Politikk, religion og samfunn Vatikanet og Kristus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Her er den store løgnen som Vatikanet og den katolske kirke offisielt uttaler: "I skriftestolen har presten to sentrale funksjoner ved at han representerer Kristus og fellesskapet, og det er på vegne av begge disse at han sier til den angrende synder ”så forlater jeg deg dine synder…”.

    Altså helt ubibelsk og en total avskrivelse av Jesus Kristus som menneskenes eneste nådige frelser. Man kan tro hva man vil som menneske, men det er noe som kalles sannhet.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Men nå var det kabelen som hevdet at Vatikanet bygde på en stor løgn som de tviholdt på, men som snart ville bli avslørt. Og så svarer du at skriftemålet er den store løgnet.

    Ok. Men hvor henter du denne tolkningen fra?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Absolution forgives the guilt associated with the penitent's sins, and removes the eternal punishment (Hell) associated with mortal sins, but only if the penitent has a firm purpose of amendment and is truly contrite. The penitent is still responsible for the temporal punishment (Purgatory) associated with the confessed sins, unless an indulgence is applied or, if through prayer, penitence and good works, the temporal punishment is cancelled in this life.

    General absolution, where all eligible Catholics gathered at a given area are granted absolution for sins without prior individual confession to a priest, is lawfully granted in only two circumstances:

    1. there is imminent danger of death and there is no time for a priest or priests to hear the confessions of the individual penitents,
    2. a serious need is present, that is, the number of penitents is so large that there are not sufficient priests to hear the individual confessions properly within a reasonable time (generally considered to be 1 month) so that the Catholics, through no fault of their own, would be forced to be deprived of the sacrament or communion. The diocesan bishop must give prior permission before general absolution may be given under this circumstance. It is important to note that the occurrence of a large number of penitents, such as may occur on a pilgrimage or at penitential services is not considered as sufficient to permit general absolution. The second circumstance is thus envisaged more for mission territories where priests may visit certain villages only a few times a year.

    For a valid reception of general absolution, the penitent must be contrite for all his mortal sins and have the resolution to confess at the next earliest opportunity each of those mortal sins that is forgiven in general absolution. Anyone receiving general absolution is also required to make a complete, individual confession to a priest as soon as possible before receiving general absolution again. Contemporary examples of general absolution are the Three Mile Island nuclear accident, where general absolution was granted to all Catholics endangered by the incident and the FDNY firefighters, many of whom were Italian and Irish, who were granted general absolution by local priests before heading into the burning World Trade towers on September 11, 2001 .
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Wikipedia.
    mvh

    Edit: Jeg er ikke ute etter noen her. Jeg synes at temaet er svært interessant, men har ikke noe ønske om å provosere noen.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:"Ok. Men hvor henter du denne tolkningen fra?"

    Tolkning??? - dette handler om å ha tro på Jesus Kristus som eneste mellommann ovenfor Gud Fader. Men vil man ikke tro - så vil man ikke.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    tkr skrev:
    dag1234 skrev:
    Wikipedia.
    mvh

    Edit: Jeg er ikke ute etter noen her. Jeg synes at temaet er svært interessant, men har ikke noe ønske om å provosere noen.
    Wiki er ikke alltid etterrettelig.

    Jeg synes kritikken din er dårlig dekket i sitatet, som jo omhandler unntaksbestemmelser. Ser ikke noe der som peker til førsteposten din.

    Skriftemål er praktiseres i mange kirkesamfunn, ikke noe rart med det. Det bibelske mandatet hentes fra Joh 20,19-23.



    Ed: Jeg har blandet sammen mrx og tkr, da blir jo svaret mitt litt rart.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    tkr skrev:
    dag1234 skrev:
    Wikipedia.
    mvh

    Edit: Jeg er ikke ute etter noen her. Jeg synes at temaet er svært interessant, men har ikke noe ønske om å provosere noen.
    Wiki er ikke alltid etterrettelig.

    Jeg synes kritikken din er dårlig dekket i sitatet, som jo omhandler unntaksbestemmelser. Ser ikke noe der som peker til førsteposten din.

    Skriftemål er praktiseres i mange kirkesamfunn, ikke noe rart med det. Det bibelske mandatet hentes fra Joh 20,19-23.



    Ed: Jeg har blandet sammen mrx og tkr, da blir jo svaret mitt litt rart.
    Ser det.

    For de som gider, en link til "Catholic Encyclopedia": http://www.newadvent.org/cathen/01061a.htm. Der står det mye mer detaljert enn i Wikipedia om det historiske og teologiske grunnlaget for denne kirkehandlingen.

    mvh
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hvor ble det av responsen videre her da....?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ok.
    For å prøve å få opp engasjementet i denne tråden så kommer en brannfakkel til: Som organisasjon er Vatikanet (desverre) antikristelig. Det tragiske er at sannhet og løgn blandes så det blir vanskelig å oppdage Vatikanets sanne vesen. Når paven taler "ex cathedra" så betyr det at det er ord som tales på vegne av Gud og at de er ufeilbarlig. Dette er også ubibelsk vranglære, da det ikke er gitt noe menneske å ta Guds plass og autoritet. Til deg som leser dette og er katolikk: Hvis du tror i ditt hjerte at Jesus er din frelser og mellommann ovenfor Gud Fader så trenger du ikke frykte eller bli lei. Bibelen oppfordrer oss til å følge alle Guds bud - og ikke menneskebud.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    mrx skrev:
    Ok.
    For å prøve å få opp engasjementet i denne tråden så kommer en brannfakkel til: Som organisasjon er Vatikanet (desverre) antikristelig. Det tragiske er at sannhet og løgn blandes så det blir vanskelig å oppdage Vatikanets sanne vesen. Når paven taler "ex cathedra" så betyr det at det er ord som tales på vegne av Gud og at de er ufeilbarlig. Dette er også ubibelsk vranglære, da det ikke er gitt noe menneske å ta Guds plass og autoritet. Til deg som leser dette og er katolikk: Hvis du tror i ditt hjerte at Jesus er din frelser og mellommann ovenfor Gud Fader så trenger du ikke frykte eller bli lei. Bibelen oppfordrer oss til å følge alle Guds bud - og ikke menneskebud.

    Det var jo litt av en bombe, og ikke er det et svar på min siste post heller. men skitt au.

    Så nå er vi der igjen... løgnene i Vtikanet...jaja... Har du noen dokumentasjon, altså kilder på dine påstander. Hva er sant og hva er løgn i Vatikanet?

    Og enda viktigere- hvor henter du ditt mandat fra, hvem har fortalt deg at du veileder til den fulle sannhet, hvorfor skal vi tro mer på deg når du her taler "ex cathedra", enn når noen som helst andre gjør det? Hvorfor har du den rette kristne tro og ikke en hvilken som helst annen på et hvilket som helst forum som sier han tror på Kristus.

    Det finnes ca 600 kristne trossamfunn, hvordan skal vi vite hvem av dem som har den rette tro, hvis det er den enkeltes hjerte som skal avgjøre? Da er jo mitt hjerte like troverdig som ditt, eller naboens, eller naboens nabo, Eller i mine fienders hjerter, kan ikke Kristus også være der? Men kan han da være i mitt? Eller er det ikke slik? Finnes det én tro, eller er alt opp til den enkeltes følelse (dvs hjerte)? Finnes det mange 'troer'? Og hva betyr det i fall for troens enhet?

    P.S. Jeg tror ikke du trenger å frykte at mange katolikker leser dine poster på sentralen. Det slenger ikke mange av dem her du.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    mrx skrev:
    Ok.
    For å prøve å få opp engasjementet i denne tråden så kommer en brannfakkel til: Som organisasjon er Vatikanet (desverre) antikristelig. Det tragiske er at sannhet og løgn blandes så det blir vanskelig å oppdage Vatikanets sanne vesen. Når paven taler "ex cathedra" så betyr det at det er ord som tales på vegne av Gud og at de er ufeilbarlig. Dette er også ubibelsk vranglære, da det ikke er gitt noe menneske å ta Guds plass og autoritet. Til deg som leser dette og er katolikk: Hvis du tror i ditt hjerte at Jesus er din frelser og mellommann ovenfor Gud Fader så trenger du ikke frykte eller bli lei. Bibelen oppfordrer oss til å følge alle Guds bud - og ikke menneskebud.
    Det var jo litt av en bombe, og ikke er det et svar på min siste post heller. men skitt au.

    Så nå er vi der igjen... løgnene i Vtikanet...jaja... Har du noen dokumentasjon, altså kilder på dine påstander. Hva er sant og hva er løgn i Vatikanet?
    Psst! Hva var det jeg sa, ref annen tråd. Med en gang noen kommer med noe som utfordrer deg mentalt og følelsesmessig så roper du på bevis. Om du ikke har skjønt det; det er vanskelig å bevise Vatikanets ugudelighet. Det har de bekjempet med stygge metoder i årevis....
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    mrx skrev:
    Ok.
    For å prøve å få opp engasjementet i denne tråden så kommer en brannfakkel til: Som organisasjon er Vatikanet (desverre) antikristelig. Det tragiske er at sannhet og løgn blandes så det blir vanskelig å oppdage Vatikanets sanne vesen. Når paven taler "ex cathedra" så betyr det at det er ord som tales på vegne av Gud og at de er ufeilbarlig. Dette er også ubibelsk vranglære, da det ikke er gitt noe menneske å ta Guds plass og autoritet. Til deg som leser dette og er katolikk: Hvis du tror i ditt hjerte at Jesus er din frelser og mellommann ovenfor Gud Fader så trenger du ikke frykte eller bli lei. Bibelen oppfordrer oss til å følge alle Guds bud - og ikke menneskebud.
    Det var jo litt av en bombe, og ikke er det et svar på min siste post heller. men skitt au.

    Så nå er vi der igjen... løgnene i Vtikanet...jaja... Har du noen dokumentasjon, altså kilder på dine påstander. Hva er sant og hva er løgn i Vatikanet?
    Psst! Hva var det jeg sa, ref annen tråd. Med en gang noen kommer med noe som utfordrer deg mentalt og følelsesmessig så roper du på bevis. Om du ikke har skjønt det; det er vanskelig å bevise Vatikanets ugudelighet. Det har de bekjempet med stygge metoder i årevis....
    Nå må du være grei, Kabelen. Hvis noen sier at Vatikanet lyver, så må det være lov å spørre om hva denne løgnen er. Alle kan da ikke påstå alt mulig og tro de skal slippe unna med det.

    Det mener du vel ikke?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.625
    Antall liker
    21.402
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uh oh og popcorn! Her er det opptil flere som ligger tynt an!

     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    dag1234 skrev:
    Nå må du være grei, Kabelen. Hvis noen sier at Vatikanet lyver, så må det være lov å spørre om hva denne løgnen er. Alle kan da ikke påstå alt mulig og tro de skal slippe unna med det.

    Det mener du vel ikke?
    Jeg finner denne argumentasjonen spennende, gitt at den kommer fra en troende. Jeg mener virkelig ikke å provosere eller fornærme deg, dag1234, men selve troen innebærer rent faktisk aksepten av, ja nærmest nødvendigheten av, fravær av bevis. Selve konseptet hviler på netteopp dette.

    Det sagt, selvsagt bør det være mulig å føre i det minste indikasjoner på Vatikanets løgner, svindler, maktmisbruk, brutalitet og historieforfalskning, om man hevder at sådant foreligger. Og det har da også vært skrevet bøker om temaet opp gjennom historien. Vatikanet er ingen søndagsskole, for å si det sånn.
    Dessverre har jeg ikke kunnskaper nok til å føre noen bevisrekkefølge, og innser at mine insinuasjoner beklageligvis ikke kan bli mer enn nettopp insinuasjoner på det nåværende tidspunkt, og må behandles deretter.

    Honkey
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Honkey-Chateau skrev:
    dag1234 skrev:
    Nå må du være grei, Kabelen. Hvis noen sier at Vatikanet lyver, så må det være lov å spørre om hva denne løgnen er. Alle kan da ikke påstå alt mulig og tro de skal slippe unna med det.

    Det mener du vel ikke?
    Jeg finner denne argumentasjonen spennende, gitt at den kommer fra en troende. Jeg mener virkelig ikke å provosere eller fornærme deg, dag1234, men selve troen innebærer rent faktisk aksepten av, ja nærmest nødvendigheten av, fravær av bevis. Selve konseptet hviler på netteopp dette.

    Det sagt, selvsagt bør det være mulig å føre i det minste indikasjoner på Vatikanets løgner, svindler, maktmisbruk, brutalitet og historieforfalskning, om man hevder at sådant foreligger. Og det har da også vært skrevet bøker om temaet opp gjennom historien. Vatikanet er ingen søndagsskole, for å si det sånn.
    Dessverre har jeg ikke kunnskaper nok til å føre noen bevisrekkefølge, og innser at mine insinuasjoner beklageligvis ikke kan bli mer enn nettopp insinuasjoner på det nåværende tidspunkt, og må behandles deretter.

    Honkey
    Du har skjønt mitt poeng. Som ikke er at Kirken aldri har tatt feil, for det har den gjort en rekke ganger, men at den slags påstander uten å vise til hva en faktisk mener er feil, gjør det helt meningsløst å diskutere. Det blir kun en påstand som henger i løse luften.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    dag1234 skrev:
    Du har skjønt mitt poeng. Som ikke er at Kirken aldri har tatt feil, for det har den gjort en rekke ganger....
    Det at kirken/paven har tatt feil er vel strengt tatt det eneste bevis vi trenger på at den/han ikke kan representere en ufeilbarlig Gud?

    Er det så mye vanskeligere enn det da?

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Delle skrev:
    dag1234 skrev:
    Du har skjønt mitt poeng. Som ikke er at Kirken aldri har tatt feil, for det har den gjort en rekke ganger....
    Det at kirken/paven har tatt feil er vel strengt tatt det eneste bevis vi trenger på at den/han ikke kan representere en ufeilbarlig Gud?

    Er det så mye vanskeligere enn det da?

    Mvh
    Fakta er greie av og til:
    Når paven uttaler seg "Ex Cathedra", og dermed uttrykker sin ufeilbarlighet, er det kun i dogmespørsmål. Utenom i tros- og dogmespørsmål, regnes ingen av hans uttalelser/meninger om all verdens spørsmål som ufeilbarlige, og for å sette på seg "ufeilbarlighetshatten", må paven uttrykkelig uttale at han gjør det. Såvidt jeg har kunnet google meg frem til, har paven(e) uttalt seg "Ex Cathedra" 4 eller 5 ganger på 150 år.
    En gang, pussig nok, vedrørende om Maria ble legemlig løftet inn i himmelen, eller om skrotten ligger igjen her nede et sted. For de som lurer: Iht. katolsk dogme ble hun løftet legemlig inn i himmelen. 8)

    mvh

    Edit: Den katolikk som ikke bøyer seg for en "Ex Cathedra" uttalelse, blir automatisk ekskommunikert.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    tkr skrev:
    Når paven uttaler seg "Ex Cathedra", og dermed uttrykker sin ufeilbarlighet, er det kun i dogmespørsmål. Utenom i tros- og dogmespørsmål, regnes ingen av hans uttalelser/meninger om all verdens spørsmål som ufeilbarlige,
    Er det da slik å forstå at han aldri har tatt feil i tros- eller dogmespørsmål; aldri i ettertid har endret synspunkt?

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Delle skrev:
    tkr skrev:
    Når paven uttaler seg "Ex Cathedra", og dermed uttrykker sin ufeilbarlighet, er det kun i dogmespørsmål. Utenom i tros- og dogmespørsmål, regnes ingen av hans uttalelser/meninger om all verdens spørsmål som ufeilbarlige,
    Er det da slik å forstå at han aldri har tatt feil i tros- eller dogmespørsmål; aldri i ettertid har endret synspunkt?

    Mvh
    Mer googling:

    Papal infallibility is a dogma of the Catholic Church which states that, by action of the Holy Spirit, the Pope is preserved from even the possibility of error[1] when in his official capacity he solemnly declares or promulgates to the universal Church a dogmatic teaching on faith or morals. It is also taught that the Holy Spirit works in the body of the Church, as sensus fidelium, to ensure that dogmatic teachings proclaimed to be infallible will be received by all Catholics. This dogma, however, does not state either that the Pope cannot sin in his own personal life or that he is necessarily free of error, even when speaking in his official capacity, outside the specific contexts in which the dogma applies.
    This doctrine was defined dogmatically in the First Vatican Council of 1870. According to Catholic theology, there are several concepts important to the understanding of infallible, divine revelation: Sacred Scripture, Sacred Tradition, and the Sacred Magisterium. The infallible teachings of the Pope are part of the Sacred Magisterium, which also consists of ecumenical councils and the "ordinary and universal magisterium". In Catholic theology, papal infallibility is one of the channels of the infallibility of the Church. The infallible teachings of the Pope must be based on, or at least not contradict, Sacred Tradition or Sacred Scripture. Papal infallibility does not signify that the Pope is impeccable, i.e.., that he is specially exempt from liability to sin.

    mvh
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    tkr skrev:
    Delle skrev:
    dag1234 skrev:
    Du har skjønt mitt poeng. Som ikke er at Kirken aldri har tatt feil, for det har den gjort en rekke ganger....
    Det at kirken/paven har tatt feil er vel strengt tatt det eneste bevis vi trenger på at den/han ikke kan representere en ufeilbarlig Gud?

    Er det så mye vanskeligere enn det da?

    Mvh
    Fakta er greie av og til:
    Når paven uttaler seg "Ex Cathedra", og dermed uttrykker sin ufeilbarlighet, er det kun i dogmespørsmål. Utenom i tros- og dogmespørsmål, regnes ingen av hans uttalelser/meninger om all verdens spørsmål som ufeilbarlige, og for å sette på seg "ufeilbarlighetshatten", må paven uttrykkelig uttale at han gjør det. Såvidt jeg har kunnet google meg frem til, har paven(e) uttalt seg "Ex Cathedra" 4 eller 5 ganger på 150 år.
    En gang, pussig nok, vedrørende om Maria ble legemlig løftet inn i himmelen, eller om skrotten ligger igjen her nede et sted. For de som lurer: Iht. katolsk dogme ble hun løftet legemlig inn i himmelen. 8)

    mvh

    Edit: Den katolikk som ikke bøyer seg for en "Ex Cathedra" uttalelse, blir automatisk ekskommunikert.
    Du har helt rett i at pavens ufeilbarighet kun gjelder når han uttaler seg "ex cathedra", noe som har skjedd to ganger, i 1854 og 1950. Det andre du skriver om ekskommunikasjon stemmer ikke.

    http://www.katolsk.no/tro/tema/kirken/artikler/ufeilbarlighet
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    tkr skrev:
    Delle skrev:
    dag1234 skrev:
    Du har skjønt mitt poeng. Som ikke er at Kirken aldri har tatt feil, for det har den gjort en rekke ganger....
    Det at kirken/paven har tatt feil er vel strengt tatt det eneste bevis vi trenger på at den/han ikke kan representere en ufeilbarlig Gud?

    Er det så mye vanskeligere enn det da?

    Mvh
    Fakta er greie av og til:
    Når paven uttaler seg "Ex Cathedra", og dermed uttrykker sin ufeilbarlighet, er det kun i dogmespørsmål. Utenom i tros- og dogmespørsmål, regnes ingen av hans uttalelser/meninger om all verdens spørsmål som ufeilbarlige, og for å sette på seg "ufeilbarlighetshatten", må paven uttrykkelig uttale at han gjør det. Såvidt jeg har kunnet google meg frem til, har paven(e) uttalt seg "Ex Cathedra" 4 eller 5 ganger på 150 år.
    En gang, pussig nok, vedrørende om Maria ble legemlig løftet inn i himmelen, eller om skrotten ligger igjen her nede et sted. For de som lurer: Iht. katolsk dogme ble hun løftet legemlig inn i himmelen. 8)

    mvh

    Edit: Den katolikk som ikke bøyer seg for en "Ex Cathedra" uttalelse, blir automatisk ekskommunikert.
    Du har helt rett i at pavens ufeilbarighet kun gjelder når han uttaler seg "ex cathedra", noe som har skjedd to ganger, i 1854 og 1950. Det andre du skriver om ekskommunikasjon stemmer ikke.

    http://www.katolsk.no/tro/tema/kirken/artikler/ufeilbarlighet
    Enda mer googling:

    The terminology of a definitive decree will usually make clear that this last condition is fulfilled, as through a formula such as "By the authority of Our Lord Jesus Christ and of the Blessed Apostles Peter and Paul, and by Our own authority, We declare, pronounce and define the doctrine . . . to be revealed by God and as such to be firmly and immutably held by all the faithful", or through an accompanying anathema stating that anyone who deliberately dissents is outside the Catholic Church.[16]

    Se ellers Catholic Encyclopedia: http://oce.catholic.com/index.php?title=Theological_Definition
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    http://www.katolsk.no/tro/tema/kirken/artikler/ufeilbarlighet

    Jeg får ikke dette til å henge sammen. Først dette, rimelig kategorisk:

    "Ufeilbarlighet er en gave som er gitt av Jesus Kristus til hans kirke. Den er gitt til hele kirken, for hele kirkens skyld. Ett uttrykk for denne kirkens ufeilbarlighet, er pavens ufeilbarlighet. Et annet er økumeniske konsilers ufeilbarlighet."

    Så, litt lenger nede på siden begynner unntakene:

    "Selv om den romerske biskop alene, eller de andre biskopene i felleskap med ham beskyttes for læremessige feil under visse omstendigheter, betyr det ikke at de er syndfrie."

    Det minner litt om garantivilkårene til en gammel bruktbil: Nederst på siden kommer unntakene, alt det garantien ikke omfatter.

    Mye tekst for å prøve å forklare det absolutt absurde. Det lykkes ikke, IMO.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.598
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Delle skrev:
    http://www.katolsk.no/tro/tema/kirken/artikler/ufeilbarlighet

    Jeg får ikke dette til å henge sammen. Først dette, rimelig kategorisk:

    "Ufeilbarlighet er en gave som er gitt av Jesus Kristus til hans kirke. Den er gitt til hele kirken, for hele kirkens skyld. Ett uttrykk for denne kirkens ufeilbarlighet, er pavens ufeilbarlighet. Et annet er økumeniske konsilers ufeilbarlighet."

    Så, litt lenger nede på siden begynner unntakene:

    "Selv om den romerske biskop alene, eller de andre biskopene i felleskap med ham beskyttes for læremessige feil under visse omstendigheter, betyr det ikke at de er syndfrie."

    Det minner litt om garantivilkårene til en gammel bruktbil: Nederst på siden kommer unntakene, alt det garantien ikke omfatter.

    Mye tekst for å prøve å forklare det absolutt absurde. Det lykkes ikke, IMO.

    Mvh
    Du bør kanskje google litt selv:
    Pavens ufeilbarlighet gjelder bare "Ex Cathedra" og i tros- og dogmespørsmål, og kun når han selv setter på seg "ufeilbarlighetshatten". Ufeilbarlighet i dogmespørsmål sier ingenting om at paven ellers er lyte- eller syndfri.
    mvh

    Edit: For meg virker hele greia som en slags nødrett, slik at det kan tas en sjefavgjørelse som ikke er diskutabel i dogmespørsmål.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Delle skrev:
    http://www.katolsk.no/tro/tema/kirken/artikler/ufeilbarlighet

    Jeg får ikke dette til å henge sammen. Først dette, rimelig kategorisk:

    "Ufeilbarlighet er en gave som er gitt av Jesus Kristus til hans kirke. Den er gitt til hele kirken, for hele kirkens skyld. Ett uttrykk for denne kirkens ufeilbarlighet, er pavens ufeilbarlighet. Et annet er økumeniske konsilers ufeilbarlighet."

    Så, litt lenger nede på siden begynner unntakene:

    "Selv om den romerske biskop alene, eller de andre biskopene i felleskap med ham beskyttes for læremessige feil under visse omstendigheter, betyr det ikke at de er syndfrie."

    Det minner litt om garantivilkårene til en gammel bruktbil: Nederst på siden kommer unntakene, alt det garantien ikke omfatter.

    Mye tekst for å prøve å forklare det absolutt absurde. Det lykkes ikke, IMO.

    Mvh
    Nei, nei. Kirkelig terminologi er jo ikke dagligspråk.

    Slik ufeilbarligheten fungerer så kan paven under visse helt bestemte forutsetninger erklære noe for sann tro og bindende for alle troende. Det har skjedd få ganger og kun i ukontroversielle spørsmål.

    Ut over det synes jeg at dogmet om pavens ufeilbarlighet er dustete og helt unødvendig, og at det har gitt Kirkens fiender mer mat enn det har gagnet troen. Dessuten er det en utdatert måte å forholde seg til troen på og det oppleves som irrelevant, og betyr lite for dagens gjengse katolikker. IMO.

    Sånn, nå blir jeg vel ikke begravet i vigslet jord når min tid kommer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.356
    Antall liker
    102.245
    Torget vurderinger
    23
    Bare lettere dvask.

    Men bare et lite spørsmål, sånn ad hoc, når nå ekspertisen er samlet her. Vi har altså:

    - Kristendom, med den vanligste formen slik vi kjenner den i Norge, pluss avarter som katolisme og ymse andre
    - Islam med diverse varianter av muslimer
    - Buddisme
    - Hinduisme
    - +++

    Hvem har RETT? Hvem lyver?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    pengesluk skrev:
    Bare lettere dvask.

    Men bare et lite spørsmål, sånn ad hoc, når nå ekspertisen er samlet her. Vi har altså:

    - Kristendom, med den vanligste formen slik vi kjenner den i Norge, pluss avarter som katolisme og ymse andre
    - Islam med diverse varianter av muslimer
    - Buddisme
    - Hinduisme
    - +++

    Hvem har RETT? Hvem lyver?
    Siden det er du som spør, så lurer jeg på om du lurer oss. Men skitt la gå.

    Det er just det samme spørsmålet jeg stiller. Hvordan kan vi ha sikker viten om hva som er den rette tro? Ett har jeg i alle fall skjønt; de som er skråsikre skal du være forsiktige med. De med mer tvil, kan du vurdere. Det er mitt stalltips.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Å gi forlatelse til mennesker som bekjenner sine synder kan alle kristne gjøre. Det handler kun om å formidle det som er Guds ord og noe som Gud har gjort. Alle kristne er på sett og vis et presteskap.

    Men dere er en utvalgt slekt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk som Gud har vunnet for at dere skal forkynne hans storverk, han som kalte dere fra mørket og inn i sitt underfulle lys.
    Om jeg ikke husker feil, så har pavens og den katolske kirken sin ufelibarthet bakgrunn fra hva Jesus sa til Peter etter hans åpenbaring av hvem Jesus var:
    Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» 17 Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. 18 Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. 19 Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.
    Paven/kirken representerer på en måte en viderføring av apostelen Peter.

    Men det var jo aldri Peter som person som var klippen Jesus refererte til IMO. Det var selve åpenbaringen. Åpenbaring av hvem Jesus er.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.356
    Antall liker
    102.245
    Torget vurderinger
    23
    dag1234 skrev:
    pengesluk skrev:
    Bare lettere dvask.

    Men bare et lite spørsmål, sånn ad hoc, når nå ekspertisen er samlet her. Vi har altså:

    - Kristendom, med den vanligste formen slik vi kjenner den i Norge, pluss avarter som katolisme og ymse andre
    - Islam med diverse varianter av muslimer
    - Buddisme
    - Hinduisme
    - +++

    Hvem har RETT? Hvem lyver?
    Siden det er du som spør, så lurer jeg på om du lurer oss. Men skitt la gå.

    Det er just det samme spørsmålet jeg stiller. Hvordan kan vi ha sikker viten om hva som er den rette tro? Ett har jeg i alle fall skjønt; de som er skråsikre skal du være forsiktige med. De med mer tvil, kan du vurdere. Det er mitt stalltips.
    Nei, jeg er dønn seriøs - det spørsmålet har alltid opptatt meg. Alle kjefter opp om SIN greie liksom, men dersom du tok representanter for alle disse trossamfunn og satte de inn i et rom, ville de noen gang bli enige om noe som helst? Avhengig av hvor man blir født på denne kloden så vil jo de med hang til å tro bli skråsikre på den retningen som for tiden gjelder og går der de starter livet sitt..

    Dette er omtrent som verdensrommet; hvor stopper det, hvis det stopper?? Og er det da en vegg der? Gips/panel? Hva er bak veggen?

    Vi nærmer os kabeldiskusjon HFS-style i kompleksitet i disse spørsmålene.

    Men en ting må jo være innlysende: Uansett trosretning så er det i alle fall NOEN gode poeng å ta med seg ref. hvordan man bør te seg som menneske oppi alt dette. Så gjelder det bare å plukke snadderet og styre klar av kvinnemishandling, småguttgramsing og Vestlandsk svartsyn underveis..

    GOD JUL!
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    dag1234 skrev:
    Delle skrev:
    http://www.katolsk.no/tro/tema/kirken/artikler/ufeilbarlighet

    Jeg får ikke dette til å henge sammen. Først dette, rimelig kategorisk:

    "Ufeilbarlighet er en gave som er gitt av Jesus Kristus til hans kirke. Den er gitt til hele kirken, for hele kirkens skyld. Ett uttrykk for denne kirkens ufeilbarlighet, er pavens ufeilbarlighet. Et annet er økumeniske konsilers ufeilbarlighet."

    Så, litt lenger nede på siden begynner unntakene:

    "Selv om den romerske biskop alene, eller de andre biskopene i felleskap med ham beskyttes for læremessige feil under visse omstendigheter, betyr det ikke at de er syndfrie."

    Det minner litt om garantivilkårene til en gammel bruktbil: Nederst på siden kommer unntakene, alt det garantien ikke omfatter.

    Mye tekst for å prøve å forklare det absolutt absurde. Det lykkes ikke, IMO.

    Mvh
    Nei, nei. Kirkelig terminologi er jo ikke dagligspråk.

    Slik ufeilbarligheten fungerer så kan paven under visse helt bestemte forutsetninger erklære noe for sann tro og bindende for alle troende. Det har skjedd få ganger og kun i ukontroversielle spørsmål.

    Ut over det synes jeg at dogmet om pavens ufeilbarlighet er dustete og helt unødvendig, og at det har gitt Kirkens fiender mer mat enn det har gagnet troen. Dessuten er det en utdatert måte å forholde seg til troen på og det oppleves som irrelevant, og betyr lite for dagens gjengse katolikker. IMO.

    Sånn, nå blir jeg vel ikke begravet i vigslet jord når min tid kommer.
    Først sies det at hele kirken er ufeilbarlig, etterhvert modereres det til at det gjelder popen, av og til??

    Helgardering?  Eller godt gammeldags tøv?

    Mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Bare lettere dvask.

    Men bare et lite spørsmål, sånn ad hoc, når nå ekspertisen er samlet her. Vi har altså:

    - Kristendom, med den vanligste formen slik vi kjenner den i Norge, pluss avarter som katolisme og ymse andre
    - Islam med diverse varianter av muslimer
    - Buddisme
    - Hinduisme
    - +++

    Hvem har RETT? Hvem lyver?
    Fra et kristent syn:
    Det er bare en som har oppstått fra de døde og som fortsatt lever og det er Jesus. Derfor er Jesus den eneste veien til frelse. Alle de andre profetene til de andre religionene er dau og lever ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn