Maken til kvalifisert tilbakemelding CDWMcInSpots
Værsågod.
Øreomsluttende hodetelefoner
Jeg ser etter en type som omslutter ørene, dvs. som ikke ligger på de.
Alle kandidater i innlegg
#10 er øreomsluttende. Jeg tenkte egentlig ikke på de som ligger oppå ørene i det hele tatt.
Lukkede vs. åpne hodetelefoner
Om det er åpen eller lukket versjon er ikke viktig, men det oppleves kanskje mer luftig dersom den ikke er helt lukket ?
Luftighet
Noen synes en viss forskjell i luftighet er viktig. Jeg har ikke noe problem med noen av typene.
Isolasjon og lekkasje
Lukkede hodetelefoner
kan isolere bedre mot støy utenfra og ha mindre lydlekkasje mot omverdenen. Dette er viktig for noen i noen sammenhenger. Det er dog stor forskjell på lukkede hodetelefoner ang. disse egenskapene.
Lydkulestørrelse
Åpne hodetelefoner kan (ofte) ha en større lydkule enn lukkede og kanskje et mer åpent (sic) lydbilde, men variasjonene mellom modeller er store.
Bass
Lukkede hodetelefoner kan ofte ha en noe annen bass enn åpne. Lukkede hodetelefoner danner et lukket trykkammer mens åpne jo er åpne på elementsiden som vender vekk fra hodet. Noen foretrekker bass fra lukkede hodetelefoner, andre fra åpne, og atter andre setter pris på begge, akkurat som man kan like både pærer og bananer.
Lukkede hodetelefoner er vanskeligere å lage
Det skal etter sigende være vanskeligere å lage riktig gode lukkede hodetelefoner enn åpne. Det er da også færre av dem.
Hodetelefonforsterkerspesifikasjoner for McIntosh C48
Info om pre'en er fra manualen til McIntosh så det er nok korrekt. Jeg har et par Grado 125 som jeg har testet med, og de spiller tynt og pistrete når de er koblet i Mc'en. Jeg antar derfor impedanse på feks. 250 ohm vil passe.
Jeg anbefaler deg igjen å kontakte den utmerkede
McIntosh & Snell Tech Support. Da får du sannsynligvis
like mye informasjon som jeg fikk. Det du har nå er, som jeg allerede har skrevet, egentlig litt lite. Du bør i hvert fall ha utgangsimpedanse og effektkapasitet ved ulike hodetelefoninngangsimpedanser. De svarer som regel i løpet av 24 timer.
Kandidater
Jeg har lest endel om både Beyerdynamics og Sennheiser og forstår det slik at deres ulike modeller kan være ganske ulike. Særlig enkelte modeller fra Sennheiser omtales ofte som slanke og analytiske, mens jeg (tror) jeg er ute etter en annen lydsignatur.
Etter å ha lest noen anmeldelser noterer jeg meg Sennheiser HD650 og særlig T1 fra Beyerdynamics. Jeg hadde også siktet inn T70 men ser at enkelte mener den har lite bass, og det kan vi ikke ha
Om den derimot har riktig bass er saken en annen
Jeg har også forstått det slik at det er en del forskjell på Sennheiser HD 650 og f.eks. Sennheiser HD 800 og kanskje Sennheiser HD 380 Pro. Jeg har dog kun hørt de to sistnevnte og Sennheiser HD 25-1 II Basic. Jeg har også følelsen av at en del Sennheiser kanskje mer er observasjons- og analyseverktøy. Se mitt innlegg
#9 "Observasjoner og lytteinntrykk" inkl. dets lenker i tråden "
Sennheiser HD 380 Pro".
beyerdynamic T 70 har jeg som nevnt så vidt prøvd og har dermed ingen formening om den. beyerdynamic T 1 har jeg
skrevet en god del om og sammenlignet den med flere andre hodetelefoner inkl. Sennheiser HD 800.