Vatring av luftarm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Synes det har vært en utfordring å få vatret MG1 luftarmen 100%. Selve justeringen er lekende lett, men hvor nøyaktig blir det med et Hultafors ? Anleggsflaten er jo ikke all verden stor og er redd for å ripe aluen.
    Mulig dette er slik alle gjør det, men fant på en enkel og grei metode som funker svært bra.
    Utgangspunkt er at spilleren og tallerken er i vater eller nærheten.
    Man trenger kun en lite, rent speil. Dette har vel de fleste til å justere azimuth. NB DETTE MÅ VÆRE HELT PERFEKT OG UTEN RIPER!
    Legger speilet på tallerken, jeg tar av dekke da jeg er usikker på om det er helt plant.
    Senker så forsiktig ned stiften midt på speilet. Så tar jeg en finger på tallerken og dreier den frem og tilbake et par centimeter. Armen vil da sannsynligvis seile i en retning, juster ditto. Min erfaring er at differansen mellom seiler avgårde og står stille er under 1/10 omdreining på justerskruene.
    Tviler på at dette er noen belastning på diamant, er nesten helt stille om du har på lyd.
    Kommentarer og kritikk utbedes.

Vedlegg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.479
    Denne metoden har jeg brukt alltid; bedre vater enn selve armen får du ikke.
    Eneste er at jeg setter litt vekt på motvektsloddet slik at sporingskraften (VTF) blir ned mot null.
    Da blir friksjonskraften mellom diamant og speil enda mindre, og man får justert armen enda nærmere vater.

mvh

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    ch skrev:
    Denne metoden har jeg brukt alltid; bedre vater enn selve armen får du ikke.
    Eneste er at jeg setter litt vekt på motvektsloddet slik at sporingskraften (VTF) blir ned mot null.
    Da blir friksjonskraften mellom diamant og speil enda mindre, og man får justert armen enda nærmere vater.

mvh
    Søren og. Håpet jeg kunne patentere denne og bli filthy rich....... ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.079
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Har du fått testet den mot MA-505'en?

Arne K

laidback

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    38
    Hva med en laservater, ville ikke det kunne gjort nytten. Har ikke forsøkt dette selv.

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Til å vatre bord/spiller sikkert, dersom du har et rett gulv som utgangspunkt. Om gulvet ikke er 100% kan en muligens bruke slangevater i kombinasjon med laseren.
    Har ikke prøvd, imidlertid

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kjempeenkelt:
    få laget en "LP" i glass
    legg den på tallerkenen
    senk armen mot midten av platen
    pass på armrøret!
    start motoren og se hvilken vei armen vandrer. juster!
    ferdig
    mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Jeg hadde en Maplenoll platespiller med luftarm og jeg brukte metoden som var beskrevet i Maplenoll sin bruksanvisning. Først vatret jeg spilleren i armens retning. Det har ikke så stor betydning, så man kan bruke alminnelig vater. Deretter justerte jeg kontravekten sånn at armen fløt parallelt med tallerken. Nå kunne jeg enkelt og greit justere bena på høyre og venstre side til armen lå stille og ikke vandret hverken til den ene eller andre siden. det er best å gjøre det med armen plassert midt på røret, fordi at på den ene og den andre siden vil den ofte vandre litt uansett.

Håper det kan være til hjelp.

Mvh Asbjørn

laidback

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    38
    En laservater vatrer seg selv og gir en vannrett evt. loddrett "laserlyslinje"
    Det spiller ingen rolle om ikke underlaget til vater er i vater.

Det jeg er usikker på er hvor presis(lett og lese av) denne linjen blir i forhold til vatering av en platespillerarm.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    laidback skrev:
    En laservater vatrer seg selv og gir en vannrett evt. loddrett "laserlyslinje"
    Det spiller ingen rolle om ikke underlaget til vater er i vater.

Det jeg er usikker på er hvor presis(lett og lese av) denne linjen blir i forhold til vatering av en platespillerarm.
    Det kan nok brukes til å vatre spilleren i armens lengedretning, men i armens bevegelsesreting duger det ikke på luftbåren. Da må man bruke tyngdekraftens påvirkning på selve armen. Det blir 100% perfekt.

Mvh Asbjørn

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvor mange her er det egentlig som har erfaring med luftlagrede tangentialarmer?
    mvh
    Leif

S 80

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.05.2008
    Antall liker
    0
    Lagde i sin tid noen armer som er en kombinasjon av Forsell og Air Tangent. Hadde den gang en LP der B-siden var helt blank. Perfekt til å justere med. Lånte imidlertid denne vekk til en som kjøpte en arm av meg, og har siden ikke sett den.....Måler idag avstanden fra luftrøret og ned både fremme og bak for å få denne paralell med spilleren. (micrometer) Justerer så armen til bortimot likevekt + glassplate og vatrer så selve spilleren. Er således ledningene som til sist stanser armen.
    Legger ved noen bilder for de som er nyskjerrig på hvordan armen(e) ser ut. ;)

Mvh Jan

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Skjønner ikke helt hensikten med glassplata. Er det ikke enklere med maplenoll/eminent fremgangsmåten med å blansere armen så den ligger å flyter parallelt med tallerken? Har den metoden noen drawbacks?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    glassplata er fin til azimuth og har du en rød linje gjennom midten er den fin til overheng også
    mvh
    Leif

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Nightpuma skrev:
    Hei.

Skjønner ikke helt hensikten med glassplata. Er det ikke enklere med maplenoll/eminent fremgangsmåten med å blansere armen så den ligger å flyter parallelt med tallerken? Har den metoden noen drawbacks?
    Jeg bruker speilet fordi loddet ikke lar seg justere helt ut til at armen flyter i likevekt med pickupen på. Er så lite friksjon i speilet når det beveger seg at jeg tror vi får samme resultat.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    glassplata er fin til azimuth og har du en rød linje gjennom midten er den fin til overheng også
    mvh
    Leif
    Et par gode poenger det ja, tre fluer i samme smekk 8)

Asbjørn

S 80

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.05.2008
    Antall liker
    0
    Hei Jan I.
    Jo det stemmer nok det, det er jeg som har laget disse.
    Sidene du viser til ante jeg ingenting om! Er(var) ikke så mye inne på dette forumet. Dette var svært overraskende og artig lesing. Hyggelig å lese at armene har fått noen gode hjem. Ang. noen spørsmål fra siden;
    Det runde motvektsloddet som ble nevnt,ble laget fordi det var en som ønsket det.
    Armene var originalt levert med VdH tonearmsledning.
    Ser du har lagt ledningene på utsiden av blokken. Både ledninger og luft kan gå gjennom blokken til enten siden eller i bunn. Alt er klargjort med kanaler i blokken. (bildet under viser alternativet ved å gå ut i bunn, som jeg lagde på den første armen til meg selv, som er litt forskjellig fra de andre jeg lagde,men som jeg fremdeles bruker og mine bilder ellers er fra. Ang. støvet må jeg be min kone skjerpe seg..... Knappen foran i bildet er av/på bryter for luftpumpene.
    Er det noe du/dere ellers lurer på er det bare å spørre.

Mvh
    Jan Eikeland

Vedlegg

D

Dilla

Gjest
    LMC skrev:
    kjempeenkelt:
    få laget en "LP" i glass
    legg den på tallerkenen
    senk armen mot midten av platen
    pass på armrøret!
    start motoren og se hvilken vei armen vandrer. juster!
    ferdig
    mvh
    Er det en glassmester som har laget en "custom glass-LP" til deg LMC, eller er det noe som er komersiellt tilgjengelig?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    custom men helt greit
    mvh
    leif

elta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp ei plate av Joan Armatrading som heiter How cruel (trur eg).Den er kun innspilt på a siden,b siden er blank.Den bruker eg til å justere Bergman armen min,og justering går som ein leik.Plata finns sikkert i store mengder på e-bay

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    33 skrev:
    Hei Jan I.
    Jo det stemmer nok det, det er jeg som har laget disse.
    Sidene du viser til ante jeg ingenting om! Er(var) ikke så mye inne på dette forumet. Dette var svært overraskende og artig lesing. Hyggelig å lese at armene har fått noen gode hjem. Ang. noen spørsmål fra siden;
    Det runde motvektsloddet som ble nevnt,ble laget fordi det var en som ønsket det.
    Armene var originalt levert med VdH tonearmsledning.
    Ser du har lagt ledningene på utsiden av blokken. Både ledninger og luft kan gå gjennom blokken til enten siden eller i bunn. Alt er klargjort med kanaler i blokken. (bildet under viser alternativet ved å gå ut i bunn, som jeg lagde på den første armen til meg selv, som er litt forskjellig fra de andre jeg lagde,men som jeg fremdeles bruker og mine bilder ellers er fra. Ang. støvet må jeg be min kone skjerpe seg..... Knappen foran i bildet er av/på bryter for luftpumpene.
    Er det noe du/dere ellers lurer på er det bare å spørre.

Mvh
    Jan Eikeland
    Hei Jan
    ( beklager litt OT til trådstarter)
    Dette var helt super at en til slutt fikk tak i han som produserte disse armene.
    Det som var litt rart,er at før jeg viste om denne armen så hadde jeg tegnet ned en luftbåren tangentialarm.
    Det var sikkert 90% som var likt på din arm,så når jeg fant denne så slo jeg til strax.
    Viste faktisk ikke om denne kanalen for armledningene, men det er veldig praktisk slik jeg har selve armen nå.
    Kan jo fjerne den lettvindt for skifte av pickuper.
    Holder på med en MG-1 arm nå (som også er luftbåren)
    Men er ikke like imponert over matrialvalg til denne som til Eikelandarmen.
    Er ikke ferdig med MG armen så jeg har ikke fått testet disse opp mot hverandre.
    Prøvde du med andre pumper til denne armen din?
    Hvor mange ble produsert?
    Har du flere på lager?
    Mvh Jan I

S 80

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.05.2008
    Antall liker
    0
    Hei
    Prøvde aldri andre pumper, da det var begrenset utvalg den gangen. Heller ikke internett å søke på. Lette etter "Forsellpumpe", Takatsuki tror jeg den het, men fant aldri.
    Tips: ved bruk av 2 pumper, koble de i motfase og du får doblet antall pump pr sek. dvs. mye jevnere og mer "stillere" luftstrøm.
    Lagde 7. stk. utenom min egen, som jeg begynte med som et eksperiment og ikke er så estetisk fin å se på. Har 3. stk. mere eller mindre ferdige igjen nå, som vist på tidl. bilde.
    Armen er faktisk fra en fiskestang....!! Fikk en bråte med knekte stenger fra velvillig medarbeider hos Campelen i Bergen for utprøving/lyttetester. Kjøpte til slutt 7. stk. av den mest egnede, som er av karbonfiber. Husker ikke produsent, men er fra Japan.

Mvh Jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn