Valget i Iran

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
For de som vil følge opprøret i Iran, kan de gå inn på Twitter.com, og søke på #tehran.
Der strømmer det inn flere meldinger i minuttet om situasjonen på gatene i Teheran akkurat nå. Ganske dramatisk faktisk.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nå er det dramatisk!

From Iran: CONFIRMED!! Army moving into Tehran against protesters! PLEASE RT! URGENT! #IranElection

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.864
Torget vurderinger
1
Håper de kan komme ut av den suppa de stelt i stand ... nyvalg?

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Folket gjør opprør mot det uholdbare Mullah-veldet - som om Norge skulle vært styrt av den reaksjonære fløyen i KrF.
Dette blir tidligere østblokk om igjen, men sannsynligvis fortere enn man aner. Det ironiske er at dette er hva Bush/Cheney drømte om, men da visste iranerne at de ville byttet ut Mullahene med noen svinske overløpere som ville blødd landet for ressurser, på vegne av Cheneys kompiser. Med Obama øyner de en win-win.

Dette kommer til å bli meget dramatisk.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Sivilt opprør. Det er interessant å følge med på situasjonen. Ser at regimet prøver mange ulike midler for å få bukt med den sivile ulydigheten. De frykter nok å miste makten, selvsagt. Det ligger i hendene på det iranske folk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Nå er det dramatisk!

From Iran: CONFIRMED!! Army moving into Tehran against protesters! PLEASE RT! URGENT! #IranElection
Har vært inne og registrert Iransk tid som man blir oppfordret om, men synes det er veldig forvirrende å skjønne hva som egentlig foregår der. Hvem som helst kan jo skrive hva som helst, hvordan vet man hvem man kan stole på og hvem som er fra myndighetene?
Hva betyr RT?

Håper virkelig at folket ikke gir seg før de har vunnet!

Og å sammenligne Mullah-veldet i Iran med den reaksjonære delen av Krf får vi håpe var et forsøk på å være morsom... selv om det ikke var det..

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Samme tankegang, Kompo. Den ene har makt og den andre ikke, og det er hovedforskjellen er jeg redd.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
vredensgnag skrev:
Folket gjør opprør mot det uholdbare Mullah-veldet - som om Norge skulle vært styrt av den reaksjonære fløyen i KrF.
Dette blir tidligere østblokk om igjen, men sannsynligvis fortere enn man aner. Det ironiske er at dette er hva Bush/Cheney drømte om, men da visste iranerne at de ville byttet ut Mullahene med noen svinske overløpere som ville blødd landet for ressurser, på vegne av Cheneys kompiser. Med Obama øyner de en win-win.

Om jeg skulle valgt tror jeg faktisk jeg ville foretrukket reaksjonær fløy i KrF.

V

vredensgnag

Gjest
BT skrev:
vredensgnag skrev:

Om jeg skulle valgt tror jeg faktisk jeg ville foretrukket reaksjonær fløy i KrF.
Nå har jeg mine barneår fra ei øy på Sunnmøre, og selv om det var mye Venstrefolk der, så var det rikelig med representanter for fløyen. La oss si det slik at et KrF rundt sperregrensen er jeg komfortabel med.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
vredensgnag skrev:
Nå har jeg mine barneår fra ei øy på Sunnmøre,

Mmmm, stygg sak.
Man hører ikke så ofte om slike skjebner fra folk man møter på sin vei, men man har da lest om noen som visstnok skal ha tilbragt barneår der ute. Selv har jeg en fjern slektning som i følge min gamle far har levd et helt liv på en fjerntliggende øy som heter Vigra. Han bærer sitt lodd med en sta verdighet sier far. Han blander seg riktignok ikke med andre mennesker lenger. Ikke etter at han ble antastet av en løsaktig kvinne på meierikaia i byen, og han endte opp avkledd og ille tilredt hengende i ankerkjettingen til nordgående hurtigruteskip Nordlys. Nåvel.

Jeg kan ikke annet enn å ønske deg lykke til videre. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Håper at politi og militære i Iran tar til vettet og forstår at de også er av folket, og lar være å gripe inn overfor demonstrantene. Slik vil den sivile motstanden legitimeres sterkere overfor nåværende iranske myndigheter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Interessante betraktninger i dagens NYT:

JUST after Iran’s rigged elections last week, with hundreds of thousands of protesters taking to the streets, it looked as if a new revolution was in the offing. Five days later, the uprising is little more than a symbolic protest, crushed by the elite Iranian Revolutionary Guard Corps. Meanwhile, the real revolution has gone unnoticed: the guard has effected a silent coup d’état.
Hvis det vi ser konturene av er et kupp for å berede grunnen for et religiøst militærdiktatur, kan det bli en interessant utvikling i regionen med tanke på at Iran er en atommakt.

http://www.nytimes.com/2009/06/17/opinion/17pletka.html?_r=2

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Valentino skrev:
Samme tankegang, Kompo. Den ene har makt og den andre ikke, og det er hovedforskjellen er jeg redd.
Sludder og vås, det er respektløst overfor de som kjemper i Iran å i det hele tatt komme med sånne løgner. Vet man ikke bedre enn dette er man kunnskapsløs.

S

Slubbert

Gjest
Valentino skrev:
Neinei, husk at islam er ond og kristendommen er god, det er ikke vanskelig.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Regimet i Iran photoshopper bilde fra støtteoppmøte for Ahmadinejad, for å få det til å virke større.

Sluppet gjennom det offisielle nyhetsbyrået. Avslørt av thereisnospoon på Dailykos.com

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og, ironisk nok....

Begge kandidatene er etter det jeg forstår forhåndsgodkjente av de 'religiøse', og sannsynligvis like rablende gale begge to.

Hva kan man vinne på å støtte opposisjonen da? Et rettferdig utfall av folkets valg mellom pest og kolera?

Iran er triste greier i det store og hele.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel en god anledning for iranere å kvitte seg med prestetyret og innføre et moderne sekulært demokrati i stedet. Det er vel mye som tyder på at svært mange iranere er lut lei av de konservative religiøse og deres maktmisbruk etterhvert.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er ikke sikker. For meg ser det ut som om de bare krever at Mousavi skal anerkjennes som vinner av valget. Det er neppe nok.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg tror nok folket ønsker å kvitte seg med prestestyret, det ble tredd ned over ørene på dem for 30 år siden, og livet ble mildt sagt snudd på hodet og satt langt tilbake i tid da, det var ikke dette de ønsket og var lovet.

Kandidatene var forhåndsvalgt, og ikke mye å skryte av sånn sett, men det er den mest reformvennlige de ønsker. Blir det skikkelig revolusjon der nå vil jeg nok tro det ikke er noen vei tilbake, og det vil bli andre som kommer til makten.

Bilde fra demonstrasjon i dag:

http://www.document.no/2009/06/et_persisk_eventyr.html

Iranere som flykter til vesten skiller seg ofte ut fra andre muslimske flyktninger med å ta avstand til religiøs fanatisme. De vet hva det er og ønsker ikke å dra det med seg.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Komponenten skrev:
Valentino skrev:
Sludder og vås, det er respektløst overfor de som kjemper i Iran å i det hele tatt komme med sånne løgner. Vet man ikke bedre enn dette er man kunnskapsløs.
Det har vel vist seg at diverse Mulla’er har mer å si med hensyn på bestemmelse av politikkens grunnverdier enn enkelte politikere i Iran.

Børre Knutsen og vennene hans kan man lett se for seg ville endre på mange ”selvsagte” rettigheter vi Nordmenn har, selvbestemt abort for å ta et enkelt eksempel.
Tenker man den reaksjonære delen av Krf, de hakket mer religiøst lobotomerte, så er jeg ikke i tvil om at de ville være fullt i stand til å skape forskrudde regler om de fikk samme mengde makt som de Iranske Mulla’ene.

De kjemper i Iran, for de riktige tingene. Håper de når frem.
Og jeg håper Norge kan fri seg fra lenkene, dannet av 1000 år med uønsket påtvunget kristendom.
Da kanskje kan vi snakke virkelig demokrati her også
:)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
lomt skrev:
Komponenten skrev:
Valentino skrev:
Det har vel vist seg at diverse Mulla’er har mer å si med hensyn på bestemmelse av politikkens grunnverdier enn enkelte politikere i Iran.

Børre Knutsen og vennene hans kan man lett se for seg ville endre på mange ”selvsagte” rettigheter vi Nordmenn har, selvbestemt abort for å ta et enkelt eksempel.
Tenker man den reaksjonære delen av Krf, de hakket mer religiøst lobotomerte, så er jeg ikke i tvil om at de ville være fullt i stand til å skape forskrudde regler om de fikk samme mengde makt som de Iranske Mulla’ene.

De kjemper i Iran, for de riktige tingene. Håper de når frem.
Og jeg håper Norge kan fri seg fra lenkene, dannet av 1000 år med uønsket påtvunget kristendom.
Da kanskje kan vi snakke virkelig demokrati her også
:)
Paranoid? Du?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Jeg håper og tror at Iran står foran et regimeskifte, noe som forhåpentligvis vil liberalisere forholdene litt i landet og virke konfliktdempende med omverdenen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
På gatene i Tehran kjemper folket for demokrati. Politiet svarer med å slå folk til døde.

FN toer sine hender, og norske pressefolk, som stort sett er amedinehjad-vennlige vet ikke hva de skal mene. (F.eks. Klassekampen)

[video]fkCxUmuXtj8[/video]

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
.................., og norske pressefolk, som stort sett er amedinehjad-vennlige vet ikke hva de skal mene. (F.eks. Klassekampen)
Vanskelig det der, Amedinehjad hater USA, så da bør man vel kanskje overse noen andre og mindre heldige sider ved mannen og styret hans!? :p Viktig med "korrekte" prioritetinger vet du. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Folk ønsker seg et liberalt sekulært demokrati og kjemper mot konservative religiøse undertrykkere og statlig religion.

Det er oppløftende å se at folket våger å ta et oppgjør med de konservative, selv om de risikerer liv og helse på det. Men uansett utfallet nå i første runde så er kimen lagt her til store endringer.

Jeg undrer meg litt over Oddgeir som ikke karakteriserer dette som pøbelpakk som må tas hånd om av ordensmakten og militære, for å oppretthoilde lov og orden og ro i gatene, og forhindre hærverk og oppviglerske demonstrasjoner fra maskerte aktivister.Lov og orden må vite. ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Jeg undrer meg litt over Oddgeir som ikke karakteriserer dette som pøbelpakk som må tas hånd om av ordensmakten og militære,
Det er bra å undre seg inn i mellom. Du blir et bedre menneske av det. ;)

C

CAP

Gjest
Valget var en farse på lik linje med det man ser i tidligere kommunist stater.
I enkelte regioner var valgdeltagelsen større enn innnbygger antallet slik at den sittende statsministeren fikk 110% av stemmene.
Skremmende og se hvor langt Ayatollaen er villig til og gå i Islams navn....... er tydlighvis like lav terskel for muslimske ledere til og lyve og jukse som for kristne/katolske ledere så lenge det meler deres egen kake.
Trodde det var muslimene som var sannhetens moralske voktere....... hører man imanene tale så virker det iallefall slik.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Only Crap skrev:
I enkelte regioner var valgdeltagelsen større enn innnbygger antallet slik at den sittende statsministeren fikk 110% av stemmene.
Ja, da er det ihvertfall valgfusk, for i Iran har de ikke statsminister.

C

CAP

Gjest
Tubesnake skrev:
Only Crap skrev:
Ja, da er det ihvertfall valgfusk, for i Iran har de ikke statsminister.

Ahhhhh beklager, tenkte ikke på at det er muslimer med PMS problemer som deg her....... jeg henviste til Ahmadinejad og kalte ham muligens feilaktig statsminister, men istedet for og oppføre deg som om du har mensen så fortel hva faenskapet er for noe da....... president ? overkikkador ?

G

Gjestemedlem

Gjest
The Iranian regime has developed, with the assistance of European telecommunications companies, one of the world's most sophisticated mechanisms for controlling and censoring the Internet, allowing it to examine the content of individual online communications on a massive scale.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
-bare det at man går til arrestasjoner av opposisjonelle i den grad man gjør, og i tillegg deler av de øverste prester truer med døsstraff for de som demonstrerer forteller jo rett ut at dette er et diktatur som nå verner om sin egen makt.

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Litt mer skremselspropaganda om terrorister, sexmonstre og pirater så kommer det nok til Norge snart også. :-\
Hva skjedde med forslaget til datakrimutvalget?

Kripos sitt filter blokkerer forøvrig servere som de påstår huser ulovlige sider på toppnivå, selv om en server kan huse mange sider som ikke har noe med "synderen" å gjøre. Det finnes vel ingen oversikt over hvor mye de egentlig sensurerer, men når man leser "skryteartikler" om at filteret får femti tusen treff per dag så er det vel nærliggende å tro at det blokker mer enn bare pedoer.

G

Gjestemedlem

Gjest
En interessant artikkel i NYT om splittelsen i Iran. http://www.nytimes.com/2009/07/05/world/middleeast/05iran.html?_r=1

CAIRO — The most important group of religious leaders in Iran called the disputed presidential election and the new government illegitimate on Saturday, an act of defiance against the country’s supreme leader and the most public sign of a major split in the country’s clerical establishment.

A statement by the group, the Association of Researchers and Teachers of Qum, represents a significant, if so far symbolic, setback for the government and especially the authority of the supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, whose word is supposed to be final. The government has tried to paint the opposition and its top presidential candidate, Mir Hussein Moussavi, as criminals and traitors, a strategy that now becomes more difficult — if not impossible.

This crack in the clerical establishment, and the fact they are siding with the people and Moussavi, in my view is the most historic crack in the 30 years of the Islamic republic,” said Abbas Milani, director of the Iranian Studies Program at Stanford University. “Remember, they are going against an election verified and sanctified by Khamenei.

Det vil nok være mye vanskeligere for myndighetene å bruke makt og våpen mot deres motstandere hvis høyt ansette religiøse ledere stiller seg i spissen for dem. Og de kan heller ikke avfeie dem som vestlige agenter eller moralsk tvilsomme oppviglere. Det kan nesten se ut som om at den demokratiske utviklingen i Iran er avhengig av slik støtte for å komme noen vei videre, hvor enn paradoksalt det kan høres ut. Om ikke annet er dette med på å tappe statsledelsen og ayatollahens autoritet, forhåpentligvis tilstrekkelig til at nødvendige endringer vil tvinge seg frem.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
...................... men når man leser "skryteartikler" om at filteret får femti tusen treff per dag så er det vel nærliggende å tro at det blokker mer enn bare pedoer.

Er ikke sikkert det vet du. Det kan faktisk være så enkelt som at det er vi som IKKE tenner på småbarn som er avvikerne her!? At pedofili er det "normale"? Når man ser det tallmaterialet som legges fram når det gjelder misbruk av barn, opplevde voldtekter, sexuell trakkasering på skole, jobb, sport og i fritiden ( ikke de anmeldte, men OTTAR o.l. sine tall ) kan man jo begynne å lure på egne preferanser. Man føler seg jo snart som "avviker" her man lever etter moralnormer fra før 70 tallet. :-\

Håper inderlig jeg tar feil.

Topp Bunn