Vask av vinyl og Stift?

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Jeg har ikke fått kjøpt med en platebørste enda, fikk koblet opp platespiller og irra for en time siden. Jeg Hørte først på en Pet Shop Boys plate, men når jeg satte på en Black Sabbat plate ble det mye mer knittring. Jeg prøvde å vaske platen. Jeg brukte en microfiber klut, men tror kanskje det er pga av stiften er "skitten". Er det noen måte å vaske/rense den på?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det finnest masse spesialutstyr, og det beste er vibratorar som "bankar" dritten av stiften. Noko heilt nytt eg ikkje har prøvd, er ein slags "gele" som seljast på www.planetsnapa.com. Verkar fornuftig, tykkjer eg.

Men om du skal ha eit raskt tiltak som ikkje kostar noko særleg:
Stiften reinsast med ei litt stiv, korthåra børste (mascarakost er perfekt, dersom du greier å få ein rein. Eller ein litt avklipt svinebustpensel). Du kan ha litt sprit på børsta, eller bruke destillert vatn. Hugs at børsta ikkje må bevege seg mot fartsretninga til vinylplata (dersom du har ein kostbar stift, iallfall). Trekk kosten forsiktig i same retning som platerørsla.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres ikke ut som om problemet ditt er "skitten stift" for å være ærlig  :) Uansett; en billig og finfin måte å rense diamanten på er f.eks Linn's "Green Stuff", nesten som etslags sandpapir. Brukte den mye før, men er dessverre tom nå. Selv bruker jeg nå AudioTechnica's væske, med Dishwasher børste, men jeg tror at nær sagt alt fungerer bra nok til stiften, bare så lenge man ikke dynker på så mye at det kryper fukt opp cantileveren.

O

om.s

Gjest
HiFi Senter kjeden som fører (?) Clearaudio har noe som kalles Diamond Cleaner,(The elixir of sound) en væske man påfører med en liten kost på stiften, dette skal visst være både godt rensende og effektivt.
Jeg var selv litt skeptisk til dette, har hørt vandrehistoriene om løse diamanter etc, men da det under Arken messsen ble spillt på noen av de største spiller/arm /puéne til CA, og det ble brukt hver gang plata ble snudd, ingen fare var budskapet, husker ikke prisen men mye over hundre var det ikke....

mvh

B

bamsemann

Gjest

Ljudia har denne fra ortofon til vask av pickup. 99kr.

bamsemann.. :)

B

bamsemann

Gjest

Denne til å vaske platene med.. 330kr.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27

Denne til å vaske platene med.. 330kr.

Hvordan fungerer denne?

Våtrensing uten avsug ville jeg prinsippielt vært litt skeptisk til da man vel kan risikere å bare dytte dritten ned i rillene?

En platebørste er det første du må skaffe deg. Helt enig i at det er greit med væske for å rense stiften, men jeg tviler på at dette er problemet ditt (som VidarP allerede har nevnt).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal man bruke stoff uten sug, så er man muligens best tjent med Allsop's Orbitrac 2! Jeg har brukt den i etpar år, men mest som prewash til sugevask. Sterephiles MF anbefaler den også.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Noen som har prøvd å modde noe lignende som dette, til å suge ren platene?

Vet det finnes modeller som kan våtstøvsuge.

Mulig dette er et skudd i blinde, men hadde vært kult om en fikk det til å funke ;D

T

tjn

Gjest
Da var en slik bestillt, fra vinylbutiken  i Stockholm for 479.-Sek.

mvh
Er dette en plass du bestiller fra ofte? I tilfelle hvilken erfaring har du, tenker på leveringstid, priser, tilgjengelighet og verdien på pakken etc.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27

Mulig dette er et skudd i blinde, men hadde vært kult om en fikk det til å funke  ;D

Hvis ikke jeg husker feil så finnes det en DIY platevaskermaskin i boka LP Is Back

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.201
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Mulig dette er et skudd i blinde, men hadde vært kult om en fikk det til å funke  ;D
Kult ja, men et skudd i blinde.

O

om.s

Gjest
Er dette en plass du bestiller fra ofte? I tilfelle hvilken erfaring har du, tenker på leveringstid, priser, tilgjengelighet og verdien på pakken etc.
De er sikre og pålitelige, har bestillt mest skiver derfra, men de kan være noe trege til tider, men det tar jeg med i beregningen, de er ikke verre enn at de anbefales....
Prisene er vel normale, men det bør jo nevnes at jeg bor i Gøteborg, med tanke på betaling og forsendelser ;)

mvh

O

om.s

Gjest
HiFi Senter kjeden som fører (?) Clearaudio har noe som kalles Diamond Cleaner,(The elixir of sound)  en væske man påfører med en liten kost på stiften, dette skal visst være både godt rensende og effektivt.
Jeg var selv litt skeptisk til dette, har hørt vandrehistoriene om løse diamanter etc, men da det under Arken messsen ble spillt på noen av de største spiller/arm /puéne til CA, og det ble brukt hver gang plata ble snudd, ingen fare var budskapet, husker ikke prisen men mye over hundre var det ikke....

mvh
Da fant jeg endelig linken til denne eliksiren ;D

mvh

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Tror jeg kjøper den stift vaskeren fra ljudia til 99 og en børste til platene.

P

Parelius

Gjest
Våtrensing uten avsug ville jeg prinsippielt vært litt skeptisk til da man vel kan risikere å bare dytte dritten ned i rillene?
Kommer helt an på. Disc Doctor fungerer meget bra.

http://discdoc.com/

Jeg bruker selv Orbitrack som en første grovrengjøring.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
HiFi Senter kjeden som fører (?) Clearaudio har noe som kalles Diamond Cleaner,(The elixir of sound) en væske man påfører med en liten kost på stiften, dette skal visst være både godt rensende og effektivt.

mvh

Kan ikke se noe poeng i å rense stiften etter hver plateside!!
Jeg tar på en liten dråpe forsiktig ytterst på stiften, lar den så stå litt så tar jeg en stiftbørste å gnir av dritten som væsken har løst opp.
Vet ikke om det er riktig, men synes det funker bra.
Koster vel ca.160 kroner hvis ikke hukommelsen har sviktet?

P

Parelius

Gjest
Enig, Disc Doctor er veldig bra, spesielt når væsken brukes med børstene fra samme.
Absolutt enig; børstene er vel så viktig å ha "rett" som væsken.

T

tjn

Gjest
De er sikre og pålitelige, har bestillt mest skiver derfra, men de kan være noe trege til tider, men det tar jeg med i beregningen, de er ikke verre enn at de anbefales....
Prisene er vel normale, men det bør jo nevnes at jeg bor i Gøteborg, med tanke på betaling og forsendelser  ;)

mvh
Takker, da er det vel ikke annet å gjøre enn å prøve de ut da.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Andre væsker jeg har prøvd.
Record Research Lab (RRL) Super Deep Cleaner + Super Vinyl Wash; veldig høy overflatespenning, men det er visst meningen man kun skal bruke noen få dråper av hver. Jeg har ikke "hjerte" til det, da det synes som om friksjonen blir litt ubehagelig høy. Jeg bruker opp de flaskene jeg har, men kjøper den neppe igjen, selv om det blir rent nok.

Nitty Gritty Pure 2 har en mye lavere overflatespenning, og fordeler seg derfor lett utover plata. Den har en viss lett skummende kvalitet, og resultatet blir veldig godt, særlig siden jeg bruker både NG og VPI børster, og Orbitrac grovrens først.

Hjemmelaget blåsprit (helst blank isopropanol) i forhold 1:7 med destillert vann, og en drp Zalo pr liter er velkjent, billig og effektivt.

Forresten; jeg pleier å bruke GruveGlide til behandling ETTER vask og tørk, tror det gir bedre lyd enn uten!

Mvh Vidar P

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hjemmelaget blåsprit (helst blank isopropanol) i forhold 1:7 med destillert vann, og en drp Zalo pr liter er velkjent, billig og effektivt.
Mvh Vidar P
Så man skal altså ha en dråpe Zalo oppi, det hadde ikke jeg fått med meg. :p
Hva gjør den? Vil ikke den etterlate "spor"??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så man skal altså ha en dråpe Zalo oppi, det hadde ikke jeg fått med meg. :p
Hva gjør den? Vil ikke den etterlate "spor"??
En dråpe Zalo på en liter (cirka) vil redusere overflatespenningen og gjøre vannet "mykere". Det brer seg og bløtgjør hele vinyloverflaten mye lettere, og vil ikke ha samme tendens til å trekke seg sammen og "klumpe" seg i en stripe.
Jeg tror neppe at det etterlater noe som helst; det binder så godt til vannet, og om du vil kan du jo kjøre en skyllerunde med kun destillert vann etter å støvsugd det opp...
Om du tenker på hvor lite en dråpe utgjør på 1 liter, og så tenker på hvor lite væske du egentlig bruker på en plateside... som du i tillegg støvsuger opp igjen.

Jeg har brukt dette i ti år, og jeg er veldig pirkete med mine over 15.000 vinylskiver og -lyd (!) og har aldri registrert noe som helst problem, tvert om. Jeg bruker VPI børste, og jeg tror at den reduserte overflatespenninga gjør at traumet vinylen utsettes for ved vask blir mindre, lavere friksjon osv.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27
Jeg er helt på linje med VidarP sine betraktninger rundt Zalo. Bruker selv VPI rensevæske som jeg blander med destillert vann. Uten Zalo i er det ofte umulig å få væsken til å bre seg utover vinylen, og det å "tørr-kjøre" med VPI-børsten har jeg liten tro på. Dette skal foregå med våt børste på våt vinyl.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
En dråpe Zalo på en liter (cirka) vil redusere overflatespenningen og gjøre vannet "mykere". Det brer seg og bløtgjør hele vinyloverflaten mye lettere, og vil ikke ha samme tendens til å trekke seg sammen og "klumpe" seg i en stripe.
Jeg tror neppe at det etterlater noe som helst; det binder så godt til vannet, og om du vil kan du jo kjøre en skyllerunde med kun destillert vann etter å støvsugd det opp...
Om du tenker på hvor lite en dråpe utgjør på 1 liter, og så tenker på hvor lite væske du egentlig bruker på en plateside... som du i tillegg støvsuger opp igjen.

Jeg har brukt dette i ti år, og jeg er veldig pirkete med mine over 15.000 vinylskiver og -lyd (!) og har aldri registrert noe som helst problem, tvert om. Jeg bruker VPI børste, og jeg tror at den reduserte overflatespenninga gjør at traumet vinylen utsettes for ved vask blir mindre, lavere friksjon osv.

Mvh Vidar P
Takker for svar!
Man lærer så lenge man lever.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Jeg kjøpte sånn platebørst også tror jeg rett og slett at jeg skal kjøpe en ny stift.
Siden den som er på er orginal og spilleren er ca 10 år gammel eller noe...

Topp Bunn