Valkyrien, Wagner

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har planer om å gå til innkjøp av denne, men hvilken innspilling bør jeg gå for?

Tenker da først å fremst på lydkvalitet.
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
Jeg har hele "Ringen" med Solti/Wienfilharmonien på Decca. Det er jo en av klassikerene av denne operasyklusen. Solti er jo en dirigent av store ord (les: drama) og jeg synest han og troppene leverer et rått valkyrieritt. Innspillingen er vel fra tidlig 70-tall(?) og i mine ører står den fortsatt som en påle.

Lite kuriosa: Det er akkurat denne innspillingen som er brukt på filmen "Apokalypse nå" som muligens er hvor du kjenner verket fra;)

Finnes helt sikkert på en eller annen samleplate / høydepunkter fra Der Ring des Niebelungen. Utgitt på Decca.

Det finnes mange gode alternativer, men dette er i alle fall i mine ører ett av de. Vil anbefale en plate med denne + en del andre orkestertykker av Wagner, så oppdager du mye annen flott musikk. Wagner er mye, mye mer enn Valkyrierittet.

Lykke til!
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.235
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg
Hei

Vanskelig å komme utenom Solti her.
Opptaket er faktisk så gammelt som
1965 men er lydmessig og kunstnerisk
fortsatt på topp (i hvert fall på vinyl).
Her får vi servert Birgit Nilsson (med
sin "icepick in the forhead" stemme)
som Brunhilde. Spooky...
http://www.youtube.com/watch?v=AumTLsAId5E

Er du på jakt etter spektakulær Wagner
i "samples" vil jeg anbefale soundtracket
til "Excalibur". Her får du Orffs "O Fortuna"
fra Carmina Burana i tillegg til masse Wagner.
Høydepunktet etter min mening er Siegfrieds
begravelsesmarsj fra "Gøtterdemmerung".
Skulle jeg begraves med symfoniorkester hadde
dette vært mitt førstevalg av musikk. Det blir
ikke stort mer rørende en dette.

Legger med denne (en annen versjon en på filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=20RldhK9354

Det sier litt at dirigenten må tørke en tåre under
fremførelsen. :'(

mvh :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal man ha Die Walküre så kjøper man Bøhm (Philips), Solti (Decca) eller Keilbert (Testament/Decca). Eller alle tre, og så enda noen. Alle låter kongelig, og hos meg så låter Keilberth aller best. Første ring i stereo, fra 1955, live i motsetning til Solti.

Men noe sier meg at trådstarter kunne ha gått ut med litt mer opplysninger om hva han ville ha enn han gjorde, og videre så vil jeg tilføye at "først og fremst lydkvalitet" ikke akkurat trigger tastaturet til de som er glad i å diskutere omkring klassisk musikk. Nerdete er det, min sanne mening. Dette er nærmest "the holy grail" av musikk, og så er man så villedet at man kun er ute etter lyder? Ærlig talt EM, du mener det ikke alvorlig? Gå for å finne din valkyrie på et annet plan enn det. For da vil så og si ingen svare.

Du kan gjerne spesifisere om det er den komplette operaen du er ute etter, eller om det er kun denne ritt-scenen. I første fall så er Keilberth (Testament/Decca/1955) den eller best lydende her iallefall. I siste fall; you're on your own :)

Mvh Vidar P
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Vidar P har allerede greit satt tingene på plass;- dette er spørsmål som ikke enkelt besvares innen rammen av et generelt forum, hvor det forventes lidenskapsløse klare og entydige svar,- altså gitt at man her legger til grunn, og aksepterer det aktuelle musikkverks helt unike posisjon.

Velvillig pragmatisk skal nå allikevel spørsmålstilleren få en anbefaling av meg:- Marek Janowski (BMG/RCA) i spissen for Staatskapelle Dresden;- en veldig flott studioinnspilling,- klar og skarp digital lyd;- dette er faktisk en Ring-syklus jeg selv gjerne lytter til;- Janowkis interpretasjon er uten manérer,- effektiv og uselvisk,- men slett ikke uinteressant;- solister av klasse!

Kan også nevne et annet fint studioprosjekt:- James Levine (DG) leder Metropolitan i en Ringtravers med mange gode kvaliteter;- også her helt fin moderne lyd;- interpretativt er Levine mer "tydelig",- en mer opulent afære enn ovnestående anbefaling.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.249
Antall liker
10.261
Sted
Trondheim
Det er en fantastisk nerve i Bøhms Valyrie. Live fra Bayreuth i 1966 (?) med knirkende scene og full pakke. Min favoritt tror jeg. Lyden er litt rå og kan nok ikke karakteriseres som HiFi-lyd akkurat, men du for et driv.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bøhm er glimrende, og for noen solister!





Jeg liker den også svært godt, og det er en ypperlig syklus (trilogi faktisk, siden Wagner selv kalte Das Rheingold for en "vorabend"), men wagnerianeren bør jo ha flere. Mine originale Philips LP'er låter forresten glimrende med stor G, og det er absolutt troverdig hifilyd av høy klasse hos meg iallefall. Mulig en evt digital remastering kan ha tatt knekken på godlyden? Eller er det LP'er du har?

Mvh Vidar P
 

Vedlegg

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Lyden på min Tristan med Böhm fra 1966 på CD er det i alle fall ikke noe å si på. Og det er også en veldig god innspilling. Live, selvsagt, men disse gutta bruker (og brukte) jo hver sommer der nede i Syd-Tyskland for kun én ting - spille og synge Wagner. Og kanskje drikke øl og spise godt med mat... Uansett ingen dårlig kombinasjon!

Ingen tilfeldighet at det har kommet flere runder med live-opptak derfra de siste 60 år. Det er jo alltids en mulighet for at denne er tilgjengelig ymse forretninger:



Selv her i Norge kanskje - http://www.aktivklassisk.no/Gjenutgivelser.html (se nederst)
 

Vedlegg

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Grace skrev:
Vidar P har allerede greit satt tingene på plass;- dette er spørsmål som ikke enkelt besvares innen rammen av et generelt forum, hvor det forventes lidenskapsløse klare og entydige svar,- altså gitt at man her legger til grunn, og aksepterer det aktuelle musikkverks helt unike posisjon.

Velvillig pragmatisk skal nå allikevel spørsmålstilleren få en anbefaling av meg:- Marek Janowski (BMG/RCA) i spissen for Staatskapelle Dresden;- en veldig flott studioinnspilling,- klar og skarp digital lyd;- dette er faktisk en Ring-syklus jeg selv gjerne lytter til;- Janowkis interpretasjon er uten manérer,- effektiv og uselvisk,- men slett ikke uinteressant;- solister av klasse!

Kan også nevne et annet fint studioprosjekt:- James Levine (DG) leder Metropolitan i en Ringtravers med mange gode kvaliteter;- også her helt fin moderne lyd;- interpretativt er Levine mer "tydelig",- en mer opulent afære enn ovnestående anbefaling.
Har denne syklusen med Levine og Metropolitan på DVD. Storartede greier på 8 DVD'er. Synes nå opera er greiest med bilde jeg da ;D Er nok ikke ekspert nok til å uttale meg om noen av de andre innspillingene :D

Mvh
Geir
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg undrer meg på om en slik plate gir meg all den Wagner jeg trenger. Tannhäuser-preludiet synes jeg er flott, nemlig. Det meste annet er et slit, jeg tror snart det må taktiske atomvåpen til for å knekke koden.
 
N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Jeg undrer meg på om en slik plate gir meg all den Wagner jeg trenger. Tannhäuser-preludiet synes jeg er flott, nemlig. Det meste annet er et slit, jeg tror snart det må taktiske atomvåpen til for å knekke koden.
Skal herren ha buksevann?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje tur til Bayreuth for hele bøtteballetten. Med så mange bøtter som de har i Bayreuth har de sikkert en til overs for buksevann om det skulle bli nødvendig.

Skal ta en tur på biblå og se om de har noe a la den Jansonsplaten.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det gjør jeg. Orkestral Wagner synes å gå greit. Et av problemene med Wagner (for meg) er lengden og dynamikken. Det blir hodetelefoner eller alene hjemme lenge for å få det til.

For å klargjøre: Jeg hører at Wagneropera er flott musikk, jeg får bare ikke til å digge det. Men jeg skal ikke gi meg. Wotan og Brünnhilde skal få bryn(j)e seg ordentlig på Valentino før dommens dag. ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.858
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Geir_O skrev:
Har denne syklusen med Levine og Metropolitan på DVD. Storartede greier på 8 DVD'er.
Den har jeg og gitt! Må se til å få tatt av plasten en dag.....

Jeg er enig i at opera i all alminnelighet er best med bilde, gitt at oppsetningen er noenlunde bra (har sett noen som ville gjort seg bedre med kun lyd....). Har ingen problemer med å høre storheten i Wagner, men store min så lang tid det tar å pløye gjennom det. Og verkene også såpass integrerte dramatisk at det ikke helt funker å ta en akt pr kveld som jeg ofte gjør med annen opera.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Valentino skrev:
Det gjør jeg. Orkestral Wagner synes å gå greit. Et av problemene med Wagner (for meg) er lengden og dynamikken. Det blir hodetelefoner eller alene hjemme lenge for å få det til.

For å klargjøre: Jeg hører at Wagneropera er flott musikk, jeg får bare ikke til å digge det. Men jeg skal ikke gi meg. Wotan og Brünnhilde skal få bryn(j)e seg ordentlig på Valentino før dommens dag. ;)
Wagner-opera gjør seg aller best live, det er audiovisuell musikk ;D
 

patro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
499
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Valentino skrev:
Jeg undrer meg på om en slik plate gir meg all den Wagner jeg trenger. Tannhäuser-preludiet synes jeg er flott, nemlig. Det meste annet er et slit, jeg tror snart det må taktiske atomvåpen til for å knekke koden.
Eller en tur på operaen i Bjørvika neste vår. Ryktet sier at de setter opp Tannhäuser i regi av Stefan Herheim. Han satte Bayreuth på hodet med sin Parsifal forrige sommer. Men det gjelder å sitte klar når billettene legges ut...
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da har jeg en ide til presang fra fruen til meg. Takker, patro!
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har jeg lånt en bok om ringen, Das Rheingold og Siegfried (begge med Solti) på biblå.

Noe skjedde sist jeg hørte Kleibers Tristan. Man må bare ha fred til å bli med.
 
V

vredensgnag

Gjest
Med opera har jeg det slik at det skal både ses og lyttes, det var intensjonen og den er jeg med på - og siden jeg nå kan ha musikk-kino hjemme løser det seg greit. Det kryr av gode operautgivelser på DVD og etterhvert Blu-ray. Wagner selv grov en dyp grop til orkesteret sitt, og satte søkelyset på det som foregikk på scenen, mens orkesteret kommenterer (i den milde grad) - med dagens flora av DVDer er man på trygg grunn, i pakt med verkenes skaper.

Her er en reaksjon på Herheims oppsetning i Bayreuth. Sitter man hjemme og bare hører opptaket, så får man ikke med seg dette:

The basis for Herheim's interpretation is his musicality. Right from the instrumental prelude, where the actors are mutely playing out Herzeleide's death, the action on stage corresponds deeply with the musical flow – often with great emotional impact.
De lange transportetappene i Wagners musikk er uforståelige, om man ikke skjønner at de er der for å gi tid til hva han ordnet til på scenen.

I motsetning til andre rådende operahus på den tiden, designet Wagner Bayreuth-operaen så all oppmerksomhet skulle være rettet mot scenen. (Altså ikke fesjåsal).



Får Herheim til noe i Oslo som er i nærheten når det gjelder visuell lyrikk og musikalsk kontroll, så har vi noe å glede oss til.
http://www.wagneropera.net/RW-Performers/Stefan-Herheim-production-of-Parsifal-in-Bayreuth.htm











Ni søkere til hver ledige billett til Festspiele i Bayreuth. Best seat in the house hos meg.

Det er vilt mye å velge mellom. Vil man ha ett sett, så er kanskje denne beste bud. Regnes fortsatt som den definitive, i festspillenes historie:



Noen høydepunkter:

















 
V

vredensgnag

Gjest
Levines Ring fra Metropolitan, om man vil prøve noe som er fra en annen scene.



Her kan man også kjøpe de enkelte. Begynn med Das Rheingold om målet er å ta hele syklusen. Der settes man inn i universet.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På biblioteket i Hamar har den Boulezringen du viser, vg. Så da har jeg et prosjekt...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.249
Antall liker
10.261
Sted
Trondheim
Skal man se Ringen må man jo gjølre det i Bayreuth. Det har jeg gjort (i 2002) :D
 
V

vredensgnag

Gjest
Var det med Adam Fischer/Flimm, otare?

Nice. Så du har sett romversjonen!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.249
Antall liker
10.261
Sted
Trondheim
Fischer/Flimm, ja.
Var litt spesielt å være i Festspielhaus - fantastisk akustikk.
Har dessverre ikke noe bilde fra innsiden, men her er nå yours truly foran inngangen:
 

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Valentino skrev:
På biblioteket i Hamar har den Boulezringen du viser, vg. Så da har jeg et prosjekt...
Sett TV'en mellom høyttalerne og kobl opp - så er det ren nytelse. PCM stereo, eller DTS.
http://mostlyopera.blogspot.com/2008/11/chreau-and-boulez-nibelungen-ring-on.html


Her er fra prøvene til ringen i 1965. Wieland Wagner og Karl Böhm.
http://mostlyopera.blogspot.com/2009/03/wieland-wagners-1965-bayreuth-ring-rare.html



Satte denne i anlegget nå - er ikke helt begeistret for den, så ta det som en åtvaring om den ligger i hyllene et sted. (I den grad min oppfatning skal avgjøre!)
Veldig statisk. Skjemmes av en uheldig bivirkning av scenografien - de har laget en "jordhvelving" som handlingen foregår på, og denne virker som en stortromme som forsterker alle bevegelser over scenen ...

 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
O.T, men likevel:
Har du tilfeldigvis noen DVD-tips ang. Tannhäuser, v.g? Tenkte som en oppvarming til begivenhetene neste år...
 
V

vredensgnag

Gjest
Tannhäuser er "stebarnsopera" - faller litt mellom stoler. Har sett den én gang selv. Ble forundret da Herheim valgte den, men så har han kanskje tenkt å utnytte at den er utenfor oppmerksomhetssirkelen ...

Denne vakte enormt oppstyr da den hadde premiere. Skjønner ikke oppstandelsen nå, men i '78 var jeg 21 år gammel, og jeg vet at verden var annerledes da.
Det er denne jeg har sett (på DVD).
Husker jeg ble veldig grepet av musikk og sang. DVDen er remastered, dts og pcm-stereo.



Her er en versjon som er veldig omdiskutert - og den er love it or hate it. Minimalistisk. Sinopoli som dirigent.



I kveld skal jeg se Stein Winges Elektra, med musikk av Richard Strauss. Han setter visst norgesrekord i å ha musikere i graven, så det blir jo noe!
 
V

vredensgnag

Gjest
Det må være lov med en veldig god Elektra-arie, i en Wagner-tråd ... klikk på HQ. Eva Johanson har byttet ut lungene med pressluftkompressor.

(Dessverre var Stein Winge ute til lunsj mens han skulle gitt sceneinstruksjon på operaens sesongavslutning. En del gode stemmeprestasjoner ble ødelagt av en rent komisk dårlig og infantil iscenesettelse, og det var nok ikke meningen med Elektra. Slik den ble fremført i går kan man mistenke at Strauss så verket som en gigantisk send-up av hele operagenren, og det får man håpe ikke var meningen.)

 
V

vredensgnag

Gjest
"Although it may not seem to be the case, the ceiling, like the floor and the sidewalls, is almost completely made of wood. Imagine if you will, the resonating body of a violin.
It is precisely this which is the secret of the special acoustics of the Festspielhaus."
 
V

vredensgnag

Gjest
Rheingold ... først projeksjon på sceneteppet (en variant på Wagners instruksjon), og så inn i de to neste scenene.
Man kan faktisk se hele operaen, som satt opp i Covent Garden. Günther von Kannen er Alberich. (Del 2, del 3, del 4, osv.)

Covent Garden, 2005. Bare nekkid ladies and Bryn Terfel som Odin.

Et instrument vi skal vite å verdsette:

 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.409
Antall liker
11.519
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Åh, har drømt om det lenge:

ØNSKES KJØPT:


Bill. mrk. 'wide as a tenor tuba'
 
V

vredensgnag

Gjest
Når jeg skal på Tannhäuser i operaen regner jeg med å se flere av disse i graven - om ikke skal det ropes SKANDALE!
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.409
Antall liker
11.519
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
vredensgnag skrev:
Når jeg skal på Tannhäuser i operaen regner jeg med å se flere av disse i graven - om ikke skal det ropes SKANDALE!
Fire må det være, disse er lagt opp som dyp horn-kvartett med to i Bb og to i F. Den deilige store mørke lyden denne instrumenteringen lager er bare fantastisk.
Heldige dere......
 
Topp Bunn