varm forsterker.

trippelx

Medlem
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
2
hei.
jeg har en cambridge 840w etterbrenner på 200W x 2.
den blir jæskla varm. jeg brenner fingrene den.
et lite varmesøk sa at det var deler av ribbene som var
over 67`grader.

nå skal det sies at tempen ble målt etter møte med
RIVAL SONS.

høgtalarene er elac fs 210a

et det vanligt med et såpass høy målt varme?

RIVAL SOONS

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
trippelx skrev:
hei.
jeg har en cambridge 840w etterbrenner på 200W x 2.
den blir jæskla varm. jeg brenner fingrene den.
et lite varmesøk sa at det var deler av ribbene som var
over 67`grader.

nå skal det sies at tempen ble målt etter møte med
RIVAL SONS.

høgtalarene er elac fs 210a

et det vanligt med et såpass høy målt varme?

RIVAL SOONS
Har du den inni en tvbenk eller noe?

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Antall liker
170
Kjenner ikke ampen- er det klasse A, A/B, D?
Dette henger litt sammen, klassa A blir kjøligere når du spiller høyt, A/B blir varmere når tøft belastet, D vil jeg ikke ha så den kjenner jeg ikke.

Hvis du har forsøkt å blåse skummet av ølet blir ting varmt, om en ikke nødvendigvis jevnt over kjølerillene da det henger sammen med plasseringen av transistorene.

Hvis den ellers funker ok, men blir veldig varm ved lavt volum, kan hvilestrømmen driftet opp og øket pga at f.eks ett potmeter starter å fuske.

Ta'n på service hvis du er bekymret.
N

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Newton skrev:
Dette henger litt sammen, klassa A blir kjøligere når du spiller høyt, A/B blir varmere når tøft belastet, D vil jeg ikke ha så den kjenner jeg ikke.

Hvis du har forsøkt å blåse skummet av ølet blir ting varmt, om en ikke nødvendigvis jevnt over kjølerillene da det henger sammen med plasseringen av transistorene.

Hvis den ellers funker ok, men blir veldig varm ved lavt volum, kan hvilestrømmen driftet opp og øket pga at f.eks ett potmeter starter å fuske.

Ta'n på service hvis du er bekymret.
N
Hmm, trodde det var kl. A drift som genererte mest varme jeg pga at tomgangsspenningen er konstant høy ? ?

Mvh :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Newton skrev:
Dette henger litt sammen, klassa A blir kjøligere når du spiller høyt, A/B blir varmere når tøft belastet, ...
Antagelig er det i utgangspunktet klasse B (etter opphavet å bedømme, dvs Douglas Self), med en tvist med at utgangstrinnet er koblet til en strømkilde som forskyver nullgjennomgangen aka Crossover Displacement - xD. I teorien bør den ikke bli særlig varm på tomgang (avhengig av hvor mye strøm det er i strømkilden på utgangen), og den blir varmest med 2/3 effekt (vedvarende, og uten reaktiv last).

mvh
KJ

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
trippelx skrev:
... vanligt med et såpass høy målt varme?
Står det ikke noe om dette i manualen?

DoMentor skrev:
Hmm, trodde det var kl. A drift som genererte mest varme jeg pga at tomgangsspenningen er konstant høy ? ?
Det er riktig at klasse A drift genererer mer varme enn klasse (A/)B. Her er spørsmålsstillingen om forsterkeren blir for varm. Et klasse A trinn blir, som Newton skriver, varmest ved “tomgang”. Dette fordi all effekten omsettes i utgangstrinnet, og ingen i høyttalerne.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har den alltid vært slik eller har dette oppstått nå?
Luftsirkulasjon er en betingelse for å få bort varmen. Det skal ikke mange watt til før temperaturen fyker opp.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
67 grader syntes jeg hørtes litt mye ut. Hvordan står den plassert? Åpent eller innelukket? Hvis det siste, gi forsterkeren for guds skyld litt luft rundt seg.

Som en pekepinn syntes jeg ikke en forsterker(normalt sett) bør være over 50 grader. Er den mer enn det ville jeg feilsøket og muligens kontaktet butikken den er handlet i.

Geir Arne

trippelx

Medlem
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
2
forsterkeren står helt åpent. begge kanalene blir like varme så det er nok helt i orden.
den blir varm på tomgang også. jeg mener å huske at strømtrekket da var 200w.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.524
Torget vurderinger
0
I servicemanualen kan man läsa att temperaturen på main heat sink ska vara 38,8 C. Bias-spänningen ska då vara 14 mV om man mäter efter 17 minuter.
Cambridge rekommenderar mätning efter 9 minuter och då ska bias vara 15 mV och temperaturen på main heat sink 32,4 C. Den är lätt att mäta eftersom det finns en mätpunkt som heter CN 1.
Det finns ytterligare två heat sinks för vilka temperaturangivelser också finns angivna.
Bias-spänningen ställs, så som jag förstår, in med trim-potentiometern PR 1.
Servicemanual finns på www.elektrotanya.com

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
De blir varme ja - veldig varme.

Jeg ville ikke plassert disse inne i et møbel, heller på luftige amp-stands eller i et møbel med skikkelig lufting.

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
300
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Hentet fra brukermanualen:

Please note that because of the Class XD technology the 840W runs
slightly warmer than a conventional Class B/AB amplifier and the
ventilation slots on the top of the unit must not be obstructed.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kjell har servert fasiten.
Det er bare å ta en sjekk og eventuelt justere. Det siste virker som nødvendig.
Litt merkelig hvis begge kanaler er like galt justert.
Er denne kjøpt brukt?

trippelx

Medlem
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
2
denne har jeg faktisk kjøpt brukt. tok denne til fordel for en DP 6.0
nå skal det sies at rival sons er så digg at jeg hadde spilt veldig
høyt en stund.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Helt normalt med en varm forsterker når du spiller høyt. Har erfaring med dette med alle forsterkerne jeg har hatt. Min 14B står i bunn av benken med god ventilasjon rundt og over, men det hjelper overhodet ikke når det kjøres hardt. Da må luften settes i bevegelse og derfor har jeg måttet montere vifter bak på racket. Slår på disse når tempen nærmer seg 60 grader.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er vel ingen grunn til å tvile på den informasjonen som Kjell har gitt her?
Ut i fra det er det noe som er litt galt med din forsterker.
Sjekk hvilestrøm / bias som første punkt.

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Men poster sier jo at dette ikke er tomgangstemperatur, men etter hard bruk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
La den slappe av litt og sjekk på nytt.
Kanskje "problemet" er litt konstruert?

trippelx

Medlem
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
2
ribbene er jo pakket inn i forsterkeren, med en slags netting over. den spiller også best når den er varm og god.
tempen på tomgang mener jeg å huske er 42-43 grader. men det er jo en enkel sak å sjekke.

trippelx

Medlem
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
2
det var altså bare litt googling som skulle til.

“the 840W runs slightly warmer than a conventional class B/AB amplifier and the ventilation slots on the top of the unit must not be obstructed.” This is absolutely true. In the tradition of owners who fail to read first, during burn-in I stacked the two amps with the preamp on top, and fired them up. I gave a thought to running them all night, but experience has taught me to be paranoid and check everything. I am so happy I returned to the room to assess, as the amps were cooking like a hibachi. I immediately shut them down and separated them. No ill effects came from the “scorched amp” test, but I was reminded again to read first, and never, ever leave a new component running without thorough familiarization of its operating temperature!

Topp Bunn