vdH Retipping av Linn Akiva PU

B

break_out

Gjest
Lager like gjerne en egen tråd her om retipping av min Akiva PU og retipping generelt. Grunnen til dette er at jeg allerede etter en 10-15 plater hører at dette blir/er et vellykket ressultat. Men hva kan en forvente av en retippet PU, er den så god som ny, eller er det en forlengelse av PU liv? Min har fått en fullstendig utskifting av alle mekaniske deler, men det er jo de samme delene ellers. Slites coiler eller andre deler på noe vis?

Ser gjerne at det kommer synspunkter fra andre som har retippet gjennom vdH eller andre som leverer denne tjenesten. Men kvalitetssynsing er så klart også lov ;).

Se så fin den ble med nytt klistermerke å greier, ser nesten sponset ut denne PU'en:

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Eier selv en Grado Statement med VdH s1 tip. Det spesielle med akkurat denne er at den aldri har spillt i sin originale stand, men ble sendt direkte til Vdh for en retipping. Daværende eier er hektet på VdH, og for ham var det kun disse nålene som gjaldt. ;) På denne Grado Statement var ingenting annet bygd om. Resultatet var en fantastisk oppløsning og superbe sporingsegenskaper. Har pr dags dato ikke hatt en PU som sporer så godt som akkurat denne. Ikke engang min "fullblods" VdH Frog har slike sporingsegenskaper ;) Sammenlignet med Grado Reference "The Reference", spillte denne PUen med en utrolig autoritet, og oppløsning i hele frekvensspekteret. Min antagelse er at VdH tipen gir det siste "krydderet" i toppen som jeg er meget glad i.

Forøvrig ikke noe klistremerke på min modifiserte Statement.

Gratulerer med en fantastisk "modding" !

Kan du fortelle litt om prosessen fra du sendte den inn, til du fikk den tilbake?
Brukte du Norsk imortør?
Fulgte det med noen nye papirer som forteller om hva som er gjort/målinger etc?

B

break_out

Gjest
FallenA skrev:
Eier selv en Grado Statement med VdH s1 tip. Det spesielle med akkurat denne er at den aldri har spillt i sin originale stand, men ble sendt direkte til Vdh for en retipping. Daværende eier er hektet på VdH, og for ham var det kun disse nålene som gjaldt. ;) På denne Grado Statement var ingenting annet bygd om. Resultatet var en fantastisk oppløsning og superbe sporingsegenskaper. Har pr dags dato ikke hatt en PU som sporer så godt som akkurat denne. Ikke engang min "fullblods" VdH Frog har slike sporingsegenskaper ;) Sammenlignet med Grado Reference "The Reference", spillte denne PUen med en utrolig autoritet, og oppløsning i hele frekvensspekteret. Min antagelse er at VdH tipen gir det siste "krydderet" i toppen som jeg er meget glad i.

Forøvrig ikke noe klistremerke på min modifiserte Statement.

Gratulerer med en fantastisk "modding" !

Kan du fortelle litt om prosessen fra du sendte den inn, til du fikk den tilbake?
Brukte du Norsk imortør?
Fulgte det med noen nye papirer som forteller om hva som er gjort/målinger etc?
Takker :). Den er som sagt ikke innkjørt enda men jeg merker at dette blir bra greier. Sporingsegenskaper var gode på originalen også men som du sier så er det merkbart spesielt i toppen. Men merk jeg har konkludert med at PU'en min var blitt slitt da den slapp noe på de øverste tonene. Var litt redd for å miste den tystheten som var i originalen men jeg er kjempefornøyd her også. Skal bli spennende med fortsettelsen. Jeg har stilt den inn med speil for å få et perfekt timeglass av diamanten, og rompa på armen har aldri vært så høyt, men det funker ;D.

Har ikke brukt speil i oppsett på denne måten før, og en av observasjonene gjort er de "store" forandringene en får med å stille stiftrykk kun med 0,1 gram.
En kan se at vinkelen forandrer seg, derfor først tracking force og deretter VTA.

Jeg brukte Audio Media som ordnet alt med forsendelse etc. det skal poengteres at det tok mer tid en forventet 5 uker istedenfor 2-3. Men det var flere faktorer som ressulterte i dette med våre vanlige venner posten i begge land som deltakende part... En får ikke så mye av tilbakemeldinger så lenge en leverer inn en brukt PU, men dersom en sender en ny PU inkl målinger fra leverandør så får en tilbake med lignende test fra vdH etter ombygging.

Jeg kjøpte min PU brukt og har hele tiden vært litt skeptisk til antall timer brukt ol, nå har jeg en ro i sjelen. Anbefales til de av dere som har kjøpt brukt, send PU'en på retipp å finn noe annet å bry hodet med. Med vår hobby så er det null problem ;D

Topp Bunn