Vedlikehold på sykler

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Hvordan greaser man opp navene? Har shimano deore nav? (HR crudus max fra 2004)

På baknavet må jeg vel av med kassetten, og så?

Finnes det beskrivelser på nett? Har prøvd google uten særlig hell.

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
1
Jeg har gjort det en gang, men lenge siden.
Men det var kun foran.

Husk i stramme like mye på begge sider når du monterer igjen, ellers kan det komme små "smell" fra navet som sprer seg i hele sykkelen. Når jeg fikk det trodde jeg kranken var gåen. Og ikke stram for mye, da ruller ikke hjulet.

Men det kan jo være forandret oppbygging på navene no. Er minst 10 år siden jeg gjorde det.

Lykke til

Terje

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Kassetten fjernes med en frikransbit og chainwhip. Skruene som holder navet løsnes med en fastenøkkel på hver side (13?) Skru så den ene mutteren helt av, nå kan du ta ut akslingen, men husk at kulelagerkulene sitter løst i navet og hvis det er lite fett igjen vil de dette ut, så ha en lite bolle under navet når du tar ut akslingen. Sjekk kulene for deformasjon, fjern alt gammelt fett med sitrusdegreaser. Fett opp navet igjen og skru sammen, bruk gjærne litt threadlock på akslingen. Sjekk at hjulet ruller jevnt å bra før du legger ut på en lengre sykkeltur.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Takker og bukker. Om jeg trenger nye kuler er det ulik dimmensjon da?

O

OldBoy

Gjest
Takker og bukker. Om jeg trenger nye kuler er det ulik dimmensjon da?
Jeg er ingen ekspert på sykler, men kulelagre har jeg vært borti fra tid til annen. Og da lærte jeg at hvis kulene er veldig slitt, så er flatene kulene skal rulle på også slitt, og da ligger man stort sett ikke så veldig godt an. Men det er mulig at belastningen på et sykkellager ikke er allverden, og at man sånn sett kan bytte bare kulene uten problemer. Men da må man vel i det minste bytte alle kulene, ikke bare dem man har mistet mens man mekket.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Husker ikke dimensjonen på kulene i hodet, men bruk et skyvelære så er du sikker. Nye kuler kan bestilles i en sykkelbutikk (deler A/S har slikt på lager)
Oldboy: Det er ikke rullelager i et shimanonav, bare kulelager. Så lenge man bytter kuler og fetter opp navet + ser etter sprekker eller ujevnheter i akslingen så holder et shimano nav av grei kvalitet ( LX -) veldig lenge.
Men selvfølgelig ChrisKing er jo å foretrekke ;)

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Så lenge man smører kulene med litt slick 50 så holder de både lenge og ruller litt ekstra bra;)

B

bamsemann

Gjest
Bak må du ta av kransen med en frikrans nøkkel, og holde igjen kransen samtidig med en kjedepisk.

Når kransen er av åpner du navet med to 17 nøkler, og trekker ut akslingen, ta ut kulene på hver side og hold dem adskilt, hver side for seg, tørk godt. smør inn med fett og legg kulene tilbake der du tok dem(hvis kulene er slitt må du bytte dem).

Når du har lagt inn kulene ser det ut som om du mangler en, men det gjør du ikke, det skal være såpass plass.

Monter så på motsatt vei av demonteringen.

Når du drar til lageret til slutt med de to 17 nøklene, så ikke dra til for hardt, det skal rulle lett uten napp, men det skal ikke være slark, det må være tight.

Lykke til med jobben..

bamsemann...

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Med hvilken intervall greaser dere opp? Regner med jeg har ca 3000 km på sykkelen nå.

Topp Bunn