VDH toppkabel til utrolig pris!

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Kom over et meget spennende produkt på en annen utenlandsk side - rett og slett et røverkjøp!

Tannoy Reference Loudspeaker Cable made by van den Hul





Det interessante her er at denne "Tannoy" kabelen er AKKURAT samme kabel som:



VAN DEN HUL The INSPIRATION HYBRID som koster 9.998,- for 2x3m på Hi-Fi Klubben, link.

"Tannoy" kablen selges på tilbud til 29,90 € per meter her.

Her er det altså muligheter for å få et sett toppkabler fra VDH til pølsepris! Jeg er ihvertfall fristet... ;)

Litt info fra HFK's hjemmeside:
The INSPIRATION HYBRID er en utrolig nøytral og velspillende high-end høyttalerkabel. Hvis prisen fortsatt betyr noe, blir det ikke bedre enn dette. Den kommer som standard i 3 meter bi-wire utgave, men andre konfigurasjoner kan leveres.

The INSPIRATION HYBRID – her starter referanseklassen
The INSPIRATION HYBRID er høyttalerkabelen for deg som vil ha suveren lydkvalitet fra anlegget uten å fylle stua med tykke kabler eller bombe budsjettet tilbake til steinalderen. Her får du prestasjoner som kan matche nesten hva som helst av anlegg, innspillinger og alternative kabelløsninger. Skal du overveie dyrere alternativer, bør du ha et anlegg i den helt ekstreme high-end klassen der prisen ikke spiller noen rolle.

Lyden fra The INSPIRATION HYBRID er ekte high-end: nøytral, velbalansert, med en nesten uendelig bunn og en enstående ”sort” og støyfri bakgrunn. Med et matchende anlegg vil du oppleve at musikken oppstår i tomrommet foran deg, og at du kan spille vesentlig høyere og lengre enn før, uten at hardhet eller andre former for ubehag forurenser de musikalske opplevelsene dine.

En kompakt og allsidig high-end høyttalerkabel
The INSPIRATION HYBRID er bygget opp med 4 enkeltledere i en såkalt ”star quad”-konfigurasjon rundt en sentral jordleder. Denne konstruksjonen gir muligheter til å utnytte kabelen på mange måter. Som standard leveres den i 3 meter bi-wire konfigurasjon – en både kompakt, økonomisk overkommelig og ytterst vellspillende løsning, som vil gi deg fult utbytte i et audiofilt bi-wiring eller bi-amping oppsett. Hvis høyttalerne dine ikke har bi-wiring terminaler – eller hvis det skal være helt kompromissløst – kan du på bestilling få The INSPIRATION HYBRID konfigurert som twin-wire eller single-wire.

Innstrålt støy ingen adgang
Som noe uvanlig for en høyttalerkabel er The INSPIRATION HYBRID også effektivt beskyttet mot innstråling av elektromagnetisk støy, som kan påvirke de fine detaljene i musikkene. Dette er gjort dels ved hjelp av en meget kraftig flettet metallskjerm rundt lederne, men også gjennom en separat jordleder som forbindes til forsterkeren. Disse to teknikkene gir sitt merkbare bidrag til de fantastiske prestasjonene.

FUSION og HYBRID – unike materialer i unik kombinasjon
Lederne i The INSPIRATION HYBRID består av van den Huls unike FUSION-legering – en meget spesiell kobber/zink/sølv-legering. Ved å bruke dette high-tech metallet oppnås en ”glassklar” atomstruktur uten de uønskede krystallstrukturene som kjennetegner tradisjonelle kobberledere. På denne måten er en vesentlig lydbegrensende faktor i kabeldesignet eliminert. En annen fordel ved FUSION-teknologien er den svært høye mekaniske stabiliteten i legeringen, som sikrer årelang problemfri funksjonalitet selv ved intensiv bruk med mange av- og påmonteringer.

Utenpå lederne ligger et lag LSC-kullfiber (Linear Structured Carbon), som forbedrer de elektriske egenskapene, blant annet ved å forandre det elektromagnetiske feltet rundt senterlederen tilbake til et elektrisk signal. Slik minimeres signaltapet og innflytelsen fra isoleringsmaterialet til et absolutt minimum. Isoleringsmaterialet er van den Huls eget HULLIFLEX 4, som er både mekanisk sterkt, kjemisk stabilt og med fremragende isolerende egenskaper. Du kan derfor være sikker på at høyttalekabelen din vil prestere optimalt i mange år fremover.
Link til VDH's side om kabelen her.
 

Vedlegg

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det kan se ut som det er to forskjellige kabler, da tverrsnittet på Inspiration er tykkere enn Tannoy-kabelen. Dog er det sikkert et godt kjøp uansett.
 
L

larkus

Gjest
For meg ser det ut som om Tannoykabelen mangler karbonlaget (det svarte) rundt lederene.
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Begynner med å si takk for tipset til ceroxol. Jeg har brukt denne noen uker nå og er meget fornøyd. Den tok over for kimber monocle x. Nå har jeg ikke byttet tilbake igjen, så det kan jo skje som det ofte gjør at den gamle var best.

Forresten første gang jeg har fått biwiring til å virke. Det har alltid blitt kaos før. Kanskje det har med at lederene er så hardt presset sammen så de får like vilkår. Før så har jeg prøvd med to like stereokabler.

Jeg synes denne kabelen virker autentisk. Har kjøpt en del billig "merkekabel" fra asia før som har vært så der. Tror ikke at et tysk firma driver med juksekabel i Hong-Kong stil.

Den har et svart lag inn mot lederen også. 12mm utvendig diameter. Meget blanke og fine tråder. Skjerm og separat jordtråd i midten.

Er så fornøyd at det blir kanskje noen meter til av den der.

Mvh.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kult! Kanskje eg skal bestille eit strekk. Artig med titusenkronerskabel til 1.429,- for 2x3 meter. Om eg gnikkar hardt nok på strømpa er det ingen som vil kunne sjå forskjell ;D
 
L

larkus

Gjest
Brasse skrev:
Kult! Kanskje eg skal bestille eit strekk. Artig med titusenkronerskabel til 1.429,- for 2x3 meter. Om eg gnikkar hardt nok på strømpa er det ingen som vil kunne sjå forskjell ;D
Her har vi vel enda et eksempel på hvor hinsides priset kabler kan være. Jeg tipper at det tjenes penger selv om kabelen koster 1429.- Hifi klubbens pris er vel ferdig terminert, men likevel........... :eek:
 

Beite

Medlem
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
41
Antall liker
17
HFK oppgir kabelens tverrsnitt til 4 x 2kvadrat.

Hifisound oppgir kabelens tversnitt til 4 x 1,5kvadrat.

Men ikke vet jeg.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Strengt tatt var prisen på kabelen satt ned fra 95 euro per meter, som tilsvareer ca 4.500. Legg til terminering, tykkere tverrsnitt, så er den opprinnelige prisen helt ok - inntil du toller den inn til Norge. Men - utsalgskabel, som dette er snakk om, er fremdeles et meget godt tilbud. Synd den bare vin fungere med Tannoy da ;D
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Jeg bestillte 2*3 meter av denne kabelen. Inkludert innførselsmva ble prisen ca. 2 000 kr totalt.

Jeg har terminert kablen etter anbefalingene på VDH sin hjemmeside:

”Mounting:

When twin lead wiring a loudspeaker, the two internal red leads should be combined to form the loudspeaker + connection. Likewise, the two blue leads should be combined to form the loudspeaker – connection.

At the cable end located in the direction of the “van” side of the “van den Hul” cable printing (i.e. at the amplifier side), both the cable shield and the cable’s central ground lead are connected together and exit as a ground lead, which is to be connected to the power amplifier’s dedicated ground terminal (or chassis). If it is impossible to connect this ground lead to any ground terminal (or chassis screw) at the amplifier, it can be connected to the amplifier’s “–” (i.e. black) output terminal of the channel in question.
At the cable end located in the direction of the “Hul” side of the “van den Hul” cable printing (i.e. at the loudspeaker side), the cable shield is left disconnected. Here only the cable’s central ground wire exits as a ground lead.
If your loudspeakers are equipped with ground terminals, this ground lead should be connected to the speaker’s ground terminal of the channel in question.
If your loudspeakers are not equipped with ground terminals, this ground lead should be left disconnected.”

Så langt etter ca. 1 uke er jeg særdeles fornøyd. Det låter meget varmt og behagelig. Fantastisk bass og totalt uten agressivitet i toppen men allikevel oppløst.

Tusen takk for tipset Ceroxol.
 
Topp Bunn