Van den hul

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Hei. Noen her som har erfaringer med "van den hul" kabler? Hvordan låter disse, kvalitet generelt?

Mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Min erfaring er noen år gammel, men jeg har levd med VDH kabler i en årrekke.

Jeg husker dem på denne måten;

*litt tilbakelent -runde i klangen uten å bli mørk
*stor ro i lydbildet
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Var dette med ht kabel eller signal? prisklasse? VDH selger vel en del på løpemeter også av ht kalber.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Dette var en høytalerkabel. Kjøpt på OHC sammtidig som jeg kjøpte Multicell høytalerne jeg hadde i mange år. Ikke spesielt dyre, men jeg husker ikke prisen.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.277
Antall liker
24.856
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sonus faber bruker for det meste VdH som internkabling. Unntaket jeg kjenner er nåværende Homagelinje som bruker Yter.
I Domus-linjen sitter det Clearwater. Mener CS-122 ble brukt i første generasjon av Cremonalinjen. Sitter en VdH i nåværende generasjon også, men modellnavnet unnslipper meg.
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Og nå er det HiFi Klubben som står for importen, med 25% prisnedgang hevdes det...
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Ja de har tatt over det scandinaviske agenturet. Tror dette blir spennende. Tenkte å gline til med den feteste om jeg skal prøve, The MAGNUM HYBRID, til 349 pr.m.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Du går ikke feil med VdH. Bruker The Second balansert fra en cd-spiller og sammenlignet med Kimber Select står den seg godt.

Klangbalansen er vel noe mellom Nordost og MIT, med andre ord temmelig "moderat". Og oppløsningen er svært god. Etter mitt skjønn har også VdH alltid vært edruelig priset (dette gjelder dog ikke de nakne pic-up'ene!)
 
M

MPT

Gjest
Har brukt VDH The Revelation ht kabler, utrolig gode kabler. Helt enig med Erland sin erfaring med lydsignaturen av VDH.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.277
Antall liker
24.856
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
torhaavard skrev:
Ja de har tatt over det scandinaviske agenturet. Tror dette blir spennende. Tenkte å gline til med den feteste om jeg skal prøve, The MAGNUM HYBRID, til 349 pr.m.
Er det ikke The Supernova (14mm2 SC) som teller da? ;D
 

Steb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
62
Antall liker
1
Sted
Porsgrunn
Valentino skrev:
torhaavard skrev:
Ja de har tatt over det scandinaviske agenturet. Tror dette blir spennende. Tenkte å gline til med den feteste om jeg skal prøve, The MAGNUM HYBRID, til 349 pr.m.
Er det ikke The Supernova (14mm2 SC) som teller da? ;D
The supernova er helt klart en mer åpen og detaljert kabel enn The Magnum hybrid. !!! ;)
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Det vil jeg tro, men den koster vel også en GOD del mer?? har ikke sett noe pris på dem, men stemmer det med rundt 15000 for settet? på ca 2x2m?
 

Steb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
62
Antall liker
1
Sted
Porsgrunn
torhaavard skrev:
Det vil jeg tro, men den koster vel også en GOD del mer?? har ikke sett noe pris på dem, men stemmer det med rundt 15000 for settet? på ca 2x2m?
Det er korrekt, ;)
Har hatt Magnum i flere år og var klar for en liten oppgradering. Har testet de fleste høytalerkablene fra vdh og de har mye av den samme signaturen, Magnum er en god kabel uansett pris !
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Utstyr var det du brukte Magnum på? Og hva oppgraderte du til? Om jeg kjøre med Magnum bruker jeg en bedre kabel enn hva som er inni 803D`ene mine, tror det er en rimligere VDH som sitter der. Det burde vel funke bra, spess til prisen. Har wireworld Atlantis bi-wire i dag.
 

Steb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
62
Antall liker
1
Sted
Porsgrunn
Har brukt Magnum på en 15-20 forskjellige høytalere med bra resultat i de fleste tilfeller med unntak av Patos ( kan være på grunn av match mellom høytaler og forsterker ).
Av forsterkere har jeg testet Sony, HK, Primare, Bat, Graaf, ML, Krell, Kompaniet, BO, Thule og sikkert et par til som jeg ikke kommer på i farta, har alltid vært fornøyd med resultatet.
WW Atlantis har jeg ikke testet, kun WW silver eclipse som er en god kabel det også.
Du må bare prøve deg frem, kabling er en smakssak og vil alltid variere med anlegg og personlig smak.
Lykke til.
Mvh. Stein
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Stein.

Hvordan vil du si VDh Magnum låter i forhold til WW silver eclipse. Kjenner disse også, og de er ok de synes jeg.
 
J

jb_rasmussen

Gjest
Hvor kan man finde tester a The first and second ?
 
J

jb_rasmussen

Gjest
Pesquera skrev:
Du går ikke feil med VdH. Bruker The Second balansert fra en cd-spiller og sammenlignet med Kimber Select står den seg godt.

Klangbalansen er vel noe mellom Nordost og MIT, med andre ord temmelig "moderat". Og oppløsningen er svært god. Etter mitt skjønn har også VdH alltid vært edruelig priset (dette gjelder dog ikke de nakne pic-up'ene!)
Hvilken type a select kablerne sammenligner du med ?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Var innom Klubben i dag og tok en titt på disse (alle sammen han pakket opp) :D.....det går an å deponere på kablene for så å prøve hjemme , når det gjelder skarpe s-er er jeg litt skjør der med rf-82....vil ha en kabel som spiller ok bass , oppløst og litt rolig i toppen...noen som vet hvem vdh som bør peiles inn (av de klubben har?)

Pene er de ikke , og pluggene har litt ru finish...men til prisen er de helt ok , lyder de godt og ,vurderer jeg å bytte ut en del her etterhvert om jeg finner noen jeg liker.......skal ha 5 sett rca og med en kabelpris på rundt 2k/paret er det overkommelig syntes jeg....wireworld til 8k paret derimot... :eek:not!

Hørte med klubben om de kunne brenne inn for moro skyld , men det visst ikke ekspeditøren hva var for noe...brenne kablene sier du ???? ;D ;D

he he....mvh Espen.
 
J

jb_rasmussen

Gjest
ixos_76 skrev:
Var innom Klubben i dag og tok en titt på disse (alle sammen han pakket opp) :D.....det går an å deponere på kablene for så å prøve hjemme , når det gjelder skarpe s-er er jeg litt skjør der med rf-82....vil ha en kabel som spiller ok bass , oppløst og litt rolig i toppen...noen som vet hvem vdh som bør peiles inn (av de klubben har?)

Pene er de ikke , og pluggene har litt ru finish...men til prisen er de helt ok , lyder de godt og ,vurderer jeg å bytte ut en del her etterhvert om jeg finner noen jeg liker.......skal ha 5 sett rca og med en kabelpris på rundt 2k/paret er det overkommelig syntes jeg....wireworld til 8k paret derimot... :eek:not!

Hørte med klubben om de kunne brenne inn for moro skyld , men det visst ikke ekspeditøren hva var for noe...brenne kablene sier du ???? ;D ;D

he he....mvh Espen.
Var inden om for at høre på lyngdof produkterne , og tog selv et par strømkabler a god kvalitet med for sjov skyl.
Vi hørte lidt frem og tilbage på et stykke demo musik,som de 2 a hifiklubbens medarbejdere kendte vældig godt.

De havde ikke meget tro på det med strøm kablet, før vi startede, så det var lidt gøi at oplevede dem sidde med skuffen hængende nede ved gulv tæppet. Vi måtte bytte kabel op til flere gange før de kom sig over det chok.

Havde forresten ikke meget tro på det selv, da vi skulle prøve for første gang ved en kammerat a mig,- men vi bliver jo alle klogere med tiden.

Mvh. Johnny ;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er sykt stor forskjell på strømkabler gitt ;)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
jb_rasmussen skrev:
Hvilken type a select kablerne sammenligner du med ?
Kobber KS 1011. Bruker også hybrid og sølv Select i hovedrig'en, og uten at jeg har sammelignet The Second direkte med disse vil jeg tro at KS-1030 er litt mer detaljert og oppløst. Den er også i en helt annen prisklasse slik at sammeligningen halter.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Heisann, har selv ganske lang erfaring med VdH. The first og the second som signal, førstnevnte også som digitalkabel. HT kabel har jeg benyttet Magnum lenge, poå forrige røroppsett gikk jeg over til SCS-2 som er en sær artig sak med temmelig hengekøye-lyd som matchet mitt rørsystem som bare rakkærn.

Har også hatt first ultimate uten at jeg husker hva som var spesielt kult med den.

Karbonkablene passer ikke alle systemer, og de har fått litt kjeft for å være litt kjedelige. Min påstand er at det er elektronikken som er kjedelig i såfall! Disse kablene gir utrolig lite av seg selv, men de har egenskaper til å formidle klang, atmosfære og rom som jeg ikke tror jeg har hørt andre steder.
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Noen som har testet de billige alternativene? de med pris på 800,- til ca 1400,-? har et stramt budsjett og har lyst til å bytte ut alle kabler til vinylriggen...

Mvh
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
Jeg har bestilt the first hjem, hifi klubben har ikke taget the second ind i deres program !!! :-[? siger de nok kommer med senere.

Så jeg er lidt spændt på hvordan de lyder, men har ikke mulighed for at køre en AB test da de kimber, vi har -select KS 1130 er (balanseret), men kan teste dem ud mod Crystal cable connect og pigalo og et par tare labs axico.

Er der nogen i Norge, som har prøvet de rene kulfiber høyttaler kabler ?. Håber a vinner i lotto.

Mvh. Johnny
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
JR-AUDIOTONE skrev:
Er der nogen i Norge, som har prøvet de rene kulfiber høyttaler kabler ?. Håber a vinner i lotto.
Ikke testet dem (the third) men leste en test av Martin Colloms for en god stund siden hvor jeg mener det ble litt slankt i bassen, slik at han foretrakk The revelation i bassen i et bi-amp oppsett.
 

arveprinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2008
Innlegg
114
Antall liker
0
Var en tur innom Hifi klubben selv på tordag og kjøpte nye kabler til cd spilleren, spurte om kabler som tok vekk litt av skarpheten til pioneeren min. Fikk med meg Van den Hul "the name". Forskjel ble det og endelig så går det an og kose seg med ok lyd igjen. Varmere lyd ble det :) . Kan anbefalle disse.


Mvh

Jan-Arve
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
jb_rasmussen skrev:
Hvor kan man finde tester a The first and second ?
The First er søttere og varmere enn The Second.
The Second er villere (mer dynamisk) og litt kjøligere enn The First.

Liker dem begge to men The First er min favorit.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
zed skrev:
jb_rasmussen skrev:
Hvor kan man finde tester a The first and second ?
The First er søttere og varmere enn The Second.
The Second er villere (mer dynamisk) og litt kjøligere enn The First.

Liker dem begge to men The First er min favorit.
Men benytter man balansert elektronikk kan man ikke benytte the 1st.

Differansene i klangforskjell du nevner støttes med forbehold. Dersom man ønsker å lytte etter disse nyanseforskjellene finner du dem nok.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
torhaavard skrev:
Stein.

Hvordan vil du si VDh Magnum låter i forhold til WW silver eclipse. Kjenner disse også, og de er ok de synes jeg.
VdH magnum må du styre unna ! :p
Dette er foreldet kabelkonstruksjon ( voldsomt antall kordeler med sølvpletering, og stor avstand mellom lederne som gir høy induksjon ). Dette degraderer gjenngivelsen og gir en veldig feit og ullen bass.

Har ligget flere på nettet tidligere. Jeg solgte min for mange år siden for 300 kr. ( 2 x 3m ). Kjøp heller f.eks. en rimelig Kimber kabel. :)

up
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
up skrev:
torhaavard skrev:
Stein.

Hvordan vil du si VDh Magnum låter i forhold til WW silver eclipse. Kjenner disse også, og de er ok de synes jeg.
VdH magnum må du styre unna ! :p
Dette er foreldet kabelkonstruksjon ( voldsomt antall kordeler med sølvpletering, og stor avstand mellom lederne som gir høy induksjon ). Dette degraderer gjenngivelsen og gir en veldig feit og ullen bass.

Har ligget flere på nettet tidligere. Jeg solgte min for mange år siden for 300 kr. ( 2 x 3m ). Kjøp heller f.eks. en rimelig Kimber kabel. :)

up
Og disse uttalelesene bør man absolutt ta seriøst.......herrejemini, er det mulig
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Noen som har gode erfaringer med D-102 MK3 Hybrid...?

Mvh
 
Topp Bunn