Varmepumper (gjør det selv kit)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Er det noen som har erfaring/er med varmepumper?
( Tenker på de små som "alle" har hengende på vegg)
Er det mye å spare med disse?
Hvordan er disse "gjør det selv" pakkene en får kjøpt?
Er det noen merker som er bedre/dårligere enn andre?
Mvh Jan I

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Hei
Mvh Jan I
Luft til luft varmepumpe er et utmerket supplement til mer tradisjonell oppvarming og fungerer også som aircondidion på varme sommerdager. Varmepumper er særlig effektiv hvis man har en åpen romløsning slik at man kan plassere inne-enheten slik at luften sirkulerer mellom flere rom eller over et stort område. Ved riktig montering, kan varmepumpen gi 2-3 ganger mer varme enn f.eks panelovner med tilsvarende strømforbruk.

Man kan for så vidt gjøre en del av installasjonen selv, men sluttmonteringen og igangkjøring krever spesialutstyr og kompetanse ut over "gjør-det-selv"-nivå. Det kan også være lurt å få noen tips og råd om plassering av både ute- og inne-enheten. Panasonic er vel det mest kjente merket i Norge, uansett merke det er viktig at enheten er konstruert for vinterbruk og monteres med varmekabel for kondensvannet fra ute-enheten. NB! Luft til luft varmepumper har liten effekt når det blir kaldere enn 10-15 minusgrader, da må man ha alternativ oppvarming i tillegg.

A

Affa

Gjest
Hvis man synes det er stas med en svær kasse på stueveggen som suser som en 737. I tillegg ødelegges huset med lange rør som forbinder pumpa på ytterveggen med den du har inne i stua. Dessuten virker de dårlig under 10 kudegrader og det renner masse kondensvann som fryser til gigantiske breer langs husets mur om vinteren.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hei
Mvh Jan I
Vi har en Fujitsu luft-luft varmepumpe som vi er meget fornøyd med. Meget effektiv og behagelig varme. Air-condition om sommeren hvis en ønsker det. Anbefales på det sterkeste.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Hei
Mvh Jan I
Nå har jeg ikke erfaring med DIY kit, men har hatt en Panasonic luft til luft varmepumpe en del år.

Hvor mye du vil spare er vanskelig å forutsi. Men ikke hør på de som sier at du sparer 70% av oppvarmingskostnadene. Mulig noen gjør det, men for meg lå det mer på 15-20%.
Nå skal det sies at jeg hadde lavt strømforbruk fra før, og at pumpen ikke går på hybeldelen av kåken her. Kun hoveddelen.
Et annet poeng er at sånne pumper bør ha service i blant som også koster litt.

Men jeg er godt fornøyd med min. Lett å stille inn på jevn temperatur samt aut av/på og nattsenkning. Samt at den fungerer til en viss grad som luftrenser.

Fungerer bra ned til -10, (holder rundt 20 grader inne) under det fyrer jeg med ved. Er heller ikke så mange dagene det er kaldere her. Aldri hatt problem med is fra kondensvannet. Utedelen står på veggen bak huset, innedelen i trappeavsatsen, lite sjenert av støy i stua, tenker ikke lenger over den lave susingen.
Bruker min også om sommeren som vifte, da den sørger for luftsirkulasjon i huset.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Luft til luft varmepumpe er et utmerket supplement til mer tradisjonell oppvarming og fungerer også som aircondidion på varme sommerdager.
Om den brukes til kjøling om sommeren, så er det vel ikke gitt at den totale strømsparingen blir særlig stor. ;)
Ikke er de gratis i innkjøp heller.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg installerte en Foma varmepumpe i fjor sommer, og er strålende fornøyd med den. Dette var en såkalt ferdigfyllt sak som alle og enhver kan montere. Jeg brukte en time tenker jeg.

http://www.foma.no/ESCat.ASP?WCI=GetSubGroup&WCE=0-2321

Min har inverter og det er viktig, da den justerer hastighet selv. Dette gir mindre støy, mindre energi forbruk og mye lenger holdbarhet. Strømregningene viser at forbruket går noe ned om vinteren, men litt opp på sommeren pga aircondition. Så alt i alt går jeg nok i null.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Du bør tenke på naboene, hvis du ikke plager noen andre enn deg selv, er det greit.

Bor du i nærheten av sverige, kan du kjøpe det du trenger her. http://www.citcop.se/

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Hei Jan,

Vi har en 6 kW Toshiba RAS-13 som går på 5. året.
Lavt støynivå og problemfri gange.
Ved meget tett snøvær kan det hende at det iser på fordamperen. Når pumpen går på av-ising kan da hende at den ikke greier å ta all isen (et skall av is ligger i en avstand av de av-isede finnene).
Da er det bare å helle på litt lunket vann. Dette skjedde bare 2 ganger i fjor vinter (Ringsaker).

Jeg kjenner godt til de forskjellige tilbudene, og her er det lett å gå seg bort.
Når du får et tilbud kan du stille endel spørsmål:
Er det inkludert egen sikringskurs til pumpen, eller er det basert på at kunden skal bruke stikk-kontakt event. skaffe elektriker selv?
Er det inkludert for utvendig sikkerhetsbryter ? 
Er det ekstrakostnad for inkledningskanal for utvendige rør?
Er det inkludert for hullboring i mur ?
Hvor langt rørstrekk er inkludert ?

Jeg hadde ikke turt å montere selv !
Det går sikkert bra i 80% av tilfellene, men:

Den minste lille vanndråpe i rørene vil forårsake ising i dysene og pumpen virker ikke.
Dersom du glipper litt ved rørmontasjen og du mister gass, har du ingen kontroll lenger og må tilkalle hjelp. Hvem vil da hjelpe deg og til hvilken pris ?

En profesjonell montør vil montere tempererte rør (unngå kondenslag), renblåse med nitrogen, trykkteste systemet og fylle i riktig mengde gass i forhold til rørlengden for optimal drift. Og så har du garanti for resultatet.

Faderen fikk installert et system tilbudt fra en el-kjede;
De sendte en elektriker som hadde varmepumpekurs...
Det endte med at det kom en kjølemontør som måtte ordne opp i hele greia.

Du kan montere inne- og utedel mekanisk selv og overlate el- og kjølemontasjen til en proff.

Pass også på plasseringen av utedelen mht til løv, snedriv, brøytebil etc.

Det beste er å montere utdelen på eget fundament. Hvis du monterer den til veggen på trehus, kan du i enkelte tilfeller bli overasket av en "lur" resonans i veggen. (Selv om pumpen sitter på gummidempere).

Varmetrådene (selvreg.kabel) bør stripses fast i bunnpannen for effektiv kobling for beste drenasje.
Legg varmekabelen helt ut i slangen.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Hvis du i linken over tar deg frem til testen i forbrukerrapporten, vil du se at alle pumpene har COP på1,5 ved -18 grC.
Det vil si 1,5 x bedre enn en varmeovn.
Ved snitttemp i fyringssesongen (-4 på innlandet, høyere ved kysten), er innsparingen enorm.
Man bør uansett ha en back-up varmekilde i huset.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Om den brukes til kjøling om sommeren, så er det vel ikke gitt at den totale strømsparingen blir særlig stor. ;)
Ikke er de gratis i innkjøp heller.
Behovet for kjøling om sommeren er jo begrenset i Norge. For min del er det snakk om i en time eller to en håndfull ganger i løpet av sommeren.

Betaler man 30.000,- for en ferdig montert varmepumpe, så er spare-effekten tvilsom før det har gått mange år, men nå har konkurransen også presset prisene ned på dette området. Varmepumpe er en behagelig og økonomisk tilleggsoppvarming, særlig hvis man har stort hus.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Tusen takk for mange fine tilbakemeldinger og linker :)
Her hvor jeg bor er det nesten aldri under 15 kuldegrader.
Støy til naboer er heller ikke problem.
Og aircondition er vel en vits her oppe i Nordnorge ;D
Har forstått det slik at innsparing er stor hvis en har forholdsvis stor flate å varme opp, det er nettopp derfor jeg er litt usikker på om jeg skal invistere i en slik.
Har egentlig flere rom som burde være varmet opp med en slik,men da det er ganger og dører mellom så er det jo et problem der da.
Har jo både strøm,ved og parafin som alternative oppvarmingsmuligheter.Så jeg er kun ute etter et strømbrukende(men sparende) alternativ.
Mvh Jan I

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Det beste er å montere utdelen på eget fundament. Hvis du monterer den til veggen på trehus, kan du i enkelte tilfeller bli overasket av en "lur" resonans i veggen. (Selv om pumpen sitter på gummidempere).
Jeg har også hørt enkelte som klager over støy og resonnanser fra utedelen. Jeg har plassert utedelen på to lecablokker som er fundamentert på bakken. Har aldri hatt problemer med støy inn i huset. Brakett på vegg i trehus er nok ikke den beste løsningen.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Quote Jan I:
"Har egentlig flere rom som burde være varmet opp med en slik,men da det er ganger og dører mellom så er det jo et problem der da."

Du kan installere et enkelt kanal / vifte system med romtermostat som varmeflytter.

I mitt tilfelle flytter jeg varmen fra stue til kjøkken.
Til soverommene er det bare en fordel å ligge et par grader under stuetemperatur.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Det blir jo så pent også.
Utedelen til varmepumpe er ikke akkurat lekker, men den gjør seg bedre nede ved bakken enn oppe på veggen.

Store vedstabler er vel ikke akkurat vakre heller, men du fyrer vel med diesel?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Kanskje soundcare superspikes kan få børt det meste av støyen? ;D

Topp Bunn