Valg av XXLS-elementer

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Jeg skal lage en treveis høyttaler, hvor bassdelen skal bestå av 2 stk 10 " XXLS-elementer på hver side.

Elementene skal stå i ca. 60 liters lukket kasse i push-push konfigurasjon, med elementene stående med bunn mot bunn ut fra sidevangene (ala Audio Physics Caldera) http://www.audiophysic.de/caldera/index_e.html

Som forsterke skal jeg på hver side bruke en Hypex DS4.0, og skal deles rundt 100-225 Hz (alt etter hva som klinger best) mot et 18 cm bassmellomtoneelement. Jeg skal bruke aktivt delefilter (Behringer DCX 2496).

Jeg vil tro at forsterkeren ønsker laster >4 Ohm og har derved kommet i en liten knipe i forhold til elementene:

Egentlig ønsker jeg å bruke det nye aluminiumselementet til Peerless:
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/830951.pdf
Grunnen er at oppbryting ikke starter før rundt 900 Hz, samt at "det er litt morro med et nytt element". Problemet er at elementet kjører på nominell impedans på 4 Ohm, slik at jeg må kjøre det i serie i stedet for parallell.

Et godt og billigere alternativ er 8 Ohms XXLS-elementet;
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/830843.pdf
Eneste aber med dette element er egentlig at oppbrytingen starter rundt 600 Hz.

Spørsmålene er således:
1. Hvilke ulemper/fordeler har jeg ved å kjøre parallell kontra serie i et oppsett som over, med aktiv deling?
2. Er det bare jålete når jeg ønsker aluminiumsmembranen?

R

Rojoh

Gjest
Siden du ønsker sideplassering av basselementene, så vil kanskje foretrukne delefrekvens ligge nærmere 100Hz enn 225Hz. Sammen med bratt deling (48dB/okt?), så skulle du vel kunne bruke 8ohms-elementet selv om det bryter litt opp rundt 600Hz?

Mvh. Johan

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Hei! Har du skaffa deg Behringer og evt gjort mod? Har begynt å tenke litt i same baner med ny bassmodul og aktiv deling. Hadde tenkt analogt filter, men er blitt nysgjerrig på 2496 og evt modifisering. Då kan eg jo dele aktivt heile vegen etter kvart. Spørsmålet er kor lett dette er å få til. Er difor spent på kva andre melder.

Sigurd

R

Rojoh

Gjest
audiy skrev:
Hei! Har du skaffa deg Behringer og evt gjort mod? Har begynt å tenke litt i same baner med ny bassmodul og aktiv deling. Hadde tenkt analogt filter, men er blitt nysgjerrig på 2496 og evt modifisering. Då kan eg jo dele aktivt heile vegen etter kvart. Spørsmålet er kor lett dette er å få til. Er difor spent på kva andre melder.

Sigurd
Hei. Jeg har også nettopp anskaffet digital xo, men har ikke helt funnet ut av hvor jeg vil enda. Hadde det vært interessant å pønske ut en 3-veis aktiv høyttalersak basert på digital xo/eq? Dog i en annen tråd kanskje, slik at denne tråden ikke sporer for mye av.

Mvh. Johan

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Hei,

har ikke handlet inn Behringer'n enda.
Planlegger modding av ihvertfall utgangstrinnet (ala Didden) så får vi se på strømforsyning etterhvert.

Foreløpig sitter jeg kun på Hypexen, mens jeg drømmer om resten... ;)

Rojoh: Tar den med 100 i stedet for 225 ja... :) (Opprinnelig hadde jeg tenkt baffelplassering, men WAF-faktoren slo inn). Antar at rundt 125 Hz blir valgt, og da for å få "slam" derfra og nedover.

Da har egentlig alt blitt løst; i og med at jeg skal ha sideplassering må frekvensen ned mot 100, hvilket igjen betyr at 8 ohms elementet burde klare seg bra. :D

Burde vel gå greit med 4. ordens deling fra 125 også Rojoh? Da skal den vel være 6 + 24 + 24 = 54 dB og vel så det ned før en kommer til oppbrytingen på 600Hz. Er den fortsatt hørbar da? (Den egentlig oppbryting kommer ikke før 1000 Hz i og med at den rundt 600 er en "dip", dvs. mindre hørbar)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
[/quote]
Hei. Jeg har også nettopp anskaffet digital xo, men har ikke helt funnet ut av hvor jeg vil enda. Hadde det vært interessant å pønske ut en 3-veis aktiv høyttalersak basert på digital xo/eq? Dog i en annen tråd kanskje, slik at denne tråden ikke sporer for mye av.

Mvh. Johan
[/quote]
Hei! Var i kontakt med trådstartar tidlegare om Didden-mod. difor spørsmålet. Ikkje meininga å spore av. God idé med eigen tråd. Eg må berre få gjort ferdig div andre snekkerier før eg tør å introdusere basskasser i finstova.

Sigurd

R

Rojoh

Gjest
Jeg er nok ingen ekspert til å svare på det, men jeg vil tro at 24dB senking 2 oktaver under oppbrytningsområdet ikke vil by på særlige problemer lydmessig.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
audiy skrev:
Hei! Var i kontakt med trådstartar tidlegare om Didden-mod. difor spørsmålet. Ikkje meininga å spore av. God idé med eigen tråd. Eg må berre få gjort ferdig div andre snekkerier før eg tør å introdusere basskasser i finstova.

Sigurd
Neida, jeg syntes ikke du sporet av, men siden jeg selv er interessert i å starte bittelitt tankeprosess rundt et 3-veissystem, så hadde det nok passet bedre i egen tråd. Dog er det ikke sikkert at man til syvende og sist har samme ønsker. Vi får se hva det blir til - jeg er fortsatt litt i tvil om jeg ønsker å tenke sub + sat. eller 3-veis høyttaler med høyere delefrekvens i bass og mer dedikerte mellomtoner.

Mvh. Johan

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Foreløpig har jeg kun kjøpt inn en stk. Hypex og mangler således det meste.
Skal dog modde Behringeren ala Diddens utgangsmod (og muligens skifte strømforsyning).

Takk til Rojoh har valgets kvaler blitt løst; opprinnelig hadde jeg tenkt å ha bassene på baffelen, men dette ble endret av hensynt til WAF. Dette endrer også anvendelighet i forhold til delefrekvensen; Jeg antar at jeg vil forsøke meg på 125 Hz, slik at jeg får "slam" herfra og nedover.

Derved blir valget 8 Ohms elementet (som er billigst! :D)

Rojoh; tror du ikke dette kan deles per 125 Hz med 4. ordens L/R konfigurasjon også? Vil anta at dB vil være ned ca. 54 - 58 ved 600 Hz da, og tatt i betraktning at oppbrytingen rundt 600 er en "dip" (dvs. mindre hørbar) enn den "toppen" som kommer først rundt 1000 så skulle det vel være piece of cake?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Oooops; hadde litt problemer med å få lagt inn svar, så meldinger med samme innhold er kommet flere ganger. Sorry!

Hei Audiy; stemmer at vi har diskutert Behringer tidligere ja;

alle feel free til å ta over tråden da jeg har fått svar på mitt :)

For å være den første:

Mitt "opplegg" er p.t. som følger:

Diskant: Fountek Neopro5I (med en kondis i parallell for å hindre forsterkerhavari)
Mellomtone / mellombass: 18 cm element i lukket kasse; p.t. Audiotechnology men ser ikke bort fra Seas Excel magnesium siden "alle" berømmer dens mellombassegenskaper. (Hvem vet; kanskje jeg ender med Scanspeak? ;))
Bass: 2 x 10 " Peerless XXLS i lukket kasse

Mulig at de lukkede kassene skal ha akkustisk ventil for å senke impedansen rundt Fs, men litt usikker på om det er nødvendig.

Delefrekvenser antar jeg vil ligge rundt 1600 - 2000 mellom diskant og bassmellomtone og rundt 125 Hz mellom bassmellomtone og bass.

Jeg har lekt litt med Behringer-softwaren og den gir plenty muligheter til å fikse oppbrytinger etc.

Innspill? 8)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Den diskanten din har jeg brukt en del, den spiller godt etter min mening, tåler masse juling. Delt på 2K mot en 18 cm Excel går fint, men det er mulig du vil finne ut at båndet ikke spiller helt optimalt ned mot delefrekvensen med bratt filter, særlig ved delefrekvenser under 2K. Kondisen skal forøvrig stå i serie med elementet.

Mitt ankepunkt er de sidestilte bassene. Jeg har ikke vært fornøyd med forsøkene mine, håper du får det til bedre. 2stk 10" XXLS i 60L lukket kabinett blir ikke allverdens dypbass heller da, med en Fs på rundt 49Hz. Modda Behringerfilter har jeg også.. Spiller faktisk ganske fint, kommer desverre til kort mot DEQX, det filteret var svært vanedannende. Hva bruker du som volumkontroll på DCX?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Ok, takk for gode innspill Psykelisten! :)

Som volumkontroll skal jeg bruke en 7.1 receiver, antakeligvis en Marantz (og hvor da bassene drives av 1 Hypex DS40 på hver side. Med EQ burde vel bassene spille dybt? Største Dynabelsuben bruker 4 x 10 " og reklamerer med f3 på 24 Hz før roomgain (eller var det etter, litt usikker).

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg driver også med sub prosjekt med 60L kasse, men jeg bruker bassrefleks. Mitt tips til deg er å bruke en 12" beregnet for bassrefleks. f. eks denne - BEYMA 12P1000Nd eller BEYMA 12LX60, mye for pengene og bedre utnyttelse av dine 60 liter. Jeg bruker elementet forover og ikke sidestilt. Lavt tunet rundt 27Hz vil denne subben ikke trenge noen eq. Bruk av eq for å øke output i dypbassen er min mening er noe herk.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Du seiar ikkje noko om det er bassrefleks(slave) eller trykkammer(sjølv om elementet er tiltenkt trykkammer)? Dersom du kan ta til takke med eit ikkje voldsomt lydtrykk er trykkammer det som git raskast respons, typ 4-7ms, mot 20-50ms, for ei bassreflekskasse. Du har moglegheit for veldig fine data med kompensering(EQ) for avrulling av trykkammer, men altså ikkje det samme lydtrykket. Sehttp://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9.

Ved bassrefleks er det veldig lurt å ha eit høgpassfilter litt under tuningfrekvensen for å spare elementet for lang vandring. Du vil då i praksis kunne spele høgare enn eit subsonic-filter på feks. 10-12Hz.

Topp Bunn