen til at feks en Ruby ikke skulle funke i The Head. Hvis vi tar Lyra som eksempel så virker det ikke som man må treffe på håret. MEN, de oppgir maksverdi for trafo, ikke minimum. Mulig jeg feilaktig har generalisert over dette.

Det optimale er vel uansett å befinne seg i nærheten? Noen som har greie på dette? ( Selv kjører jeg aktivt.)

Beklager avsporingen.
Kjører selv aktivt for tiden. Da anbefaler Benz 1 kohm eller mer som belastning. Såvidt jeg husker skulle aldri impedansen i en trafo være lavere enn impedansen i PU'en.

Kom igjen, technofreaks, og fortell oss hvordan en trafo best tilpasses PU..........

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Jeg har alltid trodd det samme FZ, må ha resonert helt feil i sted. Har jo tidligere argumentert for at det muligens var derfor Lundahl var dårlig match med XV-1s (gikk litt fort i svingene i tidligere innlegg). Men spørsmålet må gjerne besvares av teknokrater, hvor stort spillerom har man innenfor disse anbefalingene?

Min aktive holder 120 ohm.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Det dumpet inn noe spennende til meg........

En Luxman PD 350 med en SME III s arm og en Denon DL 1000A pick up...

Trenger en seriøs anbefaling på step up til denne pickup`en, noen som er grei og gir meg noen gode tips??

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med veldig god platespiller! ER slett ikke sikker på om en SME III er optimal til det elementet, men nå er det jo stepup du leter etter.. En Thorhauge MC eller en av Denons dyrere egne burde være svært gode kjøp.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Nå er det rett før "skjennepreken" her gutta ;D ;D........... hold tunga rett i munn når dere snakker impedanser....... husk at det er ekstern OG interimpedanser ute og går på pickup'er.............. det er IKKE det samme.
OK, Rudi, enlighten us.........

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Hvis du/dere ikke vet forskjellen så kan det hende at det hjelper på etter og ha tittet på pickuplisten min ;)
Du er vel litt upresis i innlegget over. En PU har bare en intern-impedans og IKKE en ekstern impedans. Den eksterne impedansen du prater om er impedansen i step-up'en eller RIAA-trinnet.
Som jeg også har sagt i et innlegg over skal impedansen i trafoen alltid være minst like stor som intern-impedansen i PU'en. En gammel tommelfinger-regel var at en aktiv sak skulle ha minst 10 ganger så stor impedanse som PU'en.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
FZ skrev:
Rudi skrev:
Hvis du/dere ikke vet forskjellen så kan det hende at det hjelper på etter og ha tittet på pickuplisten min ;)
Du er vel litt upresis i innlegget over. En PU har bare en intern-impedans og IKKE en ekstern impedans. Den eksterne impedansen du prater om er impedansen i step-up'en eller RIAA-trinnet.
Som jeg også har sagt i et innlegg over skal impedansen i trafoen alltid være minst like stor som intern-impedansen i PU'en. En gammel tommelfinger-regel var at en aktiv sak skulle ha minst 10 ganger så stor impedanse som PU'en.

YESSSS, min feil hr FZ, jeg har fjernet mine feilaktige innlegg og overlater til deg og forklare standarden.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Gjelder akkurat samme regel som mellom kilde->pre og pre->power altså? Så praktisk! :D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Pengvim skrev:
Gjelder akkurat samme regel som mellom kilde->pre og pre->power altså? Så praktisk! :D

Mnja.... ;) tror nok alikevel at det kan være lurt og trykke på linken nederst på innlegget mitt og lese litt om impedanser der..... det hender at jeg har greie på hva jeg skriver om serru....... i allefall en gang på ti ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
FZ skrev:
Rudi skrev:

YESSSS, min feil hr FZ, jeg har fjernet mine feilaktige innlegg og overlater til deg og forklare standarden.
Det jeg ikke helt er med på er hvorfor PU'en "vil se" en annen impedanse i en aktiv step-up enn i en passiv (trafo). Kan du gi en god forklaring, Rudi. Det er du som er eksperten her.

FZ

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
FZ skrev:
Rudi skrev:
FZ skrev:
Rudi skrev:

Det jeg ikke helt er med på er hvorfor PU'en "vil se" en annen impedanse i en aktiv step-up enn i en passiv (trafo). Kan du gi en god forklaring, Rudi. Det er du som er eksperten her.

FZ

Det kan jeg ikke huske og noen gang ha skrevet.............. muligens fordi det ikke er noen egentlig forskjell på en aktiv step up og en trafo når det gjelder impedanser, begge metoder oprerer med faste gitte impedanser og hvordan en pickup skal kunne "se" en annen impedanse enn det stepup divicen er innstilt til forstår ikke jeg............. det er riktignok noen feller her, men hvis vi snakker om 99% av alle pickup'er som finnes på markedet så er de gitte parametre ikke forandrbare medmindre pickup'en har blitt levende og lever sitt eget liv ;).
Men forklar meg, hvilken pickup er det som ser annerledes på det hele ?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Det kan jeg ikke huske og noen gang ha skrevet.............. muligens fordi det ikke er noen egentlig forskjell på en aktiv step up og en trafo når det gjelder impedanser, begge metoder oprerer med faste gitte impedanser og hvordan en pickup skal kunne "se" en annen impedanse enn det stepup divicen er innstilt til forstår ikke jeg............. det er riktignok noen feller her, men hvis vi snakker om 99% av alle pickup'er som finnes på markedet så er de gitte parametre ikke forandrbare medmindre pickup'en har blitt levende og lever sitt eget liv ;).
Men forklar meg, hvilken pickup er det som ser annerledes på det hele ?
Rudi, jeg sier ikke at du har skrevet det. Mulig vi snakker litt forbi hverandre nå. Det jeg lurer på er hvorfor en PU skal belastes med f.eks. 38 ohm i en trafo mens den skal ha 1 kohm i en aktiv step-up/RIAA-trinn....

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Vedr Ruby 2 og Ruby 3 så har de intern impedanser på henholdshvis 40 og 45 ohm, skal man bruke en stepup device bør belastningen i denne ligge så nær de tallene som mulig, de kan godt være litt over men ALDRIG under. En step up med f.eks 30 ohm skal i dette tilfelle skyes som pesten ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Vedr Ruby 2 og Ruby 3 så har de intern impedanser på henholdshvis 40 og 45 ohm, skal man bruke en stepup device bør belastningen i denne ligge så nær de tallene som mulig, de kan godt være litt over men ALDRIG under. En step up med f.eks 30 ohm skal i dette tilfelle skyes som pesten ;D
Der er vi helt på linje, Rudi. Det var der det hele startet lengre fram i tråden hvor jeg nevnte at en Head TX-4 som ikke har mulighet for impedans på over 30 ohm ville ha begrensninger for bruk med en del "moderne" PU'er.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
[/quote]

Rudi, jeg sier ikke at du har skrevet det. Mulig vi snakker litt forbi hverandre nå. Det jeg lurer på er hvorfor en PU skal belastes med f.eks. 38 ohm i en trafo mens den skal ha 1 kohm i en aktiv step-up/RIAA-trinn....

[/quote]

Dette har det vært skrevet bøker om, kort versjonen...... vet ikke helt hvor jeg skal begynne....... i en stepup eller pre-pre så foregår en del av forsterkningen FØR riaa korreksjonen av frekvensgangen å skulle forklare hva som så skjer i en kort versjon her er jeg ikke sikker på om jeg greier, men forsterkningen i en vanlig riaa kommer etter riaa korreksjonen og signalet er da blandet med strøm og impedansene forandrer seg ........ nei dette var en teit måte og forklare det på..... men du kan si at det tok meg et par uker med masse lesing så beklager at jeg ikke rekker til her med noen short versjon....... jeg kan lage en artikkel om det hele og hva som skjer, men det tar mye tid og jeg er ikke sikker på hvor relevant det egentlig er for de fleste.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hadde vært interessant med en artikkel om det må jeg si. Eller tips om en bok hvor det står noe om temaet.. ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Litt seint på natta å studere dette, Rudi, men har du en nettadresse som omhandler temaet kunne det vært interessant lesning....

FZ

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det finnes faktisk bøker om det på NTH i Trondheim, jeg har lært om det hos en pickup produsent........... hvilken ??.... det raker dere ikke ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Det finnes faktisk bøker om det på NTH i Trondheim, jeg har lært om det hos en pickup produsent........... hvilken ??.... det raker dere ikke ;D
Dårlig med PU-produksjon i Norge, men vi har jo en fyr langt øst som driver med sånt 8)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Landet jeg har blitt kurset i var Sveits....... det skulle vel bli rett syd eller svakt sydvest om jeg ikke tar helt feil ;)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.478
FZ skrev:
Har lurt litt på dette selv. Ikke opplagt bortsett fra at en transformator er noe helt annet enn en motstand;

http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer

Oppgaven til en transformator er å transformere (ideelt uten tap) en spenning opp eller ned.
Og det ønsker vi for en MC pickup.
Strømmen går motsatt vei; ned eller opp. Impedansen transformeres også; se avsnittet "Ideal power equation" i Wikipedia artikkelen.

Sjekk også omtalen til EAR 324 i Stereophile;
http://www.stereophile.com/phonopreamps/704ear/

Omtrent midt på siden diskuteres forhold rundt belastningsimpedans.

Hva som er ideel belastningsimpedans for en MC pickup har vel vanligvis vært vel så mye en arena for synsing basert på lytting, enn hva som er "teknisk korrekt"?
Og slik kan det vel fortsatt være?

mvh

ps. fant akkurat denne artikkelen;
http://www.6moons.com/audioreviews/stepup/primer.html
Merk; forfatteren er en NASA ingeniør, så hva skal man tro? :)

Topp Bunn